Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Lær Negativ SEO - sådan smadrer du dine konkurrenter i Google

3,416 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 September 2017

Der har igennem mange år været talt om Negativ SEO. Og med god grund. For uanset søgemaskinernes gentagne afvisninger af, at Negativ SEO overhovedet eksisterer, så er det et faktum at det gør det. Du kan, hvis du er dygtig nok, smadre andres synlighed i søgemaskinerne. Og i dag skal du lære hvordan. 

Hvad er Negativ SEO?

Negativ SEO er bestemt ikke nyt. Faktisk har jeg kendt til konkrete eksempler på Negativ SEO, som går helt tilbage til før Google eksisterede – dengang i 90’erne.

Formålet med Negativ SEO er, at skade andre konkurrenters synlighed i søgemaskiner, som Google, Bing og Yahoo. Ved at gøre deres synlighed mindre øges din egen – relativt set.

Mange har den fejlagtige opfattelse, at Negativ SEO bare handler om links. Det er langt fra tilfældet. Det er korrekt, at links nogle gange kan bruges, som et mere eller mindre dominerende element i Negativ SEO kampagner, men det er bestemt ikke det eneste. Slet ikke.

Metoder til Negativ SEO

En af de mest udbredte metoder har gennem tiden været, at finde huller i søgemaskinernes systemer. Med så komplekse systemer som søgemaskinerne er, vil der ofte opstå fejl, der kan udnyttes. Det er i princippet nogle af de samme ting hackere ville udnytte, men med Negativ SEO er udnyttelsen begrænset til at skade dine konkurrenter – og altså ikke selve søgemaskinen.

Et eksempel på et sådan ”hack” var for en del år siden, da en lang serie af 302 redirects, som endte med et 301 redirect kunne sparke en side ud af Google på sekunder. Meget effektivt. Altså lige indtil Google lukkede det hul. Men det var sjovt så længe det virkede … altså for mig, ikke de andre :-)

Både før og siden er der med jævne mellemrum blevet fundet sådanne hacks, men de lukkes naturligvis så hurtigt søgemaskinerne finder ud af det. Så hvis du skal udnytte den slags skal du holde godt øje de rette steder, selv lave research og være hurtigt ude når det virker.

Efter Google’s Penguin opdateringer (der har med filtrering af links, at gøre) har der været fornyet fokus på at bruge store mængder af virkelig crappy links, for at skade konkurrenters linkprofil så meget, at de taber rankings. Det kan godt lade sig gøre, men dog primært mod sites, der ikke i forvejen har så stærk og god en linkprofil. Du skal ikke forvente, at du kan få DR.dk eller Wikipedia de-ranket i Google med den metode.

Hvis du skal bruge link-metoden, skal du gå efter at få så mange links som muligt til din konkurrent fra russiske hacker sites, børnepornosites, terror-sites og den slags. Jo mere og værre jo bedre. Du kan også finde tools der kan gøre det arbejde lettere, som f.eks. SEONukeXr.

Du kan også lede efter lister af links, som Google allerede har identificeret som dårlige og så gå særligt efter dem.

Hvis du så er så uheldig, at alle disse crappy links fører til, at din konkurrent kommer til at ranke bedre så skal du ikke give op. Du kan stadig nå at smadre dem. For ja, det kan godt ske. Selvom Google påstår det modsatte, så kan selv virkelig ringe links føre til bedre rankings. Sådan burde det naturligvis ikke være, men sådan er det.

Det du så skal gøre er, at dokumentere alle de dårlige links – det kan du f.eks. gøre via MajesticSEO og samkøre denne data med konkurrentens udvikling i rankings – det kan du f.eks. gøre via SearchMetrics. Saml det hele sammen i et overskueligt dokument og send det til pressen med en god overskrift som: ”XXX Snyder Google til bedre Rankings!”

Pressen elsker skandaler og Google hader at blive til grin. Og så kan sådan et site hurtigt opleve at blive de-ranket i Google.

I den lidt mere ekstreme ende har der gennem tiden også været benyttet flere forskellige former for hacking, for at smadre andres synlighed i søgemaskinerne. Hvis du kan hacke dine konkurrenters website, er det jo bare at ”opdatere” deres robots.txt file – så er den ged barberet, og tro ,og, der kan gå rigtig længe før de opdager det :-)

Samme metode er iøvrtigt også ofte brugt, at sure medarbejdere, som en farvel hilsen efter de er blevet fyret.

En anden metode, er at komme med falske anklager – det kan f.eks. være brug af falske DMCA-anmeldelser, udsendelse af emails med krav om fjernelse af links osv. En form for legal/social engineering.

Er Negativ SEO ulovligt?

Måske, måske ikke. Nogle metoder er det helt sikker, andre er det helt sikkert ikke – men de fleste er nok i den temmelig grå zone.

Din fordel er, at det heldigvis er meget svært at bevise, at du har gennemført en Negativ SEO kampagne og jeg har da heller aldrig set eller hørt om nogle – i hele verden, der er blevet dømt for Negativ SEO.

Så det svarer lidt til, at begå sørøveri i en verden hvor politiet ingen skibe har. Risikoen er meget lille.

Er det en god ide at bruge Negativ SEO?

Nu kommer vi så til den sværeste del – skal, skal ikke. Det er jo svært fristende at få smidt sine konkurrenter ud af Google. Meget fristende.

Men i de fleste tilfælde vil jeg faktisk sige nej, hvis vi nu lige et øjeblik skal tage det hele alvorligt. Og hvorfor så ikke det, når nu det faktisk virker?

Måske er jeg bare en gammel hippie, men jeg synes, at al for meget fokus på negative ting giver dårlig karma, og den kan hurtigt ramme dig i nakken som en boomerang. Det kan skabe en dårlig aggressiv kultur i din virksomhed, som kan skade på en masse andre områder. Positiv energi giver ofte bedre resultater – og hvert fald en gladere hverdag.

Så er der jo også det juridiske aspekt. For selvom du nok godt kan slippe afsted med meget af det uden at ende i brummen, så er det meste som sagt lidt på kanten af lovgivningen – eller langt ud over. Og spørgsmålet er, om du har lyst til at drive virksomhed på de betingelser.

Og så er det endelig den negative effekt det kan have på din virksomheds omdømme. Hvis dem du angriber kan sandsynliggøre, at du står bag, så kan det blive en rigtig grim historie i pressen. Uanset om du kan dømmes ved en domstol, kan folkets dom fælde dig.

Men med denne artikel har jeg givet dig valget. Så nu står du en lille smule mere lige med dem, der måske kunne finde på at angribe dig. Og du har måske fået lidt gode ideer til, hvad du skal holde øje med for at forhindre angreb, eller deres negative effekt, på din egen virksomheds synlighed i søgemaskinerne.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op