Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Julesalget der forsvandt

5.114 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 August 2018

Kender du udtrykket ”en død murer”? Det er et gammelt udtryk i byggebranchen, som efter sigende er opstået fordi ondsindede håndværkere, der havde set sig sure på en bygherre, kunne finde på at mure en død kollega ind i husets konstruktion. Når forrådnelsen så begynder at sætte ind, vil der følge en fæl stank i byggeriet, som kan være svær at identificere eller gøre noget ved.

I dag bruges udtrykket ”en død murer” også i lidt bredere forstand om både bevidste og ubevidste uhensigtsmæssige håndværksmæssige løsninger, der måske ved første øjekast ser rimelige ud, men som på sigt kan føre store ubehag eller skader med sig. 

Det er med en vis skam i sinde at jeg må indrømme, at der i webbranchen også befinder sig mange døde murere. Men fortvivl ikke. De er heldigvis lidt lettere at få bugt med end de indmurede kadavere, hvis ellers du bare ved hvor, hvornår og hvordan du gør det.

Og det er nu du skal gøre noget ved det, det er nu du skal have gravet dine døde murere ud, hvis du vil undgå at blive ramt af de negative konsekvenser på det værst tænkelige tidspunkt.

Nu er det snart jul igen

Min søde onkel Ole sender mig hver d. 24. hele året en SMS med en reminder om, at nu er der XX måneder til jul. Vi holder begge rigtig meget af julen, og det er en hyggelige lille besked at få, synes jeg. Men den burde du måske også have.

For midt i en historisk lang hedebølge kan det godt være svært at indstille sig på at det snart er ved at være jul igen. Men det er det. I hvert fald hvis man ser på det med online (sol-) briller og i særlig grad, hvis du gerne vil sikre gode organiske rankings i Google, når julesalget for alvor går i gang om ikke så mange måneder.

Du har måske set lignende indlæg fra mig tidligere, hvor jeg her midt i sommervarmen advarer om at det snart er jul. Sidste år skrev jeg også et indlæg om det her på bloggen. Så hvorfor gør jeg det så igen?

Julen kommer bag på alt for mange

Faktum er, at julen stadig kommer bag på alt for mange. Ikke mindst små virksomheder og iværksættere. Der er jo så meget der hele tiden skal klares, og så bliver detaljer som julen – der jo er meget længe til, let udskudt lidt. Men pludselig er det for sent.

Større virksomheder har typisk fået indarbejdet nogle faste rutiner i forhold til både at få bestilt de rette varer hjem og forberedt de fleste af de markedsføringsaktiviteter, der skal sættes i gang i forhold til julen.

Men fælles for både store og små virksomheder er, at alt for mange glemmer at forberede sig godt nok på julen i forhold til SEO.

For nogle går det godt, for andre ikke. Men hvis du allerede nu får styr på dine ting, kan du øge sandsynligheden mange gange for at det går som ønsket.

Særligt oplever jeg at dem, som gennem flere år har arbejdet fornuftigt med deres SEO og måske allerede har ret gode placeringer tror at der ikke er grund til at gøre noget særlig her op til jul. Men det er der! For der kan, som sagt, gemme sig mange døde murere i byggeriet.

Med julen følger nye typer søgninger

Folk søger ikke altid på helt samme måde i julen som i resten af året. Dels er der alle de søgninger som i julen inkluderer ord som ”gave” og ”julegave” og dels er der produktvariationer, som der søges mere eller mindre på i julen.

Hvis vi f.eks. ser på et keyword som ”legetøj”, så kan det nok ikke undre mange, at der generelt søges mere på det i månederne op til jul. Mange gange flere!

Nedenfor kan du se en graf fra Google Trends, der viser hvordan søgningerne fordeler sig i løbet af året på netop ”legetøj”.

Men hvis vi kigger lidt nærmere på de mange mere specifikke keywords, som der bruges for at finde legetøj – og som du måske allerede ranker på, hvis du sælger den slags, så fordeler det sig meget forskelligt.

For eksempel er der langt flere der søger efter udendørs legetøj om foråret, end op til jul, så hvis det hovedsageligt er produkter indenfor denne kategori du sælger, og ranker godt på, så risikerer du at miste en masse opmærksomhed i julen.

 

Til gengæld er der ekstremt mange der søger på f.eks. ”legetøj tilbud” og tilsvarende keywords op til jul, og det kunne jo sådan set godt være et stykke udendørs legetøj der fangede gavekøbernes interesse, med den rette præsentation af dit super fede udendørs legetøj.

Ovenstående er blot et enkelt eksempel. Men indenfor de fleste brancher vil der være tilsvarende udsving i den måde der søges på og de keywords folk anvender.

Ved du hvilke keywords din målgruppe bruger i julen og kender du de udsving der er i måden der søges på?

Hvis ikke, så er det nu du skal i gang med at lave keyword research – identificere de keywords som er vigtige for dig i julen og nok så vigtigt, få nogle gode landing-, kampagne-, eller produktsider optimeret til dem.

Selv hvis du allerede har lavet nogle gode sider der matcher de søgninger der bruges mest i julen, er det langt fra sikkert de ranker godt nok. Og hvis de ikke gør det nu, så vil de garanteret heller ikke gøre det når vi kommer tættere på julen, hvor konkurrencen, alt andet lige, vil være større.

Men hvad gør du så, når nu siderne er lavet men bare ikke ranker godt nok?

Måske skal teksterne optimeres lidt bedre. Måske er der tekniske svagheder. Måske er user engagement for dårlig. Måske skal der flere links til. Det vil typisk være en af de fire områder, der kan og bør gøres noget ved. Helt nøjagtigt hvor du skal sætte ind med størst effekt kræver naturligvis, at man ser lidt nærmere på den konkrete situation for lige netop din virksomhed.

Er alt så godt som det ser ud til?

Hvis du allerede har styr på ovenstående, et website som er godt optimeret, har mange gode rankings i Google og måske har fulgt de fleste af mine gode råd gennem tiden, så burde alt jo være godt.

I teorien ja, men det er bare ikke sikkert det er tilfældet. Og hvordan kan det så være?

En af de vigtigste årsager er, at mange websites har en masse mere eller mindre skjulte fejl og mangler, som ikke nødvendigvis har slået negativt igennem i Google endnu. De døde murere.

Det kan f.eks. være problemer med hastighed, helt optimal mobilvisning, duplicate content, tyndt indhold, dårlige links eller manglende understøttelse af Schema-data, Social META-data eller AMP.

I princippet kan et website med den type fejl og mangler godt klare sig fint i Google – i hvert fald på kort sigt. Men pludselig slår disse fejl igennem og kan give alvorlige fald i synligheden på vigtige keywords – eller på dem alle. Og hvis det sker lige op til jul, kan det være en sand katastrofe.

Jeg har gennem tiden oplevet mange virksomheder, der troede alt var godt – for de havde jo fine rankings i Google. De havde bare helt overset at der var udbredt råd i fundamentet – so to speak.

Da de så nærmede sig julen kunne fundamentet ikke holde længere og huset styrtede i grus – de blev ramt af de døde murere og mistede det meste af deres synlighed i Google. Flere af dem jeg har oplevet måtte dreje nøglen om når de deprimerende resultater blev gjort op i januar.

Lige nu er Google i gang med at rulle deres Mobile First indeks ud. Måske er dit website ikke overgået til denne indeksering endnu og klarer sig fint. Når skiftet rammer dig, er dit website så klar til det?

Vi har også oplevet en fortsat øget fokus på hastighed, AMP og filtrering af duplicate content og tyndt indhold. Måske har det ikke ramt dit website endnu – selvom du faktisk har de problemer, men på samme måde som med de ovenfor nævnte faktorer kan det pludselig ramme og gøre stor skade på det værst tænkelige tidspunkt.

Men hvad kan du så gøre ved det?

Hvis ikke du har 100% styr på alle disse detaljer, så er det absolut bedste at lave en omhyggelig gennemgang af dit website, hvor alle de faktorer som kan risikere at få en negativ betydning for din synlighed i Google identificeres.

Når alle de potentielle problemer er fundet, vil jeg anbefale, at du prioriterer dem ud fra hvor alvorlige de er, hvor lette de er at fikse, hvad det koster at fikse dem og hvor hurtig effekten vil være ved at forbedre det. Kun på den måde kan du sikre, at du får løst de vigtigste ting først og at du når alt det du skal inden jul.

In summary …

Til slut en lille opsummering af hvad du bør sætte i gang med det samme, så du er klar til et brag af et julesalg – uden døde murere og ubehagelige overraskelser:

  1. Få styr på hvordan folk i julen søger efter det du har at tilbyde. Inkluder også keywords som ikke nødvendigvis er 100% målrettet lige det produkt du sælger, som måske er lidt mere generelle, men som sandsynligvis søges på af folk som du kunne sælge dine produkter til (som i eksemplet ovenfor med udendørs legetøj).
  2. Optimer gode landingsider til dine (nye eller gamle) juleoptimerede keywords. Above the fold (det man ser uden at skulle scrolle eller klikke på noget) skal du fokusere på en stærk overskrift der fanger opmærksomheden, et eller flere gode billeder der virker som effektivt blikfang og en kort engagerende beskrivelse – samt naturligvis en tydeligt synlig og effektiv call to action (købsknap, kontaktform eller lignende). Lidt længere nede på siden kan du så supplere med flere gode billeder, kunde-anbefalinger og mere tekst der uddyber alle dine gode argumenter for hvorfor folk skal købe netop dine produkter af dig.
  3. Lav en omhyggelig gennemgang af dit website for at identificere alle de fejl og mangler der måtte være, som kan risikere pludseligt at slå negativt igennem. Prioriter løsningen af alle de identificerede problemer som beskrevet ovenfor og kom så i gang med at rette alt det du kan.
  4. Vurder om du har autoritet - links nok til at klare julepresset. Lav en plan for hvordan du kan fastholde eller styrke din autoritet inden jul. 

Hvis du følger ovenstående plan omhyggeligt, vil du være godt rustet til julen og sikre en solid synlighed i Google med minimal risiko for, at stanken af døde murere forpester din virksomhed midt i årets vigtigste salg.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op