Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen De vigtigste Schema-elementer

De vigtigste Schema-elementer

2.062 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 February 2020

Med Schema-data kan du forbedre visningen af dine links i Googles søgeresultater. Men hvilke Schema-data er vigtigst at få med? Det skal vi se lidt nærmere på i dette indlæg. 

 

Gratis uddrag fra Grundbog i SEO

Teksten i nedenstående indlæg er et lettere redigeret uddrag fra min nye bog: Grundbog i SEO.

Bogen er fuld af effektive SEO-tips som dette, som er lige til at gå til for alle - ikke bare i forhold til teknisk SEO men også til stærke strategier, brugbare analyser, linkbuilding, optimering af indhold, user engagement, effektmåling og (SEO-) sikker flytning af websites.

De vigtigste Schema-elementer

Der er rigtig mange Schema-elementer. I det grundlæggende hierarki er der p.t. 614 typer med 905 properties og 114 værdier.

Du kan se en samlet liste over alle 614 typer her:
https://schema.org/docs/full.html

Det er dog langt fra dem alle, som er lige vigtige i forhold til SEO. Mange er kun relevante for helt bestemte typer af virksomheder, eller data, og de færreste bruges i dag direkte i Google til fremhævede resultater.

Jeg vil dog altid anbefale, at du for hver enkel datatype på dit website undersøger, om der er et Schema-element, der passer til det, og hvis der er, bruger det. For selvom Google måske ikke lige bruger det aktivt i dag, kan det meget vel være, det sker senere, og så er du på forkant med udviklingen – og dine konkurrenter.

Det første Schema-element jeg vil fremhæve, som alle websites bør have implementeret, er data om virksomheden.

Som med alle andre Schema-elementer er virksomhedsdata også struktureret hierarkisk. På det øverste niveau finder du ”Organization”. Det bruges mest til større organisationer, NGO’er, klubber o.lign.

De fleste almindelige virksomheder skal søge lidt længere ned i hierarkiet for at finde det rette objekt. Ofte vil LocalBusiness være et godt valg.

Under LocalBusiness findes en række mere specifikke objekter, som du kan vælge at bruge, hvis du f.eks. driver en restaurant, tandklinik, butik eller rejsebureau. Det er dog ikke et krav. Du kan også bare holde dig til LocalBusiness.

Der er dog den fordel ved de mere specifikke underkategorier, at de inkluderer datatyper, der passer særligt til hver af dem. F.eks. kan du for en restaurant (FoodEstablishment) angive, om der tages imod reservationer, hvilken type mad der serveres, og dit menukort i struktureret format.

Uanset hvilket objekt du vælger, er det meget vigtihgt, at du er omhyggelig med din virksomhedsdata. Den skal være identisk med den måde, du skriver den alle andre steder – på dit website, i Google MyBusiness osv.

Et element som mange glemmer, er din virksomheds GEO-lokation. Det vil jeg meget anbefale, at du også tilføjer. Det gør det lettere for Google at forstå, hvor din virksomhed ligger og kan hjælpe i forhold til Local SEO, som vi skal se nærmere på lidt senere.

Du bør også med ”sameAs” angive links til dine sociale profiler. Hvis du gør det, vil Google ofte vise dem i din Google MyBusiness i søgeresultater.

Nedenfor kan du se, hvordan LocalBusiness objektet ser ud på Waimea.dk.

 

Det næste objekt jeg vil fremhæve, er bread crumb navigation – eller på dansk: brødkrummesti.

Nedenfor kan du se et eksempel på bread crumb navigation på Svanerejser.dk

Typisk vises bread crumb navigation lige over indholdet på en side og kan være en god hjælp til brugerne. Så jeg anbefaler normalt, at alle websites anvender det.

Nedenfor kan du se, hvordan den færdige Schema-data ser ud på Svanerejser-siden. 

Hvis du på dit website giver mulighed for at skrive en anmeldelse eller rate blogindlæg, artikler eller produkter, bør du også kode dem med Schema-data. Så vises de nemlig ofte direkte i Googles søgeresultater med orange stjerner.

Der er nogle forskellige objekter, du kan bruge til dette.

Hvis identificerbare brugere skriver en anmeldelse af din virksomhed eller konkrete produkter, kan du bruge det sidste objekt.

Hvis der blot er mulighed for at rate en side eller produkt. Med det første objekt kan du angive hver enkelt rating, med det sidste kan du aggregere den samlede rating. Normalt anvendes bare det sidste, som Google også viser i søgeresultatet.

VIGTIGT! Da Google begyndte at vise den gule stjerne fra ratings i søgeresultaterne, var der mange websites, der blot indsatte det i koden, for at få denne fremhævelse, uden at der faktisk var mulighed for at brugerne kunne rate siden. Mange gør det stadig. Men det er Google naturligvis blevet opmærksomme på, og de forsøger derfor at identificere denne form for snyd. Opdager de det, kan det have alvorlige konsekvenser for din synlighed i Google.

Så min klare anbefaling er kun at bruge rating objektet, hvis der faktisk er mulighed for at rate den konkrete side, som det bruges på.

Du kan læse mere om Googles krav til anmeldelser, rating og struktureret data her:

Du skal være opmærksom på, at Google i slutningen af september 2019 ændrede i deres retningslinjer for brug af ”reviews”, således at det, de kalder ”self-serving reviews”, ikke længere er tilladt at inkludere i din Schema-data.

Det betyder blandt andet, at reviews og ratings fra bl.a. Trust Pilot ikke længere vil blive vist.

Du kan læse mere om de opdaterede regler her:

Artikler og blogindlæg på dit website vil jeg også anbefale, at du tilføjer i din Schema-data.

Til almindelige artikler kan du bruge ”Article”-objektet, og til blogindlæg kan du bruge ”BlogPosting”-objektet.

Hvis du har en webshop, er det meget vigtigt, at du bruger Schema-data på alle dine produkter.

”Product”- objektet er det mest grundlæggende element, der bruges til at beskrive produktet. ”Offer” bruges til mere detaljeret data og pris. Ofte bruges begge dele i kombination. 

Hvis du viser video på dit website, vil jeg meget anbefale, du tydeligt beskriver hver enkel video med Schema-data.

Det er særligt vigtigt med video, da der er en del informationer om dine videoer, som Google ikke kan udlede blot ved at crawle dine sider – så som det thumbnail billede du ønsker vist, instruktør, transcription, længde osv.

Ved at bruge video-objektet øger du sandsynligheden for at blive vist i Googles video, eller blandede søgeresultater med direkte link til den side på dit website, som viser videoen.

Hvis du afholder, eller tilbyder arrangementer, bør du overveje at anvende objektet ”Event”. Med dette objekt kan du angive detaljer om afholdelsen af dine arrangementer, som tid og sted.

Nedenfor kan du se et eksempel på et website, der sælger billetter til Adam og Noah.


Under ”Event” findes en rækkere mere specifikke objekter for forskellige typer af arrangementer – f.eks. ”TheaterEvent” (som er brugt ovenfor), ”Festival” og ”DanceEvent”. Vælg det objekt, der passer bedst til dit arrangement.

Der søges rigtig meget på opskrifter. Og hvis du bruger ”Recipe”-objektet, kan du angive detaljer om opskriften, hvoraf Google ofte viser nogle af dem direkte i søgeresultaterne.

Nedenfor kan du se et eksempel fra Arla.dk med korrekt brug af opskriftsobjektet.

En FAQ er ofte et rigtig godt indholdselement. Det skal vi se lidt nærmere på i kapitlet om indholdsoptimering. Men for at få den bedste SEO-værdi ud af din FAQ, anbefaler jeg meget, at du anvender det forholdsvist nye Schema objekt designet til det.

Udover at du generelt sikrer, at Google bedre forstår din FAQ, så øger det også sandsynligheden væsentligt for, at dine FAQ-svar bliver brugt som Featured Snippets, i Voice Search og Google Home.

Du kan læse lidt mere om brugen af FAQ-objektet her:

Du skal være opmærksom på, at der findes et andet spørgsmål/svar objekt, som minder lidt om FAQ-objektet: QAPage. Det er dog til en anden type sider end en almindelig FAQ. På QAPages vil der normalt være et spørgsmål, som folk kan indsende svar til og stemme på.

Så i reglen er det FAQPage, du skal bruge.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op