Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Unikt website?

16. januar 2018 | 2.923 Visninger | 18 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Forestillingen om, at det er vigtigt for en virksomhed i dag, at have et helt unikt website er både gammeldags og forkert. Det er spild af tid og penge, forringer ofte brugervenlighed, markedsførings-effekt og giver dårligere konverteringer.

Nu får jeg sikkert nogle (gammeldags) webdesignere på nakken, som vil argumentere for det modsatte af mig. Fair nok, I er meget velkomne til at kommentere nedenfor, men lad mig først lige uddybe, hvorfor jeg mener, som jeg gør.  

Veletablerede standarder

Da jeg startede med at rode med hjemmesider tilbage i 90’erne var der for alvor tale om en nybygger-kultur. Vi var ude på den åbne prærie og ingen var helt sikre på, hvad der virkede og hvad der ikke gjorde. Erfaringsgrundlaget var stadig meget begrænset.

Det var naturligvis en sjov tid, der blev eksperimenteret en hel masse, men også lave en masse fatale fejl. Det kan vi så nyde godt af i dag. Lærepengene er betalt.

Siden da er der sket meget.

I dag har vi en lang række veletablerede standarder, masser af brugerundersøgelser og praktisk erfaring, som vi kan trække på. Der er ingen grund til hver eneste gang, at skulle opfinde den dybe tallerken og det varme vand. Vi ved hvad der virker. Og måske endnu vigtigere, hvad der ikke virker.

I forhold til det tekniske har vi nu en lang række solide standarder, som det for langt de fleste ville være idiotisk at bryde, eller udfordre. RWD (Responsive Web Design), AMP, Social META-tags, Schema, og standarder for international håndtering, Duplicate Content og hastighed er blot nogle få af de vigtigste.

Desværre er der stadig alt for mange nye websites der ikke overholder alle disse standarder og bruger den viden vi har. Meget ofte oplever jeg, at det sker netop fordi nogle webdesignere, og webbureauer, alt for stædigt holder fast i – groft sagt, at bygge websites, som vi gjorde for 20 år siden, med alt for meget fokus på at være unik, og alt for lidt på bare at gøre det der beviseligt virker.

Det samme gør sig gældende, når det handler om den visuelle og strukturelle opbygning af nye hjemmeside. Vi ved godt hvad der virker, der er efterhånden etableret de facto standarder og næsten to årtiers A/B tests, eye tracking studier og brugerundersøgelser har sammen med akademisk velfunderede metoder som PET-design og Persuasion Architecture gjort det muligt, at skabe meget effektive websites, uden de store gætterier og risiko for dårlige resultater.

Vi ved at vi skal ramme både de visuelt og mindre visuelt orienterede, dem der vil have en kort præcis tekst, og dem der vil vide alt, inden de køber noget.

Alligevel holder alt for mange fast i, at deres website skal være helt unikt og ender med at betale en meget høj pris for det. Hvis du fortsat kæmper med latterligt lave konverteringer på de 2-3% mange oplever, så er det måske værd at overveje om det er prisen værd, at være så unik. 

Verden af fuld af (gode) standardløsninger

Nye brancher skal naturligvis have tid til at udvikle sig før der er etableret tilstrækkeligt gode standarder, som det er klogt at benytte sig af. Men webbranchen er bestemt nået dertil i dag.

I gamle dage hyrede folk en snedker, når de skulle have bygget et nyt køkken (hvis de da ikke lavede det selv), skræddere lavede tøj på bestilling og selv de første biler var håndbyggede, en ad gangen. I dag lever de fleste af os fint med et IKEA-køkken, tøj fra H&M og serieproducerede biler.

Man kan naturligvis godt argumentere for, at der er noget lækkert og eksklusivt over et håndbygget køkken, skræddersyet tøj og en helt unik bil, men dels er det forbandet meget dyrere og dels er der væsentligt større risiko for, at vi ikke ender med at få lige det vi troede vi ville få, og at det fungerer dårligere end de standardprodukter, der allerede findes på markedet.

Det samme gælder for et website.

De fleste virksomheder vil have lagt større glæde af en mere standardiseret løsning. Det kan så godt være, at du ikke helt frit kan flytte rundt på alle brikker. Du kan heller ikke selv bestemme hvor hullerne til håndtaget på dine IKEA-låger skal sidde. Det har de valgt for dig, men de sidder lige der hvor de gør fordi IKEAs mangeårige erfaring har vist, at det er det bedst sted at placere dem.

Det er indholdet der tæller

Det er ikke din bil der skal være unik, men det som er inde i den. Det er ikke dit køkken der skal være unikt, men (måske) den lækre mad du laver i det. Din personlighed ligger ikke i standardproduktet, men i det du putter i det og bruger det til.

Det samme kan man med rette sige om dit website.

Det er ikke rammerne for dit website, det CMS du bruger, templates, teknik og grundlæggende opsætning og funktioner, der skal være unik. Det er indholdet – farver, billeder og ikke mindst teksterne. Det er de services du leverer, området du leverer dem i og ikke mindst den måde du gør det på, som skal stikke ud og gøre dig attraktiv.

Dine kunder kommer ikke ind på dit website for at få en fantastisk multimedieoplevelse (med mindre det måske lige er det du sælger). De kommer fordi et eller andet har motiveret dem til det – måske via en søgning i Google, eller et link de så på Facebook, og målet for dem er, hurtigst muligt at finde ud af, om du kan tilbyde dem det de efterspørger og hvis du kan, hvordan de så kan få fat i dig – eller køber direkte i din webshop.

De gider ikke skulle lære hvordan man bruger lige netop dit website. Det kan godt være du synes det kunne være cool at finde på helt nye måder at opbygge dit website på, som ikke ligner nogle andres. Mit bedste råd er dog, at lade være! Det forvirrer brugerne mere end det gavner.

Ved at følge gængse standarder og i forhold til alle de væsentlige strukturer på dit website, at gøre som de fleste andre gør, bliver brugervenligheden højere, og dermed også dine konverteringer.

Det kan måske lyde lidt kedeligt, men faktum er, at hvis dit website i form og struktur ligner det folk kender fra de fleste andre websites, så skal de ikke spilde tid på at finde rundt, men kan koncentrere sig om at ”lytte på din salgs-tale”. Det virker. Det skaber flere salg.  

Innovation stopper aldrig

Verden går naturligvis ikke i stå i dag. Vi kommer ikke til at lave websites på præcis den samme måde om 10 år, som vi gør nu. Der er også sket meget de sidste 10 år.

Så ja, naturligvis skal der fortsat laves innovative eksperimenter, ellers bliver vi aldrig bedre. Spørgsmålet er bare, om det er dig der skal betale gildet?

Til det spørgsmål vil jeg for de fleste virksomheders vedkommende svare nej. Et rungende nej!

Du skal fokusere på det som faktisk virker nu og her, det som er gennemprøvet og testet. Hvis du stræber efter at være helt unik, så er der alt for stor risiko for, at det du kaster dig ud i ikke kommer til at virke.

Vælger du en standardiseret løsning er det så naturligvis meget vigtigt, at dem som leverer den følger med i udviklingen og løbende tilpasser dit website de nye standarder der dukker op.

Som et godt eksempel var AMP (Google Accelerated Mobile Pages) ikke en veletableret standard da vi lancerede vores hjemmesideløsning Waimea Business. Men det kom kort efter og vi opdaterede derfor alle vores kunders websites med dette format. Det er desværre ikke tilfældet med alle standardiserede webløsninger. Det er faktisk de færreste der i dag har AMP inkluderet.

Vi har selv taget konsekvensen

Vores eget website på www.waimea.dk er bygget på vores standardiserede platform Waimea Business. Vi har brugt vores mange års erfaring, og trukket på de bedste konverteringseksperter i branchen, for at skabe en standardiseret løsning, som giver gode resultater i Google, fungerer perfekt med de sociale medier, og som er i stand til at konvertere mange af de besøgende til leads og kunder.

Og det virker!

Vores eget website bygger på en udvidet Waimea Business løsning – det vi kalder ”Enterprise”. Der er lidt flere muligheder for antal sider, lande osv. end på de almindelige, og lidt billigere, standardløsninger, men grundlæggende set bygger det på (en af de) samme templates, som alle andre kunder bruger, med de samme begrænsninger i forhold til, hvor meget der kan flyttes rundt på objekterne på siderne og hvilke funktioner der er tilgængelige.

Resultaterne for både vores eget website, og de mange kunder der i dag kører på vores standardiserede og stærkt optimerede platform taler sit eget tydelige sprog. Vi ranker super godt i Google og konverteringerne er mildt sagt imponerende. Flere af vores kunder oplever konverteringsrater på 30-40% - fra besøg til lead. Det er ret vildt.

Så hvorfor lave om på det? Hvorfor designe og bygge et website fra grunden og løbe risikoen for, at den måde du opbygger siderne på ikke virker lige så godt i Google og giver lige så mange salg? Som sagt, har jeg i hvert fald valgt, at leve med begrænsningerne til fordel for at få gode resultater. Jeg kan godt leve med, at vores website på en nogle punkter – i form, struktur og funktionaliteter ligner mange andres, når bare jeg kan konstatere, at det faktisk virker.

Læs også


Kommentarer

Lars   den 16-01-2018 kl. 11:05

Tak for indlægget, Mikkel. Til SMVerne og generelt nyopstarterne (og evt. andre), hvilke 2-4 CMSer vil du så anbefale, som overholder de forskellige standarder?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 16-01-2018 kl. 15:13

Hej Lars,

Der er desværre ingen CMS som out of the box lever op til alle standarder. Men de fleste af de mest udbredte kan tilpasses med de gode standarder som allerede ER afprøvet.

Nogle tilbyder, som vi gør, løsninger hvor alt det der skal laves allerede er lavet, for at leve op til standarderne.

De problemer jeg oftest støder på er:

- Langsom hastighed

- Manglende understøttelse af vigtige standarder som Schema, AMP, social META-tags og Hreflang

- Duplicate Content

- Underlig navigation

- Client Side rendering

- For lidt indhold above the fold

- Manglende call to action elementer - med tilstrækkelig prominent placering på siderne

Er kommentaren brugbar? 1 0
Allan Pedersen   den 16-01-2018 kl. 15:24

Er der erfaringer med Clerk.io contra de traditionelle opsalg/krydssalg/relationssalg?

Er title/keywords/describtion helt deprikeret?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 16-01-2018 kl. 15:33

@Allan Pedersen

TITLE og  META-description bruges stadig af alle de store søgemaskiner og er meget vigtigt at optimere.

Til gengæld bruger ingen af de store søgemaskiner META-keywords.

Jeg har ikke lige erfaring med Clerk.io, men du skal være opmærksom på at mange af den slags løsninger benytter sig at redirects (over leverandørens server), hvilket fucker lidt med distributionen af autoritet på dit site - og kan i værste fald skade indekseringen.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Stefan K. Nielsen   den 16-01-2018 kl. 17:12

Fedt indlæg.

Jeg er meget enig, oplever løsninger som ikke har schema implementeret.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Møller   den 16-01-2018 kl. 23:01

Når jeg har lyst til at kalde noget for grimt, kalder jeg det grimt. Og for mig er http://www.waimea.dk er grim hjemmeside.

Jeg er selv lige startet i branchen. Men jeg synes, at min skabelon http://skabelonhave54.dk bygger på nogle helt andre æstetiske normer end din gør.

Jeg bliver længere på en hjemmeside, der virker rolig og harmonisk i sin sammensætning end en side, der ser ud til at være den hurtige løsning.

Ulempen ved WordPress er, at hjemmesidebranchen er blevet ramt at en discountbølge, hvor jeg skal sælge mine hjemmesider for en slik, fordi nogen har fortalt dig, at udseendet af en hjemmeside stort set ikke betyder noget.

Der er mange, der kan lave hjemmesider billigere end jeg kan. Men jeg vil have, at der står HAVE54 på mine hjemmesider, og at de er skabt i et unikt design, som jeg kan stå indefor.

Gammeldags? Jeg ved ikke hvad det ord betyder.

Er kommentaren brugbar? 1 1
LARS   den 17-01-2018 kl. 06:50

ENIG - jeg er ikke web programmør og har bare lavet lidt hjemmesider og nu kigger jeg efter et design jeg kan lide.

WAIMEA er da noget af det grimmeste jeg har set - minder mig om en gammel mainframe side :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
GraphicEye   den 17-01-2018 kl. 09:23

Ja, nu er smag jo heldigvis individuel :-). Erik, jeg er slet ikke enig med dig.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Nicolai Lundgaard   den 17-01-2018 kl. 10:47

@Erik, hvad mener du med unikt design? Din side er baseret på themet Maillard som sikkert bruges af tusindvis af mange andre.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Erik Møller   den 17-01-2018 kl. 11:37

Alle, der arbejder i WordPress kan i princippet bruge Maillard temaet. Men der kan være stor forskel på, hvordan man bruger det.

Jeg har opbygget mine hjemmesider via tabeller, som jeg koder i HTML. På den hjemmeside, jeg er ved at lave som min firmahjemmeside har jeg startet med at fjerne en række af de standardopsætninger, der er i mit tema. For mig er brug af et tema først og fremmest en måde at få en overskuelig struktur fra starten.

Det unikke handler derfor om, hvordan du bruger temaet, frem for om du bruger temaet.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper   den 17-01-2018 kl. 17:54

Erik: : så skal du bruge billeder i samme størrelse i dine produktkategorier, det hopper og danser som det ser ud nu, og overskriften over produktkategorierne, her skal ordene ikke stå i hver sin celle. Ked af det men Waimeas tema ser væsentligt mere proff ud.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Stefan K. Nielsen   den 17-01-2018 kl. 18:23

@erik

Jeg har lige besøgt din side på min telefon, og din side er ikke mobilvenlig, man skal scroll til højre for at se alt tekst. Det er sikkert fordi du har bygget det op i tabeller.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Møller   den 18-01-2018 kl. 06:24

Tak for de gode råd

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper Nerløe   den 19-01-2018 kl. 18:26

@Erik Møller: "Jeg har opbygget mine hjemmesider via tabeller, som jeg koder i HTML."

Din måde at strukturere dit "design" med tabeller, var sådan man kodede hjemmesider tilbage i 90'erne/først i 00'erne.

Siden da, har "tabel-design" været no-go i branchen af bl.a. følgende årsager:

1. HTML-tabeller er beregnet til tabulære data - ikke til design af HTML-sider.

2. Tabeller er sjældent mobilvenlige (jo, det kan lade sig gøre, men på bekostning af andre vigtige elementer).

3. "Tabel-design" giver ikke semantisk mening ift. søgemaskiner og hjælpeværktøjer til blinde/svagtseende eller læseenheder (det er ikke brugervenligt).

At kritisere Waimeas designstruktur, er én ting. Men at kritisere designstrukturen, fordi du ikke forstår at konvertering og salg (omsætningen af besøgende til kunder) vinder over æstetik og udseende, udstiller blot din uvidenhed.

"Jeg er selv lige startet i branchen."

Her ville lidt ydmyghed være på sin plads - om ikke andet, så fordi ydmyghed er en vigtig forudsætning for at være i stand til at lære nyt.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Erik Møller   den 19-01-2018 kl. 18:41

Da jeg besluttede at starte op med egen virksomhed, kontaktede jeg før et webdesignfirma for at høre, om jeg kunne starte dér.

Jeg har fulgt deres råd om at tage et kursus i WordPress.

Som kommentar til mit indlæg har jeg fået nogle råd, som jeg har sagt tak for.

Derfor synes jeg din kommentar om manglende ydmyghed er forkert adresseret.

Jeg efterspørger nu en holdning, hvor kunden er i den debat som vi har. For lige nu er det dygtige branchefolk, der vil belære mig om, hvordan "vi" gør. Det kan jeg kun tage alvorligt, hvis der er en forståelse af, at jeg er tilhængere af et unikt design med en høj æstetisk kvalitet. Det er det, som mine kunder efterspørger.

Derfor vil jeg også være sikker på, at der er kunder, der foretrækker mit design frem for Waimeas. Ellers var jeg ikke i branchen.

Er du i stand til at lære nyt???

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper Nerløe   den 19-01-2018 kl. 19:59

Hej Erik.

Et kursus i WordPress kan ikke lære dig det, som deMibs indlæg omhandler og påpeger - og jeg tænker at din fastlåsthed omkring hjemmesidedesign-delen medvirker til, at du går glip af selve pointen i blogindlægget.

Det handler ikke om hvad der er pænt, men om hvad der virker, når man designer hjemmesider.

Du spørger til, hvor kunden er i den debat, vi har - lige her:

Hvad skal dine kunder med æstetiske, flotte hjemmesider, hvis designet ikke bidrager til (eller helt omvendt modvirker) at de besøgende køber noget og bliver til dine kunders kunder?

Nej, jeg er åbenbart ikke i stand til at lære nyt - i så fald ville jeg blot have fortsat min fredags-aftenhygge, frem for at forsøge at hjælpe dig til forståelsen af, at du er på vildspor omkring design vs. konvertering :-)

Men NU vil jeg lære noget nyt, og fortsætte min fredag aften (jeg ønsker en fornøjelig én af slagsen til dig og andre herinde).

Er kommentaren brugbar? 3 0
Fashion-Seller   den 22-01-2018 kl. 12:04

Gode pointer!

Folk er vanedyr, så hvis du ændre på det, de er vantil, så taber du bare rigtig mange, også selvom det er flottere og unikt!

Det glemmer rigtig mange designere og grafikere!

Prøv bare at teste, hvor meget der tabes på besøgstiden på et website, hvis menuen flyttes fra toppen og til bunden, selvom det ofte ser pænere ud. Det er skræmmende tal og tab!

Er kommentaren brugbar? 1 0
René Nielsen   den 05-03-2018 kl. 21:21

Hej MIkkel DeMib

Brandgod indlæg, som rammer helt præcist på en misforstået trang til at være unik.. Jeg er enig i at det er muligt at komme rigtigt langt med enkle midler.

Især den her sætning synes jeg rammer plet...

" Det er ikke rammerne for dit website, det CMS du bruger, templates, teknik og grundlæggende opsætning og funktioner, der skal være unik. Det er indholdet..

Det er så sandt og det er der så mange der fejler når de vil lave en webshop, en hjemmeside. Det får aldrig styr på indholdet og hamrer produkter ind og har aldrig overvejet en historie, en tale, noget de adskiller den ene webshop fra den anden osv.

Men selvfølgelig skal et CMS og en webshop, ikke dræbe alt trang til at skabe kvalitets indhold...

Tak for en fed blog..

René

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fire + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer

  • Unikt website? Hej MIkkel DeMib Brandgod indlæg, som rammer helt præcist på en misforstået t...
    05-03-2018 kl. 21:21
  • Fashion-Seller kommenterede
    Unikt website? Gode pointer! Folk er vanedyr, så hvis du ændre på det, de er vantil, så tabe...
    22-01-2018 kl. 12:04
  • Jesper Nerløe kommenterede
    Unikt website? Hej Erik. Et kursus i WordPress kan ikke lære dig det, som deMibs indlæg omha...
    19-01-2018 kl. 19:59
  • Erik Møller kommenterede
    Unikt website? Da jeg besluttede at starte op med egen virksomhed, kontaktede jeg før et web...
    19-01-2018 kl. 18:41
  • Jesper Nerløe kommenterede
    Unikt website? @Erik Møller: "Jeg har opbygget mine hjemmesider via tabeller, som jeg k...
    19-01-2018 kl. 18:26