Som med alt andet man skal købe, gælder det også for links – måske endda særligt for links, at man skal være meget omhyggelig med at vurdere dem. Står prisen mål med kvaliteten? Kan du forvente at få det ud af de købte links, som sælgeren påstår – og som du forventer?
I dette indlæg skal vi se lidt nærmere på hvordan du kan vurdere kvaliteten af links og hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.
Virke købte links i Google?
Lad mig starte med det korte svar: Ja (ofte, men ikke altid).
Google vil gerne have os til at tro at købte links slet ikke virker. Det er langt fra sandheden. Om end de forsøger at se bort fra købte links, så er det i praksis en umulig opgave. Det lykkes kun delvist.
Og sjovt nok ved de det også godt selv. Indimellem slipper det ud mellem linjerne, som da en af Googles ledende søgemaskinefolk John Muller for nyligt svarede på et spørgsmål på Reddit om, hvad man kan gøre for at rette op på manglende synlighed.
… ”sometimes it's not something you can fix by just buying a bunch of links"
Med andre ord – nogle gange kan man godt :-)
Det er også min praktiske erfaring gennem mange år. Købte links kan bestemt godt være med til at styrke din autoritet i Google og dermed få det til at ranke bedre på relevante søgninger.
Men som sagt virker det langt fra altid så godt som ønsket. Så lad os se lidt nærmere på hvorfor det er tilfældet.
Købte links bør aldrig stå alene
En gylden tommelfingerregel indenfor linkbuilding er ”diversitet”. Jo flere forskellige typer af links, fra forskellige typer af websites du kan få, jo bedre. Jo mere naturlig fremstår din linkprofil, den kommer til at stikke mindre ud som ”konstrueret” og du mindsker risikoen meget for at du pludselig mister synlighed fordi Google slår ned på en bestemt type links.
Jo stærkere din naturlige linkprofil er (det vil sige mængden og kvaliteten af de links der er kommet mere eller mindre af sig selv), jo flere links kan du slippe afsted med at købe, uden at det stikker unaturligt ud.
Hvis du stort set ingen links har eller lige har startet et nyt website, så skal du således ikke fare ud og alene købe links. Du bør også sørge for, at en god andel af de links du får er fra andre kilder.
Ikke alle links der sælges, har linkværdi
Google forsøger, som sagt at filtrere købte links ud og se bort fra dem. Når du skal købe links, bør du derfor forsøge at vurdere hvor sandsynligt det er at Google kan se – eller ved, at det er et købt link.
Ifølge dansk markedsføringslovgivning har forbrugerne krav på at vide, når reklame er reklame. Det gælder også køb og salg af links. Et website der sælger links skal således angive det. Sker det ikke kan både du og de risikere bøder.
Men denne deklaration kan laves på mange måder og nogle af dem er lidt sværere for Google at se.
Mange af de websites der sælger links skriver ”annonceret indhold” i et stykke grafik. Så overholder de (og du) loven, men Google ser det i reglen ikke da de ikke scanner grafik for tekstindhold.
Andre websites skriver det som almindelig tekst og så er det jo meget lettere for Google at identificere – og det gør de. Så hold dig fra at købe links fra sådanne websites (i hvert fald hvis du vil have værdi i Google ud af det).
Google har også rigtige mennesker til at se på den her slags. Men de har naturligvis begrænset tid. De prioriterer den derfor.
Det er min erfaring, at de er gode til manuelt at ”fange” de største medier der sælger links. Du skal derfor ikke regne med at få en masse linkværdi i Google ud af at købe en advertorial i en af de store dagblade.
Omvendt smutter mange af de enormt mange mindre netværk af blogs ofte igennem Googles filtre. Der er for mange, og de er for små til at de fanger det hele. Langt fra.
Så for at opsummere dette afsnit: Køb links fra mindre netværk eller fra sites der ikke normalt sælger links og fra sites der ikke i almindelige (af Google læsbar) tekst skriver at dine links er købt.
Men det er ikke det eneste du skal se på, når du skal vurdere køb af links …
Hemmelige netværk er bedst
Google forsøger som sagt både automatisk og redaktionelt at identificere websites der sælger links. En anden god tommelfingerregel når du skal købe links er derfor, at det er bedst at købe dem fra ”hemmelige netværk” og sites der slet ikke reklamerer med at man kan købe links.
Du husker måske en artikel jeg skrev for nogle år siden: ”Kunsten at røve en bank”. Pointen i artiklen er, at hvis man vil ”snyde” Google (hvilket de vil mene køb af links er) så skal man gøre sig umage med at de ikke opdager det.
En af de ting du i hvert fald bør holde dig fra er at købe links fra sælgere der offentliggør lister med de sites de sælger links til – uanset om listerne ligger helt frit tilgængeligt eller deles her på Amino eller ”lukkede” grupper på Facebook. Google kigger (ofte) også med her!
Køb links fra sælgere der har forstået dette og behandler deres websites så fortroligt som muligt. Nogle gør det bedre end andre.
Køb links i redaktionel kontekst
Links som folk ser og som de faktisk klikker på har større værdi end links som næsten ingen ser eller gider klikke på.
Så det er bedst hvis de links du køber, optræder i relevante artikler, som inspiration til dem der læser dem.
Links i footeren på sites er omvendt et eksempel på en type links som næsten ingen ser, eller klikker på.
Endnu bedre er det, hvis hele det website du får links fra, er relevant for dit virke. Så hvis du f.eks. sælger havekrukker, vil links fra et havemagasin, eller haveblog være bedre end et link fra et site om biler, eller rumraketter.
I den forbindelse kan en helt subjektiv vurdering også være på sin plads – er det et website, som du synes din virksomhed skal forbindes med? Virker det som et troværdigt og ordentligt website? Det betyder ikke nødvendigvis det store i forhold til Google – og så måske alligevel.
Websites der subjektivt set virker mere rigtige – mere troværdige, lækre og gode har en tendens til at klare sig bedre i Google og så smitter der sandsynligvis også lidt mere linkværdi af.
Køb kun permanente links!
Nogle af dem der tilbyder at du kan købe links, har tidsbegrænsning på dem. Den slags ville jeg holde mig langt væk fra. Hvis du køber et link, skal dem du køber det af garantere at de ikke aktivt fjerner det igen.
Det betyder ikke, at links du har købt, ikke godt kan forsvinde med tiden. Det gør de. Det kan være fordi sites lukker, fordi der sker fejl osv. Men link-sælgeren bør ikke aktivt fjerne de links du har købt.
Det kan være en god ide at holde øje med de permanente links du har købt. Hvis de forsvinder grundet en fejl, kan du måske få den rettet, så det kommer på igen.
Hvor høj er værdien af links fra et site?
Mange af dem der sælger links bruger DomainRating (fra Ahrefs.com) eller tilsvarende til at angive, hvor stærkt et website er – og derfor hvor meget værdi et link fra det kan have.
Der er ikke noget galt ved at se på DomainRating – det er bare ikke nok!
For det første er det vigtigt at huske på, at DomainRating ikke nødvendigvis er det samme som den autoritet Google vurderer et domæne har.
Ingen (udenfor en lille kreds hos Google) kender den helt nøjagtige måde de vurderer links på. Ahrefs har forsøgt at lave en fornuftig beregningsmodel. Den er ikke så ringe men dog langt fra altid helt præcis – og næsten aldrig nok i sig selv.
En lidt mere præcis model har virksomheden Majestic.com udviklet. Deres linkanalyse model er opdelt i to dele: Trust Flow og Citation Flow.
Citation Flow er det som minder lidt om Ahrefs DomainRating. Den ser på alle links, men medregner så også links, fra links, fra links – som bølger i vandet. Og det er lidt tættere på den måde Google måler det.
Trust Flow måler kun linkværdi (stadig i bølger) fra kvalitets-sites. Det er redaktionelt udvalgte sites og links fra disse. Det er et forsøg på at imitere den måde Google også filtrerer links.
Hvis både Trust og Citation Flow er høje er det et meget godt tegn og det er min erfaring at det ligger tæt på Googles vurdering.
Hvis der derimod kun er en høj Citation Flow og en meget lavere Trust Flow kan det være tegn på at der godt nok er mange links men måske også mange af for lav kvalitet, som Google måske filtrerer ud.
Hvis vi f.eks. ser på Amino.dk så har domænet en DomainRating på 66
Hvis vi ser på Majestic.com så har Amino.dk både et god Trust og Citation Flow på henholdsvis 45 og 39
Der tegner sig således et meget ensartet billede af Amino.dk’s link-autoritet – som værende høj. Det understreges i øvrigt også af de næsten 7.000 keywords, som Amino.dk p.t. ranker på side 1 i Google på.
Ved at se på alle tre målemetoder får du således et meget mere præcist billede af, hvor stærkt et domæne er. Stol ikke bare på DomainRatings alene!
Men det er stadig ikke nok. Du bør også selv lave nogle yderligere vurderinger af domænets autoritet – hvor gode de links det har er …
Hvor god er spredningen af links?
Det er ikke nok at et website har mange links – og måske en god DomainRating som følge af det. Diversitet er som sagt vigtigt og to af de enkleste metoder til at undersøge det er at se på spredningen af links i forhold til unikke domæner, IP-adresser og IP-subnets.
Via f.eks. Ahrefs.com eller Majestic.com kan du se både hvor mange forskellige domæner der linker til et website og hvor mange forskellige IP-adresser og IP-subnets de kommer fra.
Lad os se på Amino.dk igen.
Som udgangspunkt grupperer IP-rapporten i Ahrefs.com alle IP-adresser på IP-subnets. I denne sammenhæng er IP-subnets defineret som IP-adresser der alle ligger på et IP-nummer hvor de første tre tal-sektioner er ens.
Hvis vi f.eks. ser på det første subnet på listen så er der links fra domæner der ligger på 15 forskellige IP-adresser. De starter alle med 182.162.17
Der er ikke noget galt med det. Google ser ikke bort fra links bare fordi de kommer fra samme IP-subnet.
Selv de store hosting-udbydere har ofte kun 1 eller meget få IP-subnets. Og da der helt naturligt er mange sites på deres net så kan der også – helt naturligt, være mange links fra dem til dig.
Ikke desto mindre er, spredningen et udtryk for diversitet. Hvis alt for mange sites du får links fra ligger på samme – eller meget få, subnets så kan det være et tegn på at de alle er skaffet fra samme type sites – måske et linknetværk.
I Ahrefs.com kan man også set det fulde antal unikke IP-adresser. I Amino’s tilfælde er der 2.000 – som (se ovenfor) er fordelt på 1.321 subents. Det er en rigtig fin spredning!
Antallet af unikke domæne kan også tjekkes på Ahrefs.com. I Aminos tilfælde kommer der links fra hele 12.233 domæner!
I rapporten kan du også se hvor mange af disse links der har, og ikke har, NOFOLLOW attributten. Det er en kode et website kan sætte på links, som fortæller Google at de (af forskellige årsager som kan angives i koden) ikke skal tilskrive værdi til dette link.
Du kan også filtrere på de forskellige typer af links – og igen er diversitet et godt tegn.
Som du kan se er er langt de fleste af de links der peger på Amino.dk uden NOFOLLOW attribut. Men der er også en del med. Men …
Har NOFOLLOW links overhovedet værdi?
I teorien burde NOFOLLOW links ikke have værdi. Men helt så enkelt er det (som med så meget andet SEO) bare ikke.
For det første ville det være meget unaturligt at et website kun har links uden NOFOLOW. En naturlig linkprofil har også NOFOLLOW links. Så alene af den grund er det faktisk godt at der også er nogle NOFOLLOW links.
Derudover er det vigtig at huske på, at NOFOLLOW-attributten blot er et ”signal” – ikke en ”kommando”. Google læser signalet, og sammen med andre signaler vurderer de så hvordan det skal fortolkes.
Min praktiske erfaring er at Google tilsyneladende tilskriver direkte linkværdi af mange NOFOLLOW links. Hvilke det så helt præcist er, og hvornår og hvorfor det sker, kan jeg dog ikke med sikkerhed sige.
Men betyder det så, at du roligt kan købe NOFOLLOW-links?
Nej, der er stadig en større sandsynlighed – alt i alt for, at links uden NOFOLLOW-attribut giver værdi. Så når jeg køber links, går jeg efter dem uden. NOFOLLOW-links skal jeg som sagt nok få helt naturligt, hvis jeg også (som vi altid bør) arbejder med andre og mere naturlige metoder til linkbuilding.
Hvor stabil er linkværdien?
Antallet af unikke domæner, IP og IP-subnets er et øjebliksbillede. Og det er en fin start. Men du bør også se på udviklingen.
Et website der gennem lang tid stille og roligt har øget sin autoritet, er godt. Et website der på meget kort tid har opnået det samme, er lidt mere mistænkeligt.
Nedenfor kan du se et eksempel på et domæne som jeg overvejede at købe links fra. Deres nuværende DomainRating er 52 – og det er jo umiddelbart rigtig godt men se på udviklingen …
Det er helt tydeligt, at dette domæne har fået en ordentlig røvfuld links på meget kort tid. Det kan godt være Ahrefs.com vurderer det som stærkt. Det gør jeg ikke og tvivler på at Google gør det.
Og det kan du faktisk også validere på andre måder …
Hvor mange keywords ranker websitet (godt) på?
Ovenstående domæne virker som sagt lidt mistænkeligt. Så lad os se på om det overhovedet ranker på noget. Det kan vi også tjekke i Ahrefs.com …
Som du kan se, findes det kun på 22 keywords.
Og hvis vi alene ser på side 1 placeringer så har de faktisk ikke en eneste!
Det er jo i sandhed ikke imponerende og understreger mit første indtryk af domænet.
Jeg købte – som du sikkert kan regne ud, ikke et link fra dette website i denne omgang.
Selv hvis et website har en del fornuftige rankings bør du også se lidt nærmere på udviklingen. Går det fremad eller tilbage?
Et websites der har haft mange gode rankings, men som pludselig mister en masse af det ville jeg ikke købe links fra.
Køb af links fra udlandet
Det er altid bedst, hvis de links du får til dit website, er relevante i forhold til det indhold du har. Men når det så er sagt, så kan alle links have værdi. Dette gælder også links fra websites der primært er på andre sprog end dit.
En vis mængde links fra websites fra andre lande vil også være med til at styrke diversiteten. Det er godt. Det skal bare ikke være den væsentligste del af din linkprofil.
Så her gælder det samme – som for køb af links generelt: Brug dem som et supplement.
Når jeg nævner udenlandske links her, er det fordi du også kan finde virkelig gode tilbud på gode links i udlandet til priser langt under de danske. Men pas på, der er også tilsvarende mere crap uden nogen som helst værdi. Det kræver meget omhyggelig evaluering at købe den slags!
Opsummering: Køb af links
Jeg ved godt at ovenstående kan virke lidt omfattende og ja, køb af links er bestemt ikke helt let – i hvert fald ikke hvis du vil undgå at købe katten i sækken.
Men hvis du vil være sikker på at købe links der giver reel værdi, så bør du være meget omhyggelig. For desværre er der meget lort på markedet. Men der er også gode produkter på hylderne. Det er dig – og dine eventuelle kompetente rådgiveres opgave, at skille skidt fra kanel.