Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Gør det du er bedst til

2.546 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 February 2018

Danske Bank lancerede for en del år siden det glimrende slogan ”Gør det du er bedst til – det gør vi”. At de så sidenhen droppede det igen, da både finanskrisen og ikke mindst deres uheldige involvering i IT factory, fik deres slogan til at fremstå som en dårlig joke, ændrer ikke på at meningen med dette slogan faktisk er rigtig fornuftig.

Vi er mange der kunne lære af det.

Som iværksætter er du sikkert, som mange af os andre, sådan en ”do it all yourself” -type. Vi iværksættere er jo i reglen mennesker, der tager drømmene alvorligt og kaster os ud på dybt vand. Tror hvor andre tvivler.

Og det er jo, som udgangspunkt, også rigtig godt. Vi skal bare passe på vi ikke drukner.

For som du med garanti allerede ved, hvis du har startet en eller flere virksomheder, så er der flere opgaver end de fleste – selv nok så hårdtarbejdende iværksættere, kan klare selv.

Udover at få selve dit produkt, eller service, udviklet og perfektioneret, så skal du også sælge det, skaffe nye kunder, klare de administrative byrder, frustrerende møder med skattevæsen, revisorer, advokater og bogholdere, forskønne din virksomheds lokaler, ansætte folk, klare medarbejderudviklingssamtalerne og meget, meget mere – udover alle de personlige, hjemlige og familiære pligter.

I forhold til det sidste kan jeg huske at Martin Thorborg for mange år siden blev opfattet af mange, som en forkælet overklasse-lorteunge, da han i sine unge – og bestemt ikke særlig lukrative dage, valgte at bruge lidt af de få penge han havde på en rengøringsdame. En rengøringsdame! Det er sådan noget de rige har.

Men Martin havde, som sædvanligt, de gode argumenter og fornuften på sin side, for netop rengøring og tøjvask var opgaver han på ingen måde synes var sjovt, og det var en tidsrøver, der tog fokus fra det som han virkelig brændte for – sine iværksætterprojekter. Ved at ansætte rengøringsdamen kunne han koncentrere sig om det han var (og er) bedst til, og som vi alle ved i dag gik det jo meget godt.

Og ja, så kommer også lige den ”forbandede” hjemmeside.

Alle skal bruge en hjemmeside i dag

Stor set alle virksomheder har i dag brug for en hjemmeside. Men den spiller naturligvis ikke samme rolle for alle.

For nogle virksomheder er hjemmesiden en vigtig og integreret del af deres produkt. Den er måske ligefrem selve produktet. Eller de driver en, mere eller mindre omfattende, webshop.

Men for mange andre virksomheder, er hjemmesiden mere sådan en slags moderne version af De Gule Sider – et sted hvor folk kan finde dem, og kontakte dem. En lead-genererings funktion. Men dog, en funktion som de færreste i dag kan undvære.

For faktum er, at næsten alle forbrugere i dag bruger nettet, når de skal finde en leverandør, eller forud for, at de tager vigtige købsbeslutninger.

Hvis man ikke kan finde din virksomhed i Google er du så godt som usynlig.

Et godt eksempel fra mit eget liv var da jeg for godt 3 år siden flyttede tilbage til Bagsværd/Lyngby -området, efter nogle år på landet. Kort efter skulle jeg klippes og ledte efter en frisør. Jeg søgte naturligvis på Google, men havde ikke lige fundet en god en i nærheden, da min datter kom hjem og begyndte at grine ad mig.

Hun gjorde mig opmærksom på det, som jeg jo egentligt godt vidste, at der i huset lige ved siden af os ligger en frisør. Jeg går forbi salonen hver eneste dag.

Hvis det ikke lige havde været fordi jeg har sådan en kvik datter, så havde frisøren i nabohuset ikke fået mig som kunde, for jeg fandt dem ikke på Google. I virkeligheden lidt absurd, men ikke desto mindre et ret godt eksempel på, hvor vigtigt det i dag er, at dine kunder kan finde dig på nettet.  

Det store paradoks

Det er som sagt blevet helt afgørende for stort set alle typer af virksomheder, at have en hjemmeside og at dine potentielle kunder kan finde dig i Google. Selv de mindste lokale virksomheder – som min nabo-frisør, har brug for en hjemmeside.

Men samtidig med, at så mange flere har brug for en hjemmeside er de tekniske krav steget voldsomt. Google stiller høje krav, der er mange nye standarder der skal overholdes, din hjemmeside skal fungere godt, når links til den deles i sociale medier og ikke mindst er det vigtigt, at den er lynende hurtig og fungerer perfekt på også mobiltelefoner og tablets.

Og ikke nok med det. Konkurrencen er også steget meget. Med mange flere virksomheder på nettet, og flere virksomheder der gør det rigtig godt, er det naturligvis langt sværere at trænge igennem. Det som for få år siden var en ”god nok” hjemmeside kan slet ikke klare sig mere.

Og selv hvis din målgruppe faktisk finder dig i Google eller Sociale medier er det ikke nok. Hjemmesiden skal også formå, at konvertere de besøgende til leads. Besøg på hjemmesiden er intet værd, det er først når de ringer og køber noget, at det tæller. Og det er ikke helt let. Alt for mange hjemmesider konverterer absurd få af de besøgende til kunder. En dårlig hjemmesiden klarer ikke jobbet.

Det er i mine øjne et kæmpe paradoks. Og en stor udfordring for ikke mindst de mindre virksomheder og mange iværksættere.

For de store virksomheder, som jeg også rådgiver mange af, kan sagtens afsætte de midler der skal til, at leve op til alle de her nye tekniske standarder og krav fra brugerne. Men det kan mindre virksomheder ikke helt på samme måde.

Så på den ene side er det blevet vigtigere end nogensinde at have en hjemmeside – på den anden side, er det blevet sværere og sværere, at lave en der kan trænge igennem markedet og generere nye kunder.

Hvad er løsningen?

I gamle dage – dengang i 90’erne, kunne de fleste med bare en smule teknisk snilde finde ud af at lave en nogenlunde hjemmeside, som levede op til de sparsomme krav der var dengang. Og med den forholdsvis lille konkurrence der var i de fleste brancher på nettet skulle der heller ikke meget til at trænge igennem.

Man kan så stadig stille spørgsmålstegn ved, om det selv dengang var fornuftigt for en iværksætter at bruge for meget af sin tid på at lave hjemmesiden, men endnu værre er det i dag.

For i dag er det på ingen måde en let og hurtig opgave, at lave en hjemmeside der lever op til alle standarder, ranker godt i Google, er opbygget – med design og tekster, så de besøgende bliver overbevist om, at købe noget af dig, og som i sidste ende giver gode resultater.

Uanset hvor meget du måtte brænde for hjemmesider, så vil jeg bestemt anbefale, at du bruger din tid på dine produkter, din virksomhed og dine kunder, og overlader det med hjemmesiden til andre. På samme måde som Martin er du sikkert bedre til at udvikle dine produkter, frem for at lave hjemmesider – eller gøre rent.

Spørgsmålet er så, hvilken løsning du skal vælge. Der er grundlæggende set to muligheder:

  • Du kan få et traditionelt webbureau til at lave din hjemmeside mere eller mindre fra grunden af. Med en sådan løsning kan du i princippet få det præcist som du ønsker. Og det lyder jo fristende. Det kan bare også let ende med, at blive temmelig kostbart. Og måske endnu værre – du risikerer, at din nye fine hjemmeside ikke lever op til alle de standarder den skal, eller er i stand til at konvertere dine besøgende så godt som den burde.

    Jeg oplever desværre fortsat, at selv de største og bedste danske webbureauer ikke som standard inkluderer de ting, som jeg af bitter erfaring ved er helt afgørende i dag. Ofte er de for alt langsomme, der er næsten aldrig AMP-implementeret, der mangler fuld Schema-implementering, Social META-tags, der er masser af teknisk Duplicate Content og andre alvorlige fejl og mangler. Og måske værst af alt – de konverterer de besøgende for dårligt. Der mangler klare call-to-actions, brugervenlighed og hurtige kontaktmuligheder.

    Det er ikke fordi de store webbureauer ikke godt kan rette alle disse ting, men da det som regel ikke er standard koster det ekstra. Og du skal huske at stille specifikke krav om det.

    Denne løsning kan være god for større virksomheder, der har mange specielle krav og ønsker, og som har råd til at få det lavet lige som de ønsker – og ikke mindst købe den rådgivning der skal til for, at sikre at det hele spiller perfekt.

    Men for mindre virksomheder og de fleste iværksættere er det komplet urealistisk, at bruge så mange penge på en hjemmeside.
    .
  • En anden løsning er, at vælge en af de mere eller mindre full-service løsninger der findes på markedet. DanaWeb, DanDomain og min egen virksomheds løsning Waimea Business er nogle af de tilbud der findes på det danske marked.

    Jeg kan naturligvis ikke stå på mål for andres løsninger, men jeg kan garantere, at du med vores løsning får en hjemmeside, der til fulde lever op til alle de standarder, der gør at du kan få gode placeringer i Google og høje konverteringer.

    Denne type løsninger er rigtig god til mindre virksomheder, iværksættere og virksomheder der ikke har meget avancerede behov. Prisen er meget lavere end med en specialfremstillet hjemmeside og måske vigtigst af alt, så kan du se hvad du får, inden du køber det.

 

Gør det du er bedst til …

Uanset hvilken løsning du vælger, så vil jeg i alle fald anbefale, at du koncentrerer dig om det du er bedst til – og det er sikkert ikke at udvikle og optimere hjemmesider.

Brug din sparsomme tid på det du virkelig brænder for, hvilket (forhåbentligt) er dine egne produkter og services, din kunder og din virksomhed.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op