Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Facebook dræber iværksættere

23. januar 2018 | 5.972 Visninger | 16 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Hvis du alt for ensidigt satser på Facebook løber du en kæmpe risiko for, at du en dag vågner op og har mistet hele din forretning.

Og det er ikke bare noget jeg siger for at skræmme dig. Det er skam meget virkeligt og konkret. Lad mig fortælle en lille historie om, hvor galt det kan gå … 

Facebook stoppede iværksætterdrøm

For ikke så længe siden ringede en af mine gamle bekendte for at høre, om ikke jeg nok kunne hjælpe ham og nogle af hans helt unge iværksætter-venner. De havde brug for akut at få fat i en medarbejder på Facebook, der kunne redde deres virksomhed.

Det der var sket var, at de her unge iværksættere havde fået banket en ret god forretning op – det var vist noget med noget iPhone halløj, og havde stort set kun brugt Facebook til det. De havde opbygget en god Facebook page og havde skabt flere tusinde følgere, hvoraf mange købte af dem. Så iværksætterdrømmen var godt på vej, og det var jo godt.

Men så en morgen, samme dag som min ven ringede, var de vågnet op og det hele var væk. Deres Facebook side og alle de mange dejlige fans og kunder var borte. Gone! Slettet fra Facebook, eller hvad der nu var sket.

De var naturligvis i panik. De så drømmen smuldre og deres store arbejde gå til grunde.

Jeg forklarede min ven de sørgelige facts – det er så godt som umuligt at få fat i Facebook, og selv hvis det lykkes, at få fat i en eller anden tilfældig medarbejder, er det meget tvivlsomt, om de sådan lige kan eller vil genskabe en slettet side.

Han var naturligvis skuffet over svaret og indvendte, at det da ikke kunne være rigtigt, at Facebook sådan bare uden videre kan tillade sig, at smadre nogle unge iværksætteres forretning.

Men det kan de!

Facebook har (naturligvis) ret til fuldt ud at bestemme hvad folk laver på deres website. Og hvis de af den ene eller den anden grund ikke kan lide det, kan de slette det og endda blokere de brugere de ikke kan lide.

Facebook giver heller ingen garanti mod fejl. Shit happens, og sådan er det bare. Du betaler ikke for en Facebook Page, og har derfor ingen krav mod dem.

Jeg ved ikke hvad der er grunden til at de her unge iværksættere fik slettet deres Facebook side. Måske har de brudt nogle retningslinjer. Måske er der sket en fejl. Men i alle fald var siden væk, og det realistiske håb om at få den tilbage meget lille.

Læg aldrig alle æg i samme kurv!

Moralen i ovenstående historie er meget enkel: Sats aldrig hele din forretning på en enkelt kanal. Og i særlig grad ikke, en organisk og gratis kanal, som du ikke har sikkerhed for er vedblivende.

Facebook, gratis hjemmeside produkter, organisk optimering i Google, PR og masser af andre tilsvarende aktiviteter kan naturligvis være rigtig godt. Men intet af det må stå alene!

At satse hele din forretning på en enkelt kanal er utrolig farligt. Du overlader kort sagt hovednøglen til din virksomhed til andre, som med garanti ikke har samme passion for din iværksætterdrøm som dig.  

Tag ejerskab på din online tilstedeværelse

Grundlæggende set mener jeg, at du altid bør sikre ejerskabet af de mest grundlæggende elementer i din virksomhed. I forhold til dine internetaktiviteter gælder det først og fremmest:

  • Dit eget website på dit eget domæne
  • Gode rankings i Google af dit eget website, på dine vigtigste keywords
  • E-mail på dit eget domæne – frem for en gratis e-mail adresse hos f.eks. Gmail eller Hotmail

Ovenpå dette kan du så overveje, at få en Facebook side, en Twitter og LinkedIn profil, sætte din modetøjsprodukter til salg på Miinto, Amazon eller eBay, oprette din håndværksvirksomhed på Håndværker.dk, eller din restaurant på Menuindex.dk.

På de sociale medier kan du debattere med dine kunder. Det er fint nok, men jeg vil stadig anbefale, at du også sørger for, at få noget af den trafik, brugerkommentarer og udtalelser fra kunder over på dit eget site. For hvis du en dag oplever det samme, som de unge iværksættere i min historie, så mister du al den værdi og goodwill du har opbygget på andre medier.

Det samme gælder de mange portaler, der markedsfører bestemte brancher, som modetøj, restauranter eller håndværkere. De kan være gode nok, som et supplement til din markedsføring, men de må aldrig stå alene.

Hvis du 100% satser på, at få kunder fra en af disse portaler, så bliver du alt for skrøbelig. Hvis portalen en dag lukker, vælger at fremhæve dine konkurrenter frem for dig, eller ændrer vilkår til noget du ikke kan acceptere, så risikere du at miste hele din forretning.

Læs også


Kommentarer

Martin Thorborg   den 23-01-2018 kl. 10:37

Det er meget rigtigt. Det er virkelig en farlig strategi at satste på 1 platform, uanset hvilken en det er.

Er kommentaren brugbar? 4 0
Mikkel deMib Svendsen   den 23-01-2018 kl. 10:40

@ Martin Thorborg  

Ja, og på trods af at jeg er uheldbredelig søgemaskinenørd, så gælder det også SEO.

Jeg har gennem tiden oplevet mange virksomheder, der havde over 80% af al deres webtrafik fra de organiske resultater i Google. Så bliver jeg nervøs. For selvom al deres SEO er lavet lige efter bogen, så kan man aldrig være helt sikker på stabiliteten af en gratis markedsføringskanal.

Det betyder naturligvis ikke at man skal skrue ned for sin SEO. Man skal bare skrue op for nogle andre kanaler, så man ikke er så sårbar overfor eventuelle udfald i den ene kilde.

Er kommentaren brugbar? 4 0
Martin Thorborg   den 23-01-2018 kl. 10:47

Lige præcis. Alt kan bryde sammen og så er det dumt hvis man kun har 1 ting :-)

Er kommentaren brugbar? 3 0
Henrik Kloster Nielsen   den 24-01-2018 kl. 09:24

Jeg kan kun være 100% enig her, da jeg selv har prøvet præcis det samme! Vi havde en super god forretning i gang som var baseret på trafik fra vores mange facebooksider vi havde fået bygget op. Det var fedt og vi havde op til 100.000 besøg om dagen på de vilde dage og det giver sgu kroner i kassen. Pludselig blev ALLE facebook sider lukket og det var inkl de virksomheders facebooksider som jeg også var admin på igennem min anden virksomhed. SHIT! Nu brugte jeg heldigvis en del kroner på facebook igennem en tredje virksomhed så havde direkte kontakt til annonce folkene på facebook og det gav pote. De fik det hele åbner igen til mig - i 14 dage! Så skete det igen og nu kunne de intet gøre - de havde prøvet. Der sad nogle folk højere oppe og sagde, at de blev ikke åbnet igen og håbede vi havde forståelse for det. WTF??? De ødelægger bare en god virksomhed uden overhovedet give en grund!? Sygt.... jeg fik dig heldigvis åbnet de virksomheder som jeg ikke var ejer af men kun admin, det var jo altid noget. (Svedte lidt i er par dage!!) ;-) Men vi måtte indse, at vi har hevet for meget gratis trafik i land fra vores sider og det synes facebook ikke om. Det er vist den eneste grund vi kan finde til det blev lukket, for vi har kigget alt igennem og alt indhold overholder reglerne.

Heldigvis havde jeg nogle andre gode virksomheder ved siden af, så det gik - men selvfølgelig pisse træls lige at miste en god månedsløn her.

Så er meget meget enig! Sats ALDRIG kun på en hest - især ikke organisk facebook trafik! :-)

Er kommentaren brugbar? 4 0
Mikkel deMib Svendsen   den 24-01-2018 kl. 09:31

@ Henrik Kloster Nielsen

Sure lærepenge, men godt at du nu er blevet mere erfaren og klog :-)

Er kommentaren brugbar? 3 0
John Vedsegaard   den 25-01-2018 kl. 09:40

Det største problem med søgemaskinerne, er at man ikke kan komme uden om at betale dem og de er voldsomt dyre.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 25-01-2018 kl. 09:43

@ John Vedsegaard

Det er ikke helt rigtigt. Søgemaskiner har, som det også er tilfældet med dagblade, både redaktionelle resultater, og annoncer.

Annoncer i Google koster (naturligvis) penge. At blive vist de de organiske resultater betaler du ikke noget til Google for. Det koster kun den tid du selv, eller dine rådgivere bruger, på at få optimeret dit website.

Er kommentaren brugbar? 1 0
John Vedsegaard   den 25-01-2018 kl. 11:08

@ Mikkel deMib Svendsen.

Det må være længe siden du har arbejdet med en side der udelukkende indeholder redaktionelle resultater..

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 25-01-2018 kl. 11:11

@ John Vedsegaard

Det lyder som om du misforstår. Jeg snakker om Googles annoncer kontra organiske (redaktionelle) resultater. De organiske resultater betaler du ikke noget til Google for at optræde i.

Er kommentaren brugbar? 1 0
John Vedsegaard   den 25-01-2018 kl. 11:17

@ Mikkel deMib Svendsen.

Jeg fik sagt det omvendt, men de organiske resultater er nedprioriteret så meget, at de reelt slet ikke er der.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 25-01-2018 kl. 11:22

@ John Vedsegaard  

Det er noget vrøvl. Gode organiske resultater i Google giver stadig masser af trafik.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Morten   den 25-01-2018 kl. 11:26

Men det er jo heller ikke gratis at være godt placeret i det organiske søgeresultat?

Hvis du kan dit SEO arbejde, kan du selvfølgelig udføre meget selv - men det vil uden tvivl aldrig være gratis i form af alt den tid man selv skal investere.

Linkbuilding, samarbejde med bloggere m.m. der er med til at gavne ens side, er bestemt heller ikke gratis :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen   den 25-01-2018 kl. 13:40

@ Morten  

John Vedsegaards påstand var, som han skrev: "Det største problem med søgemaskinerne, er at man ikke kan komme uden om at betale dem og de er voldsomt dyre"

Og det er som sagt faktuelt forkert. Man betaler ikke Google for placeringer og trafik fra de organiske resultater.

På samme måde som med al anden organisk omtale - PR, Social Media osv, koster det naturligvis tid og måske eksterne rådgivere at få optimeret sådan omtale.

Men at skrive, at man skal betale Google for det er ganske enkelt forkert, og at påstå der intet trafik kommer mere fra de organiske resultater noget vrøvl.

Er kommentaren brugbar? 3 1
Misha Sakharoff   den 02-02-2018 kl. 08:18

Det meste af trafikken på mit site kommer fra Quora, det er gratis at skrive artikler og besvare spørgsmål, Well, time is money.. men vi har op til 30 subscribere om dagen på de gode dage. Det er stabil trafik, og koster 0 kroner. Enig mht organisk trafik - og uafhængighed af de store sociale mediers grådighed :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
MadsEG   den 15-02-2018 kl. 00:12

Endnu et skarpt indlæg - skide godt!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carina Due Hansen   den 05-04-2018 kl. 11:03

hmmm interesting story, thanks for information, Mikkel

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer