Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen SEO-Analyser er spild af penge

SEO-Analyser er spild af penge

3.036 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 September 2020

Man kan fodre svin med de bunker af ubrugelige analyser der laves i SEO-branchen. De ligger og samler støv i skufferne. Kort sagt, analyser skaber i sig selv ingen værdi. Ja, måske lige bortset for de konsulenter, der får en masse penge for at lave dem.

Men hvorfor argumenterer jeg så stadig for, at du bør få lavet en SEO-Analyse? Er det bare fordi jeg er en grådig og uetisk SEO-konsulent?

Nej, jeg opfatter faktisk mig selv som et rimeligt anstændigt og etisk menneske. Jeg har i hvert fald altid, som SEO-konsulent, haft 100% fokus på at skabe reel værdi for mine kunder.

Men hvad er så forklaringen på dette paradoks – at jeg på den ene side påstår, de fleste analyser i SEO-branchen (og ja, i det meste af marketing-branchen) er værdilæse, og samtidig argumentere for, at du alligevel bør få lavet en god SEO-Analyse.

Det skal vi se lidt nærmere på i dette indlæg …

 

Hvad er en SEO-Analyse?

SEO-analyse, SEO-evaluation eller SEO-audit - kært barn har mange navne, men hvad er sådan en SEO-analyse i grunden.

En SEO-Analyse en gennemgang af dit website med henblik på at identificere alle de ting, som du med fordel kan optimere for at forbedre din synlighed i søgemaskiner som Google.

En SEO-analyse kan være fokuseret på enkelte SEO-elementer, som teknisk SEO, indhold, links eller user engagement, men vil ofte dække det hele. For kun ved at komme hele vejen rundt, får du det fulde overblik, så du kan lave en ordentlig prioritering af alt det der skal laves.

Typisk vil en SEO-Analyse tage udgangspunkt i en række kendte SEO-faktorer, som er vigtige for et websites synlighed. Nogle tager udgangspunkt i skemaer som "The Periodic Table of SEO Factors", eller nogle af de mange tools der tilbyder mere eller mindre automatiske analyser af websites.

Personligt er jeg dog ikke så vild med den tilgang - i hvert fald ikke, hvis det står alene. Jeg har gennem tiden selv opbygget og vedligeholder løbende en liste over alle de faktorer, som jeg ved er vigtigst at undersøge. Jeg har som oftest opdelt dem i:

  • Website arkitektur
  • Website kodning
  • Tekster og andet indhold
  • User engagement data
  • Autoritet - links, tillids-signaler mv.
  • Spam - bevidst eller (som oftest) ubevist

Hver af de 6 punkter indeholder en række specifikke underpunkter for hver af de elementer, som er vigtige at få undersøgt. Den tekniske del er typisk den længste for der ER rigtig mange tekniske ting i dag, der bør være på plads. Men også afsnittet om indhold kan ende med at blive langt, hvis der er mange sidetyper.

Alle de forskellige sidetyper bør analyseres individuelt - forside, kategorisider, blogindlæg, webshop-sider, FAQ-sider osv. For typisk bygger de på forskellige templates, de tekniske udfordringer (som hastighed og mobilvenlighed) kan være forskellige, der skal forskellige Schema-data på dem, og der kan være forskellige andre udfordringer og muligheder med hver af dem.

Det er bare ikke nok!

Du kan godt finde tools der dækker mange af ovenstående – dog som regel ikke alle, ovenstående punkter, som jeg har på min liste.

Problemet med sådanne lister – og tools er, at de alene fokuserer på kendte og typiske problemer. De er skam gode nok at få undersøgt også, men i praksis er der næsten altid andre problemer, som ikke lige falder ind i de faste kasser.

Jeg har gennem tiden lavet flere hundrede SEO-Analyser for både store og små virksomheder. Og faktum er, at jeg næsten hver gang har fundet mere eller mindre alvorlige – og helt unikke problemer, som ikke stod på min liste, eller som et tool ikke ville have fundet.

Udviklere og webdesignere er utroligt kreative. På godt og ondt. Mest godt. Men indimellem får de lavet nogle ting, som kan gøre det svært for Google at forstå sitet, eller helt forhindre dem i at indeksere vigtige elementer.

Den slags problemer finder du ikke, hvis du alene bruger et tool eller en foruddefineret liste. Det kræver en lidt dybere forståelse for hvordan Google virker, deres begrænsninger, svagheder, hvor de ofte fejler osv. Det er ikke noget du kan slå op. Der er som regel ingen dokumentation på det. Det kræver praktisk erfaring.

Hvad er en god SEO-Analyse?

En god SEO-Analyse er – helt overordnet set, en analyse der skaber reel værdi for din virksomhed. Men hvordan sikrer du så, at din SEO-Analyse faktisk gør det?

For det første er det naturligvis vigtigt, at den er fagligt i orden – som jeg lidt er inde på ovenfor. Hvis den bare skøjter hen over et par af de mest kendte problemer, er det langt fra sikkert, at du faktisk får afdækket alle – eller de vigtigste, problemer.

Jeg har gennem tiden set mange triste eksempler på ”SEO-Analyser”, der blot bestod af et par sider, nogle automatiske udtræk fra et tool og måske nogle farverige diagrammer. Det skaber absolut ingen værdi for dig.

For det andet er det vigtigt, at SEO-Analysen bygger på praktisk erfaring. Der er, som sagt, rigtig meget af det som vi ved er vigtigt for god SEO, som du ikke kan finde dokumentation på.

Google skriver ganske vist en del om hvad du kan og bør, men det er på ingen måde fyldestgørende. Og en del af det de skriver er ikke altid helt i overensstemmelse med virkeligheden.

For eksempel er de som regel lige lovlig optimistiske med hvor gode de er til at håndtere JavaScript. De siger også, at de skam sagtens kan håndtere duplikeret indhold – men ja, måske kan de (nogle gange) det, men bare sjældent på lige den måde der gavner dig mest.

Men selv det er ikke nok.

Det som måske er allervigtigst for at en SEO-Analyse kan give værdi til din virksomhed er, at den også indeholder meget klare beskrivelser af, hvad der helt præcist skal gøres for at forbedre de identificerede problemer. Og ikke nok med det – det skal konkretiseres. Hvem skal gøre det? Hvordan og i hvilken rækkefølge.

Hvis ikke din SEO-Analyse bliver meget konkret og handlingsorienteret, og hvis ikke alle disse action-punkter prioriteres, følges til dørs, følges op, testes og justeres, så får din SEO-Analysen meget lidt værdi.

Når jeg har lavet en SEO-Analyse plejer jeg at sætte mig ned med de involverede parter – teknikere, designere, tekstforfatter osv., og går det hele igennem, så vi sammen kan lave en praktisk plan.

Ofte vil der være rigtig mange ting der kan eller bør gøres. Jeg plejer i første omgang at opdele dem i røde (must have) og gule (nice to have) punkter.

De røde skal hurtigt muligt fikses – de er en forhindring for at alt andet kan virke. Det kunne f.eks. være alvorlige indekseringsproblemer, omfattende duplicate content eller manglende side-TITLEs.

De gule punkter er også vigtige, men dels er der ofte rigtig mange af dem og dels kan de ofte optimeres i det uendelige. Det kan f.eks. være i forhold til indholdsforbedringer, flere links eller bedre user engagement.

For at få mest muligt ud af din tid og penge – og hurtigst muligt se resultater, anbefaler jeg at du får alle de gule punkter prioriteret.

Jeg bruger en særlig model, som jeg gennem årene har udviklet, hvor alle de gule punkter vurderes ud fra hvor stor effekten er, hvor hurtigt det virker og hvor mange resurser det koster. Der regnes så en tværsum ud og de fire tal kan herefter bruges til en objektiv prioritering ud fra de parametre der er vigtigst for dig (hastighed, effekt og/eller resurser).

En god SEO-Analyse skaber gode resultater

Hvis du får lavet en god SEO-Analyse, får lagt en god og praktisk plan og får udført de opgaver der nu engang skal laves, så har det en effekt. Som regel en meget stor effekt.

Der er faktisk ikke så meget mystik i det.

SEO handler meget om en blanding af indsigt og omhyggelighed. Det er summen af de mange små detaljer der gør udslaget. Og det er netop derfor, at en SEO-Analyse kan være så effektiv. For med den får du specificeret alle detaljerne.

Hvis du bare går i gang fra en ende af med SEO, så risikerer du at spilde en masse tid på de forkerte ting. Og hvis du ikke en gang imellem stopper og, træder et par skidt tilbage og får et opdateret overblik, så kommer du let til at køre for langt ud af et spor, der ikke får dig i mål.  

Mange af de kunder jeg gennem tiden har arbejdet med har oplevet en fordobling – eller mere, af deres synlighed i Google efter de har fulgt den plan der blev lagt i SEO-Analysen.

Hvem har brug for en SEO-Analyse?

Hvis du er 100% sikker på, at alt er perfekt optimeret på dit webite og du totalt dominerer Google, eller hvis du allerede er helt sikker på hvilke problemer du har og hvordan de skal fikses, så har du nok ikke så meget brug for en analyse. I hvert fald ikke lige nu.

Problemet er bare, at det er meget få der er så heldige at have styr på det hele allerede.

Er du synlig nok i Google? Ranker du på alle de keywords du burde?

Hvis ikke, så skyldes det at der er en eller flere elementer som ikke er optimeret godt nok. Så enkelt er det faktisk.

SEO er ikke sort magi. Det handler alene om at vide hvad der skal optimeres og så sikre at det er, eller bliver gjort.

Og det er lige præcis det, som en god SEO-Analyse kan hjælpe dig med.

Jeg anbefaler alle at få lavet en SEO-Analyse forud for, at de kaster sig ud i arbejdet med SEO. Kun på den måde kan du sikre, at du ikke famler dig frem i blinde og at opgaverne bliver prioriteret i den rækkefølge der gavner dig mest.

Er det meget lang tid siden, du har fået lavet en omhyggelig gennemgang af dit website, så anbefaler jeg at du får det gjort igen – også selvom du allerede har arbejdet lidt eller meget med SEO. Min erfaring er, at rigtig godt kan betale sig.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op