Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Du får for mange besøg fra Google!

1.577 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 November 2018

Det kan måske lyde lidt underligt, når det kommer fra en gammel SEO-nørd som mig, men mange websites får faktisk alt for mange organiske besøg fra Google. I hvert fald relativt set.

Det er naturligvis altid dejligt med en masse gratis og højt motiverede besøg på din hjemmeside, som dem du får fra de organiske resultater i Google, eller fra gode sociale aktiviteter i Facebook, LinkedIn eller Instagram.

Problemet er bare, at hvis en alt for høj andel af besøgende kommer fra blot en enkelt kanal – og i særlig grad en organisk kilde (altså et ikke betalt annoncemedie), så løber du en meget stor risiko med din forretning?

Shit happens!

Uanset hvor omhyggelig du er med din søgemaskineoptimering så er det et uomtvisteligt faktum at der kan ske fejl. Google kan lave fejl og du kan lave fejl. Og i værste fald kan det betyde, at al, eller store dele, af din trafik fra søgemaskinerne over en kortere eller længere periode forsvinder.

Det samme kan i øvrigt siges om din organiske optimering i sociale medier. Som jeg tidligere skrev et indlæg om her på bloggen kan det gå rigtig galt, hvis du satser hele butikken på dine stærke, organiske aktiviteter i Facebook.

Selvom du gør alt det rigtige, overholder alle Googles guidelines og er omhyggelig med driften af dit website så kan det stadig gå galt.

Jeg har oplevet selv meget store virksomheder med meget kompetente webafdelinger lave små fejl, der havde katastrofale følger. Og ja, jeg må indrømme at jeg skam også har lavet den slags fejl. Ingen er perfekte.

Blot et enkelt komma det forkerte sted i koden kan betyde at du mister al den organiske trafik fra Google, hvis du er uheldig nok.  Og det er ikke bare ”a matter og speech” – det er skam meget konkret.

Nedenfor kan du se et eksempel på en af mine kunder, hvis udvikler netop blot lavede et enkelt komma i koden forkert, således at der blev sat NOFOLLOW ind på alle sider – i stedet for kun de sider der var markeret til udelukkelse.

Konsekvensen er tydelig. Google forholder sig ikke til om det er en fejl du har lavet – de følger bare (i bedste fald) dine instrukser, også selvom de har katastrofale følger for dig.

Trafikken kom naturligvis tilbage kort tid efter fejlen blev fundet og rettet, men det kostede da lige det meste af 2 måneders synlighed i Google – og flere hundrede tusinde kroner i tabt omsætning.

I ovenstående eksempel var det kundens egen skyld at de (om end kortvarrigt) mistede deres ellers gode synlihed i Google. Men det er ikke altid tilfældet. Google kan også lave fejl – og gør det. Det er naturligvis ikke med vilje, men shit happens. Jeg har oplevet det mange gange, og når det sker er konsekvenserne de samme som hvis du selv lavede fejl.

Hvor hurtigt får du trafikken tilbage?

Hvis der er tale om en fejl – enten en du selv, dit team eller Google har lavet, så vil du typisk begynde at få den tidligere trafik tilbage forholdsvist kort tid efter at fejlen er rettet. Men ikke altid. Tilbage til det om lidt.

Første problem er derfor hvor hurtigt fejlen rettes. Fejl i Google kan du naturligvis ikke gøre noget ved, men de retter typisk deres fejl ret hurtigt. Men fejl i dit eget website er dit ansvar.

Første skridt er, at du faktisk ved at der er sket en fejl. Den eneste måde du kan sikre dig hurtigt at spotte alvorlige SEO-fejl er ved at have en omhyggelig overvågning af de vigtigste forhold der kan påvirke SEO. Aner du ikke hvordan man gør det kan du naturligvis søge hjælp.

Derudover vil jeg anbefale, at du får udarbejdet en SEO protokol – et sæt af standarder, som dine udviklere altid skal følge og eventuelle tests de skal lave inden noget nyt lanceres. På samme måde som sikkerhedsprotokoller, kan det være med til at forhindre en masse dumme fejl, som ovenstående eksempel.

Hvis du så konstaterer en fejl, skal den naturligvis rettes hurtigst muligt. Nogle gange – alt efter typen af fejl, kan du så gøre noget for at få Google hurtigere til at forstå, at fejlen er rettet. Det afhænger helt af fejltypen.

Hvis du retter fejlen hurtigt, er der en rimelig chance for, at Google ikke når at opdage det og at der derfor ingen reel skade sker.

Hvis du har et mindre website – hvilket i denne sammenhæng vil sige alt under nogle tusinde sider, så vil du som regel opleve at trafikken kommer forholdsvist hurtigt tilbage. I løbet af få dage eller uger, efter du har rettet fejlen.

Men driver du et meget stort website, med millioner af sider, så kan der godt gå noget længere tid før Google får det hele på plads igen.

Men som sagt kan det nogle gange gå langsommere at få den tabte trafik tilbage. Meget langsommere.

Jeg oplever ofte at det sker, når der opstår fejl i forbindelse med flytning af et website – fra et domæne til et andet, fra et CMS til et andet eller fra http til https. Det kan være gamle sider der ikke er redirected korrekt, gammel data der ikke er medtaget (som f.eks. alle de gamle side TITLEs der pludselig er væk), eller endnu værre – at flere versioner af sitet pludselig er tilgængeligt, så Google ser det hele som Duplicate Content.

Det som mange glemmer når de skal flytte et website er, at det hele skal være på plads før flytningen. Sekunder efter du flytter sitet kan Google have indekseret det hele – inklusiv alle de fejl der måtte være.

Google er, på godt og ondt, lynende hurtige. Jeg har store kunder, der bliver crawlet af Google med næsten 220 sider i sekundet – i gennemsnit! Så hvis dit site ”blot” er på få tusinde sider, så kan du godt regne ud at det ikke tager mange sekunder for Google at crawle det hele.

Hvis Google først går indekseret dit website galt og f.eks. pludselig ser det hele som Duplicate Content, så er det min bitre erfaring, at der kan gå meget lang tid før det retter sig igen – selv efter du har fikset fejlen. Jeg har oplevet at der kan gå op til halve og hele år. Det er meget lang tid hvis din forretning er alt for afhængig af trafikken fra Google. 

Hvor meget har du råd til at tabe?

Ideelt set bør du aldrig få mere trafik fra en enkelt kilde end du kan overleve at miste på kort eller lidt længere sigt. Om det så er 20%, 40% eller 50% afhænger helt af din forretning, men det er bestemt noget du bør se på.

Jeg ved godt at det ikke er en strategi der altid er helt til at overholde, men det er i hvert fald et godt mål. Det sikrer en mere stabil forretning.

Nogle af de mange kunder jeg gennem tiden har rådgivet, har fået 80-90% af deres besøg fra de organiske resultater i Google. Jeg er naturligvis stolt over det gode arbejde de og jeg har lavet, men det gør mig også forbandet nervøs. For det er ikke mange som kan overleve hvis 80-90% af deres webtrafik pludselig forsvinder.

Faktum er, at det kan gå galt. Uanset hvor omhyggelig du er. Og spørgsmålet er så, om din virksomhed overlever hvis den markedsføringskanal der dropper ud – i kortere eller længere tid, udgør en alt for stor andel af din trafik. 

Skal du skrue ned for Google trafikken?

Nej. Bestemt nej! Det er som sagt dejligt – og som udgangspunkt godt for forretningen med den gode, stærkt motiverede trafik du kan få fra Google. Du skal ikke skrue ned for dine SEO-aktiviteter og ambitioner.

Men hvis andelen af den trafik du får fra Google overstiger det som du har råd til at tabe, så bør du sætte ind med andre markedsføringsaktiviteter, der kan øge andelen af besøgende fra andre kilder.

Det kunne f.eks. være mere trafik fra Facebook – som du kan få både via deres annoncer og organiske sociale aktiviteter, traditionelle banner annoncer, e-mail annoncer, gode PR-aktiviteter osv.

Målet bør være at skabe et balanceret flow af trafik til dit website, så du ikke overlade hovednøglen til din virksomhed til et enkelt medie. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op