Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook dræber iværksættere

6.148 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 January 2018

Hvis du alt for ensidigt satser på Facebook løber du en kæmpe risiko for, at du en dag vågner op og har mistet hele din forretning.

Og det er ikke bare noget jeg siger for at skræmme dig. Det er skam meget virkeligt og konkret. Lad mig fortælle en lille historie om, hvor galt det kan gå … 

Facebook stoppede iværksætterdrøm

For ikke så længe siden ringede en af mine gamle bekendte for at høre, om ikke jeg nok kunne hjælpe ham og nogle af hans helt unge iværksætter-venner. De havde brug for akut at få fat i en medarbejder på Facebook, der kunne redde deres virksomhed.

Det der var sket var, at de her unge iværksættere havde fået banket en ret god forretning op – det var vist noget med noget iPhone halløj, og havde stort set kun brugt Facebook til det. De havde opbygget en god Facebook page og havde skabt flere tusinde følgere, hvoraf mange købte af dem. Så iværksætterdrømmen var godt på vej, og det var jo godt.

Men så en morgen, samme dag som min ven ringede, var de vågnet op og det hele var væk. Deres Facebook side og alle de mange dejlige fans og kunder var borte. Gone! Slettet fra Facebook, eller hvad der nu var sket.

De var naturligvis i panik. De så drømmen smuldre og deres store arbejde gå til grunde.

Jeg forklarede min ven de sørgelige facts – det er så godt som umuligt at få fat i Facebook, og selv hvis det lykkes, at få fat i en eller anden tilfældig medarbejder, er det meget tvivlsomt, om de sådan lige kan eller vil genskabe en slettet side.

Han var naturligvis skuffet over svaret og indvendte, at det da ikke kunne være rigtigt, at Facebook sådan bare uden videre kan tillade sig, at smadre nogle unge iværksætteres forretning.

Men det kan de!

Facebook har (naturligvis) ret til fuldt ud at bestemme hvad folk laver på deres website. Og hvis de af den ene eller den anden grund ikke kan lide det, kan de slette det og endda blokere de brugere de ikke kan lide.

Facebook giver heller ingen garanti mod fejl. Shit happens, og sådan er det bare. Du betaler ikke for en Facebook Page, og har derfor ingen krav mod dem.

Jeg ved ikke hvad der er grunden til at de her unge iværksættere fik slettet deres Facebook side. Måske har de brudt nogle retningslinjer. Måske er der sket en fejl. Men i alle fald var siden væk, og det realistiske håb om at få den tilbage meget lille.

Læg aldrig alle æg i samme kurv!

Moralen i ovenstående historie er meget enkel: Sats aldrig hele din forretning på en enkelt kanal. Og i særlig grad ikke, en organisk og gratis kanal, som du ikke har sikkerhed for er vedblivende.

Facebook, gratis hjemmeside produkter, organisk optimering i Google, PR og masser af andre tilsvarende aktiviteter kan naturligvis være rigtig godt. Men intet af det må stå alene!

At satse hele din forretning på en enkelt kanal er utrolig farligt. Du overlader kort sagt hovednøglen til din virksomhed til andre, som med garanti ikke har samme passion for din iværksætterdrøm som dig.  

Tag ejerskab på din online tilstedeværelse

Grundlæggende set mener jeg, at du altid bør sikre ejerskabet af de mest grundlæggende elementer i din virksomhed. I forhold til dine internetaktiviteter gælder det først og fremmest:

  • Dit eget website på dit eget domæne
  • Gode rankings i Google af dit eget website, på dine vigtigste keywords
  • E-mail på dit eget domæne – frem for en gratis e-mail adresse hos f.eks. Gmail eller Hotmail

Ovenpå dette kan du så overveje, at få en Facebook side, en Twitter og LinkedIn profil, sætte din modetøjsprodukter til salg på Miinto, Amazon eller eBay, oprette din håndværksvirksomhed på Håndværker.dk, eller din restaurant på Menuindex.dk.

På de sociale medier kan du debattere med dine kunder. Det er fint nok, men jeg vil stadig anbefale, at du også sørger for, at få noget af den trafik, brugerkommentarer og udtalelser fra kunder over på dit eget site. For hvis du en dag oplever det samme, som de unge iværksættere i min historie, så mister du al den værdi og goodwill du har opbygget på andre medier.

Det samme gælder de mange portaler, der markedsfører bestemte brancher, som modetøj, restauranter eller håndværkere. De kan være gode nok, som et supplement til din markedsføring, men de må aldrig stå alene.

Hvis du 100% satser på, at få kunder fra en af disse portaler, så bliver du alt for skrøbelig. Hvis portalen en dag lukker, vælger at fremhæve dine konkurrenter frem for dig, eller ændrer vilkår til noget du ikke kan acceptere, så risikere du at miste hele din forretning.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op