Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

De største Webshop SEO fejl

4,189 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 January 2019

At søgemaskineoptimere en webshop er forbundet med særlige udfordringer, som mange desværre ikke får løst og kreative og tekniske muligheder, som alt for få udnytter.

I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på nogle af de største fejl som mange begår, og de vigtigste ting som du bør få på plads på din webshop, hvis du vil blive mere synlig i Google. 

 

Få din basic SEO på plads!

SEO på en webshop er i princippet ikke anderledes end at optimere alle andre typer af websites. Google er sådan set ligeglad med, om dit website er en shop, en blog, en opskriftssamling, eller en simpel hjemmeside for din lokale idrætsforening, eller lokale virksomhed.

Det er grundlæggende set de samme faktorer der tæller.

Derfor skal du starte med at sørge for, at de helt basale SEO-faktorer er på plads – også når du skal optimere din webshop.

Det første – og vigtigste er, at din webshop er ”indekserbar” – det vil sige, at Google kan finde frem til alle siderne og produkterne i din webshop. Hvis dine sider ikke kan indekseres korrekt, er alt andet arbejde med optimering spildt.

Hvis ikke du allerede har tilmeldt dit website til Google Search Console – så gør det nu. Det er helt gratis. Her kan du bl.a. se om Google kan crawle og indeksere alle dine sider og om de i øvrigt oplever problemer på din webshop.

Jeg vil også anbefale, at du downloader programmet Screaming Frog, som du kan bruge til at crawle dit website – lidt ligesom Google gør, for at finde ud af om der er andre tekniske problemer du bør løse.

Med Screaming Frog kan du bl.a. teste, om man via almindelige links kan nå frem til alle dine sider – inklusiv kategorier og produkter, om du har unikke TITLER og META-beskrivelser på alle sider, om der er 404 fejl, server fejl og en masse andet, som jeg absolut anbefaler at du sørger for er helt på plads.

Det er basis SEO – og det skal du først og fremmest have styr på.

Men når de mest grundlæggende SEO-ting er på plads, så er der stadig en del detaljer, af både teknisk og redaktionel karakter, som er særlig vigtigt i forhold til din webshop SEO, som vi skal se lidt nærmere på i denne artikel.

De fleste af de ting jeg vil gennemgår, er også vigtige for andre websites end webshops. Når jeg fremhæver dem her, er det fordi jeg oplever at netop websops alt for ofte fejler på de ting og/eller fordi det betyder særligt meget for lige netop webshops.

Teknisk Webshop SEO

Lad os, i forlængelse af ovenstående, starte med det tekniske.

Mobiloptimering er vigtigere end nogensinde før

Mobiloptimering er generelt set blevet meget vigtigt. Ikke mindst fordi Google nu er gået over til Mobile First Indexing – hvilket kort fortalt betyder, at de nu crawler og indekserer dit website som mobilbrugere ser det og bruger det til at beregne relevansen af dit website både for mobile og desktop brugere.

Og i modsætning til hvad mange tror, så er mobiloptimering også vigtig for webshops. Folk sidder ikke altid på kontoret, på en stor dejlig skærm, og bestiller varerne.

Faktisk tyder det meste data på, at de enten gør det når de kommer hjem fra arbejdet, og sidder i sofaen med iPad eller smartphone – eller hvis de gør det i arbejdstiden, måske gør det lidt i det skjulte (måske under en tur på toilettet eller når de er ude at ryge).

I hvert fald er statistikken tydelig. Nedenfor kan du se et eksempel fra en større danske webshop med en bred målgruppe. Her er det kun 28% der besøger websitet via en almindelig computer – resten handler ind via mobil eller tablet.

Så hvis din webshop ikke allerede er super godt optimeret til mobile brugere, så er det nu du skal i gang med det.

Jeg vil som udgangspunkt anbefale en Responsive Web Design (RWD) løsning, der – hvis den er lavet ordentlig, tilpasser visningen de forskellige enheder automatisk.

Det er både i forhold til brugeroplevelsen, administrationen af din webshop og ikke mindst SEO den så absolut bedste løsning.

En af de store fejl mange laver – ikke mindst webshops er, ikke at vise det samme indhold på mobilversionen og desktop-versionen.

Jeg forstår sådan set godt årsagen til at det sker – det er jo meget mindre plads på sådan en lille iPhone skærm, og så er det fristende at løse de designmæssige udfordringer det giver ved at fjerne noget af teksten, og måske forkorte overskrifter mv.

Men i forhold til SEO er det en forbandet dårlig løsning – en kæmpe fejl!

For netop nu, hvor Google bruger mobilversionen af dit website til indeksering, så ser de ikke andet tekst og indhold end det du viser til mobilbrugerne.

Så hvis det enten bliver for tyndt indhold, eller vigtige tekster og keywords udelades, ja så ender du med meget dårligere rankings end du ellers ville have fået med de fulde tekster.

AMP er i dag et must

Hvis du efter ovenstående tror du har helt styr på mobiloptimeringen, må jeg desværre skuffe dig. Udover et godt Responsivt Web Design vil jeg meget anbefale, at du også overvejer at få implementeret AMP.

AMP er en forkortelse for Accelerated Mobile Pages og er et særligt mobiloptimeret format, som Google har været med til at lancere.

Flere undersøgelser har vist, at implementering af AMP på webshops kan reducere bounce rates og øge konverteringsraterne dramatisk. Jeg har set cases hvor bounce rates fra search faldt til det halve og konverteringsraterne i shoppen steg med 100% - det er jo også værd at tage med!

Dertil kommer så den positive effekt AMP kan have for din synlighed i Google.

Google fastholder ganske vidst at de ikke giver AMP sider bedre rankings, men både min og mange andre SEO-kollegaers erfaring er, stort set entydigt, at man med implementering af AMP får flere besøg fra Google.

Så ja, jeg vil påstå at AMP er et must for moderne webshops i dag.

Alt efter hvilke funktioner du har brug for på dine webshop-sider, så kan det være nødvendigt – eller i hvert fald en fordel, at kombinere AMP med PWA (Progressive Web Apps). Glem almindelige mobile apps. Alt for få downloader dem i dag og de hjælper dig ikke i Google. PWA er meget bedre.

Hastigheden skal op

Hastighed er, som du sikkert allerede ved, både en vigtig ranking faktor i Google og har samtidig en meget stor betydning for konverteringer.

Jo hurtigere dit website loader – special det indhold der vises above the fold (før man begynder at scrolle ned på siden), jo bedre rankings får du i Google og jo flere af de besøgende ender med at købe noget.

Den positive effekt af højere hastighed glæder for både webshops og alle andre typer websites. Men når jeg fremhæver det i dette indlæg, er det fordi særligt webshops alt for ofte har store problemer med hastigheden.

Det skydes nok ofte, at mange webshops skal slå mange data op før siderne, kan vises. Nogle gange skyldes det også alt for dårlig håndtering af billeder og andre tunge objekter, uhensigtsmæssig kodning osv. Men det kan der gøres noget ved.

Hastighedsoptimering kan godt være lidt langhåret og kostbart. Det indrømmer jeg. Men det er alle pengene værd. Der er meget få ting du kan gøre, som I den grad forbedre den samlede effekt af din webshop.

Duplicate Content rammer webshops hårdt

Duplicate Content er generelt set et af de mest udbredte og alvorlige problemer indenfor teknisk SEO. Og det er på mange måder blevet værre og værre i de seneste år.

Webshops står desværre for en meget stor andel af de mange Duplicate Content problemer. Det er der flere grunde til, som er særlige for netop webshops.

En af de mest udbredte tekniske årsager er, at produkter ofte kan vises i flere varianter, kategorier kan filtreres og sorteres og unikke produktsider optræder i flere forskellige kategorier. Det gør at de samme unikke sider kan ses via forskellige URL’er.

Alt dette kan løses – der findes glimrende løsninger på det hele, men desværre lider langt de fleste webshops af en eller flere af disse problemer. Det skal du have løst.

Men det stopper ikke her.  Webshops har også en række særlige redaktionelle problemer, som giver sig udslag i Duplicate Content. Der er primært tre grunde til det.

Den første er, at mange webshops bruger produktbeskrivelser de får fra deres leverandør. Det gør alle de andre webshops, der sælger de samme produkter også. Og det giver naturligvis alvorlige Duplicate Content problemer. Mange bliver filtreret ud og kun de stærkeste vinder. Det er langt fra sikkert det er dig.

Det andet store indholdsproblem er, at mange webshops annoncerer deres produkter på andre portaler og prissammenligningssider. Det kan jeg sådan set godt forstå at de gør, for det kan give en masse ekstra kunder. Problemet er bare, hvis de samme fulde produkttekster bruges her. For ofte har disse tjeneste mere prominente domæner og så er det dem Google beholder – og dig som ryger ud.

Det sidste store redaktionelle problem er, at mange webshops genbruger alt for store dele af deres produkt og kategoritekster på tværs af egne sider. Igen kan jeg godt forstå at det sker for det er et helvedes stort arbejde at skrive helt unikke tekster til det hele, men resultatet er bare, at disse webshops bliver ofre for Duplicate Content filtrering i Google.

De redaktionelle udfordringer er klart de mest udfordrende at håndtere. De tekniske udfordringer er sådan nogenlunde lige til at løse. Det er de redaktionelle udfordringer i princippet også – det er bare forbandet kostbart, hvis man har en meget stor webshop.

Heldigvis findes der også løsninger på det. Men det kræver naturligvis at du tager udfordringerne alvorligt og investerer det der skal til.

Redaktionelle udfordringer og uudnyttede muligheder

Udover de redaktionelle udfordringer med Duplicate Content, jeg nævnte ovenfor, er der også en række andre – ikke tekniske, redaktionelle udfordringer, som specielt vedrører webshops.

Der er også nogle spændende muligheder, som alt for få webshops udnytter til fulde.

Det skal vi alt sammen se lidt nærmere på nu …

Forstå dine søgebrugere bedre

Alt for få webshops bruger nok tid på at lave de keywordanalyser der skal til for til fulde at forstå, hvordan deres målgruppe udtrykker sig.

Resultatet er, at deres tekster ender med at være fagligt korrekt, men bare ikke matcher den måde folk faktisk søger på.

Konsekvensen er, at produkter og kategorier ikke ranker på det som folk faktisk søger på for at finde det – og hvis de endelig finder det, så matcher sidernes tekster ikke forbrugernes opfattelse af det.

Det giver både dårligere rankings i Google og dårligere konverteringer, når man ikke forstår kundernes sprog.

Og ja, det kræver både tid og SEO-faglig ekspertise at lave keywordanalyser – ikke mindst for store webshops. Men hvis du ikke gør det risikerer du at spilde alle de andre resurser du bruger på SEO – du rammer ganske enkelt ikke de rigtige kunder.

Særligt i forhold til produktkategorier og kollektioner (som jeg kommer mere ind på lige om lidt) er der rigtig meget at hente ved bedre at forstå hvordan folk søger.

Et godt eksempel – som du måske har set mig bruge før, er fra en webshop, der i dag ser en del anderledes ud, men dengang jeg fandt eksemplet frem så top-navigationen således ud:

De har, som du kan se blandt andet pigetøj og drengetøj. Fint nok, men hvad er det nu fællesbetegnelsen for det er? Børnetøj. Så lad os prøve at søge på det … Resultatet er mildt sagt nedslående – der er intet. Og dengang kunne man da heller ikke finde dem i Google på børnetøj – selvom de rankede helt fint på pigetøj og drengetøj.

Når vi så ser på hvordan folk faktisk søger, viser det at der er næsten 10 gange så mange der søger på børnetøj, som drengetøj og pigetøj tilsammen!

Du kan finde masser af tilsvarende eksempler. F.eks. kalder mange VVS-sites stadig vandhaner for ”armaturer”, hvilket sådan set er rigtig nok – det er bare ikke det, almindelige forbrugere kalder sådan en dims.

For en stor webshops vedkommende, med mange forskellige kategorier og produkter er det naturligvis et større arbejde at dykke ned i det hele. Men det er på alle måder alle pengene værd.

Kategorier mangler tekster

Et andet udbredt problem i webshops er, at der så godt som ingen tekst er på kategoriforsiderne. Og det er virkelig dumt.

For uden tekst er der dels meget ringere chance for, at siden kommer til at ranke i Google – men måske endnu værre, hvis der slet ingen rigtig/redaktionel tekst er, så risikerer du at dine kategorisider blive droppet i Googles indeks fordi de opfatter det som ”tyndt indhold”.

Nogle webshops har så trods alt lavet en smule tekst på deres kategoriforsider, men de har placeret den langt nede på siden – ofte helt i bunden.

Der kan naturligvis være en designmæssig udfordring på kategorisider, for du vil sikkert også gerne vise nogle af de vigtigste produkter i kategorien i toppen af siden. Så jeg kan sådan set godt forstå at teksterne ender i bunden.

For flere år siden var det også en OK SEO-strategi. Det virkede. Men det gør det bare ikke mere. Google vægter ikke tekster i bunden af siderne – ja, tekster generelt som ikke er umiddelbart synlige uden brugerne gør noget (altså above the fold og ikke ”gemt” bag tabulatorer eller ”vis mere” funktioner).

Men som med alt andet jeg nævner i denne artikel, kan også det løses. Det kræver bare, som med alt det andet, at du er opmærksom på problemerne og gør noget ved dem.

Først og fremmest skal du have tilpasset dit design, så der udover at feature nogle af de vigtigste produkter above the fol også er plads til en god og fængende overskrift og en smule original tekst, så siden ikke bliver filtreret ud og kommer til at ranke på de ønskede keywords.

Derefter skal teksterne skrives. Og ja, hvis du har mange kategorier, kan det – på samme måde som med produkterne, være en stor udfordring.

Heldigvis findes der også løsninger på det. Hvis du har meget store webshops, kan du overveje brug af teknologier som NLG (Natural Language Generation) til hel eller delvis automatisering af teksterne. I andre tilfælde kan en velfunderet prioritering bruges.  

I alle tilfælde er det ikke noget du kan ignorere, hvis du vil skabe gode resultater i din webshop.

Kollektionssider kan supplere dine kategorisider

I eksemplet i forrige afsnit med Small Fashion så du hvordan den almindelige kategorisering af produkter ikke altid er nok.

I det konkrete tilfælde havde de logisk nok valgt at have en kategori med pigetøj og en med drengetøj. De havde så bare ikke lige været opmærksomme på, hvor mange der faktisk søger på fællesbetegnelsen: Børnetøj.

Og børnetøj er blot en af mange mulige børnetøjs-varianter folk søger på. Mange søger også på ”billigt børnetøj”, ”økologisk børnetøj”, ”tilbud på børnetøj”, og ”børnetøj størrelser” – for bare et nævne et par eksempler. Der er tilsvarende mange varianter for drengetøj, pigetøj osv.

Nu er det jo langt fra sikker at din butik er relevant for alle disse varianter, men nogle af dem er du garanteret.

Et godt lille trick til webshops er, at oprette det jeg kalder ”kollektions-sider” – sider hvor du samler nogle af de produkter, som på tværs af dine almindelige kategorier er relevante for de identificerede keywords.

På disse kollektions-sider skal du så naturligvis – på samme måde som med dine almindelige kategorisider, have en god og fængende overskrift og noget unik og engagerende tekst i toppen af siden.

Du behøver ikke at oprette samtlige varianter du kan finde på en gang. Det er nok en lidt for stor opgave for de fleste. Men hvis du går i gang med arbejdet og stille og roligt over tid tilføjer flere og flere, så vil du tilsvarende opleve flere og flere relevante besøg fra Google og en masse nye salg.

Så det er absolut en strategi der er værd at investere i – og som alt for få webshops gør.

Mange webshops har for tynde tekster

Det er ikke kun Duplicate Content Google filtrerer ud af deres indeks. De filtrerer i stigende grad også tyndt indhold ud – sider med ingen, eller meget lidt, unik tekst.

Og hvorfor gør Google så det?

Det er sådan set enkelt nok. For Googles erfaring er, at søgebrugerne i meget høj grad bouncer, når de lander på en side uden tekst – og dermed indikerer at de ikke er havnet det rette sted. Og da Googles opgave er at sende folk hen til websider de er tilfredse med, så er det helt naturligt at filtrere de tynde sider ud af søgeresultaterne.

Med unik tekst mener jeg den tekst som er unik for siden. På de fleste sider vil du jo også have navigations-tekster, footer-tekster og måske nogle bokse med generelle informationer, shipping-info osv. De tæller ikke med. Det er kun den unikke tekst – kategori- eller produktteksten der er vigtig i forhold til SEO.

Og for at gøre det hele værre, så gælder det for både tynde sider og Duplicate Content, at hvis Google filtrere det ud, så går det ikke bare ud over de sider som de ikke medtager i deres indeks – det betyder, at hele dit website kommer til at ranke dårligere. Også alle de gode sider!

Så det første du skal gøre er at finde ud af om du har tynde sider på din webshop. Det er der rigtig mange der har. Både kategorisider, som nævnt, og produktsider.

Du har så to valg – hvis du vil være på den sikre side. Enten kan du udelukke de tynde sider fra crawling (med robots.txt) eller indeksering (med META-robots), eller du kan sørge for at de får en tilstrækkelig mængde unik tekst.

At udelukke siderne fra indeksering er naturligvis en sur sild at æde. Så finder man dem i hvert fald ikke i Google. På den anden side må jeg være ærlig at sige, at du løber en enorm risiko ved, ikke at gøre det hvis siderne faktisk opfattes som tyndt indhold af Google.

Men hvor meget tekst skal der så til for, at Google ikke opfatter det som en tynd side?

Det kan jeg desværre ikke give dig et helt sikkert og entydigt svar på, men min erfaring er, at hvis du kommer op over 150 ord, så er det sjældent det går galt. Men der må gerne være mere.

Linkbuilding til webshops fejler for ofte

Links er stadig en af de meget vigtige ranking faktorer i Google. Og derfor er det naturligvis meget vigtigt at du har en god strategi for, hvordan du får de rette links til din webshop. Er din autoritet – din linkprofil ikke stærk nok, så vil dine konkurrenter ranke bedre end dig.

Alt for mange falder desværre for fristelsen til, blot at benytte de letteste metoder til at skaffe en masse links. Resultatet er en ensidig linkprofil, der er alt for let for Google at gennemskue – og så bliver resultaterne bare ikke særlig gode, eller langvarige.

Et andet udbredt problem for webshops er, at hvis de fleste links er nogle du manuelt går ud og skaffer så bliver forholdet mellem dybe links – f.eks. til enkelte produkter og kategorier, og forside-links helt unaturligt. Enten for meget af det ene eller det andet.

Det er derfor vigtigt at du først og fremmest får lagt en bredspektret strategi for hvordan du får links til dit website. Brug så mange forskellige metoder som muligt.

Undersøg også gerne hvad der er normen for en linkprofil i dit marked, både i forhold til typen af links, distributionen af dem og væksten.

Målet er, at du skal stikke en lille smule ud i forhold til dine konkurrenter – gøre det lidt bedre, men ikke stikke så meget ud, at det fremstår åbenlyst unaturligt.

I din link-strategi bør der indgå både Earned Links og Acqured Links elementer – om muligt med størst fokus på den første kategori.

Læg en plan og kom i gang!

Nu har du så forhåbentligt fået en masse god inspiration til hvad du skal gøre for at forbedre din webshops synlighed i Google. Men det er naturligvis ikke nok.

Du skal du i gang med arbejdet!

Du skal ikke blive stresset over alle de mange ting jeg har påpeget du skal gøre. I praksis er der faktisk endnu flere ting du kan og bør overveje at forbedre.

Læg en plan, prioriter arbejdet ud fra hvad der har den største effekt, hvad der koster mindst og hvad der virker hurtigst – og kom så i gang med at implementere den.

Held og lykke med arbejdet.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op