Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Lær Negativ SEO - sådan smadrer du dine konkurrenter i Google

28. september 2017 | 1.167 Visninger | 22 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Der har igennem mange år været talt om Negativ SEO. Og med god grund. For uanset søgemaskinernes gentagne afvisninger af, at Negativ SEO overhovedet eksisterer, så er det et faktum at det gør det. Du kan, hvis du er dygtig nok, smadre andres synlighed i søgemaskinerne. Og i dag skal du lære hvordan. 

Hvad er Negativ SEO?

Negativ SEO er bestemt ikke nyt. Faktisk har jeg kendt til konkrete eksempler på Negativ SEO, som går helt tilbage til før Google eksisterede – dengang i 90’erne.

Formålet med Negativ SEO er, at skade andre konkurrenters synlighed i søgemaskiner, som Google, Bing og Yahoo. Ved at gøre deres synlighed mindre øges din egen – relativt set.

Mange har den fejlagtige opfattelse, at Negativ SEO bare handler om links. Det er langt fra tilfældet. Det er korrekt, at links nogle gange kan bruges, som et mere eller mindre dominerende element i Negativ SEO kampagner, men det er bestemt ikke det eneste. Slet ikke.

Metoder til Negativ SEO

En af de mest udbredte metoder har gennem tiden været, at finde huller i søgemaskinernes systemer. Med så komplekse systemer som søgemaskinerne er, vil der ofte opstå fejl, der kan udnyttes. Det er i princippet nogle af de samme ting hackere ville udnytte, men med Negativ SEO er udnyttelsen begrænset til at skade dine konkurrenter – og altså ikke selve søgemaskinen.

Et eksempel på et sådan ”hack” var for en del år siden, da en lang serie af 302 redirects, som endte med et 301 redirect kunne sparke en side ud af Google på sekunder. Meget effektivt. Altså lige indtil Google lukkede det hul. Men det var sjovt så længe det virkede … altså for mig, ikke de andre :-)

Både før og siden er der med jævne mellemrum blevet fundet sådanne hacks, men de lukkes naturligvis så hurtigt søgemaskinerne finder ud af det. Så hvis du skal udnytte den slags skal du holde godt øje de rette steder, selv lave research og være hurtigt ude når det virker.

Efter Google’s Penguin opdateringer (der har med filtrering af links, at gøre) har der været fornyet fokus på at bruge store mængder af virkelig crappy links, for at skade konkurrenters linkprofil så meget, at de taber rankings. Det kan godt lade sig gøre, men dog primært mod sites, der ikke i forvejen har så stærk og god en linkprofil. Du skal ikke forvente, at du kan få DR.dk eller Wikipedia de-ranket i Google med den metode.

Hvis du skal bruge link-metoden, skal du gå efter at få så mange links som muligt til din konkurrent fra russiske hacker sites, børnepornosites, terror-sites og den slags. Jo mere og værre jo bedre. Du kan også finde tools der kan gøre det arbejde lettere, som f.eks. SEONukeXr.

Du kan også lede efter lister af links, som Google allerede har identificeret som dårlige og så gå særligt efter dem.

Hvis du så er så uheldig, at alle disse crappy links fører til, at din konkurrent kommer til at ranke bedre så skal du ikke give op. Du kan stadig nå at smadre dem. For ja, det kan godt ske. Selvom Google påstår det modsatte, så kan selv virkelig ringe links føre til bedre rankings. Sådan burde det naturligvis ikke være, men sådan er det.

Det du så skal gøre er, at dokumentere alle de dårlige links – det kan du f.eks. gøre via MajesticSEO og samkøre denne data med konkurrentens udvikling i rankings – det kan du f.eks. gøre via SearchMetrics. Saml det hele sammen i et overskueligt dokument og send det til pressen med en god overskrift som: ”XXX Snyder Google til bedre Rankings!”

Pressen elsker skandaler og Google hader at blive til grin. Og så kan sådan et site hurtigt opleve at blive de-ranket i Google.

I den lidt mere ekstreme ende har der gennem tiden også været benyttet flere forskellige former for hacking, for at smadre andres synlighed i søgemaskinerne. Hvis du kan hacke dine konkurrenters website, er det jo bare at ”opdatere” deres robots.txt file – så er den ged barberet, og tro ,og, der kan gå rigtig længe før de opdager det :-)

Samme metode er iøvrtigt også ofte brugt, at sure medarbejdere, som en farvel hilsen efter de er blevet fyret.

En anden metode, er at komme med falske anklager – det kan f.eks. være brug af falske DMCA-anmeldelser, udsendelse af emails med krav om fjernelse af links osv. En form for legal/social engineering.

Er Negativ SEO ulovligt?

Måske, måske ikke. Nogle metoder er det helt sikker, andre er det helt sikkert ikke – men de fleste er nok i den temmelig grå zone.

Din fordel er, at det heldigvis er meget svært at bevise, at du har gennemført en Negativ SEO kampagne og jeg har da heller aldrig set eller hørt om nogle – i hele verden, der er blevet dømt for Negativ SEO.

Så det svarer lidt til, at begå sørøveri i en verden hvor politiet ingen skibe har. Risikoen er meget lille.

Er det en god ide at bruge Negativ SEO?

Nu kommer vi så til den sværeste del – skal, skal ikke. Det er jo svært fristende at få smidt sine konkurrenter ud af Google. Meget fristende.

Men i de fleste tilfælde vil jeg faktisk sige nej, hvis vi nu lige et øjeblik skal tage det hele alvorligt. Og hvorfor så ikke det, når nu det faktisk virker?

Måske er jeg bare en gammel hippie, men jeg synes, at al for meget fokus på negative ting giver dårlig karma, og den kan hurtigt ramme dig i nakken som en boomerang. Det kan skabe en dårlig aggressiv kultur i din virksomhed, som kan skade på en masse andre områder. Positiv energi giver ofte bedre resultater – og hvert fald en gladere hverdag.

Så er der jo også det juridiske aspekt. For selvom du nok godt kan slippe afsted med meget af det uden at ende i brummen, så er det meste som sagt lidt på kanten af lovgivningen – eller langt ud over. Og spørgsmålet er, om du har lyst til at drive virksomhed på de betingelser.

Og så er det endelig den negative effekt det kan have på din virksomheds omdømme. Hvis dem du angriber kan sandsynliggøre, at du står bag, så kan det blive en rigtig grim historie i pressen. Uanset om du kan dømmes ved en domstol, kan folkets dom fælde dig.

Men med denne artikel har jeg givet dig valget. Så nu står du en lille smule mere lige med dem, der måske kunne finde på at angribe dig. Og du har måske fået lidt gode ideer til, hvad du skal holde øje med for at forhindre angreb, eller deres negative effekt, på din egen virksomheds synlighed i søgemaskinerne.

saxis

Læs også


Kommentarer

Søren  den 28-09-2017 kl. 13:46

Hej Mikkel,

Jeg forstår ikke hvorfor du skrev dette indlæg første gang og jeg forstår endnu mindre hvorfor du publicerer det igen.

Jeg er en af de personer som har fået en del ekstra arbejde med at rydde op efter at konkurrenter (eller idioter) har forsøgt sig med black hat seo. Jeg har også oplevet en knækket trafikkurve på et af mine nye sites p.g.a. negativ seo.

Som iværksætter vil man helst bruge sin energi på at skabe værdi til sine besøgere, ikke på at rydde op efter negativ seo.

At forsøge at leve af affiliation er en udfordring. Og det bliver ikke nemmere når man flere gange hver uge skal feje glasskår op når nogen har "kastet en brosten igennem ens butiksrude".

Jeg tror ikke nødvendigvis, at de som udsætter mine websites for negativ seo har ladet sig inspirere af dit oprindelige indlæg. Men på samme måde som når en kemiker ikke  mangfoldiggører how-to guides til fremstilling af sprængstoffer og nakotikaklassede substanser, så bør du også holde dig for god til at dele dine Sådan-smadrer-du-dine-konkurrenter guides.

Mvh Søren Jakobsen

Er kommentaren brugbar? 6 0
MOAA  den 28-09-2017 kl. 14:30

Jeg oplevede det og det virkede, er ikke kommet retur på Google.

Fjolserne lavede dog den fejl at de spammede ALLE konkurrenter udover dem selv, samme uge deres SEO arbejde gik igang.

Næste skridt er en anmeldelse hos Politiet.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 28-09-2017 kl. 18:22

@Søren

Jeg har ikke publiceret dette indlæg igen. Amino lavede bare noget kludder i nogle indlæg, så det ser sådan ud. Jeg har ikke rørt det siden jeg for snart længe siden skrev det :-)

Jeg ved naturligvis godt, at det altid er forbundet med en vis risiko at skrive satiriske indlæg som dette. Ikke alle opdager satiren.

Men jeg tror ikke, at man fjerner et problem - som dette, i lighed med anden negativ markedsføring er, ved at tie det ihjel. Jeg tror det er bedre at få det ud i det åbne, skabe diskussion, så folk bliver opmærksomme på det.

Hvis et satirisk indlæg som dette kan være med til at skabe mere opmærksomhed, så tror jeg det er godt.

Og bemærk også mine afsluttende noter i indlæget. Jeg har aldrig selv benyttet mig af negativ SEO, og kommer heller ikke til det. Ud over den dårlige karma der følger, så kan der som sagt også være juridiske konsekvenser, omend de nok er uhyre svære at løfte en bevisbyrde på i en eventuel retssag.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Kasper Friis  den 28-09-2017 kl. 22:28

Hej Mikkel.

Et spændende indlæg. Trods brugsværdien - for mit vedkommende i hvert fald - er lav, så er det god læsning. Tak for det. Smile1

Nåh... nu til mit spørgsmål.

Er der ikke en reel risiko for, at man ender med at styrke sin konkurrents SEO-profil, hvis man kaster sig ud i pressen? Jeg mener: Sæt nu, Google ikke opdager det. Sæt nu, BT linker til det omtalte website.

**Lad mig atter understrege, jeg aldrig selv kunne drømme om at lave blackhat SEO - jeg finder det blot interessant**

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 28-09-2017 kl. 22:35

@Kasper

Jo, der er helt bestemt en risiko for, at alle de links man laver til en konkurrent, i forventning om at det vil virke negativt, har den stik modsatte effelt, og faktisk giver konkurrenten endnu bedre synlighed.

Faktum er, at Google langt fra altid vægter det som burde vær negative links på den måde. Det kan være det bare ser bort fra dem, og det kan være de opfatter dem som værdifulde links. Det er svært at vide på forhånd.

Derudover er det også værd at understrege, at websites der allerede ER veletablerede og har en god, stærk og sund linkprofil er næsten umulige at ramme med negativ SEO.

Er kommentaren brugbar? 1 0
webfreelanceren  den 28-09-2017 kl. 22:42

Er helt enig med Søren i at jeg ikke ser formålet med indlægget. Nu skriver du selv at det er skrevet med et glimt i øjet - det er ikke min opfattelse efter at have læst det, og jeg tænker at mange andre heller ikke vil spotte det.

Men kort sagt, så skriver du selv, at man bør fokusere på den positive tilgang - så hvorfor ikke komme med flere guides hertil fremfor dette forholdsvis intetsigende indlæg?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 28-09-2017 kl. 22:48

> så hvorfor ikke komme med flere guides hertil fremfor dette forholdsvis intetsigende indlæg?

Fordi satiriske indlæg, der vender tingene på hovedet, ofte har det med at skabe langt mere debat og dermed opmærksomhed på de problemer man ønsker fokus på. Det har også været tilfældet med dette indlæg, så endnu engang må jeg blot konstatere at den kommunikationsstrategi virker :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Fashion-Seller  den 28-09-2017 kl. 23:17

Markedsføringsloven er da meget klar i forhold til Negativ SEO, så det er da ret åbenlyst, at det ikke er lovligt.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 28-09-2017 kl. 23:36

Hvor i markedsføringsloven er det du mener, at der står noget om negativ SEO? Kan du henvise til en specifik paragraf?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lars  den 29-09-2017 kl. 00:18

Jeg synes Mikkels indlæg (omend det er noget tid siden det blev skrevet) er højst relevant, så man som virksomhed kan ruste sig bedre til at imødegå den slags 'angreb'.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-09-26-links-paa-pornosider-koster-danske-virksomheder-dyrt

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 29-09-2017 kl. 04:44

@Lars

Tak. Desværre har DR, og dem de har snakket med, misforstået en masse - artiklen er fud af fejl.

Jeg kender godt de links de snakker om. Det er stort set ike fra pornosider, som det postås, og det er meget tvivlsomt om de overhovedet har nogen negativ effekt.

Desværre oplever jeg ofte den form for forkert korrelation-analyser. Blot fordi der sker A og man oplever B er det ikke et bevis for, at de to hænger sammen.

Ja, negative SEO angreb KAN virke, men ofte gør de det bare ikke, og da slet ikke hvis de alene baseres på så relativt få ubetydelige links, som I denne sag.

Google er langt fra perfekte, men de er heller ikke SÅ inkompetenter, som nogle tror, at man blot ved hjælp af nogle relativt få og ubetydelige links, som I denne sag, kan de-ranke alverdens websites.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Fashion-Seller  den 29-09-2017 kl. 09:43

@Mikkel

Der står ikke negativ SEO nogen steder, men det falder ind under §3

§ 3. Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. dog stk. 3.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=188880

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 29-09-2017 kl. 09:47

Du skrev at "Markedsføringsloven er da meget klar i forhold til Negativ SEO" - det er den så bestemt ikke :-)

Dels er der mange af de aktiviteter, som jeg også skriver, som kan føre til mulig negativ SEO, som absolut ikke falder ind under Markedsføringsloven, der er nok nogle der gør, men i alle tilfælde vil de være ekstremt svære at føre bevis for.

Jeg kender da heller ikke til en eneste sag eller dom for negativ SEO. Gør I andre det?

Er kommentaren brugbar? 2 1
Fashion-Seller  den 29-09-2017 kl. 12:18

@Mikkel

Ja du påføre bevidst en konkurrent skade, det er ikke god markedsføringsskik.

Dernæst er der også flere andre paragraffer, som vil blive overtrådt, er jeg overbevist om.

At der ikke er faldet dom er jo ikke ensbetydende med, at noget er lovligt? Det betyder blot, at ingen sager er endt med domsafsigelse, enten fordi de ikke er rejst, eller fordi der er fundet et forlig.

Men at udføre bevidst skade på en konkurrent, det kan aldrig være lovligt. Om det så kan bevises osv, det er en helt anden snak :)

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mikkel deMib Svendsen  den 29-09-2017 kl. 22:19

Det er langt fra så enkelt som du forsøger at give indtryk af. Det er også det, som de advokater siger, som jeg har snakket med om dette. Og måske er det også årsagen til, at jeg ikke kan finde eksempler på at der er rejst anklager om negativ SEO.

Hvis det var så enkelt som du siger, så ville der i det mindste have været forsøgt rejst sager.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Finn Pedersen  den 30-09-2017 kl. 11:11

Fornemmer godt satiren i indlægget. Men vil alligevel være kedelig og fortælle om min oplevelse med negativ SEO. I august fik jeg pludselig en masse nye indkommende links til siden, jeg analyserede dem ikke i færste omgang, men ved jo at det går lidt i bølger med den slags og Google siger jo man skal lade tingene udvikle sig naturligt :-I

En dag kom jeg så til tasterne og så at jeg havde modtaget 50 lumre links fra diverse pornosider - Tak for det kære afsender hvem du så end er.

Det er der selvfølgeligt råd for, så de er blevet disawowet i google.

Jeg læste for nyligt at mange andre danske hjemmesider har været udsat for samme spøg i august.

Jeg er lidt frustreret over  de tvetydige udmeldinger fra store G, om at de har helt styr på spam links i deres algoritmer og samtidigt tilbyder et manuelt værktøj til at negligere spam links. Skal man sætte sig ned med korslagte arme og vente og se om spam linksene virker negativt eller positivt ? Eller skal man skynde sig og få dem fjernet ?

Alt tyder på at det er en spam tsunami der er sendt mod danske sites. Men svært at se hvorfor og af hvem ?

Uanset om man udøver eller er offer for negativ seo, så findes det.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 30-09-2017 kl. 13:37

Det er altid både ærgerligt, og irriterende, når man som iværksætter skal spilde sin tid på unødvendig chikane fra andre - uanset om det er i forhold til SEO eller så meget andet.

Når det så er sagt, så lad mig understrege igen ...

1) Meget af det som folk tror er en straf i Google for negative links er det ikke, men skyldes helt andre forhold.

2) Google ser i høj grad bort fra links, som de ikke tillægger værdi. Det er ingen straf. De tæller så bare ikke med. Det er faktisk meget sjældent, at selv mange links fra dårlige sider, fører til, at et website ranker dårligere. Langt mere sjældent end mange tror.

Som jeg også påpeger i mit indlæg, er der mange andre - og ofte mere effektive metoder, end links, hvis man vil genere andre.

3) De links der nu tales en del om, der kom i August, og "ramte" mange danske sites liger på ingen måde forsøg link-spam, men derimod scraper sites, der har et helt andet formål. Og ingen af dem jeg har set på var iøvrigt fra pornosider.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Fashion-Seller  den 01-10-2017 kl. 15:42

@Mikkel

Det er ret simpelt, for det er ulovligt at påføre skade på andre.

At det så er en dyr og tung bevisbyrde at løfte, og at den kan være kompliceret er nok årsagen til, at antallet af sager er få.

Men det gør jo ikke handlingen lovlig :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Finn Pedersen  den 01-10-2017 kl. 19:14

Tak for svar, jeg læser altid med stor interesse om din enorme viden på området.

Blev nysgerrig efter at høre mere om scrapersites og hvad formål de har ?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 01-10-2017 kl. 19:24

@Fashion-Seller

Nej, det er ikke ubetinget ulovligt at påføre andre skade. F.eks. må man gerne lave sammenlignende markedsføring, hvor det gøres tydeligt hvilke svagheder modpartens produkt har - og dermed påfører dem skade.

Og hvis aktiviteterne foregår på tværs af landegrænser - hvilket jo ofte er tilfældet, så er det ikke altid helt klart hvilken lands lovgivning der gælder.

Hvad er det iøvrigt for "få sager" du kender til? Jeg kender som sagt ikke til en eneste der er rejst om negativ SEO.

@Finn Pedersen

Scaper sites laves for, at automatisere indhold på maskingenrerede sider. Typisk håber folk så på, at de kan få dem til at ranke på det indhold der scrapes, og så vise anoncer på siderne.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Fashion-Seller  den 03-10-2017 kl. 17:27

@Mikkel

Det står i §20 og §21. Det har jo intet med at lave skade, at man sammenligner nogle faktiske forhold ved produktet.

Jo det er altid loven i det land, hvor markedsføringen sker.

Jeg kender en sag, hvor der blev fundet et forlig imellem parterne. Men som jeg skrev tidligere, er bevisbyrden tung og dyr, hvilket sikkert afholder mange :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 03-10-2017 kl. 17:43

Intentionen er i begge tilfælde at skade. Handlingerne er i sig selv ikke nødvendigvis ulovlige - hverken i det ene eller andet tilfælde.

Jeg forholder mig til virkeligheden. Din fortolkning af loven holder ganske enkelt ikke vand :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer