Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Få flere besøg, kommentarer og delinger

899 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 October 2019

Mange bloggere og community sites, som Amino, har i de senere år tabt meget trafik og bruger-deltagelse til Facebook. Debatten er flyttet til de sociale medier og færre kommenterer indlæg direkte på sitet. Kampen virker tabt.

Men sådan behøver det ikke at være. Kampen er bestemt ikke tabt!

For et par uger siden skrev jeg et indlæg på min gamle blog, som jeg må indrømme jeg har misrøgtet lidt de sidste par år. Alligevel fik jeg flere hundrede besøg og hele 83 kommentarer!

Men hvad er hemmeligheden bag  et indlæg som ovenstående, eller nogle af de andre eksempler vi skal se på, der får 10-tusindvis af besøg og 50, 100 eller endnu flere brugerkommentarer?

Det – og meget mere vil jeg afsløre denne artikel. Du vil du få en masse gode tips til hvordan du kan få flere til at læse det du skriver – uanset om det er i en debat eller blog, og ikke mindst hvordan du kan få flere brugerkommentarer og delinger af dine indlæg. 

 

Start med en stærk overskrift

En god rubrik – dit indlægs hoved-overskrift, der fanger dine læseres opmærksomhed, er det første – og ofte mest afgørende element i jagten på læsere.

Folk har travlt, er generelt meget utålmodige og har ikke tid til at læse alt det de ser. Hvis ikke din overskrift fanger deres opmærksomhed og klart indikerer hvad dit indlæg handler om får du ingen besøg.

En god overskrift skal ikke forveksles med det der ofte omtales som ”click baits”, omend der er visse lighedspunkter. 

Problemet med click baits er, er det indhold der gemmer sig bag overskriften som regel ikke lever op til forventningerne. En god overskrift, derimod, skal naturligvis stadig sælge varen, få folk til at stoppe op og motivere dem til at klikke sig ind for at læse mere. Men med mindre du kan leve af hurtige besøg, med høje bounce rates og meget lille user engagement, så skal der kød på historien for at skabe værdi.

At lave en perfekt overskrift er en videnskab – bogstaveligt talt. Der er lavet utallige studier og skrevet tykke bøger om kunsten at skrive dem. En af de bedste, som jeg kan anbefale er: ”Hypnotic Writing” af Joe Vitale. Du kan også finde gode overskrift-templates på nettet, som du kan bruge som inspiration for dine egne – f.eks. den her med 7 gode forslag: https://www.copyblogger.com/headline-swipe-file/.

Men hvis vi skal summe det hele lidt op, så kan nedenstående enkle tips være gode at have i baghovedet, når du skal skrive en god rubrik til et blogindlæg:

  • Skriv et skarpt statement – uanset om folk er enige eller ej gør det dem nysgerrige
  • Væk følelser – gerne med fokus på det som dine læsere måtte føle om XXX
  • Brug humor – et godt grin skaber opmærksomhed
  • Vær super konkret og brugbar for din målgruppe
  • Tidsbegrænsning – tving folk til ikke at vente med at læse
  • Brug gerne tal – f.eks. 5 tips til XXX
  • Stil et spørgsmål – det er ofte et godt overskriftformat

Nogle har glæde af at bruge enkle formler til opbygning af overskrifter, som f.eks.l Melanie Duncan’s 4U formula.

Men uanset hvilken fremgangsmåde du bruger så husk at ende med at se objektivt på din overskrift. Læs den højt. Swinger den? Er den let at læse? Er den klar og forståelig?

Udover ovenstående vil jeg også meget anbefale, at du tager følgende med i dine overvejelser:

  • Tilpas længden, så din overskrift kan vises i sin helhed på de lister hvor den skal indgå. På Amino er der flere forskellige steder hvor der vises links til blogindlæg og debatter. Nogle af stederne er bredden begrænset. Hvis din overskrift er for lang, vises den ikke i sin helhed og det kan påvirke, hvor mange der klikker sig ind på dit indlæg.

    Her kan du f.eks. se hvordan det ser ud i ekspertblog oversigten. Nogle af overskrifterne giver ingen mening når de ikke vises i sin helhed.



  • Brug dit keyword i overskriften – hvis du ved hvilke nøgleord folk tænker på – og måske søger på, når de vil vide noget om det du skriver om, så brug det/dem! Det vil både gavne i websitets interne søgning og i Google – og giver alt i alt flere, meget målrettede, besøg.

Nedenfor er et eksempel på et af de indlæg jeg har skrevet her på Amino Ekspertbloggen, som har fået flest besøg og kommentarer. Det er et skarpt statement. Nogle vil hade det – andre vil elske det.

Udviklerne læserne det fordi de vil se hvad ”den idiot” mener med det. Alle andre læser det for at undgå at blive snydt. Og imellem de to yderpunkter skabes dialog – og en masse kommentarer.

Ref: https://www.amino.dk/blogs/mikkeldemib/archive/2012/08/28/s-229-dan-kan-du-se-n-229-r-din-udvikler-lyver.aspx

Et andet godt eksempel er Soulaima Gourani’s indlæg om kaffemøder …

 

Ref: https://www.amino.dk/blogs/soulaima_gourani/archive/2014/01/13/derfor-vil-jeg-ikke-drikke-kaffe-med-dig.aspx

Begge indlæg er meget skarpt vinklet. Og Soulaimas indlæg har så den kreative og humoristiske tvist at vende emnet på hovedet. Mange ville sikkert bare have skrevet ”5 tips til at få en kaffeaftale med mig”, men ved at vende det på hovedet bliver det meget sjovere – og, som nogle opfattede det, meget mere provokerende. Det skaber opmærksomhed og debat. Det giver flere besøg og kommentarer.

Jeg brugte selv den samme omvendte vinkling og humor i et indlæg, der også gav mange flere besøg og kommentarer end gennemsnittet af indlæg på Amino. Det virker!

 

Ref: https://www.amino.dk/blogs/mikkeldemib/archive/2018/07/16/s-229-dan-undg-229-r-du-bes-248-g-p-229-dit-website.aspx

Overskrifter i debatindlæg

Ovenstående tips er mest fokuseret på blogindlæg og artikler, men i princippet gælder mange af de samme ting også, når du skal skrive en god overskrift på et debatindlæg.

For også i en debat – som her på Amino, er der en løbende strøm af nye indlæg, ingen kan (eller gider) at læse dem alle og dem med de bedste overskrifter vil ofte få flest besøg og kommentarer.

Nedenfor kan du et eksempel på en rigtig dårlig overskrift – og dette debatindlæg har da heller ikke fået et eneste svar.

Ref: https://www.amino.dk/forums/t/305622.aspx

Kan du se problemet? … Hvad mener hun med ”Forsikring?”. Vil hun sælge eller købe en? Hvad er hun i tvivl om? Hvilken hjælp har hun brug for – hvordan kan jeg måske hjælpe?

Hvis du klikker dig ind i debatten, kan du se, at hun er freelancer og usikker på hvilke forsikringer hun har brug for – eller om hun kan klare sig uden.

En (meget) bedre overskrift kunne derfor være:

”Skal jeg som freelancer bruge en forsikring?”

Eller en lidt skarpere vinkling …

”Jeg er freelancer – og skider på forsikringen. Hvad gør du?”

Begge ovenstående ville med garanti have givet mange flere besøg – og sikkert også svar.

Den omvendte pyramide

Efter du har fået din overskrift på plads er det tid at se på opbygningen af indholdet i dit indlæg.

Formålet med din overskrift er at fange folks opmærksomhed. Ser de den i en oversigt skal den lokke dem til at klikke sig ind på dit indlæg. Står de allerede på dit indlæg skal den få dem til at ville læse mere.

Teksten i dit indlægs opgave er at få dem til at læse det hele. Og det kan du ikke gøre på en gang. Som det så smukt udtrykkes i den – om end lidt fortærskede metafor: ”Hvordan spiser man en elefant?” – med svaret ”En bid af gangen”, gælder det også indenfor tekstforfatning.

Indenfor journalistikken har man i mange år brugt en skrivestil, der oftest omtales som ”den omvendte pyramide”. Nogle betegner det også som en ”nyhedstrekant”.

Det er kort fortalt en måde a disponere dit indhold, hvor du starter med det vigtigste – hvad, hvorfor, hvordan – whats in it for me? Sælger din historie. Pirre dine læser til at læse resten af din artikel.

En skarp manchet – den første del af dit indlægs tekst, skal overbevise læseren om, at resten af din artikel er spændende.

Efter indledningen kan du så tage et spadestik dybere. Gå i lidt flere detaljer med dit emne. Og til slut i artiklen kan du så – for dem der vil læse det hele, medtage de sidste detaljer.

Modellen fungerer godt uanset hvor langt dit indlæg er. Folk er generelt meget utålmodige og med dem omvendte pyramide trækker du dem igennem din historie – som en veldisponeret spændingsroman.

 

Sig hvad du vil have

En af de mest fundamentale elementer i den menneskelige psykologi er det faktum, at folk i meget høj grad er grundlæggende høflige og gør det du beder dem om.

Det er bl.a. derfor at flere klikker på et link hvor der står ”klik her …”, flere skriver en kommentar når du direkte beder dem om det og  ”køb 3 og betal for 2” virker. Vi vil som udgangspunkt gerne gøre det andre beder os om. Jeg har endda oplevet sælgere slippe afsted med at sælge ”3 for en tier” (frem for en stykpris på 3 kr!) Så nej, folk køber ikke nødvendigvis 3 fordi det kan betale sig, men fordi de bliver bedt pænt om det.

Det gælder i høj grad også, hvis du ønsker kommentarer på dine indlæg. Hvis du slutter dit indlæg af med en direkte opfordring til at kommentere eller dele dit indlæg – så er der flere der gør det. Det er faktisk så enkelt.

Det kan lyde banalt – men det virker.

 

Provoker dine læsere

Det er ikke bare i dine overskrifter du med fordel kan vinkle dine indlæg lidt skarpt. Både Soulaimas kaffemøde indlæg og flere af mine egne har nydt godt af meget skarpe vinklinger.

Jeg lærte det her ”tricks” for mange år siden – dengang jeg var i pladebranchen. Jeg havde produceret en plade med den danske sangskriver og sanger Kenneth Thordal og hans band ”Nude”. Pladen hed ”Nudeism”. Jeg udsendte pladen på mit egen lille pladeselskab Headroom Records.

Vi var heldige at få den meget erfarne reklamemand Peter Frölich til at designe pladens cover. Under det indledende designmøde spurgte han – skal vi ikke lave et cover der vinder en dansk Grammy? Jeg grinede lidt og slog det hen. Men så gentog han – jeg mener det sgu! Jeg grinede lidt mere men sagde naturligvis OK.

Til min store overraskelse vandt pladen faktisk en dansk Grammy det år – på trods af, at den var udsendt på mit meget lille pladeselskab. Normalt var det ellers kun de mest populære udgivelser på de store pladeselskaber der løb med priserne.

Men hvad havde Peter så gjort for at vinde denne Grammy – og hvordan kunne han på forhånd være så sikker på at vinde prisen?

Tricket var faktisk meget enkelt, som han senere forklarede. Alle dem der normalt er nomineret i kategorien bedste pladecover konkurrerer med forskellige mere eller mindre fantastiske covers. Han valgte så – naturligvis inspireret af bandets navn ikke at lave et cover. Der blev blot trykt bandets navn direkte udenpå den gennemsigtige kassette.

På den måde havde han sat os helt udenfor kategori. Der var vores cover på den ene side – og så alle de andre på den anden. Da jeg senere snakkede med dommerne, sagde de at det havde være utrolig let at vælge vinderen – Nudes cover, men svært at beslutte hvem der skulle være nummer 2 og 3.

Og som en konsekvens af det ekstreme valg – en CD uden cover, kom der naturligvis også en masse diskussioner. Nogle butikker elskede den og satte CD’en frem forrest på disken. Andre hadede den og ville slet ikke sælge den. Men ingen var ligeglade – alle havde en holdning, og den diskuterede de livligt.

Samme tricks kan du bruge når du skriver dine indlæg. Hvis du skriver for at gøre alle glade – ligger dig i midten af feltet, så bliver du bare sådan en lunken kop the, som alle de andre, som ikke stikker ud, ikke skræmmer nogle, ikke begejstrer nogle og ingen debat skaber.

Hvis du derimod har nosser nok til at vinkle dine indlæg lidt skarpt, skaber du ”haters” og ”lovers” – nogle der elsker det du skriver, og nogle der hader det. Og imellem de to poler skabes debat. Meget mere debat!  

 

Link til og del dit indlæg

Når du har skrevet dit indlæg færdigt, så skal det markedsføres.

Du vil måske mene, at det sker helt automatisk på en platform som Amino. Det er vel en af fordelene ved netop at skrive på et meget besøgt community som Amino.

Det er sådan set også rigtigt, men du kan booste dine indlæg og få mange flere besøg og kommentarer, hvis du selv gør en lille smule for at markedsføre dem.

Det gælder uanset om du skriver et blogindlæg, en artikel eller et debatindlæg.

Hver gang jeg skriver et indlæg på Amino Ekspertbloggen gør jeg følgende:

1)     Jeg deler det på Facebook – både min egen væg og de relevante pages og grupper jeg deltager i

2)     Jeg deler det på Twitter – ofte 2-3 gange indenfor nogle dage

3)     Jeg deler det på LinkedIn

I alle de sociale medier skriver jeg en meget kort lille teaser til hvad mit indlæg handler om – og opfordrer så folk til at dele det. Som nævnt – når jeg gør det er der flere der deler det end hvis jeg ikke gør det!

Nogle gange tager jeg direkte fat i folk fra mit netværk, eller tagger dem i mit opslag, og beder dem om at dele mit link – hvis det er særlig aktuelt for lige netop deres netværk.

Udover ovenstående sociale links gør jeg som regel også følgende:

4)     Jeg medtager det i næste mit næste nyhedsbrev

5)     Jeg linker til det fra min(e) blog(s)

Resultatet er, at jeg generelt får mange flere besøg og kommentarer end gennemsnittet af de mange andre – ellers glimrende ekspertblog indlæg.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op