Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

For mange Google-besøg?

2,781 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 March 2021

Jeg er, som det er de fleste bekendt, en dedikeret SEO-nørd. Og det undrer derfor mange, når jeg advarer imod at få for meget trafik fra søgemaskinerne.

Ikke desto mindre har jeg faktisk en meget vigtig pointe med det, som jeg gerne vil forklare lidt nærmere i dette indlæg.

 

Overlad ikke hovednøglen til din virksomhed til Google!

Når jeg siger, at du skal passe på med at få for meget trafik fra søgemaskinerne handler det ikke så meget om absolutte tal – men om relative.

Det er naturligvis godt, at få mange besøg fra Google. Jo flere jo bedre. Og mit arbejde – som SEO-rådgiver, handler i høj grad om at sikre det. Det går ofte godt.

Men samtidig er jeg ikke blind for mine kunders samlede forretning og online strategier. Og det er her min advarsel kommer ind i billedet.

For faktum er, at uanset hvor omhyggelig du er med dine SEO-strategier, så er den organiske trafik du får fra Google ikke garanteret. Shit happens.

Uanset om du laver fejl, eller Google gør det (hvilken af og til sker), så kan du risikere at al den dejlige, gratis trafik du får fra de organiske resultater dykker – eller helt forsvinder, i kortere eller længere perioder.

Hvis en al for stor andel af din forretning er afhængig af den organiske Google-trafik, så overlader du i praksis hovednøglen til din virksomhed til Google. Og det er strategisk farligt og dumt.

Jeg har oplevet kunder, som havde 80% af deres trafik fra de organiske resultater i Google. Det gør mig meget nervøs. Og det burde de også være.

Kan du overleve uden Google?

Der er naturligvis ingen af os, der håber at al den dejlige, gratis trafik vi får fra Google pludselig forsvinder. Og er du et optimistisk menneske som jeg, så er det let at blive forblændet af resultaterne, når det går godt.

Og det er da bestemt heller ikke altid, at der kommer dyk i trafikken fra Google. Mange af de kunder jeg gennem tiden har arbejdet med, har i årevis oplevet en stabil – og ofte stigende, trafik fra Google.

Men som ansvarlig virksomhedsleder bør du også – uanset din optimisme, også forberede dig på ”worst case scenarios”, som det for mange kan være pludselig at miste store dele af den organiske trafik.

Du bør derfor aldrig, ideelt set, få mere trafik fra Googles organiske resultater end du kan overleve pludselig at miste – helt eller delvist.

Kan din virksomhed leve med at det hele forsvinder?

Hvis 80% af trafikken kommer fra Google, og næsten alle dine salg er online, så er det tvivlsomt. Kan du leve med det hvis 20% af trafikken kommer fra Google? Det vil naturligvis i alle tilfælde være skideirriterende, men kan du overleve det?

Det samme gælder i øvrigt for dine andre markedsføringskanaler. Ingen af dem bør dominere så meget, at du ikke kan overleve hvis de falder fra. Det gælder også din betalte markedsføring.

For om end du i teorien er en smule mere sikker på at trafikken fra betalt annoncering fortsætter, så kan du aldrig være sikker. Shit happens – og det bør du altid kunne overleve.

Skal du begrænse trafikken fra Google?

Nej, helt bestemt ikke. Du skal selvfølgelig fortsætte dit arbejde med at blive så synlig som du kan i Google. Den organiske trafik er god og for de fleste alt arbejdet værd.

Så i absolutte tal er det fint med mange besøg – og en fortsat stigning. Det er de relative tal du skal have styr på.

Det handler om at skabe balance.

Hvis 80% af din trafik i dag kommer fra Google organiske resultater – og det nærmest vil slå din virksomhed ihjel hvis det pludselig forsvinder, så skal du (naturligvis) ikke de-optimere dit website.

Det du i stedet for bør gøre er, at sætte andre markedsføringsaktiviteter i gang, som kan få den samlede – relative andel, ned.

For mange virksomheder vil en øget aktivitet på de sociale medier, e-mail markedsføring, eller annoncering på Facebook, Google (ads) eller YouTube være gode bud.

Målet er at skabe en god og sund fordeling af trafikkilderne, så du kan overleve, hvis en falder fra – i kortere eller længere tid.

Sådan kan du begrænse risikoen for fald i Google-trafik

Det er naturligvis bedst, hvis du ikke oplever udfald i trafikken fra Google. Og du kan faktisk gøre en hel del selv, for at begrænse risikoen for at det sker.

Der er, som nævnt, to ting der kan gå galt:

  • Google kan fejle
  • Du kan fejle

Det første er det svært at gøre så meget ved. Heldigvis retter Google som regel forholdsvist hurtigt op på de fejl de laver.

Der er derimod meget du kan gøre for at undgå, at du selv fejler.

Det første og vigtigste er, at du har helt styr på, at alting spiller som det skal på dit website. Hvis det går godt i Google for dig nu, så tror du måske, at alt er godt. Men det behøver det bestemt ikke at være. Og hvis ikke, så kan de fejl der er pludselig ramme dig.

Et godt eksempel er Duplicate Content – som jeg efterhånden har skrevet en del gange om her på bloggen. Du kan i princippet godt have en masse problemer med Duplicate Content, uden at det giver sig udslag i direkte problemer i Google.

Det skyldes bl.a. at Googles Duplicate Content filtrering ikke køre på samme tid, som deres almindelige indeksering. Det kører som et separat program – sådan lidt forenklet sagt.

Så dine Duplicate Content problemer kan ligge og lure, som en landmine i baghaven, i årevis. Og pludselig en dag opdager Google det – og så kan du rammes hårdt. Det kan være meget overraskende – for du har (måske) ingen ændringer lavet lige for nyligt.

Der er mange andre forhold af både teknisk og redaktionel karakter, som på samme måde er godt at have styr på, hvis du vil sikre en stabil synlighed i Google.

En anden udfordring er, at Google jo hele tiden forandres. Nye standarder kommer til, nye filtreringer bruges og nye krav stilles til websites.

Som et godt eksempel på det introducerede Google her i starten af 2021 Web Core Vitals – et sæt af nye regler for, hvordan de vurdere brugervenlighed. Mange ad de parametre havde ingen praktisk betydning før Google introducerede dem – og pludselig har de det så. Så selvom du intet har ændret på dit website kan du pludselig opleve et fald i synligheden.

Noget tilsvarende gælder for links. Du har måske oplevet god effekt af de links der er til dit website – og nyt godt af den synlighed de har været med til at give. Men pludselig en dag vælger Google at filtrere nogle af dem ud og så falder din synlighed.

Men hvad kan du så gøre ved det?

Det vigtige er hele tiden at være up-to-date med hvilke krav Google stiller – og hvilke nye muligheder der opstår. I de senere år har f.eks. Schema-data og AMP været med til at løfte mange websites. Det er ikke som sådan en krav at du bruger det, men hvis du gør, kan det give dig øget synlighed. Så relativt set vil du langsomt tabe synlighed, hvis du ikke følger med (og dine konkurrenter gør) og får udnyttet de nye muligheder der hele tiden kommer.

Det sidste jeg i denne omgang meget vil anbefale er, at du er omhyggelig med din overvågning. Ikke bare i forhold til hvordan du ranker og hvor meget trafik du får, men også om alt det tekniske spiller som det skal. Shit happens – og af uransagelige grunde sker der bare nogle gange tekniske fejl. Hvis du får dem rettet inden Google ser dem, så kan du begrænse skadevirkningerne.

Overvågning kan du bl.a. lave med Google Search Console og ved med jævne mellemrum at crawle dit website med f.eks. Ahrefs.com eller Screaming Frog. Men husk også at teste dit site manuelt (på både desktop og mobil). Disse værktøjer fanger ikke altid alt.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op