Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Branding er Bullshit!

27. marts 2017 | 8.967 Visninger | 17 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

Mindre virksomheder og iværksættere narres desværre ofte til, at købe markedsføring under falske løfter om den enorme branding værdi det vil give dem. Ikke mindst på Internettet er det tilfældet.

Ofte er der blot tale om markedsføring, som absolut ingen målbar effekt har, hvilke sælgerne godt ved og så forsøger de at bortforklare det med, at du jo får ”en helt fantastisk branding-værdi” ud af det.

Det er i bedste fald løgn.

Al markedsføring har en branding-effekt, men det er langt fra al branding der har nogen som helst markedsførings-værdi. 

Hvad er branding?

Branding er summen af alle de ting du gør, som påvirker markedets opfattelse af dig og dine produkter.

Der findes mange måder at måle den slags på, men i sidste ende handler det om, hvor høj en kendskabsgrad der er til dig, dine varemærker eller produkter og hvor positivt, eller det modsatte, kunder og medier opfatter dig.

Al den markedsføring du laver og al den omtale du får, alle de kunder og mulige kunder du snakker med og alle dem der har gode eller dårlige oplevelser med dig er med til at påvirke dit brand i en positiv, eller negativ retning.

I modsætning til hvad mange tror, så kan du kun i meget lille grad købe dig til god branding. Masser af store virksomheder har måtte sande det. Efter at have brugt millioner på brandingkampagner kan det hele være tabt på gulvet på et splitsekund, hvis de bliver de taget i at opføre sig på en måde, som kunderne eller offentligheden ikke acceptere.

Branding er ikke bare sukker på toppen af dit navn, det er selve essensen af hvem du, din virksomhed eller produkter. Du kan kun i meget lille grad snyde med det.

Det er da også derfor jeg bliver lidt arrig, når jeg hører politikere argumentere for, at Danmark skal afsætte masser af penge til branding, som et modsvar på f.eks. omverdens opfattelse af vores meget stramme flygtningepolitik. Det fungerer ikke sådan.

Hvis vi vil have at andre opfatter os anderledes, så bliver vi nødt til at ændre den måde vi opfører os på. Utroværdig branding uden hold i virkeligheden virker ikke, eller kun meget kortvarigt. 

Et godt brand har værdi, men …

Naturligvis har et godt brand en stor værdi. Det er ikke det jeg sætter spørgsmålstegn ved. Et godt brand, et navn som mange forbinder med noget positivt og troværdigt, kan få flere til at købe, give flere og bedre jobansøgninger og mere og bedre omtale i pressen og sociale medier.

I søgemaskinerne kan et stærkt brand betyde, at du får en højere klikrate end dem der ligger både over og under dig netop fordi, at folk kender dig for noget godt.

Et godt og stærkt brand kan bestemt være mange penge værd.  Men, det koster også kassen at opbygge sådan et brand – på den ene eller den anden måde. Og som mindre virksomhed, eller nystartet iværksætter, er det helt ude i hampen, at bruge dine begrænsede markedsføringsbudgetter på rene branding kampagner.

Din gode branding skal komme som et resultat af dit virke, dine kunders positive oplevelser med dine fede produkter og gode service og din almindelige, mere salgsfokuserede markedsføring. Dit (sikker meget begrænsede) markedsføringsbudget skal du bruge på det, som hjælper dig direkte med, at skabe de leads, nye kunder og salg du har brug for.

Netop i en opstartsfase, eller når man driver en lille virksomhed, er det dødvigtigt, at have fokus på netop det: At alle dine begrænsede markedsførings-resurser bruges til, at nå de salgsmål du har – og som kræves for overhovedet at overleve.

Hvis du lader dig de-fokusere af (nogle) annonce-sælgeres lovprisning af branding-effekten, så ender du med en virksomhed, der måske nok er blevet en lille smule mere kendt, men som til gengæld er gået på røven fordi du ingen salg fik. 

Markedsføring der virker

Der er naturligvis mange typer markedsføring der virker. Også meget der ikke gør. Jeg arbejder kun online og mest med søgemaskiner og sociale medier, men selvom jeg er super entusiastisk og nørdet med det, så må jeg jo også erkende, at SEO ikke nødvendigvis er det der fungerer bedst for alle.

Hvad der virker bedst for lige dig, hvad der giver dig de salg eller leads du skal bruge, til en pris der kan svare sig, ved jeg ikke. At komme med overfladiske og helt generelle anbefalinger på det, finder jeg ikke seriøst.

Det bedste råd jeg kan give dig er, at være meget omhyggelig i dine valg, teste den markedsføring du tror på, med et begrænset budget, og undgå at binde dig i lange aftaler, hvor du ikke kender resultaterne.

Alt efter dit samlede budget kan det være en god ide at afsætte den største del til det, som du har fundet ud af virker, og en mindre del på at prøve nye ting. Nogle af de nye ting vil så fejle – drop dem, nogle vil virke – fortsæt med dem.

Det er en model som også mange store firmaer benytter, herunder blandt andet Coca Cola. De er kendt for en 80/15/5 model, hvor de 80 bruges på det de ved virker, 15% på det de tror virker og 5% på helt vilde eksperimenter.

Meget af Coca Colas markedsføring har så faktisk karakter af rene branding kampagner. Det fungerer for dem, med den markedsposition og økonomi de har. Men det er ikke det samme for dig, der driver en mindre virksomhed eller lige er startet op.

Det vigtigste er, at du holder fokus på, at din markedsføring skal skabe målbare resultater. Typisk i form af kvalificerede leads eller salg. Du skal ikke lade dig spise af med det ego boost, og tvivlsom branding-effekt, som desværre kan være resultatet af nogle annoncer.

Når annonce-sælgerne begynder at snakke om branding-effekt – og alt for meget kun det, så smid røret på og løb skrigende bort.

 

 

 

 

saxis

Læs også


Kommentarer

Marlene  den 30-03-2017 kl. 09:42

Lige præcis - godt lige at blive mindet om hvorfor jeg ikke skal betale en masse for en avis annonce - godt nok vil det være godt for mit brand, men næppe svare sig ift at skaffe kunder. Jeg har også takket nej, men sad lige netop med disse overvejelser for nogle måneder siden - og dejligt at få sat præcise ord på. :-)

Mvh Marlene

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mikkel deMib Svendsen  den 30-03-2017 kl. 10:46

@Marlene

Tak. Godt at du kunne bruge det :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Glen  den 30-03-2017 kl. 11:02

Fedt indlæg, som også forklarer lidt om andet marketing end blot online marketing.  Spændende!  tak

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jonas fra Dyrlægens Gård  den 30-03-2017 kl. 11:19

Tak for inputtet.

Vi bliver tit kontaktet af web-udviklere, som lover guld og grønne skove på nettet, som vil forbedre vores webshop. Og dette indlæg slår lige hovedet på sømmet i forhold til de overvejelser vi går og gør os :-)

Tusind tak Mikkel

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jan Kristensen  den 30-03-2017 kl. 15:27

I tirsdags var jeg inviteret til et morgen møde med Politikkens lokal aviser(nok inviteret fordi jeg har sagt klart nej til trykte annoncer af forskellige årsager her i Frederikssund) hvor netop emnet branding var temaet.

Efter diverse powerpoint slides, små film og et par ekspert indlæg blev vi tilbudt en årsaftale til 1000 kr pr uge et år for en kvartside, for så vidt billigt nok i forhold de normale priser.

Men som Mikkel er inde på, vi kan ikke leve af branding, sådan fungerer vores små shops og verden ikke.

lidt provokerende kunne jeg da heller ikke dy mig, ved hvert bord sad en konsulent fra Politikkens aviser der var klar til kanonsalg.

Jeg spurgte ham om hans produkt og teori vat pålideligt?

Jada! var svaret , godt sagde jeg så, så er du vel frisk på en no-cure-no-pay aftale??

NJaaeeee. sådan fungerede det ikke....

hmm sagde jeg så, jeg vil ellers godt give dig en million om ugen, bare jeg tjener to....

det kunne han ikke garantere....så skulle jeg heldigvis noget andet..

Er kommentaren brugbar? 3 0
Peter Hartig  den 30-03-2017 kl. 21:00

Tak for et godt indlæg Mikkel.

Når vi nu taler branding og markedsføring: hvor stor værdi har Google Adwords reelt, hvis man ønsker at skabe trafik til sin shop/webside?

Jeg bliver ringet ned af bureauer, som lover vilde resultater, meeen....

Hvis jeg analyserer min egen adfærd, så benytter jeg sjældent de sponsorerede Adwords-links men mere de organiske søgeresultater.

Tak for dit (og andres) svar.

Vh

Peter

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 31-03-2017 kl. 08:44

@Jonas fra Dyrlægens Gård  - Selv tak. Godt du kunne bruge det :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 31-03-2017 kl. 08:48

@Jan Kristensen

Godt eksempel!

Det kan dog godt undre mig, at så mange annoncesælgere er helt uforstående overfor det, ellers ret enkle forhold, at specielt mindre virksomheder naturligvis skal tjene penge på den annoncering de laver.

De burde fokusere mere på det, hjælpe med at måle den reelle salgs-effekt, og så tror jeg mange flere ville annoncere hos dem. Hvis ellers det virker.

Problemet er måske, at de godt ved det ikke virker - ikke skaber salg

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 31-03-2017 kl. 08:52

@Peter Hartig

Google AdWords kan bestemt være en både god og kost-effektivt markedsførings-kanal. Men om den er det for lige din virksomhed kan jeg naturligvis ikke vide uden at se lidt nærmere på det.

Første skridt er, at se på om der er nok der søger målrettet nok efter dine produkter eller ydelser. Hvis der er det, så er der i hvert fald et grundlag for, at AdWords kunne virke for dig.

Man skal passe på med, at vurdere markedsførings-kanaler ud fra egne handlinger. Om du selv klikker på AdWords annoncer betyder ikke noget. Det der betyder noget er, om dine kunder gør :-)

Generelt set, så er der ofte omkring 1/3 -del der klikker på de betalte annoncer i Google, så med en enkelt annonce kan du ofte godt få en klikrate på 5-10% eller mere.

Husk også, at du jo kun betaler for dem der kliker på din annonce (+ det du eventuelt skal betale nogle for at hjælpe dig med at sætte dem op og optimere dem). Så hvis der - som du frygter, ike er nogle der klikker på dem, så skal du ikke betale Google for annoncerne.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Peter Hartig  den 31-03-2017 kl. 10:33

Mange tak for dine råd, Mikkel. Og ja, man skal selvfølgelig ikke bruge sin egen adfærd på nettet som pejlemærke. I vores tilfælde har vi faktisk pænt med klik på annoncerne, så en fintuning vil sikkert øge klikraten.

Igen tak for din tid ved tasterne :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jan Kristensen  den 31-03-2017 kl. 12:19

Mikkel

Angående din kommentar til Peter Hartig

Påstand et:Kan man antage at Google gør forskel på søge resultaterne, sådan så de der annoncerer med Adwords også får en bedre ranking i de organiske søgeresultater, findes der belæg for den påstand??

Påstand to: Vil Adwords , indirekte, påvirke søgeresultaterne fremadrettet?

påstanden er at når du bliver klikket på, og handlet hos, ser Google dig så som mere relevant ved senere søgninger?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen  den 31-03-2017 kl. 12:42

@Jan Kristensen  

1) Nej, bortset fra nogle ganske få, og meget ekstreme cases, er der ingen sammenhæng mellem AdWords og de organiske resultater. På samme måde, som der normalt heller ikke er sammenhæng mellem annoncer i en god avis, og så det journalisterne skriver om.

2) Nej, mængden af besøg spiller ike ind, men en højere user engagement gør det i nogen grad. Annoncering giver dog ikke i sig selv højere user engagement. Det gør et godt site, og de påvirker alle besøgende.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Meade  den 04-04-2017 kl. 22:50

Fedt og dybdegående indlæg! Lige hvad jeg stod og manglede til mit eget brand.

Takker for det!

Er kommentaren brugbar? 2 0
Thomas Paludan  den 11-04-2017 kl. 15:54

Hej Mikkel

Du har fuldstændig ret. Små virksomheder bør ikke fyre det beskedne marketingbudget af på rene brandingkampagner.

Det, de så til gengæld ikke må undervurdere, når de kører deres taktiske kampagner med f.eks. AdWords- og Facebookannoncer, er, at de skal gøre det praktiske arbejde ordentligt.

Der er et hav af både AdWords- og SEO-bureauer og -konsulenter samt også en masse små virksomhedsejere, som staver og formulerer sig utrolig dårligt. Og det virker uprofessionelt, set med forbrugerøjne.

Og der kan det godt være, at de ikke har kørt en egentlig brandingkampagne, men de har skadet kundernes opfattelse af virksomheden og får desuden (sandsynligvis) væsentligt mindre for deres annoncekroner, end de kunne have fået.

Bedste hilsner

Thomas

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 12-04-2017 kl. 09:10

@ Thomas Paludan

Som jeg skriver i indledningen: "Al markedsføring har en branding-effekt, men det er langt fra al branding der har nogen som helst markedsførings-værdi."

Så ja, AdWords annoncer er også med til at påvirke hvordan folk opfatter ens virksomhed. Ens brand.

Jeg vil normalt også mene, at det er bedst at stave rigtigt og deler din opfattelse af at (det på mig) ikke virker så professionelt hvis der er stavefejl i annoncer.

På den anden side er jeg faktisk ikke 100% sikker på  konsekvenserne over en bred kam ...

Har du prøvet at teste det, eller kender til valide test af det? Samme annonce, med og uden stavefejl. Hvad konverterer bedst? Hvordan påvirker det målgruppen?

Det kunne faktisk være en spændende test. Alt efter målgruppen kunne jeg godt forestille mig, at udfaldet ville være forskelligt.

Jeg forsvor også, at en plat og løgnagtig idiot som Trump kunne blive valgt, men nogle gange falder den brede del af befolkningen, for folk (som dem), fulde af fejl :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Paludan  den 13-04-2017 kl. 12:39

@Mikkel deMib Svendsen

Hej Mikkel

Jeg har faktisk haft dialog med Google om, hvorvidt ”gode” (aka retstavede og velformulerede) vs. ”dårlige” annoncer har en effekt på en virksomheds brandværdi. Men ifølge mine kontaktpersoner derinde, så er der ikke lavet nogle studier på det. Men de mener dog selv – helt subjektivt – at det giver god mening. Gode og altså ”ordentlige” tekster er første tegn på, at en virksomhed også er ”ordentlig” i andre sammenhænge.

Og jeg har ikke selv testet tesen af. Jeg kan ganske enkelt ikke få mig selv til at stave forkert i mine kunders annoncer, uanset at det er kortvarigt og potentielt lærerigt.

Men jeg tror, du har ret. I nogle segmenter er det ligegyldigt, bare prisen er den laveste.

Min egen tese er dog, at når det ikke kun handler om pris, men også f.eks. kvalitet og indhold, så påvirker det den potentielle køber positivt, hvis de i hvert eneste touch point med virksomheden bliver mødt med professionalisme.

Mange hilsner

Thomas

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen  den 13-04-2017 kl. 12:55

@Thomas Paludan

Jeg er i princippet helt enig med dig. Jeg synes bestemt også, at man i almindelighed skal bestræbe sig på, at stave rigtigt og bruge rigtig tegnsætning, grammatik mv.

Men f.eks. ved jeg af (bitter) erfaring, at "title case" (stort bogstav i hvert væsentlige ord i en overskrift) ofte giver bedre klikrater, omend det i dansk retsskrivning ikke er korrekt. Og Google tillader det også, selvom det jo teknisk set er en fejl.

I organisk optimering kan jeg også konstatere, at vi kan hente mange ekstra besøg på fejlstavnings-optimerede sider (mere om hvordan man gør det på en legitim måde en anden gang). Og der er intet i min data, der tyder på, at disse fejlstavningsbesøg giver dårligere engagement eller konverteringer.

Det minder i princippet om den samme diskussion der er på designområdet ...

Designer vil normalt mene, at man altid skal vælge et flot design. Men min erfaring er, at nogle gange konverterer et "grimt" (i designernes øjne) design bedre.

Markedsføring er sjældent så enkelt, at man bare kan holde reglerne, og følge almindelig sund logik og så få de bedste resultater :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fire + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer