Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

SEO-detektiv på arbejde

2,422 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 April 2021

SEO handler ikke kun om at sætte et website rigtigt op, skrive nogle optimerede tekster og skaffe en masse links. Det er en god start. Men mange oplever, før eller siden- uanset hvor omhyggelige de ellers synes de har været, at rende ind i mere eller mindre uforklarlige problemer og et pludseligt fald i synligheden.

Og så skal der en SEO-detektiv på sagen ….

 

 

Hvorfor går det galt, når det går galt?

Hvis du pludselig - eller over tid, oplever at din synlighed i Google falder, så er der altid en forklaring. Det kommer aldrig ud af ingenting. Det er den gode nyhed. Den dårlige nyhed er så til gengæld, at det ikke altid er helt let at finde ud af hvad årsagen er.

At finde forklaringen kan sammenlignes lidt med at finde den berømte nål i høstakken. Eller rettere sagt, i forhold til SEO-problemer, et ukendt antal nåle i et ukendt antal høstakke. Det er bestemt en udfordring.

Men som i enhver anden ”mordgåde” vil jeg anbefale, at SEO-detektivarbejdet gribes metodisk og systematisk an, at alle beviser indsamles og analyseres omhyggeligt.

Start med at se på de mest oplagte forklaringer. Står der en lige foran den myrdede, smurt ind i blod og med kniven i hånden (so to speak) er det jo nærliggende, at det kunne være morderen.

Men som i enhver anden Agatha Christie kriminalgåde skal du dog være opmærksom på, at det langt fra altid er det mest oplagte, der er i sidste ende fortæller hele sandheden. Men du skal dog tage det med i din vurdering. For det kan være en del af forklaringen – og under alle omstændigheder noget du skal forholde dig til.

Både mordgåder og SEO-udfordringer bærer ofte præg af en kompliceret blanding af forklaringer. Jo flere af nålene i jo flere af høstakkene du finder, jo større chance har du for at få løst problemet.

Nogle gange kan man være heldig. Manden med den blodige kniv kan jo være morderen. Jeg har gennem tiden hjulpet mange virksomheder med at løse ”uforklarlige” problemer med faldende synlighed, som nogle gange viste sig blot at være en enkel (men alvorlig) lille fejl.

Et godt eksempel er en kunde der fik rettet nogle småting i sin kode. Desværre havde udvikleren sat et enkelt komma forkert – et enkelt komma (!), så i stedet for at indsætte NOINDEX på de sider der var udvalgt til det, røg der NOINDEX ind på alle sider på sitet. Og det respekterede Google så og al synlighed forsvandt. Det havde kunden -og udvikleren, ikke lige selv set.

Det er dog langt fra altid man er så ”heldig”. Selvom det i ovenstående tilfælde var oplagt at problemet skyldes den forkerte kode, så udelukker det ikke, at der bagved det kan gemme sig andre alvorlige problemer, der er medvirkende årsag til problemerne, eller som på kortere eller længere sigt kan skabe tilsvarende synlighedsproblemer.

Det sidste problem, som jeg i denne omgang vil nævne, er markedet – konkurrencen. Det er ikke sikkert at den faldende synlighed skyldes at du har gjort noget galt. Det kan bare være, at dine konkurrenter gør det bedre. Hvis de pludselig ranker over dig på ”dine” keywords, så bliver du jo mindre synlig.

 

Korrelation er ikke det samme som kausalitet

En af de største fejl mange laver i deres SEO-detektivarbejde er at tro at statistiske sammenhænge beviser en årsag. Det kan være tilfældet, men det er bare ikke sikkert.

Jeg oplever det ofte, når der lige har været en større Google opdatering. De websites der oplever et fald i deres synlighed i forlængelse af en Google opdatering antager (meget naturligt) at det må skyldes opdateringen. Men det er bare ikke sikkert.

Det er faktisk meget almindeligt, at der er andre årsager til faldet i synligheden – måske endda en kombination af årsager.

En af de største udfordringer i SEO-detektivarbejdet – og det som måske forvirrer flest er, at et fald i synligheden kan opstå meget længe efter de problemer der er årsagen er opstået på websitet.

Det er f.eks. tilfældet med Duplicate Content og andre filtreringer baseret på ”kvalitets-faktorer”. Google foretager ikke disse filtreringer i direkte forlængelse af crawling og indeksering. Der kan således gå mange måneder fra problemet opstod på dit website til det slår igennem.

Det samme gælder links. Og endda med et omvendt boost. Hvis du har fået en masse nye links, over en periode, af tvivlsom kvalitet, så kan det godt være de i første omgang har styrket din synlighed. Men når Google så opdager de dårlige links, og filtrere dem ud, så falder synligheden igen.

Den slags kan godt opleves som en ”straf”, men det er det ikke. Det er blot noget data som tidligere gavnede dig – som nu ikke længere gør det. Og falder det tidsmæssigt sammen med en Google opdatering er det jo nærliggende at tro at det er opdateringen der er årsagen, uden at det faktisk er tilfældet.

Et andet godt eksempel, som jeg for nyligt sad med, var en kunde som troede de havde problemer med deres Hrelang-tags (til international målretning). De havde lavet nogle ændringer og oplevede så et pludseligt fald på nogle af deres lande-sites. Så det var jo nærliggende at årsagen var Hreflang-justeringerne. Men da jeg fik set nærmere på det viste det først og fremmest at være nogle fejl i deres XML-sitemaps, der var problemet.

Så uanset hvor åbenlyst en årsag til dine synligheds-problemer opleves er mit bedste råd, at du tager et spadestik dybere. Og du skal ikke begrænser dine undersøgelser til de ændringer – på dit website eller i Google, som tidsmæssigt falder sammen med problemerne. Du skal i søge bredt og dybt.

Men hvad er problemet med bare at løse det mest umiddelbart oplagte problem? Hvorfor ikke bare slæbe manden med den blodige kniv for retten?

Problemet er, at du risikerer at bruge en masse resurser på en sag du taber. Måske er manden ikke skyldig og så er tiden spildt – og den rigtige morder er nu endnu længere væk.

 

Sådan arbejder en SEO-detektiv

Som SEO-detektiv består den første – og ofte største del af mit arbejde i at undersøge sagerne til bunds. Vi kan som sagt ikke bare regne med, at de mest umiddelbart oplagte forklaringer på et fald i synligheden er de faktiske årsager.

Jeg indsamler derfor data fra så mange forskellige kilder som muligt.

  • Jeg kigger websitet manuelt igennem – ser på indhold, struktur osv.
  • Jeg ser på Google Analytics data
  • Tjekker om der er rapporterede fejl eller svagheder i Search Console
  • Crawler websitet for at finde tekniske fejl og redaktionelle svagheder
  • Undersøger link-data

Alle de mulige problemer jeg finder samler jeg i et overskueligt format. De enkelte punkter, i overskriftsform, gemmer jeg som regel i et regneark, og den mere detaljerede dokumentation (med skærmbilleder) i et Word-dokument. Der kan også indgå andre nødvendige bilag, som udtræk af de sider med tekniske fejl, redaktionelle svagheder mv.

Næste skridt er så at vurdere, hvilke faktorer der sandsynligvis har størst indflydelse på den faldende synlighed. Her er der desværre ingen facitliste. Det er sjældent helt oplagt og det kræver en del erfaring med SEO at lave denne vurdering. Men det er vigtigt, hvis du vil undgå at spilde din tid på det forkerte.

Hvis der er mange ting der bør rettes eller optimeres, så prioriterer jeg som regel listen i mit regneark. Ingen har jo uanede resurser og de fleste vil gerne starte med det som har størst effekt, virker hurtigst og koster mindst. De lavest hængende frugter.

Det kan virke som en omstændig proces og det er det også. Men det er min erfaring at man kun med denne form for omhyggelighed kan sikre gode resultater.

 

Hvordan kan jeg som SEO-detektiv være sikker på at jeg har ret?

Jeg må være ærlig at sige, at det kan jeg heller ikke. Den virkelige verdens Agatha Christie har heller ikke altid ret. Det er kun på film det sker. Folk frifindes ofte for de anklager de står overfor. Og i forhold til SEO er Google både anklager, dommer og jury.

Når det så er sagt, så er der to ting som øger sandsynligheden for at jeg (ofte) får ret: Omhyggelighed og erfaring.

Det første kan du også benytte dig af. Det sidste – erfaring, må du enten få med tiden eller hente lidt hjælp fra nogle der har det.

I første omgang er det vigtigste, at du er omhyggelig. Brug flere forskellige værktøjer – der kan være fejl i den data et enkelt værktøj viser. Hvis flere peger i samme retning, er der større sandsynlighed for, at de taler sandt. Flere samstemmende vidner styrker din sag.

 

Sådan kan du mindste risikoen for problemer

En ting er at kunne rette op på en faldende synlighed, men endnu bedre vil det jo være hvis du helt kunne undgå den slags problemer. Men hvad kan du gøre for at sikre det?

Det vigtigste er det, som mange desværre ”glemmer” – at være meget, meget omhyggelig med alle detaljer i dit SEO-arbejde og løbende overvåge alle elementer: Crawling, indeksering, rankings og effekt.

Derudover skal du være opmærksom på de nye ting der hele tiden sker i Google. Lige nu ruller Google f.eks. deres Core Web Vitals ud, så faktorer du måske ikke var så opmærksom på tidligere, betyder nu en masse. Og det stopper ikke her. Der sker hele tiden nyt. Følg med!

Men selv hvis du gør alting helt rigtigt, så kan der gå noget galt – pludselig kan din synlighed, på trods af din omhyggelighed, falde.

Det kan som sagt skyldes fejl i Google, nye ting du ikke (i tide) var opmærksom på eller en øget konkurrence i dit marked. Det sker også for mig. Men så er det bare op på hesten igen, kæmpe videre og vinde din sag. Om end det nogle gange kan virke håbløst er det aldrig umuligt.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op