Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Sådan undgår du besøg på dit website

16. juli 2018 | 6.538 Visninger | 19 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

På trods af, at mange hjemmesider allerede gør et ihærdigt forsøg på, at jage de besøgende væk, så synes jeg alligevel det var passende at samle nogle af alle de mange gode tips og tricks jeg gennem tiden har erfaret bliver brugt.

Så kan du også få bugt med de sidste fjolser, der har forvildet sig ind på dit ynkelige website, så du slipper for alt det bøvl de giver.

For let’s face it – besøgende på din hjemmeside er pisse irriterende. De stiller krav om høj hastighed, mobil understøttelse, ordentlige læsbare tekster og høj brugervenlighed. Og alt den slags ligegyldigheder koster naturligvis en bondegård.

Og dem du ikke i første omgang får jaget væk, bliver så hængende på din stakkels hjemmeside og trækker dyrebar båndbredde og resurser på din webserver. Det koster også.

Hvor ville det dog være dejligt, at slippe for alt det. Du er ikke den første der har tænkt sådan. Mange kreative webdesignere og -udviklere har gennem tiden skabt et imponerende arsenal af teknikker du kan bruge for at holde folk væk fra dit website.

Men lad os kaste os ud i det – her kommer min top 13 over gode teknikker til at jage folk væk fra din hjemmeside. Hvis du har flere gode forslag, er du meget velkommen til at tilføje dem nedenfor.

Tip #1: Dårligt design

Det første, og måske vigtigste skridt mod målet er, at lave et dårligt webdesign. Det har mange fordele. Dels kan det gøre det svært for Google at fortolke, dels vil de færreste være så dumme at linke til det, og dels vil dem der så alligevel er så uheldige at komme ind på dit dårligt designede website forhåbentligt hurtigt smutte igen.

Der er uendeligt mange måder du kan lave et ringe design. Hvis du ikke selv er så erfaren med webdesign er det faktisk en fordel. Men selv veluddannede webdesignere udviser ofte et imponerende talent for lave noget rigtig lort.

Hvis du har brug for inspiration, findes der mange sider på nettet hvor du kan downloade gratis design templates og omend en del af dem kræver lidt ekstra arbejde for at blive skidt nok, kan det være en virkelig god start.

Generelt kan det hjælpe meget at bruge mange forskellige skrifttyper, mange – og helst ikke-matchende farver, animerede gif’er og blinkende elementer. Tænk på hvad der skaber ro og overblik og gør så det modsatte. That shit works!

Ssåkaldte karruseller har også vist sig meget effektive. Mange webdesignere elsker dem. Men heldigvis er det de færreste brugere der gider se på dem, og det kan virkelig være med til at øge dit mål om høje bounce rates. Så flere af dem, tak.

Et af de klassiske eksempler på et super dårligt design af en webshop er Arngren.net. De har med stor succes skabt et design, der er så uoverskueligt som noget vist kan blive. Virkelig flot arbejde, må jeg sige.

Bonus tip: Hvis alt andet fejler, så kan jeg anbefale, at du laver et såkaldt one-page webdesign. Det er et website, der kun består af en side, hvor man så skal scrolle ned i al uendelighed for at finde de forskellige ting, som ellers ville være at finde på individuelle undersider.

Udover at det er røv-irriterende for brugerne så sikrer du med et one-page website også at du bliver så godt som usynlig i Google.

Tip #2: Omvendt konverterings-optimering

I forlængelse af et dårligt webdesign vil jeg også anbefale, at du sætter dig lidt ind i hvad det er der ikke får folk til at konvertere.

Ovenstående website er i den forbindelse et glimrende eksempel. Ved at give folk alt for mange valg, vælger mange intet. Skide smart.

Men der er mange andre tips of tricks du kan bruge. Gør det svært at finde købs-knappen. Skjul kontaktinformationer. Undgå at linke mellem relaterede produkter. Gør check-out proceduren helt umulig. Sørg for at alle dine formularer er virkelig lange og kræver udfyldelse af alle (gerne helt irrelevante) felter.

PET (Persuasion, Emotion og Trust) er en meget veludviklet teori, der bruges til optimering af brugernes handlinger. Du kan med fordel sætte dig lidt ind i PET og så bare gøre det omvendte.

Sørg for lange kedelige tekster, der absolut ikke overbeviser nogle om en skid. Eller slet ingen. Undgå gode user ratings og social anerkendelse. Spil aldrig på folks følelse og gør alt hvad du kan for at undgå at folk får tillid til dig.

Negativ PET er en virkelig effektiv metode til at forhindre, at du får noget som helst ud af dem der besøger dit website. I bedste fald smutter de fleste ret hurtigt igen.

Tip #3: Undgå indhold above the fold

Dette er endnu en af de her skønne ting, der både gør at Google vægter indholdet på dit website meget lavere og som samtidig gør, at dine bounce rates bliver højere.

Ved konsekvent at fylde den øverste del af dine sider op med store billeder, annoncer, eller andet crap, så man skal scrolle ned for at få det man kom efter undgår du at folk bliver hængende ret længe på dit website.

For at sikre den bedste effekt skal ikke engang sidens overskrift vises above the fold, for så risikerer du at der – trods alt, er nogle som finder ud af, at de er havnet på den rette side og scroller ned. Det vil vi gerne helt undgå.

Tip #4: Dårlig navigation hjælper

Dårlig navigation på dit website kan være med til at sikre, at de (forhåbentligt få) fjolser der kommer ind på dit website kan finde rundt.

Start med at undgå enhver form for navigations-standarder som alle andre bruger. Så bliver det for let for folk at finde rundt. Opfind dine helt egne standarder. Det er bedre.

Placer navigationselementer steder hvor de færreste forventer det. Midt på siden. Halvvejs nede. Og krydr det gerne med farver der gør dem svære at læse, eller formatering der får din navigation til ikke at fremstå som links, men blot almindelig tekst, så folk først opdager det faktisk er et link hvis de er så uheldige at køre musen hen over det.

Det kan også være en fordel at bruge meget generiske ord i din navigation, som absolut intet specifikt fortæller om hvad folk kan forvente at finde når de klikker på linket.

Et andet godt tip er at opbygge din navigation med uendeligt lange drop-down menuer – gerne i flere niveauer, som i praksis vil gøre det næsten umuligt for de fleste at bruge dem. Ikke mindst på mobile enheder er det virkelig effektivt.

Tip #5: Brug pop-ups – mange!

Pop-ups er generelt et rigtig godt trick til at generer folk. De fleste hader dem heldigvis og det kan du udnytte kreativt.

De bedste pop-ups er dem der fylder hele, eller det meste, af siden, så man ikke kan se en skid, før man har taget stilling til det der står.

Endnu mere effektivt bliver det naturligvis hvis du ikke bare bruger en – men flere pop-ups, der ligger lidt hulter til bulter ovenpå hinanden.

Jeg vil også anbefale, at du gør det så svært som muligt at lukke dine pop-ups. Det kan evt. skjules med et ganske lille kryds i det ene hjørne, så næsten ingen ser det. Det er dejligt irriterende.

Husk også at du både kan lave pop-ups der vises med det samme, når folk kommer ind på siden, med en lille forsinkelse, så de afbrydes når de lige er gået i gang med at læse, eller som en exit-pop-up, der ligesom giver dem et sidste farvel-spark i skridtet, når de (forhåbentligt hurtigt) forlader dit website.

Tip #6. Gør din hjemmeside langsommere

En rigtig langsom hjemmeside har to store fordele: Den er svær at få til at ranke i Google, så der heldigvis ikke er så mange der finder den, og for dem der så alligevel forvilder sig derind, kan man få dem til at smutte hurtigt igen, når de efter halve og hele minutter må opgive at få siden i sin helhed vist.

Start med at købe den billigste lorte-hosting du kan finde. Så er du allerede godt på vej. Men det er desværre ikke helt nok.

Du skal også sørge for, at vælge den mest komplekse og tungeste design-template du kan finde. Hvis ikke den i sig selv er tung nok, kan du altid krydre koden med en masse ekstra kode-kommentarer, tomme DIV’s og andet crap, der ikke skal bruges.

I forhold til kodningen af dit website er det vigtigt, at der ikke vises noget som helst på skærmen, før end alle elementer er indlæst. Såkaldt ”render blocking” kode er din ven.

Og som et sidste trumfkort vil jeg anbefale, at du smider nogle meget store og helt ukomprimerede billeder på dine sider. Jo større og jo flere, jo bedre. Det kan virkelig trække hastigheden ned.

Bonus tip: Hvis ovenstående ikke er nok, så prøv med en video, der fylder hele baggrunden og starter automatisk. Det trækker hastigheden meget ned og virker samtidig skide irriterende på de fleste besøgende. Dejligt.

Hvis du gør dig rigtig umage kan du som i nedenstående eksempel gøre dig fortjent til at score 0 ud af 100 i Google PageScore. Det er en god indikator på, at du har gjort dit arbejde godt. Mindre kan dog også gøre det. Bare sørg for, at du som minimum aldrig scorer rødt på alle dine sider.

Tip 7: Drop mobiloptimering

I takt med at flere og flere er begyndt at gå på nettet med deres mobiltelefon og tablets er det heldigvis blevet meget lettere at genere de besøgende.

Som udgangspunkt skal du naturligvis slet ikke optimere til mobilenheder. Design dine sider til en stor skærm og skid på hvordan det ser ud, når man besøger dem via en mobiltelefon.

Hvis du er dygtig nok, belønnes du med horisontal scrolling, så man aldrig kan se en hel side uden af skulle scrolle på tværs. Det er noget der for alvor pisser de åndssvage mobilbrugere af.

Jeg vil også anbefale, at alle dine links og navigation er så småt at det i praksis er umuligt at klikke på, på de små mobile skærme. På den måde kan du sikre, at dem der alligevel skulle forvilde sig ind på en side på dit website i hvert fald, ikke kommer videre.

Og så er der den skønne bonus ved elendig mobiloptimering, at Google nu er gået over til ”mobile first indexing”, hvilket i praksis betyder, at det er det som de ser (eller ikke kan se) på din mobilside, der afgør hvordan du ranker på både mobil- og desktopsøgninger.

Bonus tip: Hold dig langt væk fra AMP – Google Accelerated Mobile Pages. Dels er brugervenligheden alt for høj og dels er der en trist tendens til, at Google favoriserer AMP sider i de mobile søgeresultater.

Tip 8: 404 sider og redirects

Døde sider, der svarer med en 404 kode, eller redirects kan også være med til både at gøre det sværere for Google at forstå dit website og samtidig genere de folk der er så dumme alligevel at kigge indenfor.

Sørg for ofte at slette gamle sider og produkter, eller bare lav URL’en om. Og sørg for, naturligvis, aldrig at redirecte nedlagte sider.

Og skal du alligevel redirecte noget så skal du ikke nøjes med et enkelt redirect – nej, brug helst minimum 3-4 redirects i en serie, så er der større chance for at det går galt.

Det kan i øvrigt anbefales kun at bruge 302 redirects, JavaScript redirects and META-refresh. Det skader endnu bedre.

Tip #9: Brug så meget JavaScript du kan

Man kan lave mange fine ting med JavaScript, og det er langt fra alt sammen der er lige søgemaskine- og bruger-fjendtligt. Hold dig fra det.

Fokuser på de løsninger, der er mest irriterende for brugerne og som gør det mest umuligt for søgemaskinerne at forstå dit website. Det giver klart de bedste resultater.

En af de sikreste løsninger er at bygge hele dit website på et JavaScript framework som Googles eget Angular. Nu kunne man naturligvis godt få den tanke, at når Google står bag dette framework, så virker det naturligvis også godt i Googles søgemaskine. Men heldigvis forholder det sig bestemt ikke sådan.

For både Angular, React og andre JavaScript frameworks gælder det, at du skal søge for, at alt indhold renderes i klienten. Nogle af disse frameworks giver mulighed for dynamisk rendering, rendering på serveren og pre-caching. Det skal du naturligvis holde dig fra, hvis du vil være sikker på, at søgemaskinerne ikke kan se indholdet på dit website.

For at sikre at så få som muligt kan bruge dine sider med JavaScript vil jeg også anbefale, at du bruger så mange af de nyeste JS funktioner som muligt, så du er sikker på at det kun er dem med de absolut nyeste browsere der kan eksekvere dem.

Tip #10: Implementer en masse Duplicate Content

Som du sikkert allerede ved er Duplicate Content – når det samme, eller næsten det samme indhold kan tilgås via forskellige URL’er, et stort problem i søgemaskinerne. Det kan du med fordel bruge aktivt i din strategi.

Sørg for at så meget at dit indhold som muligt kan findes på minimum to eller flere URL’er. Det kan du f.eks. gøre ved i din webshop at have en masse sorterings- og filtreringsmuligheder, eller ganske enkelt genbruge teksterne på tværs af en masse af dine produkter.

Den letteste løsning er bare at bruge de produktbeskrivelser som din leverandør har givet dig – som mange andre sikkert også bruger.

Hvis det er svært at løse de tekniske Duplicate Content udfordringer på dit eget domæne, så kan du opsætte flere domæner, som alle sammen viser indholdet fra dit website.

Du skal ikke nøjes med bare at bruge www og ikke-www version. Køb for en sikkerheds skyld også nogle domæne-varianter og få dem alle sammen til at vise alle dine sider. Det virker!

Du skal naturligvis ikke redirecte disse ekstra domæner, som nogle søgemaskine-eksperter vil anbefale – så ryger effekten helt.

Tip #11: Tyndt indhold virker!

Gode tekster, og ofte lidt længere tekster har den kedelige bivirkning at de ofte holder unødigt på de besøgende, inspirerer dem og får dem til at købe online. Så hold dig fra det.

Jo kortere og ringere dine tekster er, jo hurtigere smutter folk igen. For at køre linen helt ud vil jeg anbefale, at du lader så mange af dine produkter i en webshop stå helt tomme.

Du kan nok ikke helt undgå at selve produktnavnet står der, men drop de gode produkttekster. Det er med til at holde mange væk.

Sider med meget tyndt indhold har også den kæmpe fordel at de ofte bliver filtreret ud af Google. Så slipper du for alle de røvsyge Google-brugere.

Tip #12: Lyd er godt

Noget af det folk generelt hader mest er musik på hjemmesider. Det kan du naturligvis udnytte positivt til at skræmme folk hurtigt væk.

Effekten kan seriøst forstærkes ved dels af bruge musik som de fleste vil hade (Tysk slagermusik er altid en oplagt mulighed, hvis du da ikke vil gå linen ud og spille favoritscener fra din bedste samling af voksenvideoer) og ved at gøre det praktisk umuligt at slukke for musikken.

Jeg anbefaler naturligvis at du optimerer musikken så den spiller så højt som muligt så alle dem på den besøgendes kontor, eller familien derhjemme kan få glæde af det.

Tip # 13: Udeluk søgemaskinerne helt

Som en sidste krampagtig manøvre – hvis du ikke allerede har fået skræmt søgemaskinerne helt væk fra at vise dig i nogle som helst søgeresultater, kan du udelukke dem helt fra crawling eller indeksering med META-robots eller Robots.txt.

Rigtig mange websites gør allerede dette med stor succes, men helt uden at være bevidste om det. Men du er naturligvis klogere, kender effekten, og sørger for at samtlige dine sider er spærret solidt af for Google.

---------------------------------------------------------------

Du kunne naturligvis også bare lade være med at have et website, nu hvor du så åbenlyst alligevel ikke gider at gøre det, som der skal til for at det er brugbart og søgemaskineoptimeret. Men nej, et website skal man jo have i dag – det er jo så moderne, men der er jo ingen der siger at man af den grund skal lefle for brugerne og Google :-)

Har du andre gode tips til hvordan man kan holde brugerne væk, så skriv meget gerne en kommentar nedenfor.

Læs også


Kommentarer

Erik Møller   den 17-07-2018 kl. 09:13

Waimeas hjemmeside var faktisk bedre end sidste gang, jeg så på den. Men det er nogle gange rart at se en ekspert, hvor ord og handling følger hinanden.

Ja. Der kan laves meget lort. Og der kan tales meget ned til andre.

Hvordan rangerer uensartet design på de forskellige undersider i forhold til at skræmme folk væk fra sin hjemmeside?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen   den 17-07-2018 kl. 09:53

Nu var dette indlæg på ingen måde lavet for at forherlige egne evner. Vi laver skam også vores fejl :-)

Men jeg synes bare det var sjovt at tage den her vinkel på de mange og meget alvorlige fejl jeg oplever på mange websites. Det virker næsten somom de virkelig ikke ønsker besøg eller salg.

I forhold til uensartet design på undersider tror jeg det kommer meget an på hvordan det bruges. Forskellige sektioner, med forskelligt formål (og måske målgruppe) tror jeg kan have gavn af det. Se f.eks. på dr.dk hvor f.eks. de sektioner der har med børneprogrammerne jo ser helt anderledes ud end dem til nyhederne.

Men hvis de uensartede design bare er et udtryk for sjusk og dårlig smag, så tror jeg ikke det gavner.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Møller   den 17-07-2018 kl. 10:03

Nu anser jeg DR.dk som en meget rodet hjemmeside, hvor man skal scrolle meget for at komme ned til bunden. Jeg ved ikke, hvordan man kan lave en overskuelig nyhedsside, der passer til DRs format.

Jeg mener ikke, at der skal være indhold for børn på hovedsiden DR.dk. Det skal være muligt at linke fra DR.dk til DR Ramasjang eller DR Ultras eget site. Sådan tror jeg i øvrigt også, det er i dag.

Er kommentaren brugbar? 1 0
liunaud   den 17-07-2018 kl. 10:57

Hahaha det gav sgu et smil på læben det indlæg :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
E T   den 17-07-2018 kl. 11:11

Det her var så skide sjovt at læse :-) kom endelig med flere guldkorn

Er kommentaren brugbar? 2 0
Michael Maardt   den 18-07-2018 kl. 11:46

Hold kæft hvor er det godt. Jeg har kun læst et par linier og skriger af grin. Det er en ordentlig smøre du har skrevet, super godt. UPS fire + tre = ....... hvad er det for noget ? Det må være 43. Det er altså noget pis det her med at jeg skal finde ud af hvad en eller anden mener med det.

Er det noget med at fire sig op i et tre ? Det er altså endnu et eks på at holde brugerne fra at kommentere. Jeg skriver 'syv' men der er ikke plads til saa mange tegn.

Jeg giver op med at skrive noget her .. brugervenlighed? en ny det land, hvor de ikke spiller bold længere.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Michael Maardt   den 18-07-2018 kl. 11:49

Jeg vil haabe at du oversætter til eng. og poster i relevante fora. Det skal hele verden da se. Du kender vist alle relevante fora. Go for it !

Er kommentaren brugbar? 2 1
Uptimester   den 18-07-2018 kl. 12:20

At arbejde med synligheden af en hjemmeside er total spild af tid. Det er langt mere effektivt at bruge tiden på at finde gode annonceringsmuligheder på her på Amino. F.eks. kan de mange indlæg med gode annonceringstilbud, job- og indtjeningsmuligheder med toppshopper.com kun være en lang bedre vej til succes online.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Uptimester   den 18-07-2018 kl. 18:55

Ironi kan forkomme i mit ovenstående svar :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Møller   den 18-07-2018 kl. 19:52

Hej Mikkel.

I januar skrev du, at det var helt forkert og gammeldags, at virksomheder opfattede det som vigtigt at have et unikt website.

Måske er nogle af de websites, som du har besøgt, fra virksomheder, der lyttede til dit råd dengang.

Hvad mener du i dag. Er et unikt design vigtigt eller er det stadigt ligegyldigt.

Hvis "Ja" er nærværende indlæg helt uforståeligt.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 19-07-2018 kl. 08:21

@Erik Møller - de to indlæg hænger faktisk rigtig godt sammen. Jeg er ked af, hvis jeg ikke har forklaret mig godt nok :-)

Dette indlæg er naturligvis meget ironisk. Man skal kun følge anbefalingerne her hvis man virkelig ikke ønsker besøg på sit website og ikke ønsker at sælge noget til dem der alligevel dukker op. De fleste vil nok hellere det modsatte.

Mange af de websites der forsøger at være meget unikke, som jeg skrev om i det andet indlæg du henviser til, ender med mange af de fejl jeg beskriver i dette indlæg netop fordi de har for meget fokus på at være unikke - frem for at bruge de standarder, som brugerne kender, som virker i søgemaskinerne og som derfor typisk vil give de bedste rog mest forudsigelige resultater.

Mit første eksempel i dette indlæg - omkring design, er jo et utroligt unikt website, men også meget lidt brugervenligt.

Udfordringen er så desværre, at mange af de standardiserede løsningerne der findes, i form af udbredte CMS og design templates langt fra er gode nok, hvilket "tvinger" mange til at lave unikke løsninger, som så bare ikke ender med at overholde de standarder de burde for at skabe de ønskede resultater.

Det er det vi har forsøgt at gøre meget bedre med vores løsning Waimea Business og jeg håber på med mine indlæg her, at jeg kan være med til at skubbe på en udvikling hvor mange flere webbureauer, systemudbydere og template designere generelt gør mere for at følge gode og effektive standarder.

Det unikke skal ikke ligge i teknikken, kodning og de grundlæggende design-rammer og funktioner. Det unikke bør, efter min mening, ligge i det du putter ind i de rammer - det du tilbyder, hvor du tilbyder det, det sprog du bruger, de farver og billeder du bruger.

Når grundlæggende funktionalitet og kodning lever op til de standarder søgemaskinerne forventer og websitet har strukturerer og funktioner brugerne kender så er det lettere for begge parter at bruge og forstå websitet.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Møller   den 23-07-2018 kl. 09:06

Til trods for ironien, blev der i januar brugt meget energi på at tilbagevise, at det kunne betale sig at gå efter det unikke design.

Andre kom med kommentarer til mine indlæg omkring det design, jeg har valgt. Det har hjulpet mig til at stramme op i forhold til det design, som jeg har valgt.

Man kan ikke blive tvunget til at lave unikke løsninger. Unikke løsninger er netop et design, der skiller sig ud på en positiv måde. Det kan man godt lave, selv om udgangspunktet er en skabelon. For at være kreativ, er man nødt til at kende de grundlæggende principper i måden at opbygge hjemmesider på. Det er også det, du argumenterer for nu.

Som interesseret i webdesign har jeg nogle gange overvejet, om jeg skulle søge en stilling i et webbureau. Den væsentligste grund til ikke at gøre det, er indtil nu den måde, som webbureauet præsenterer sig selv på (læs: webbureauets egen hjemmeside). Den siger meget om bureauets egen måde at opfatte, hvordan en hjemmeside skal opbygges på.

Selvfølgeligt skal siden kunne søges på diverse søgemaskiner. Synlighed er vigtigere end nogensinde før.

Når jeg ser en hjemmeside, kan jeg bedst lide et æstetisk og stramt design. Derfor må andre lave hjemmesider for DR og Harald Nyborg. Jeg tror godt, man kan lave en hjemmeside, der viser, at man laver hjemmesider for både erhverv og private, for voksne og børn og stadigt have et ensartet lay-out på undersiderne.

Men det er i sidste ende et spørgsmål om, hvordan man opfatter Waimea Business' måde at lave hjemmesider på. Selvfølgeligt synes du, at I gør det rigtige i modsætning til andre virksomheder i branchen. Så ville jeg bare ønske, at jeg havde den samme platform at reklamere for mit design, som du har.

De svar, jeg har fået, er stadigt, at i januar var det forkert at lave et unikt design. Det er åbenbart rigtigt nu. Hvor er forskellen, bort set fra, at der kan være forskel på, hvem indlægsholderen er?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 23-07-2018 kl. 11:28

Jeg ved ikke om jeg kan forklare det så meget bedre end jeg har forsøgt at gøre. De to artikler hænger helt fint sammen :-)

I jagten på at lave unikt design sker der meget ofte det, at man kommer væk fra de ting som der dokumenteret virker - ikke bare i forhold til SEO men i ligeså høj grad i forhold til konverteringsoptimering.

I min verden er synlighed og konverteringer langt vigtigere end æstetik. Æstetik sælger kun (i begrænset omfang) til andre æstetikere. Det stor flertal af almindelige forbrugere falder ikke i den kategori.

Hverken denne eller den forrige artikel handler om Waimea Business, men når du nu selv nævner os så ja - jeg synes vi gør det rigtig godt. De fleste af de kunder vi har er meget synlige i Google, vi overholder alle gængse standarder, vores sites er meget hurtige og brugervenlige og giver ekstremt høje konverteringer (ofte 10-30% af alle besøgende der giver leads!).

Det er i min verden det der tæller - at websitet giver de ønskede resultater. Ikke om der er nogle få som synes en eller anden detalje kunne være flottere.

Vi laver ikke kunst - vi laver penge (til vores kunder) :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Møller   den 23-07-2018 kl. 12:57

Jeg går ind på en restaurants hjemmeside, fordi jeg gerne vil ud og spise i Assens i morgen aften.

Så er rækkefølgen selvfølgeligt bestemt ud fra den søgeoptimering, der er lavet. Og hvis den ligger lavt, kan det ske, at jeg aldrig kommer frem til den, fordi jeg i min søgning allerede har valgt en anden.

Men for mig er æstetikken og prisen to af de vigtigste parametre for, hvilken restaurant jeg vælger. Så kan SEO og funktionalitet være nok så god. Jeg ville interessere mig for, hvordan hjemmesiden er opbygget, fordi jeg selv laver hjemmeside. Men hvis jeg skal besøge en restaurant må den præsentere sig på en måde, så jeg har lyst til at være der.

Jeg blader som regel de reklamer igennem, som jeg modtager. Men jeg vil hellere blade i XL Bygs reklame end den fra Harald Nyborg. Det betyder så, at de to butikker ikke helt henvender sig til samme segment. Jeg handler i Harald Nyborg. Det er der mange, der gør. Og derfor tror jeg, at Harald Nyborg skal fortsætte med at brande sig på prisen.

Når jeg laver en hjemmeside, vil jeg gerne lave den så flot som muligt. Og for mig er de bedste hjemmesider dér, hvor det er en mellemting mellem fotokunst og en praktisk, logisk opbygning, som kunderne forstår.

Hvordan en hjemmeside ser ud, afhænger selvfølgeligt af branche og det segment, som hjemmesiden henvender sig til. Jeg kan ikke lave en side for Harald Nyborg. Det er et segment for andre.

Men jeg synes det er nemt, at sige at kunstneriske hjemmesider er forkert, at det er forkert at ville lave hjemmesiderne så flotte som muligt. Så dér er du helt på linje med det du sagde i januar.

Jeg er æstetiker. Men jeg tror også, at der er andre, der gerne vil se en smuk hjemmeside, selv om det er andre ting, der optager dem mere end det.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen   den 23-07-2018 kl. 13:48

Hvis man ønsker en hjemmeside der først og fremmest er flot, så må man jo lave det.

Mine kunder er virksomheder som skal leve af deres forretning. Og det gør de bedst ved at fokusere på at skabe størst synlighed, bedst integration med andre medier, størst brugervenlighed og de højeste konverteringer.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Erik Møller   den 23-07-2018 kl. 14:02

Du gør det til enten eller. For mig er det et både og. Synlighed er kun noget værd, hvis du også sælger noget.

For mig er der ingen modsætning mellem synlighed og flot design.

For mig er der ingen modsætning mellem brugervenlighed og flot design.

For mig er der ingen modsætning mellem integration mellem forskellige medier og flot design. Der er mange virksomheder, der vælger et design på hjemmesiden og et andet på de sociale medier. Hvad står virksomheden så for?

Din tilgang til det er stadigt, at du i hvert fald gør det rigtigt i modsætning til andre. Jeg ville have lettere ved at lære noget af dig, hvis din tilgang til dit område var, at vi alle har noget, vi kan lære af hinanden. Det ville også løfte kvaliteten af Waimeas hjemmesider.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 23-07-2018 kl. 14:13

Mine formidlingsevner rækker nok ikke til at forklare dig hvad jeg mener - eller også vælger du bare bevidst at misforstå. Det må jeg bare leve med :-)

Jeg vil fortsætte, som jeg altid har gjort, med at dele de erfaringer jeg har og jeg kan heldigvis konstatere, at rigtig mange har gavn af det og er glade for mine indlæg.

Du behøver ikke bekymre dig om min forretning. Den går rigtig fint :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Møller   den 23-07-2018 kl. 14:44

Lige nu kunne jeg godt finde på at misforstå dig. Din forretning går godt. Så har du ikke brug for gode råd. Hvis alle fortsatte, som de altid har gjort, ville der ikke være noget, der hed computere eller hjemmesider i det hele taget. Enten udvikler du, eller også afvikler du. Det er god gammeldags organisationsteori.

Er kommentaren brugbar? 2 2
Rued   den 06-08-2018 kl. 13:39

Hahaha, smukt indlæg - sjovt omvendt take på CRO. Vi er helt sikkert allesammen skyldige i en eller flere af nævnte synder. Men hvorfor er det sådan?

Jeg tror, det kommer ned til tid og manglende pointering af fejl på vores sider.

Tidligere har jeg tænkt over, om man kunne lave en form for brugerpanel af CRO eksperter o.l., som man betaler for at tjekke ens side igennem på et par minutter.

På den måde kunne man hurtigt få diagnosticeret, hvor skoen og trykker - og måske også have mulighed for at betale sig fra at få det hele fixet i en ombæring.

Tanker? Ville det blive brugt? Findes det et sted? UsabilityHub eller lignende?

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer