Jeg er vild med at automatisere ting. Kedelige, trivielle opgaver og uendelige gentagelser er fedt at slippe for. Og så giver det typisk også færre fejl, når tingene ikke skal klares manuelt. Det er en af de bedste grunde til IT.
Gennem tiden er der mange der har forsøgt at udvikle og sælge SEO-løsninger der påstås, at være så godt som helt automatiseret. I de senere år er det så blevet krydret lidt ekstra med tidens nye buzz-word: AI (Artificial Intelligence).
Faktum er dog, at på trods af utallige – mere eller mindre ærlige forsøg på at automatisere SEO, står vi fortsat tilbage med et håndværk, der i meget høj grad kræver viden og ja hårdt manuelt arbejde, for at få succes.
Men nogle ting kan godt automatiseres. Også indenfor SEO …
I dette indlæg vil jeg derfor se lidt nærmere på, hvad man godt kan automatisere og hvorfor forestillingen om en fuldkommen automatisering af SEO er en død sild.
Man kan ikke automatisere sin forretning (helt)
Fuldkommen automatisering af SEO er i praksis ikke mulig. Der er alt for mange unikke forhold for den enkelte virksomhed, marked og website og en masse dele, hvor kvaliteten ved automatisering bliver for ringe.
Det samme kan man i øvrigt sige om mange andre vigtige forhold i en virksomhed. Den overordnede strategi for din virksomhed, branding, PR, marketingplaner og produktudvikling kan ikke (fuldt ud) automatiseres.
Selv hvis man, teoretisk set, kunne forestille sig at alle disse ting 100% kunne automatiseres, så ville resultatet jo bare blive at alle får det samme (mere eller mindre gode) resultat.
I virkelighedens verden er det forskellene der skiller os ud. Det er dine evner til at udvikle bedre produkter end dine konkurrenter, positionere dig bedre i markedet og sammensætte marketingplaner der virker bedre, som giver succes.
Det samme gælder for SEO.
SEO er mere end teknik
Dem der sælger løsninger som påstås at kunne automatisere SEO, ignorer det faktum at SEO består af mange dele. Det er ikke kun teknik.
Som vi skal se på nedenfor, kan nogle elementer godt – og med fordel optimeres, men tilbage står en masse som ikke kan. Eller i hvert fald ikke kan godt nok.
Hvis du vælger at se bort fra de SEO-elementer, som det tool plugin eller service du køber, så ender du med en mangelfuld optimering og mindre synlighed i Google end du kunne få.
Teknisk SEO er naturligvis vigtigt. Meget vigtigt. Og de tekniske SEO-elementer du kan optimere, kan være fornuftigt at gøre. Du bør bare ikke begrænse dig til det – eller stole på hvis en tool-leverandør påstår at kunne automatisere hele optimeringen.
Mange SEO-opgaver kan automatiseres
Om end de overordnede faktorer, strategier og kreative udfordringer ikke kan automatiseres er der mange af de praktiske og trivielle opgaver der så skal løses, som helt bestemt kan.
Store dele af mit bogholderi er f.eks. automatiseret i dag med Dinero. Jeg scanner mine bilag og Dinero finder automatisk ud af hvad det er og hvilken finanskonto det skal føres ind på. Skidesmart. Det sparer mig for en masse tid. Og det giver færre fejl.
Men når året er omme, skal der stadig en kvalificeret revisor til at afslutte regnskabet. Og da jeg skulle sætte Dinero op, var der også en masse detaljer jeg – helt manuelt, skule tage stilling til og taste ind.
Hvis du f.eks. beslutter, at der på alle de billeder du bruger i virksomheden skal indsættes et lille logo nede i hjørnet, så behøver du ikke manuelt at gøre det på hvert eneste billede. Det kan automatiseres.
Det samme gælder ALT-tags til billeder – den lille beskrivende tekst, som bruges af både svagtseende og Google. De kan godt automatiseres. På produktsider kan det f.eks. ske ved automatisk at indsætte produktets navn, kategori, andre dynamiske, relaterede data evt. blandet med nogle faste ord der binder det sammen. Denne, relativt simple og trivielle opgave kan godt automatiseres på en måde der giver gode resultater.
Andre dele af billedoptimering kan også med fordel automatiseres – herunder i særlig grad komprimering og tilpasning af formater til de enkelte modtagere (f.eks. WebP til Chrome og Google).
Det samme kan i et vist omfang også gøres med TITLEs og META-data. Men ikke altid. En automatisering af disse – for din optimering ekstremt vigtige tekster, bliver ikke altid perfekte med en optimering. Så du bør, udover den brede automatisering, altid have mulighed for at overskrive de TITLEs og META-descriptions manuelt, som ikke bliver gode når de laves automatisk.
Noget data – f.eks. Schema og Hreflang er faktisk bedre at automatisere end at lave manuelt. Det er struktureret data, som skal være 100% korrekt for at virke. Computere er bedre til den slags end mennesker. Vi mennesker kommer hurtigt til at lave små fejl, der så gør at disse formater slet ikke virker. Automatisering gør både arbejdet lettere, hurtigere og sikrer en fejlfri implementering.
URL-navngivning kan til en hvis grad også automatiseres. De fleste CMS gør det. URL’en laves som regel ud fra sidens overskrift. Problemet er, hvis du har en meget lang overskrift, for så bliver URL’en det også. Så er det en fordel at korte den lidt ned. I princippet kunne dette godt automatiseres, så f.eks. stop-ord automatisk filtreres ud når URL’en automatisk laves. Jeg kender bare ingen CMS der faktisk gør det.
Håndtering af Duplicate Content og tyndt indhold kan også med fordel automatiseres. I den mest simple form kan CANONICAL-tags automatisk indsættes. På et lidt mere avanceret niveau kan sider med under XX ord automatisk tilføjes et NOINDEX-tag.
Mange SEO-opgaver kan – eller bør, ikke automatiseres
Når du har lavet al den optimering, som med fordel kan automatiseres, står du tilbage med en masse som ikke kan – eller ikke bør, automatiseres.
Først og fremmest er der dine markedsanalyser og SEO-strategi. Der findes ikke en løsning, der helt automatisk kan lave keyword- og konkurrentundersøgelser og på basis af det udvikle en god struktur- og indholdsstrategi for din SEO.
Det samme gælder det meste af dit indhold. Der findes ganske vist teknologier, som man kan bruge til at skrive tekster helt automatisk, men dem der er gode stiller store krav til den underliggende data, er kostbare og ret omfattende at opsætte. For de fleste er det slet ikke en realistisk løsning.
Video er et område, som der er en rivende udvikling indenfor. Det meste gode video skal stadig laves af dygtige video-folk, men f.eks. små produktvideoer – som med fordel kan bruges på alle produktsider i en webshop er der ved at være gode automatiserede løsninger til. Jeg er selv kommet med i en meget spændende dansk tech-startup, hvor vi kan automatisere produktvidoer. Men mere om det en anden dag (eller kontakt mig hvis du er nysgerrig).
Optimering af User Engagement og konverteringer kan heller ikke fuldt ud automatiseres. Det kræver en blanding af analyse, forståelse for dine kunder og optimering af en masse elementer – design struktur, indhold osv.
Linkbuilding kan i princippet godt, til dels automatiseres. Problemet er bare, at de links du på den måde får, og den samlede linkprofil du står tilbage med, er for dårlig. Det giver i bedste fald kun kortvarigt gode resultater. Det er en ustabil og risikabel strategi.
Tag SEO seriøst
Om end det er fristende med en SEO-løsning, der lover 100% automatisering er det som sagt ikke realistisk. I hvert fald ikke i dag – og jeg tvivler på at det nogensinde til fulde kommer.
SEO er en blanding af så mange elementer – analytisk, strategisk, teknisk og kommunikativt at det ser svært at forestille sig en automatisering, der kan tage højde for det hele og optimere det individuelt i forhold til hver enkel virksomhed og marked.
Der kommer uden tvivl flere og bedre værktøjer og services, som kan være med til at automatisere dele af din SEO. Det er en god ide at holde øje med. Men en samlet automatisering af al SEO tror jeg ikke på – lige så lidt som jeg tror på 100% automatisering og produktudvikling forretningsudvikling, PR eller markedsføring i bred forstand.
Hvis du vil tage din SEO seriøst – og det anbefaler jeg bestemt at du gør, så brug automatisering der hvor det gavner men accepter at der står en masse opgaver tilbage, som du bliver nødt til at håndtere manuelt.