Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Jura skræmmer

1.521 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 April 2021

Handelsbetingelser, privatlivspolitik, leveringsbetingelser og samarbejdsaftaler – for blot at nævne nogle få, er juridiske dokumenter som de fleste af os har brug for i vores virksomheder. Desværre glemmer mange at disse dokumenter også er vigtige elementer i salgsarbejdet. I værste fald kan de skræmme potentielt gode kunder væk.  

Men behøver det at være sådan? Er juridiske dokumenter kun gyldige, hvis de skrives i et sprog, som stort set kun kan forstås af andres jurister? Eller er det faktisk muligt at udforme sådanne dokumenter på en måde, så de både er juridisk holdbare og så de samtidig fremstår imødekommende og fremmende for salget?

Det sidste kan jeg hurtigt svare på: Ja! I langt de fleste tilfælde kan juridiske dokumenter godt skrives på en måde så almindelige mennesker kan forstå dem og uden at det svækker det juridiske formål med dem.

Men hvorfor ender så mange af disse dokumenter så med at være så forbandet dårligt skrevet, som det desværre er tilfældet? Det, og hvad du kan gøre ved det, skal vi se lidt nærmere på i dag.

 

Optimer alle dine tekster

Jeg har her på bloggen, og i mine bøger, skrevet meget om optimering af tekster der kan gøre, at du ranker bedre i Google. Og det er skam også vigtigt.

Mange har heldigvis lyttet til mine gode råd og er begyndt at skrive flere og bedre tekster til både produkter, produktkategorier, artikler, og blogindlæg. Det er godt.

Men det er ikke kun de tekster, som har direkte betydning for din optimering i Google, som du bør have fokus på. Det er alle dine tekster. Herunder også de juridiske dokumenter, der indgår i grundlaget for dit samarbejde med andre – herunder i særlig grad dine kunder.

Disse tekster – handelsbetingelser, leveringsbetingelser, privatlivspolitik osv. har i reglen ikke nogen særlig værdig i forhold til SEO. Måske er det derfor at de færreste marketing- og SEO-folk interesserer sig for dem. De fleste overlader det til advokaten at ordne dem. Men det er en stor fejl!

 

Læser kunderne disse dokumenter?

Nej – langt fra alle. Mange potentielle kunder læser aldrig handelsbetingelser, privatlivspolitikker og den slags. Lidt flere læser nok de kontrakter du forsøger at indgå med dem.

Men marketing- og salgsoptimering handler bl.a. om at fjerne alle de årsager der kan være til, at potentielle kunder vælger ikke at handle med dig. Og for dem – uanset hvor få de måtte være, der faktisk læser dine betingelser, kan det være helt afgørende hvordan de er skrevet.

Jo færre forhindringer – jo flere salg. Hvis du forbedrer disse dokumenter, vil færre fravælge dig.

 

Jurister kan ikke skrive!

I mange år mistænkte jeg jurister for at have indgået sådan en slags hemmelig pagt, for at sikre hinanden arbejde. Det den ene jurist skriver kan kun en anden jurist læse, så de kan holde hinanden beskæftiget. Jeg tror dog ikke længere på den konspirationsteori.

Årsagen, er jeg overbevist om, er faktisk meget mere enkel. De fleste jurister er ganske enkelt forbandet dårlige til at skrive (et almindeligt forståeligt og levende dansk) og de ved meget lidt om markedsføring og salg.

Det er ikke en del af juristernes uddannelse at skrive dansk som vi andre kan forstå – og som sælger. Og de færreste af dem interesserer sig for den ”detalje”.

Kombinationen af de to svagheder – manglende skrivefærdigheder og forståelse for salg, er det, som resulterer i dokumenter, som meget få til fulde kan forstå – og kan skræmme mange kunder direkte væk.

 

Sådan forbedrer du dine juridiske dokumenter

Det første du skal gøre, er at vurdere hvor hårde dine betingelser faktisk behøver at være. Jo strammere de er, jo mere firkantede betingelser fremstår og jo mere vidtgående straffen for brud på aftalerne er jo bedre kan du i princippet være beskyttet. Men er det prisen værd?

Det kan sammenlignes lidt med IT-sikkerhed og beskyttelse af materiale – f.eks. software eller e-bøger du sælger.

Du kan godt sikre både software og e-bøger på en måde der gør det næsten umuligt for køberne uretmæssigt at dele eller kopiere dem. Men det gør så også brugen af dem meget mere besværlig.

Da jeg udgav min første e-bog overvejede jeg at beskytte den med et avanceret – og ret sikkert system fra Adobe. Men jeg fandt hurtigt ud af, at det ville gøre det utrolig besværligt for mange købere at bruge bogen, mange ville opleve fejl med det og det ville give mig en masse ekstra support og sure kunder. Og jeg er jo ikke ude på at genere mine gode kunder.

Så i stedet for valgte jeg blot at vandmærke bøgerne til de enkelte købere. Det er en ret svag beskyttelse. Så dem der vil snyde mig kan ret let gøre det. Til gengæld gør det livet meget lettere for mine gode betalende kunder.

Jeg er overbevist om, at den positive oplevelse kunderne får, har givet mig mange flere salg, end dem jeg har tabt på at det er lidt lettere at snyde.

Det samme gælder dine juridiske dokumenter.

Uanset hvor stramme du laver dine betingelser så kan du blive snydt. Sådan er livet bare. Men faktum er, at det er de færreste som er ude på at snyde. De fleste af os opfører os faktisk lovlydigt og anstændigt.

Så i stedet for at fokusere så meget på de få, der kunne finde på at snyde, så fokuser i stedet for på de mange der gerne vil købe. Begræns betingelserne til det mest nødvendige.

Tag en snak med din jurist om dette inden du får udarbejdet dine dokumenter.

 

Skriv forståeligt!

Næste skridt er lidt sværere – nemlig at få skrevet dine juridiske dokumenter i et sprog, der dels er forståeligt, fremstår imødekommende og fremmer salget, og som samtidig er juridisk holdbart.

Det er, som med al anden tekstoptimering en blanding af teknik og kunst.

Jeg har gennem tiden benyttet flere forskellige jurister til at skrive de dokumenter jeg skulle bruge i mine virksomheder. Meget ofte har jeg dog måtte droppe dem – og få dem skrevet om, fordi de fremstod alt for skræmmende.

Lange snørklede sætninger, meget hårde formuleringer og kancellisprog gaver ikke salget!

Jeg har dog også være heldig at finde enkelte advokater der faktisk skriver rigtig godt. Men der er langt imellem dem. Er du heldig at finde sådan en, så er det klart den bedste og letteste løsning.

Inden du vælger en jurist, kan jeg anbefale at se på nogle af de andre ting de har skrevet, om muligt. Bed dem eventuelt om at vise dig nogle eksempler. Tag også en snak om vigtigheden af dokumenterne i dit salg. Skriver de godt og udviser de forståelse for hvor vigtige de er for din salg, så er du godt på vej.

Uanset hvad, så anbefaler jeg meget at du læser dine juridiske dokumenter godt igennem selv – og lad evt. nogle andre læse dem. Spørg om de forstår dem og hvordan opfatter dem. Er det forståeligt hvad der står, virker det imødekommende og får det dig til at fremstå sympatisk – som en man vil handle med, eller det modsatte?

Hvis de dokumenter du har modtaget fra din jurist, ikke er helt gode som ønsket, så kan du også selv – eller med hjælp fra en god skribent, forsøge at rette dem lidt til. Men i det tilfælde bør du lige få din jurist til at tjekke dem til sidst, så du er sikker på du ikke har efterladt uhensigtsmæssige juridiske huller.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op