Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Din gamle hjemmeside er forældet

2.935 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 August 2018

For nogle år siden fik en af mine gode venner lavet en hjemmeside af et dygtigt webbureau. Løsningen han endte med, var sådan set ganske fin. Dengang. Men i dag fremstår hjemmesiden lige så forældet, som trompetbukser, platosko og bred ymer.

Ikke alene ser hjemmesiden trist og forladt ud, som et levn fra en svunden tid - teknisk set er den også forældet. Det betyder i praksis, at den ikke er at finde i Google, fungerer dårligt på mobiltelefoner og tablets og integrerer rigtig skidt med de sociale medier. Resultatet er en hjemmesiden næsten uden forretningsmæssig værdi. 

Og min ven er langt fra den eneste som har oplevet det samme. Når man køber en hjemmeside får man - i bedste fald, det som er godt den dag man køber den. Men i løbet af kort tid vil den blive forældet, med mindre man bliver ved med at opdatere og udvikle de tekniske og designmæssige features som kræves, for dels at fremstå frisk og imødekommende overfor brugerne og dels at forblive synlig i Google og de sociale medier. 

Men det tænker de færreste desværre på, når de køber en ny hjemmeside. Og det er endnu færre som husker at afsætte penge til denne fortsatte udvikling. Og så ender det ligesom for min gode ven med en hjemmeside der slet ikke giver den værdi den burde, og som den måske gjorde i starten. 

Start med en stærk hjemmeside

Min ven var sådan set heldig – eller en dygtig indkøber, for han fik faktisk lavet en hjemmeside, som var rigtig god, da han fik den lavet. Det kostede så også en del, men sådan er det jo tit hvis man vil have kvalitet.

Desværre er det langt fra altid tilfældet. Alt for mange af de hjemmesider der laves lever ganske enkelt ikke op til de krav, som du med rette – selv som mindre virksomhed eller iværksætter, bør stille til den.

Af de mange alvorlige fejl jeg oplever kan bl.a. nævnes:

Langsom hjemmeside
En dårlig hastighed går alvorligt ud over synligheden i Google og giver meget dårligere konverteringer.

Dårligt design
Et design som kan gøre det svært for brugerne at finde rundt på siden, at finde kontaktinformationer når de skal bruge dem, motiverer til de ønskede handlinger osv. Som jeg tidligere har skrevet om falder mange for alt for kreative webdsigneres ønske om at lave noget meget unikt, som måske er flot, men bare ikke særlig let for almindelige mennesker at bruge. Den sikre løsning er at ligge sig tæt op af de standarder som er mest udbredte.

Ringe mobiloptimering
De fleste website der laves i dag er heldigvis nogenlunde optimeret til mobiltelefoner og tablets. Men kun nogenlunde. Meget sjældent godt nok. Jeg oplever mange små fejl, der gør brugen på de mobile enheder unødigt besværlig. Dertil kommer at næsten ingen websites anvender AMP (Accelerated Mobile Pages) hvilket er en kæmpe fejl, der i stigende grad skader deres synlighed i Google.

Tekniske fejl og svagheder
Jeg oplever mange andre tekniske fejl og større eller mindre individuel betydning. For eksempel er der fortsat mange problemer med duplikeret indhold – ofte grundet dårlig teknisk arkitektur, manglende Schema-data, Social META-data, hreflang og korrekte properties som REL prev/next.

Svage eller manglende tekster
Der er generelt alt for lidt fokus på godt indhold. Mange skriver måske selv deres tekster uden at være tilstrækkeligt kvalificerede til det. Mange tekster er for tynde eller mangler helt på f.eks. kategorisider, sproget er dårligt og der er ikke nok fokus på gode konverteringer, user engagement og SEO.

Hvis du starter med en hjemmeside der lider af en eller flere af ovenstående fejl og mangler så bliver udfordringen med at hold den ved lige og opdateret bare endnu større. Du er bagud på point allerede inden du er kommet rigtigt i gang.

Hvilke forandringer kan du forvente?

Internetet udvikler sig hele tiden. Heldigvis, vil nogle af os mene. For andre kan det virke irriterende. Men de fleste forandringer oplever jeg faktisk som forbedringer, så hvis du ikke følger med, sakker du bagud.

I løbet af de seneste år er der sket store tekniske forandringer – kravene til hastighed, mobile formater og struktureret data er steget. Og den udvikling er jeg sikker på vil fortsætte.

AMP, Schema-data og Social META-data er efterhånden halvgamle standarder, men understøttes stadig af de færreste hjemmesider. I løbet af få år forventer jeg at der også vil opstå muligheder for teknisk understøttelse af home devises, digitale agenter, virtual reality osv.

Det vil kræve, at ny kode implementeres på din hjemmeside for at kunne få glade af dette. Dine kunder vil forvente det, og hvis du ikke følger med, vil din synlighed i sociale medier, søgemaskinerne og andre nye digitale tjenester langsomt falde.

På trods af at min gode ven faktisk havde fået lavet en rigtig god hjemmeside, så havde han glemt at sætte budget af til at vedligeholde den. Så stille og roligt, år for år, sakkede den bagud i forhold til markedet og endte som sagt med at have en meget lille forretningsmæssig værdi.

Får du opdateringer med, når du køber en hjemmeside?

Hvis du hyrer et almindeligt webbureau, eller en webdesigner til at lave din hjemmeside, så betaler du for den løsning du får – hverken mere eller mindre. Din leverandør er naturligvis ikke forpligtet til, i al evighed, at fortsætte udviklingen af din hjemmeside, opdatere den med nye standarder og udvikle formater, teknik og indhold så det lever op til de nye krav og behov der opstår.

En god, dygtig og serviceminded webleverandør vil muligvis fortælle dig når der er nye standarder på vej, som du bør få implementeret. Det kunne være nye krav til hastighed, mobiloptimering, AMP eller struktureret data i nye formater.

Men i reglen vil du skulle betale for, at de så rent faktisk opdaterer din hjemmeside med disse features og alt efter hvor kompleks din hjemmeside er, hvilket CMS du har valgt og hvor meget din leverandør tager for udviklingstimerne kan det hurtigt løbe op.

Da min gode ven efter flere år så i øjnene at hans hjemmeside var blevet gammeldags og virkningsløs blev han overrasket over hvor kostbart det ville blive, at få opdateret alle de ting, der burde opdateres. Det ville ende på et beløb der samlet set oversteg det han oprindeligt havde brugt på hjemmesiden og han begyndte derfor seriøst at overveje en helt anden løsning.

Nogle leverandører kører med abonnementsordninger, hvor de tilbyder at vedligeholde og opdatere din hjemmeside. Det kan sammenlignes lidt med et serviceabonnement på en bil.

Men på samme måde som med et ethvert andet serviceabonnement skal du naturligvis undersøge hvad det helt nøjagtigt dækker. De fleste tilbyder alene at vedligeholde det du allerede har fået. Det er de færreste abonnementer der inkluderer udvikling af helt nye features.

Da jeg 2016 lancerede vores abonnementsbaserede hjemmeside-løsning Waimea Business var et af mine højeste ønsker at kunne tilbyde en platform, der aldrig ville blive forældet, og hvor kunderne ikke risikerede pludselig at stå overfor kæmpe udgifter til opdatering. Det synes jeg er lykkes rigtig godt.

Selvom jeg faktisk synes vi lancerede med en god platform i 2016 har vi allerede opdateret alle kundernes løsninger med en lang række af tekniske forbedringer og hver eneste måned kommer nye til. Det betyder at vores kunder altid har en hjemmeside, der lever op til de tekniske og indholdsmæssige krav som både søgemaskiner, sociale medier og kunderne stiller. Det er jeg, helt ubeskedent, ret stolt over.

Husk at budgettere med udviklingen

Uanset om du vælger en abonnementsbaseret løsning, eller løbende betaler for den udvikling der skal laves, så er det vigtigt at du budgetterer med det. Ellers ender du før eller siden ligesom min ven med en hjemmeside der ikke længere har forretningsmæssig værdi.

Vælger du den traditionelle løsning, så spørg dit webbureau hvad det vil koste at implementere f.eks. et nyt format som AMP, hvad det vil koste at tilføje nye former for struktureret data, hvad det vil koste at understøtte helt nye mobile formater – som vil kræve et nyt sæt at templates osv.

De kan sikkert ikke give dig en færdig pris, men du kan sikkert få en indikation. Du skal regne med at du i hvert fald et par gange om året vil få brug for at implementere forbedringer.

Hvis du vælger en abonnementsbaseret løsning, så spørg ind til hvad abonnementet faktisk dækker. Vedligeholder de blot det du har fået, eller dækker prisen også implementering af nye standarder og features, som ovenfor nævnt. Og hvis ikke, er det det så noget du kan betale for at få lavet – og I givet fald hvad det så vil koste.

Husk også, at den tekniske udvikling naturligvis er vigtig, men det er indholdsudviklingen også. Og hvis du ikke selv er god til at skrive på en overbevisende og engagerende måde, så vil jeg anbefale, at du hyrer nogle gode tekstforfattere – eller vælger en abonnementsordning, hvor det er inkluderet.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op