Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Varm luft på udsalg

12. december 2017 | 2.133 Visninger | 10 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Sælger du ikke bare varm luft, spurgte en virksomhedsejer mig for nyligt, da han overvejede at købe en Waimea Business hjemmeside-løsning hos os. Jeg har fået samme spørgsmål fra folk, der overvejer at købe SEO-rådgivning af os eller andre.

Og jeg kan sådan set godt forstå spørgsmålet, for hvilken garanti har du for, at det du køber faktisk også giver den effekt, som jeg påstår du kan forvente?

Jeg har for vane, at være hudløs ærlig, og måtte derfor svare den bekymrede virksomhedsejer det som er sandheden: Jo, vi sælger i princippet varm luft.

Men, som jeg så også måtte understrege, så ér det faktisk rigtig varm luft vi sælger, og ikke bare en småklam brise, for nu at blive i analogien. Vi lover at gøre vores bedste, bygget på vores mange års erfaring, og vi ved hvad der virker.

Du handler på tillid

Det gælder ikke bare indenfor mit område, men indenfor de fleste rådgivningsbrancher (og en del andre områder) – du er ikke garanteret den ønskede værdi af det du køber. Det du får, er nogle løsninger, produkter og en rådgivning, som du kan have en berettiget forventning om, har en given effekt.

Men du kan aldrig være helt sikker. Det er derfor, tillid er så vigtigt.

Du kan naturligvis godt lave nogle beregninger på, hvad du kan forvente en given løsning eller rådgivning kan give dig. Jeg hjælpe ofte nye og eksisterende kunder med den type analyser.

I forhold til at få lavet et nyt website, eller at få god SEO-rådgivning, så kan jeg hjælpe med at analysere markedet – potentialet, konkurrencen, hvor godt de andre konkurrenter gør det og hvor dine svagheder er i dag. Ud fra det kan jeg lave en vurdering af, hvad der bør forbedres, hvad du skal gøre, for at trænge igennem i det marked, ranke bedre end dine konkurrenter i Google og hvor meget du i sidste ende kan forvente at tjene på det.

Sammenholdt med omkostningerne til min rådgivning, et eventuelt nyt website og dine egne omkostninger kan vi så lave en ROI-beregning. I mange tilfælde vil den rigtige case se godt ud. Markedsføring, og et godt website, virker jo. Hvis du allerede har en forretning der i princippet fungerer, så kan selv mindre forbedringer i relevant trafik og bedre konverteringer give store udslag på bundlinjen.

Men der er ingen garantier. Jeg kan ikke med 100% sikkerhed love dig, at beregningerne holder. Der er desværre alt for mange ubekendte faktorer. Vi kan ikke vide hvad dine konkurrenter gør. Hvis de f.eks. optrapper deres aktiviteter dobbelt så meget som dig, så påvirker det naturligvis regnestykket. Og hvis Google pludselig ændrer noget, der kræver tilpasninger og ny udvikling, så kan det også spille ind.

Det eneste jeg kan love dig er, at jeg gør mit bedste. At jeg bruger mine mange års erfaring til at hjælpe dig med at tage de bedst mulige valg og med at eksekvere planerne mest effektivt. Det kan jeg love. 100%.

Og så er vi tilbage til overskriften, for det handler om tillid.

Hvem kan du stole på?

Jeg vil selvfølgelig mene, at du kan stole på mig. Andre vil sikkert mene det samme om dem selv. Naturligvis. Men hvis du vil sikre dig ordentligt, skal du ikke bare blindt tro på det.

Men hvordan kan du så vide hvem du kan have tillid til?

Der er desværre ikke en skudsikker facitliste du kan gå frem efter, men et par gode råd er …

  • Find ud af hvor længe din påtænkte leverandør har været i markedet. Har de gennem mange år været aktive leverandører er der mindre risiko for, at de ikke kan leve op til det de lover.

  • Er der gennemsigtighed i rådgivningen? Hvis din påtænkte website- eller SEO-rådgiver påstår, at de har nogle særligt hemmelige teknikker, som vil give dig fantastiske resultater, så vil jeg anbefale, at du holder dig fra dem. Al rådgivning bør kunne tåle dagens lys, og du skal, som kunde, naturligvis have fuld indsigt i hvad der laves.

  • I hvilken grad er de anerkendt for deres ekspertiser. Har de udgivet fagbøger om emnet, bliver de inviteret til at tale på fagkonferencer, optræder de som ekspert i medier, udtaler folk sig positivt om deres faglige kvalifikationer på sociale medier? Alt dette kan være med til at give dig et godt fingerpeg på, om de er til at stole på og er så fagligt stærke, som de påstår.

  • Bed om eksempler på tidligere arbejde og dokumentation på effekten af det. Er det website du påtænker at få lavet hos dem i stand til at generere høj synlighed i Google og høje konverteringer? Er det hurtigt nok? Er det mobilvenligt nok? Er der AMP, Social META-tags, Schema og andre vigtige features inkluderet? Virker den rådgivning og gode råd de vil give dig?

  • Bed om referencer! Se på de ting de har lavet og kontakt evt. et par af deres kunder for at høre hvad deres erfaring med samarbejdet har været.

 

No cure no pay

Mange har gennem tiden spurgt mig om ikke de bare kan betale mig, når de ser effekten af den rådgivning jeg giver eller de websites jeg laver for dem. Det man også kalder ”no cure no pay”.

Om end jeg har lavet aftaler, hvor dele eller hele mit honorar kun betales, hvis den forventede effekt opnås, så er det ikke noget jeg hverken kan eller vil tilbyde i bred forstand. Og det er faktisk også sjældent den bedste løsning for dig.

Mange argumenterer med, at hvis jeg tror så meget på det jeg laver, hvorfor er jeg så ”bange” for kun at blive betalt for effekten af det?

Jeg er ikke bange. Men ligesom dig har vi ansatte der skal have løn, det skal jeg også, vi har husleje, administrative omkostninger osv. Ingen af disse kreditorer vil vente på at få betaling, til effekten af det vi laver viser sig.

At få betaling for effekten af det vi laver, frem for betaling for det vi faktisk leverer, svarer til at skulle investere i din virksomhed. Og det er ganske enkelt ikke min primære forretningsmodel. Det er sikkert heller ikke din, og på samme måde som jeg, går jeg ud fra af de fleste af jer også forventer betaling for de varer og serviceydelser I leverer, når I leverer dem.

Det er jo langt fra kun websites og markedsføring der er en investering i forventning om et efterfølgende afkast. Det samme gælder de fleste andre udgifter du som iværksætter har. Vi kan ikke forvente, at alle vores leverandører og ansatte vil acceptere først at blive betalt, når effekten af deres arbejde viser sig.

Og ja, nogle gange går det heller ikke som forventet. På trods af min lange erfaring med det jeg laver kan der opstå udfordringer i markedet som ikke var til at forudse, og din rolle spiller naturligvis også ind. Jeg har ikke alene den fulde kontrol over alle faktorer. Både din og eksterne parter spiller også ind.

Og så er vi fremme ved det sidste argument – det er langt fra altid en god ide for dig, at lave en no cure no pay aftale. For med en sådan aftale bliver jeg naturligvis nødt til at binde dig meget mere. Jeg vil sikre mig dels, at jeg har kontrol over så mange faktorer som muligt, hvilket seriøst indskrænker din handlefrihed, og jeg vil kræve lange opsigelsesvarsler, exit betaling osv.

I sidste ende vil en succesfuld no cure no pay aftale blive dyrere for dig, end blot at betale for det du får. Min betaling med en sådan aftale skal jo også finansiere kreditomkostninger og risiko. Så når det går godt, skal jeg have en del mere, end jeg ellers ville have forlangt. En investor eller bank kan du jo heller ikke spise af med blot at betale det samme beløb tilbage som du lånte. 

Vælg en varmluftsballon der faktisk kan flyve

Som iværksættere står vi konstant med den udfordring, at vi skal tage stilling til hvordan vi bedst muligt investerer vores begrænsede midler. Uanset om det gælder produktudvikling, nye ansatte, lokaler, website eller markedsføring er der altid en vis risiko for, at vi køber katten i sækken. Der er stort set aldrig garantier for at vores investeringer bærer frugt.

Det er derfor det er så forbandet vigtigt, at vi er omhyggelige når vi tager vores valg. Vi kan jo ikke bare lade stå til og intet gøre. Vi er iværksættere, sat i verden for at iværksætte og det indebærer svære og risikobetonede valg.

Vi kan hverken undvære gode ansatte, produktudvikling, de rette lokaler eller effektiv salg og markedsføring. I hvert fald ikke hvis vi vil udvikle og vækste vores virksomhed. Og alle disse investeringer indebærer en risiko.

Jeg ved godt, at særligt alt det her med websites, online markedsføring og SEO kan virke som en jungle fuld af plattenslagere, men netop derfor er det så vigtigt, at du er omhyggelig når du vælger dine leverandører. Jo mere grundig du er i udvælgelsen, jo større chance er der for, at det går godt.

Læs også


Kommentarer

Hans Stokholm Kjer   den 13-12-2017 kl. 11:21

Vigtige tanker om no cure no pay.

Der er andre ulemper ved no cure no pay.

Hvis du insisterer på at denne betalingsmodel skal gælde for din SEO-udbyder, vurderer du i virkeligheden på en forkert parameter. Det er jo ikke sådan at en "no cure" er gratis for dig. Tvært imod. En "no cure" inden for SEO eller anden markedsføring betyder, at du ikke får den trafik og konvertering, du skal bruge for at din virksomhed fungerer.

No cure no pay er for fattigrøve, der godt vil betale for meget, og egentlig ikke har behov for at godt resultat.

Som udbyder er no cure no pay også vejen til utilfredse kunder. Dem, som får en "cure" er sure, fordi de betaler for meget. Dem som får "no cure" er sure, fordi de har spildt tiden.

Vejen frem er tillid efterfulgt af kontrol.

VH Hans

Er kommentaren brugbar? 4 0
WideEyes.dk & AAimport.dk   den 13-12-2017 kl. 12:15

Problemet er bare at det er en pil-rådden branche du arbejder i :o)) Der er flere hurtig-snakkere end hos den mest skumle brugtvognsforhandler...

Så den bedste måde - selvom du hyrer eksperter, bog-udgivere oma - du kan sikre dig noget som helst der giver værdi - det er at du bruger et utal af timer på at tilegne dig enorm viden om området og ud fra det stiller en masse dybdegående spørgsmål.

Der er jo et utal af eksempler på bureauer og enkeltpersoner - både respekteret og knap så respekteret - der selv er med til at blæse varm luft i ballonen. Og det forværres kun af at det meget sjældent er muligt at få et detaljeret indblik i hvilket stykke arbejde man får udført...

Nogen tilbyder time-tracking. Fint at man kan se hvornår der er arbejdet på et site, men det siger intet om hvilket stykke arbejde der er udført.

Nogen tilbyde links, men vil meget sjældent på forhånd oplyse fra hvilke domæner. Kun hvilken type etc.

Og så er der jo herudover mange bureauer der i profittens tegn automatiserer og standardiserer både teknisk, onpage og linkbuilding så meget at det bliver den samme stangvare der langes over disken til alle.

- Blot et indlæg fra den anden side af bordet - fra en der har købt hjælp til online markedsføring fra både de store og små i branchen :)

Mvh Morten

Er kommentaren brugbar? 2 0
Laila Østergaard   den 13-12-2017 kl. 14:12

Det er gode betragtninger og egentlig lidt skræmmende at branchen ikke har gjordt sig bedre siden for eksempel Rosenstrand skrev om det i 2008: https://www.concept-i.dk/blog/seo-tjekliste.html

Nu arbejder jeg i en helt anden branche og der har vi ogse mange der sælger fislunken luft så det er nok et generelt problem.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen   den 13-12-2017 kl. 14:19

@Laila Østergaard

Ja, jeg mener også at det er en generel udfordring, i alle de brancher der ikke sælger håndgribelige hyldevarer.

"SEO Branchen" er ikke en enhed, så det er svært at tale om at branchen skulle forbedre sig. Det er jo summen af det, som alle dem der udbyder produkter i markedet.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 13-12-2017 kl. 14:26

@ WideEyes.dk & AAimport.dk

- "Nogen tilbyder time-tracking. Fint at man kan se hvornår der er arbejdet på et site, men det siger intet om hvilket stykke arbejde der er udført."

Så er time trackingen jo ikke lavet ordentlig. Man bør naturligvis også kunne se hvilket arbejde der er udført, hvis man betaler for timer - med mindre, der på forhånd er aftalt et bestemt antal timer, til at udføre en bestemt opgave.

- "Nogen tilbyde links, men vil meget sjældent på forhånd oplyse fra hvilke domæner. Kun hvilken type etc."

Jeg vil ABSOLUT ikke anbefale, at du vælger en linkbuilder, der på forhånd kan fortælle dig hvilke links du vil få, for så er du næsten helt sikker på at det er noget lort.

De bedste links skaffes i dag enten på basis af ordentliug research - altså først EFTER man er påbegyndt opgaven, eller med Earned Links strategier, hvor du naturligvis heller ikke kan fortælle på forhånd hvor links kommer fra.

- "Og så er der jo herudover mange bureauer der i profittens tegn automatiserer og standardiserer både teknisk ..."

Masser af trivielle, men teknisk avancerede opgaver, kan med stor fordel automatiseres. Det kan give bedre resultater, en manuelle gennemgange, på kortere tid, og dermed lavere priser for kunden.

Er kommentaren brugbar? 1 0
WideEyes.dk & AAimport.dk   den 13-12-2017 kl. 14:51

Hej Mikkel.

"Jeg vil ABSOLUT ikke anbefale, at du vælger en linkbuilder, der på forhånd kan fortælle dig hvilke links du vil få, for så er du næsten helt sikker på at det er noget lort."

Det lyder jo meget fint, men... langt de fleste bureauer i dag (efter min erfaring) har adgang til en forskellig type links, enten fra eget netværk, generelt tilgængelige links, editorials etc. Her er det jo relativt simpelt at vurdere kvaliteten / relevans, og her vil det da være en kæmpe fordel at vide på forhånd hvad udbyderen har i skuffen. Jeg har fx. erfaring med et af danmarks mest respekteret navne, der der oprettede nye domæner samme måned, eller måneden før der blev udgivet noget.... endda fra samme registrant....

Et andet firma - igen et af de mere velkendte navne i branchen - benyttede sig af links fra eget netværk samt diverse fora, og da jeg gik dem lidt på klingen, så blev det indrømmet at det er en stangvare - altså samme strategi og fremgangsmåde der bruges overfor mange kunder. Og en strategi der er nemmere at vurdere relevansen af hvis det var oplyst på forhånd.

Det er altid det arbejde der tilpasses kunden der virker bedst og mest effektivt. Enig. Og det er også det de fleste prædiker. Måske har jeg så bare været uheldig med dem jeg har været kunde hos, når jeg så har oplevet at det langtfra har været en individuelt tilpasset ydelse jeg har fået...

Mvh Morten

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 13-12-2017 kl. 15:14

@ WideEyes.dk & AAimport.dk

Som jeg også skriver i mit indlæg er både ærlighed og gennemsigtighed altid vigtigt, så hvis du har fået "stangvare" links, og de ikke har ville fortælle dig det på forhånd, så er det bestemt ikke i orden.

Min pointe er bare, at hvis du kræver at få at vide præcis fra hvilke sites du får links fra, så får du langt fra de bedste.

Min faglige vurdering er, at du bør bruge langt det meste af dit linkbuilding budget i dag på Earned Links strategier, hvilket jeg dog indrømmer jeg selv har svært ved at overbevise alle kunder om :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
WideEyes.dk & AAimport.dk   den 13-12-2017 kl. 15:19

"Min faglige vurdering er, at du bør bruge langt det meste af dit linkbuilding budget i dag på Earned Links strategier, hvilket jeg dog indrømmer jeg selv har svært ved at overbevise alle kunder om :-)"

Ja selvfølgelig - for det er jo dyrt og udbyttet er usikkert :o)

Men jeg er da glad for at høre netop den udtalelse, for det er meget godt i tråd med den opfattelse jeg selv har fået efterhånden. At det efterhånden handler mere om færre men stærke og relevante links - samt teknisk optimeret side, og kvalitetsindhold der giver de besøgende lyst til at blive hængende...

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen   den 13-12-2017 kl. 15:21

Udbyttet er på ingen måde mere usikkert end det meste anden markedsføring. Det er en skrøne.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kalle Fisker   den 27-12-2017 kl. 21:25

Jeg havde i mange år siden fedepriser.dk som blev solgt sidste år. Og der prøvede jeg utallige af dem som Hans beskriver. Og han har absolut ret! Min erfaring er at der er 2 operatører på markedet der kan give dig det der virker, det er Mikkel som har skrevet dette indlæg og Thomas Rosenstand. Resten er crap der skader din forretning mere end den gavner. Jeg brugte i lang tid Mikkels SEO værktøj, det gav et rigtig godt indblik i min egen SEO status og endnu vigtigere, i mine konkurenters SEO.

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer