Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen SEO – vigtigere nu end nogensinde før

SEO – vigtigere nu end nogensinde før

3.371 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 April 2020

Mange forbrugere har siden krisen startede, af helt naturlige årsager, valgt at flytte store dele af deres indkøb til nettet. Omkring 2/3-dele af alle webbutikker i Danmark oplever således lige nu et stigende, eller stabilt salg. Ifølge FDIH er det kun 37% af alle danske webshops der har et faldende salg. 

Men hvad sker der så, når den akutte del af krisen ebber ud? Vil alle forbrugerne vende tilbage til de fysiske butikker og skrue ned for nethandlen igen?

Jeg tvivler!

Naturligvis er der mange, der glæder sig til at kunne handle i almindelige butikker igen. Og når der langsomt åbnes op, er der ingen tvivl om, at en del af dem vil vende tilbage.
Men næsten lige så sikkert er det, at mange af dem der – tvunget af omstændighederne, har handlet mere online i de seneste uger vil have fået smag for det.

Kriser ændrer verden. Det vil denne krise også.

Men en ting jeg er ret sikker på, ikke vil ændre sig er, at folk i meget høj grad bruger Google, når de skal handle på nettet. Både i researchfasen, når de vil finde ud af hvilket produkt eller leverandør der er bedst, og når de er klar til at handle, starter rejsen i Google.

Det er derfor vigtigere nu, end nogensinde før, at din virksomhed er synlig i Google og at dit website kan matche de ønsker dine potentielle kunder har. Kun på den måde, kan du sikre din fair share – eller mere, af væksten i handlen på nettet.

Men hvordan gør du så det? Hvad forventer dine kunder? Hvordan søger de og hvordan kan du bedre imødekomme dem?

Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …

Hvordan søger dine kunder?

Al markedsføring i søgemaskiner (betalt eller organisk) starter med en forståelse af, hvordan dine kunder søger. Uden at vide dette, kan du ikke optimere dit website og implementere en effektiv strategi.

Du kan sikkert hurtigt gætte dig til en del af de måder folk søger på. Hvis du f.eks. sælger børnetøj, så er det oplagt, at folk søger på netop ”børnetøj”, ”pigetøj” og ”drengetøj”.

Men dykker vi lidt mere ned i søgedata på dette område viser det sig at folk faktisk søger med tusindvis af andre varianter – f.eks. ””børnetøj udsalg”, ”økologisk børnetøj”, ”børnetøj størrelser”, ”børnetøj [by]”, ”[mærke] børnetøj”, ”lækkert børnetøj” og ”børnetøj fri fragt”.

Mange søger også mere direkte efter svar på spørgsmål om børne- og babytøj – som f.eks. ”hvor meget babytøj skal man købe?”, ”hvordan vasker man babytøj?” og ”hvad er bæredygtigt tøj?”.

Men hvordan har jeg så fundet ud af det, hvor meget søges der på de forskellige ting og hvad forventer folk at finde?

Ovenstående eksempler har jeg fundet via det værktøj jeg personligt foretrækker til keyword-analyser: Ahrefs.com. Det kræver dog et betalt abonnement at anvende. Et gratis alternativ er Googles Søgeordsplanlægning. Du skal have en aktiv Google Ads konto for at bruge det.

Begge værktøjer giver dig også et estimat på, hvor mange der søger på de forskellige keywords. Men det som ingen værktøjer med sikkerhed kan fortælle dig er, hvad folk så forventer at finde. Og det er vigtigt!

For hvis ikke du kommer folk i møde med det de forventer smutter de hurtigt igen.

Hvis de f.eks. er i gang med at researche, eller søger svar på spørgsmål, så vil en FAQ, et godt blogindlæg eller how-to-guide være bedst. Hvis de er mere målrettet ude efter at finde den bedste leverandør og pris på et produkt, vil en produktside i din webshop oftest være bedre. Hvis de leder lidt bredere efter den type produkter du har vil en produktkategori-side være god.

For nogle typer af søgninger vil en god tekst og eventuelle illustrationer være bedst. For andre vil en video bedre tilfredsstille folk.

Google er også opmærksomme på det her – det vi kalder search user intend. De vil derfor forsøge at prioritere den type indhold, som de mener bedst matcher søgebrugernes behov.

Google har rigtig meget data at basere deres vurdering på. Du kan derfor med fordel selv bruge Google, når du skal finde ud af hvad folk forventer at finde på dine keywords. Søg på dem og se på resultaterne. Er de domineret af produktsider eller informationssider (som blogindlæg, artikler og FAQ’ere osv) og viser de mest lokale resultater, billeder eller video?

Jeg anbefaler, at du samler al din keyword-data i et regneark, med angivelse af hvilke sider, eller sidetyper og indhold de bør ranke på. Så er du klar til optimeringen.

Hvilke keywords er det realistisk at ranke på?

Som du sikkert allerede ved klikker langt de fleste på et af de øverste links på side et. Nogle scroller måske lidt længere ned på siden, men meget få forvilder sig om på side to eller derunder. 


Ref: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

Det har i praksis så godt som ingen værdi i at ligge på side to, tre eller ti i Google. Hvis du for alvor skal have noget ud af din søgemaskineoptimering skal du helt til tops på i hvert fald nogle af dine keywords. 

Du skal derfor være realistisk i forhold til hvilke keywords du bruger tid og penge på at optimere.

Hvis du har mange resurser, og satser hårdt på SEO så kan du naturligvis godt – før eller siden, komme til tops på selv de sværeste keywords – dem hvor konkurrencen er størst. Nogle skal jo ligge der, og det er ingen naturlov at det ikke skal være dig.

Men har du lidt mere begrænsede midler, så lad være med at bruge alle kræfterne på keywords, hvor du nok alligevel ikke kommer til tops – for så får du intet ud af det. Optimer i stedet for dine sider og produkter til nogle af de mange keyword-varianter hvor konkurrencen er lidt lavere og det derfor er mere realistisk at komme op i toppen af side et på Google.

Men hvordan finder du så ud af hvor hård konkurrencen er?

Der er desværre ikke en entydig og enkel løsning på det. Det kræver lidt erfaring. I værktøjer som Ahrefs.com angives for hvert keyword en Keyword Difficulty -værdi. Det er en beregning de forsøger at lave på, hvor svært det er at komme til at ranke på et givent keyword. Det er ikke en perfekt beregning, men den kan trods alt give en vis indikation.

Nedenfor kan du se et eksempel på nogle glarmester-keywords. Som du kan se, er konkurrencen – ikke så overraskende, højest på ”glarmester” og ”glarmester København”, lidt mindre på ”glarmester Århus” og meget mindre på ”glarmester Køge”.

Der er naturligvis også mange flere søgninger på ”glarmester” end ”glarmester Køge”, men det får du bare ikke glæde af, hvis du ender på side tre.

Fokuser på de relevante keywords, som det er mest realistisk du kan ranke på!

Er det nu du skal have en webshop?

Nu hvor så mange er begyndt at handle online er det naturligvis oplagt at overveje at få en webshop, hvis du ikke allerede har det. Og hvis du har en, om den kan blive bedre.

I sidste uge kunne Computerworld rapportere, at DanDomain i marts måned har solgt 30% flere webshopløsninger, end samme tid sidste år. Vi oplever også en øget efterspørgsel i mit bureau og jeg har snakket med mange – både små og større virksomheder, der netop på grund af krisesituationen har valgt at få lavet en webshop.

Så du er bestemt ikke den eneste, der måske overvejer dette lige nu.

Men er en webshop det rette valg? Vil dine kunder købe dine produkter eller serviceydelser direkte på nettet?

Måske. Måske ikke.

Det er langt fra alle produkter, der egner sig lige godt til direkte netsalg. Særligt de lidt større og mere komplekse produkter vil mange kunder gerne lige se lidt nærmere på, prøve at røre ved eller snakke med en kyndig sælger om inden de beslutter sig.

Det er naturligvis noget der hele tiden ændrer sig. Grænserne flyttes. For 20 år siden var der stort set intet salg af tøj på nettet, men det må man sige i den grad har ændret sig. I lang tid blev der heller ikke solgt store møbler eller dagligvarer i webshops. Det gør der nu.

Men uanset om folk køber direkte på nettet i en webshop, eller om de blot researcher produkter og leverandører, så kommer man ikke udenom Google. Spørgsmålet er alene, om du kan forvente direkte salg – og en webshop derfor er det rette valg, eller om det mere handler om at skabe kontakt til relevante kunder og få nogle gode varme leads. I det sidste tilfælde bør du stadig optimere dit website, så potentielle kunder opdager dig, når de bruger Google. For det kan du være helt sikker på at de gør – uanset om de så afslutter handlen online eller ej!

Min vurdering er dog, at mange flere virksomheder – både store og små, kunne have glæde af en eller anden form for webshop, hvor der direkte kan betales for en vare eller serviceydelse. Også selvom kunderne lige nu og her måske ikke er helt vant til det endnu.

Med en webshop og muligheden for at modtage betaling kan du også tilbyde f.eks. gavekort. Det har vi oplevet mange have stor glæde af her i krisen.

Men hvilken webshop skal du så vælge?

Jeg vil ikke i dette indlæg gå ind i en større gennemgang af de mange løsninger der findes på markedet. Der er rigtig mange! Jeg er jo også en smule inhabil, da vi i Waimea også tilbyder webshops.

Så i denne omgang vil jeg blot understrege, at det er vigtigt du undersøger markedet omhyggeligt. Og det er vigtigt du er realistisk i forhold til, hvor meget du selv kan håndtere.

Du kan finde meget billige løsninger, der så til gengæld kræver at du gør det meste selv. Det kan være en fin løsning hvis du har den nødvendige viden og tid til det. Der findes også løsninger hvor du får hjælp til både det tekniske, indhold og markedsføring. Måske er det bedre for dig.

Det vigtigste er, at du får en webshop og at stå, der faktisk virker og som kan præsentere og sælge dine varer på en måde der virker hos dine kunder.

Næste skridt er så, at markedsføre din webshop – herunder ikke mindst, at sørge for at folk kan finde dine produkter i Google. Så lad os se lidt nærmere på det …

En webshop skal kunne findes i Google!

Folk bruger som sagt Google – i større eller mindre grad, i mange forskellige situationer. Men særligt når det handler om webshopping er Google helt umulig at komme udenom.

Ekstremt mange websalg starter i Google og hvis ikke din webshop og de produktkategorier og produkter du tilbyder kan findes her går du glip af rigtig mange salg.

Det er derfor meget vigtigt, at din webshop bliver godt søgemaskineoptimeret!

Jeg har her på bloggen skrevet meget om netop SEO og mange af de ting du kan gøre for at optimere dit website og webshop og i min nye bog kan du læse endnu mere om det. Men lad mig i denne omgang kort ridse nogle af de vigtigste ting op i forhold til netop webshop SEO.

  1. Teknisk optimering
    Det er vigtigt at din webshop lever op til de tekniske krav både kunder og Google har. Først og fremmest skal den være hurtigt, mobilvenlig og let at finde rundt på. Lad være med at opfinde den dybe tallerken. Din webshop skal ikke være unik – det er dine produkter, gode priser og fantastiske service der skal sælge.

    Jeg anbefaler også meget, at du får implementeret korrekt Schema-data, Social META-tags og AMP på alle dine produktkategorier og produkter. Det er med til at øge din synlighed i både sociale medier og Google.
    .
  2. Optimering af indhold
    Med udgangspunkt i de keywords jeg startede med at skrive om skal du have optimeret dit indhold. En af de ting som mange webshops glemmer er at optimere til de mange forskellige måder folk søger efter deres produkttyper på.

    Hvis du, som i et af de eksempler jeg brugte, sælger børnetøj er det naturligvis oplagt at komme til at ranke på børnetøj, pigetøj og drengetøj. Men hvis meget af det du sælger, er økologisk, særligt billigt, brugt eller hjemmestrikket, så bør du også lave nogle gode og optimerede kategori-sider til det.

    Det er vigtigt, at alle dine sider har en rimelig mængde unik tekst og den vigtigste af den skal være synlig above the fold – altså i toppen af siden, uden at man skal scrolle ned eller klikke på noget for at se den. Det er også vigtigt, at alle siderne har en god sælgende (og unik) TITLE og META-beskrivelse.

    Ja, det tager tid at få skrevet alt det, men det er vigtigt! Så har du ikke tiden eller evnerne selv, så få hjælp til det.
    .
  3. Linkbuilding
    Jo større autoritet og troværdighed din webshop har jo større sandsynlighed er der for, at du dukker op i toppen af Google på relevante søgninger. Google måler primært autoritet via links fra andre websites til dit. Troværdighed er et lidt mere komplekst element, men bl.a. gennemsigtighed, tydelig afsender og relationer spiller ind.

    Troværdighed er særlig vigtigt hvis du sælger varer og ydelser inden for sundhed og økonomi. Det så vi. f.eks. meget tydeligt, da Google forrige år rullede deres ”Medic Update" ud - hvor mange (måske lidt mindre troværdige) sundhedssites blev hårdt ramt. Autoritet – links er vigtigt for alle!

    Så du kommer i alle fald ikke udenom linkbuilding, hvis du vil optimere din synlighed i Google. Nogle links vil du sikkert få helt naturligt, hvis du har en skidegod webshop, men for de fleste er det ikke nok. Der skal arbejdes lidt mere aktivt med det.

Krisen varer ikke evigt

Der kommer en tid igen, hvor hverdagen vender tilbage. Mange ting bliver nok ikke det samme som før, og der går nok også lang tid endnu før vi igen kan mødes i større forsamlinger. Men livet går videre og mange virksomheder, er jeg sikker på, skal nok klare sig igennem krisen.

Jeg er optimist. Men også realist.

Og realistisk set vil nettet som markedsførings- og salgskanal blive endnu vigtigere end nogensinde før. Dem der investerer i at skabe bedre online oplevelser og webshops nu og markedsfører sig bedre i både Google og sociale medier står til at vinde kampen om kunderne i de kommende år.

Uanset hvor mange eller få resurser du kan afsætte til det er mit bedste råd derfor, at komme i gang med det nu. Gør hvad du kan. Det er i alle fald bedre end ikke at gøre noget.

Og som altid – du er meget velkommen til at spørge i kommentarfeltet nedenfor. Så vil jeg gøre mit bedste for at svare dig så hurtigt og godt jeg kan.

Pas godt på jer selv og hinanden.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op