Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

SEO bliver SaaS

2,311 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 September 2019

SEO har i mange år primært været et manuelt håndværk, der enten kræver at man selv ved en masse om SEO, eller har råd til at hyre nogle til at hjælpe.

Der findes i dag en bred vifte af konsulenter, som på timebasis analyserer, rådgiver om SEO og udfører praktiske opgaver med bl.a. teknisk optimering, indholdsudvikling og linkbuilding.

Men i de senere år er der opstået et stærkt voksende marked for SaaS SEO-løsninger. Det er produkter der i hel eller delvis grad fjerne behovet for kostbare, timebetalte rådgivere.

Vil SEO-konsulenterne på sigt helt forsvinde? Vil SEO markedet på samme måde, som med så mange andre områder, blive helt overtaget af standardiserede, intelligente og fuldt ud automatiserede løsninger?

Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg.

Hvad er SaaS?

SaaS er en forkortelse for ”Software as a Service”. Helt grundlæggende er SaaS software, som du ikke skal installere på din egen computer, men som kører i ”skyen” og kan administreres direkte fra din browser. På den måde slipper du for al bøvlet med vedligeholdelse af softwaren, sikkerhed, backups osv.

Men SaaS er mere end det. For ofte bruges SaaS også som en betegnelse for services, der tidligere krævede mere manuel håndtering af opgaverne.

Gode eksempler på SaaS tjenester er regnskabsprogrammer som Dinero og Billy, ERP, HRM-- og CRM-systemer, lønsystemer, projektstyringsværktøjer og support-løsninger.

Mange af de opgaver disse systemer løser, ofte så enkelt at helt almindelige små iværksættere også kan være med, krævede tidligere højt specialiserede medarbejdere eller konsulenter – og var typisk langt mere tidskrævende. Nu er specialisternes viden indbygget i systemerne.

Og nu er SEO som sagt også begyndt at blive udbredt i SaaS-verden.

Hvad er SaaS SEO?

Der findes flere varianter af SaaS-lignende SEO-tjenester.

Den absolut største kategori er SEO-værktøjer som Ahrefs, Majestic, SEMRush, SearchMetrics, DeepCrawl, LinkResearchTools og SEO Monitor. Disse værktøjer kan hjælpe dig med dataindsamling, analyser og monitorering.

Fælles for disse værktøjer – og de hundredvis af andre tilsvarende der findes er, at de ikke kræver installation af software på din computer. Så alene af den grund kan man med rette kalde dem SaaS-services.

Men ikke nok mede det. De fleste af de her værktøjer løser helt eller delvist opgaver, der tidligere tog en dygtig SEO-håndværker en frygtelig masse manuelle arbejdstimer. Og mange af dem giver data og viden der ellers kunne være svær at få, selv for en dygtig SEO-ekspert.

Så de er et godt eksempel på, at SaaS-løsninger, som erstatning for et mere traditionelt håndværk, på næsten alle punkter kan være en forbedring.

Til gengæld løser ingen af SaaS SEO-værktøjerne den fulde SEO-opgave og mange af værktøjerne kræver stadig at du ved en masse om SEO for at få den fulde værdi af dem. Men det er ikke unikt for SEO SaaS-værktøjer – det samme kan siges om mange andre SaaS-løsninger, som f.eks. CAD- og ERP-systemer. De er lavet til professionelle brugere.

Udover de SaaS SEO-værktøjerne, der kun løser en del af den samlede SEO-opgave, findes der også enkelte mere komplette SaaS SEO-løsninger. Det er løsninger der større eller mindre grad inkluderer både website, teknisk SEO, indholdsoptimering, user engagement optimering og linkbuilding.

Det er således ikke bare en website-løsning eller CMS – men et website der er særligt optimeret til søgemaskiner på alle, eller de fleste af de parametre der har betydning for SEO.

Jeg har selv været med til at lancere en sådan løsning, som vi kalder ”Waimea Business”. Løsningen inkluderer alle de elementer, som er afgørende for at kundens virksomhed bliver synlig i Google.

Der findes også andre løsninger på markedet der minder lidt om den jeg har lavet fra bl.a. DanDomain, DanaWeb og SpotOn Marketing. De fleste af dem lider dog lidt af, ikke at inkludere alle SEO-elementer – f.eks. linkbuilding. Det skal man så selv klare ved siden af.

Fordele og ulemper ved SaaS SEO

I praksis er det så godt som umuligt – eller i hvert fald unødigt besværligt, at lave SEO i dag uden at bruge i hvert fald nogle SEO SaaS-løsninger.

En del af de SaaS SEO-værktøjer jeg nævnte ovenfor findes ganske vidst også i traditionelle desktop software-versioner og jeg bruger da også nogle af dem selv. F.eks. er jeg rigtig glad for webcrawleren Screaming Frog, og bruger knap så meget SaaS-løsningen DeepCrawl.

Men mit arbejde med SEO ville være meget mere besværligt hvis jeg ikke kunne trække på SaaS-værktøjer som Ahrefs, Majestic, SearchMetrics og SEO Monitor.  

Den helt store fordel med SEO SaaS-værktøjerne er, at jeg kan sætte mange analyser i gang uden at skulle tænke på hverken installation af software, vedligeholdelse eller hvor meget min egen lille computer lige kan håndtere på en gang. Og jeg får med disse værktøjer nogle komplekse data og analyser, der ellers ville have taget mig meget længere tid at lave.

Ulempen med SaaS SEO-værktøjerne er så, på den anden side, at man er låst til lige præcis den måde de har valgt at indsamle, behandle og analysere data. Hvis jeg i stedet for selv analyserer det hele i et regneark, er jeg helt frit stillet til at gøre det præcis som jeg vil.

Det er derfor meget vigtigt, at man udvælger sine SaaS SEO-værktøjer med omhu. For hvis de metoder til dataindsamling, behandling og analyser de har valgt er gode og fagligt valide, så kan de være en kæmpe hjælp i SEO-arbejdet. Men hvis de omvendt har valgt nogle datakilder eller databehandlingsmetoder der måske ikke er helt valide, så ender du med data der ganske enkelt ikke hjælper dig med at skabe de resultater (større synlighed i Google), som du håbede på.

Det samme gælder de samlede SaaS SEO-løsninger, som Waimea Business. Hvis løsningen faktisk har inkluderet alle de ting som god SEO kræver, kan det være en rigtig god løsning. Men hvis der f.eks. mangler vigtige SEO-elementer, så risikerer du at stå tilbage med en webløsning, der er ringere end det du kunne lave selv.

Jeg oplever f.eks. at mange sådanne løsninger mangler inkludering af tekniske elementer der er vigtige for SEO, som AMP, Schema-data og tilstrækkelig hastighedsoptimering. Det kan du med en sådan løsning ikke selv gøre noget ved. Du er overladt til den samlede løsning, som den er.

Mange sådanne løsninger mangler også andre vigtige elementer, som indholdsoptimering og linkbuilding. Disse SEO-elementer kan du så selv supplere med, men du skal naturligvis være opmærksom på disse mangler, som er helt afgørende for det endelige resultat. Og det er vigtigt du medregner det i dine samlede udgifter.

Er det slut med SEO-konsulenter?

Der er for mig at se ingen tvivl om, at SaaS-løsninger generelt vil få større og større udbredelse. Dette gælder også indenfor SEO.

SaaS-markedet som helhed forventes at nå en omsætning på $157 milliarder i 2020. Det er mere end en fordobling siden 2014!

Kilde: https://www.statista.com/statistics/510333/worldwide-public-cloud-software-as-a-service/

Så på trods af, at jeg vil vurdere at det samlede marked for SEO-ydelser også vil vokse i de kommende år, så tror jeg at den største vækst – også på SEO-området, vil tilfalde SaaS-løsningerne.

Men betyder det så at den traditionelle SEO-konsulent på sigt vil blive helt overflødig?

Nej, jeg tror ikke at behovet for mere specialiseret rådgivning helt vil forsvinde – hverken på SEO-området eller andre områder. Men SaaS vil ændre markedet markant.

Mange, særligt mindre virksomheder – eller virksomheder med lidt mere enkle behov, vil i stigende grad kunne klare sig med SaaS-løsninger.

De fleste mindre virksomheder og iværksættere vil have alt rigeligt med et regnskabsprogram som Dinero.  Og det samme gælder i forhold til hjemmesider og SEO – en samlet løsning som Waimea Business opfylder rigtig mange virksomheders behov. Og for begge deles vedkommende, til en brøkdel af hvad en traditionel bogholder, revisor eller SEO-konsulent ville koste.

Men tilbage står trods alt en masse større virksomheder, og virksomheder med lidt mere komplekse udfordringer og behov, som ikke kan klare sig alene med SaaS-løsninger.

Mange af dem vil naturligvis trække på nogle af de mere specifikke SaaS-værktøjer – og gør det allerede, til f.eks. lønadministration, projektstyring, salg, kunderelationer og SEO.

Det gælder også for de store virksomheder jeg hjælper med SEO – som konsulent. Jeg trækker naturligvis også på gode SaaS SEO-værktøjer i mit arbejde for dem. Det gør at jeg kan få en bedre indsigt i vigtige data, udføre mere og skabe bedre resultater, på kortere tid.

Men når de mere simple og trivielle opgaver i stigende grad kan klares med SaaS-løsninger bliver de opgaver der står tilbage til konsulenterne også mere avancerede.

Bogholdere der ikke har evner der strækker sig meget ud over det som enhver kan klare i Dinero vil få svært ved at overleve. Det samme gælder de SEO-rådgivere, som ikke kan meget mere – eller måske endda endnu mindre, end det som en god SEO SaaS-løsning kan tilbyde.

Så ja, jeg tror der alt i alt bliver behov for færre SEO-konsulenter i årene frem. Selv hvis markedet samlet set, som jeg forudser, vil stige. Og kravene til de SEO-konsulenter der er vil blive stærkt stigende. De skal kunne løse mere og mere teknisk og strategisk avancerede udfordringer.

Jeg kan se udviklingen meget tydeligt i vores egen forretning i Waimea. Vi har stadig mange rådgivningskunder, men den absolut største vækst oplever vi med vores SEO SaaS løsning Waimea Business. Samlet set er vi i dag mere en SaaS-virksomhed end et konsulenthus.

Vores rådgivningskunder har i stigende grad brug for mere og mere avanceret rådgivning. For faktum er, at i forhold til både teknisk SEO, indholdsoptimering, user engagement, E-A-T scores og linkbuilding bliver SEO stadig mere og mere avanceret. Det kræver meget mere viden og teknisk indsigt og praktisk erfaring både at forstå hvad der skal til og ikke mindst hvordan det kan implementeres i større virksomheder på en effektiv måde.

Det er så også en af grundene til at vi – på trods af at vores primære vækst ligger i vores SEO SaaS-løsninger, holder fast i den mere traditionelle SEO-rådgivning. For det er igennem dette – i stigende grad mere og mere udfordrende arbejde, at vi holder vores knive skarpe – so to speak. Det er igennem de avancerede udfordringer vi som rådgivere får, at vi hele tiden bliver udfordret på vores SEO-viden. Og den erfaring kan vi så indbygge i vores Waimea Business løsning, så også vores mange mindre kunder kan få glæde af et produkt, der hele tiden lever op til de ypperste SEO-krav.

Det samme gælder sikkert også for andre SaaS-løsninger. Det kræver naturligvis en masse og opdateret viden om bogholderi og regnskabslovgivning, at vedligeholde et godt produkt som Dinero. Og hvis man ikke ved en masse om projektstyring, er det nok svært at opretholde en god SaaS-løsning til det.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op