SEO er langt fra så kompliceret som nogle gerne vil gøre det til. SEO er et håndværk. Og ja, naturligvis kræver dette håndværk, som alle andre, at man har noget viden og praktiske færdigheder. Men SEO er ikke magi. Men det kræver omhyggelighed og fokus på alle detaljerne, at skabe de bedste resultater.
Selv med begrænsede færdigheder kan du hurtigt lære at lave i hvert fald noget af din SEO. Men hvordan gør man det, hvorfor er detaljerne så vigtige og hvad får man så ud af at gøre alting helt rigtigt? Det skal vi se lidt nærmere på i dag.
SEO er et håndværk
Min onkel Rolf er en rigtig dygtig og erfaren tømrer. Jeg kan godt selv sætte en hylde op eller male en væg så det faktisk bliver helt pænt. Men meget længere rækker mine håndværker-evner ikke. Så jeg overlader trygt en stor del af det – lidt mere komplicerede arbejde, der løbende skal laves i mit hus, til Rolf.
Men Rolf har også sine begrænsninger. Nogle gange må han have en elektriker, VVS eller murer med ind over opgaverne – og af og til er der brug for en arkitekt eller bygningsingeniør når der skal laves beregninger på større ombygninger.
Det er summen af alle detaljer og omhyggeligheden med hver enkelt del, som afgør det endelige resultat. Både i forhold til hvor flot og brugbart det ender, men også hvor godt det holder.
Det samme kan siges om SEO.
De fleste kan lære at sætte en hylde pænt op. Du kan også lære at lave en masse af de mere trivielle SEO-opgaver. Hvor mange af de enkelte opgaver du så ender med selv kunne løse er mest af alt et spørgsmål om, hvor meget du øver dig. Som med de fleste andre håndværk kan det læres.
En af mine andre gode venner – Frederik, er ikke uddannet håndværker. Han arbejder som jeg, primært med internet. Men han har øvet sig meget mere end jeg på diverse håndværk og kan derfor også sætte både vinduer op, lave isoleringsarbejder og grave en swimmingpool. Men selv med hans – i mine øjne imponerende evner, har han også brug for ind imellem at tilkalde en uddannet håndværker.
Du skal ikke være bange for at kaste dig ud i praktiske opgaver – uanset om håndværket er tømrerarbejde eller SEO. Men omvendt vil jeg heller ikke anbefale, at du laver det hele selv, hvis du, som jeg, har stærkt begrænsede evner til f.eks. at udskifte et tag. I hvert fald ikke hvis du vil være sikker på, at det bliver tæt og holder.
Der er penge at spare ved at klare nogle af opgaverne selv. Sidste gang Rolf byggede om for mig, stod jeg f.eks. selv for at køre bygningsaflad væk. Det var lidt et slidt – så godt at jeg har et par stærke børn, men det var ikke svært. Og jeg sparede en mase på det.
I arbejdet med SEO er der på samme måde en masse tidskrævende opgaver som faktisk ikke er så svære. Måske har du brug for lidt hjælp til at finde ud af hvordan du helt præcist gør det, men derfra er det så ellers bare at knokle løs. Det gælder f.eks. optimering af TITLEs og META-descriptions, skrivning af produkt-tekster, optimering af interne links, udelukkelse af tynde sider mv.
SEO er summen af faktorer
Når jeg hjælper kunder med SEO er den største udfordring som regel at få mulighed for, at gøre alle de ting, som faktisk bør gøres.
Jeg har arbejdet med SEO i mange år, og følger løbende med i håndværkets udvikling. Så i det store hele ved jeg godt hvilke faktorer der tæller, og hvordan de bedst optimeres.
Og det er naturligvis – for de fleste, den første udfordring. Hvordan kan du vide hvilke faktorer der faktisk betyder noget i Google, hvor vigtige de hver især er, og hvor meget og hvordan de bør optimeres?
En stor del af dette kan du finde svar på i bl.a. de blogindlæg jeg laver her, de bøger jeg og andre skriver om SEO, ved at deltage på kurser og konferencer og i det hele taget følge med i SEO-verden.
Men for et blive en god håndværker skal man øve sig. Og som med al anden håndværk er det ikke alting du kan finde dokumentation på. Noget af det kræver praktisk erfaring. Det gælder i høj grad også for SEO.
Hvis dit website ikke ranker så godt i Google, som du kunne ønske dig, er det i virkeligheden ”bare” et spørgsmål om at der er faktorer – SEO-detaljer, som ikke er optimeret godt nok. Det er ingen magi og det er ingen naturlov, at dine konkurrenter er mere synlige i Google end dig.
Ofte er jeg så heldig at arbejde med kunder, der er villige til – og har økonomiske og praktiske muligheder for at optimere alle de faktorer som jeg anviser. Og så virker det! Der er ingen magi i SEO.
Nedenfor kan du se et godt eksempel på udviklingen i organisk trafik fra Google. Det er en kunde jeg har arbejdet med i nogle måneder indenfor en af de mest konkurrenceprægede områder i Danmark.
Vi har gjort alt det der bør gøres, stille og rolig måned for måned fået rettet alle fejl, svagheder der var og optimeret alle elementer – og så ender man med et resultat som dette. Det er hverken held eller magi. Det er bare godt håndværk.
Mange har oplevet store udfordringer i Google igennem netop samme periode – med nogle store opdateringer, men som du kan se skøjter vi flot hen over det hele, når bare håndværket er 100% på plads.
Få overblik over alle SEO-detaljer!
Den første SEO-udfordring er at få skabt et samlet overblik over alle de elementer der kan optimeres. Udfordringen kompliceres af, at der jo hele tiden sker en udvikling i Google.
Google har f.eks. i år lavet flere opdateringer der radikalt ændrer på den måde de fortolker tekster på, og i foråret rullede deres længe ventede (og til dels frygtede) Core Web Vitals analyser ud. Det har ramt mange website hårdt, hvis de ikke i tiden formåede at justere deres optimering.
Men du behøver ikke blive ramt af den slags. De kræver ”blot”, at du har indblik i og forståelse for hvad der er på vej – hvilken vej vinden blæser, og så sørge for at dit website løbende bliver optimeret derefter.
Jeg vil meget anbefale – uanset om du forsøger at optimere et helt nyt eller eksisterende website, at du starter med at skabe et samlet overblik og alle detaljerne. Jeg plejer at opdele det i følgende kategorier:
- Keyword- og -markedsanalyser
Grundlaget for al markedsføring i søgemaskiner er en detaljeret forståelse for, hvordan din målgruppe søger, hvad de forventer at se og hvordan dine søge-konkurrenter agerer i det marked.
. - SEO-strategi
Med udgangspunkt i ovenstående kan du så udarbejde – eller justere, din SEO-strategi. Nogle webshops udskifter ofte produkter. Hvad gør du ved det? Nogle har svær ved at sælge direkte på nettet. Hvordan får du så alligevel noget ud af SEO? Nogle har lukkede områder kun for medlemmer. Hvordan kan folk så finde det i Google? De fleste websites har særlige udfordringer. Men også muligheder.
En god SEO-strategi tager højde for det hele – beskrive løsninger på problemerne og måder at udnytte mulighederne, så godt som muligt.
. - Teknisk optimering
Teknisk SEO er nok det område som flest synes er sværest og der hvor der oftest er brug for ekstra eksperthjælp. Der er rigtig mange tekniske faktorer i dag, som har mere eller mindre direkte indflydelse på SEO. Og netop her kommer der ofte nye elementer til – og gamle ændres. Ved at optimere dem alle kan du sikre det bedst mulige fundament for alt det andet du gør. Omvendt, misser du nogle vigtige tekniske detaljer, så kan du undergrave hele din SEO-strategi.
. - Linkbuilding
Der er ingen tvivl om, at linkbuilding igennem de senere år er blevet meget sværere. Mange af de links vi tidligere kunne få er blevet sværere at skaffe og det som står tilbage, virker ofte ikke. Men samtidig er det ikke til at komme uden om, at links virker! Jo flere og jo bedre links du får til dit website, jo mere sandsynligt er det, at du kommer til at ranke på relevante søgninger. Så du kommer ikke udenom at forholde dig til dette.
. - Bruger-engagements optimering
Der er mange faktorer, som kan være afgørende for hvordan de besøgende agerer på dit website – og om de i sidste ende køber noget. Det er et af de områder, som stadig er lidt svært i forhold til SEO. Dels fordi vi ikke med sikkerhed ved hvad Google ligger vægt på – noget af det gør vi, andet er der mere svage indikationer på. Og dels fordi vi ikke kan se denne data for konkurrenter og dermed foretage samme analyser, som vi kan med de fleste af SEO-faktorer. Men det ændrer ikke på at det er vigtigt. I øvrigt, selv hvis der ikke fandtes søgemaskiner ville engagements-optimering være vigtigt. Så selv hvis du ikke tror det virker i Google, så bør du gøre det.
Saml det hele i et overskueligt format. Jeg plejer at gøre det i et regneark. Så kan du også lettere prioritere opgaverne, uddelegere dem og krydse af når det er blevet løst.
Hvis du er usikker på hvilke SEO-faktorer der er vigtige at have med på din liste så få hjælp til den del. Ud fra den samlede liste og prioritering kan du så bedre vurdere hvilke opgaver du selv – eller dit eget team kan klare, og hvilke du (måske) skal have lidt hjælp med.
Det er en effektiv – og cost-effektiv, metode.
Hvis du skal optimere et nyt website kan du bruge listen som en tjekliste – så du husker at få det hele med. Hvis du skal optimere et eksisterende website bør du gennemgå alle punkterne for at vurdere om de er godt nok optimeret allerede.
Vi har i praksis alle begrænsede muligheder
Ingen – heller ikke virksomheder har ubegrænsede midler. Vi bliver alle nødt til at prioritere. Spørgsmålet er mere hvordan vi prioriterer.
SEO er som sagt summen af alle faktorer, men alle faktorer har ikke lige stor betydning.
Nogle er det jeg vil kalde ”must have” – faktorer, som SKAL forbedres eller rettes for at du overhovedet kan komme videre. Hvis der f.eks. er alvorlige fejl, som helt forhindrer Google i at forstå dit website, så skal det fikses først.
Når det er på plads, kan du gå videre med alle de ”nice to have” faktorer, som også bør optimeres. Og dem er der typisk flest af.
Med udgangspunkt i din SEO-faktor liste kan du lave denne prioritering. Jeg har for nogle år siden skrevet en detaljeret beskrivelse af den metode til prioritering jeg fortsat bruger – og som er rigtig god. Den kan du læse her: https://www.demib.dk/seo-prioritering/
Med en objektivt prioriteret liste sikrer du at de vigtigste ting laves først.
Nogle gange kan det kræve store ændringer på dit website at få optimeret de vigtigste faktorer. Lige for tiden arbejder jeg som et godt eksempel med en større e-commerce virksomhed, der anvender en platform med SÅ mange svagheder at en flytning til en anden er nødvendig.
Det er naturligvis en større opgave. Men i det konkrete tilfælde har det desværre vist sig umuligt, at få websitet tilstrækkeligt optimeret på den pågældende platform og så er der ingen vej udenom en flytning.
Min pointe er, at det ikke altid er muligt at løse alle problemer ved at rette det du har. Råddent kød bliver altid til en god middagsret uanset hvor god en kok du er.
Er det ikke muligt for dig, at rette alle de ting der er direkte forbundet – og begrænset af dit platform må du optimere alle andre faktorer så godt du kan. Nogle gange er det nok. Det kommer an på hvor meget de svagheder der står tilbage tynger og hvor stor konkurrence der er i dit marked. Jo større konkurrence – jo mere kompromisløst skal der i reglen optimeres.
Få hjælp til at gøre dit SEO-arbejde bedre
Uanset hvor dygtig en håndværker du er har du garanteret brug for lidt (eller meget) hjælp ind imellem. Det gælder også for SEO. Vær realistisk i forhold til dine egne evner.
Det gælder også for mig. På trods af at jeg har arbejdet med SEO i så mange år er der fortsat ting, som kræver at jeg trækker andre med ind i arbejdet. Det drejer sig f.eks. om nogle dele af den tekniske optimering, keyword-analyser på sprog jeg ikke mestre og SEO-relateret PR-arbejde.
I det omfang du benytter dig af SEO-rådgivere anbefaler jeg meget, at du som en integreret del af samarbejdet sørger for at de hjælper med at gøre dig dygtigere og udføre de mest trivielle SEO-opgaver. Overlad ikke bare det hele i blinde til andre. Få hjælp til de opgaver du selv kan, og bør stå for.