Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen Godt nyt for iværksættere: Konsulenter på samlebånd

Godt nyt for iværksættere: Konsulenter på samlebånd

7.569 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 April 2016

De fleste er enige om, at det er en god ide med flere højtuddannede i Danmark. Ligeså mange er enige om, at det er godt med flere iværksættere. Så langt så godt. Det har desværre ikke været så tit, at de to ender mødes.  Og det er dumt.

Der er for alvor to ting, som kan redde Danmark fra globaliseringens udfordringer – bedre uddannelser og viden og bedre iværksættere, der kan skabe både lokale og globale succeser.

Med uddannelser mener jeg i meget bred forstand. Der er mange måder man kan uddanne – og danne sig på. Jeg mener f.eks. selv, at jeg er ret højt uddannet. Jeg har bare ikke papir på så meget af det. Jeg synes også Martin Thorborg er højt uddannet – efterhånden, men han har heller ikke papir på så meget. Det samme kan siges, uden sammenligning i øvrigt, om iværksætterikoner som Steve Jobs, Bill Gates og Google stifterne Larry Page og Sergej Brin.

De traditionelt uddannede er naturligvis også vigtige. Der er mange af de ting jeg, alle ovenstående og mange flere iværksættere aldrig kunne have lavet uden de her højtuddannede folk.

Vi skal f.eks. alle sammen bruge en revisor. En gang imellem skal vi måske også bruge en advokat. Det kræver helt formelle uddannelser. Måske har vi derudover brug for andre rådgivere og eksperter i vores virke og udvikling af vores produkter og services. Ingeniører, dataloger osv., der typisk også har fået deres viden gennem traditionelle uddannelser.

Vi har sikkert også brug for en ekspert, der kan hjælpe os med at lave et godt website, skrive super optimeret indhold og en, eller nogle, der kan markedsføre vores virksomhed. Kreative folk har typisk deres viden fra en mere broget blanding af uddannelse, kurser og selvstudier.

Jo bedre eksperter vi kan få adgang til, jo bedre stiller vi naturligvis vores virksomhed. Problemet er bare, at jo dygtigere og mere erfarne eksperterne er jo mere koster de typisk. Så det er meget sjældent, at de dygtigste eksperter og de nyeste og mindste virksomheder mødes. I hvert fald ikke, når det kommer til traditionelle konsulentrelationer.

Men det er så her, at der er ved at ske noget godt nyt …

Indenfor mange brancher ser vi i dag, hvordan den ypperste ekspertviden pakkes ned i standardiserede hyldeprodukter, hvor den individuelle rådgivning er udskiftet med en standardservice, som langt de fleste kan bruge. Ikke alle – men et stort flertal.

Et godt eksempel på det er Dinero. Her har de brugt en masse resurser på, at koge noget svær og nørdet ekspertviden om bogholderi og regnskab ned i et system, som via et meget brugervenligt interface gør, at helt almindelige mennesker – og iværksættere som dig og mig, kan bruge det.

Hvis vi skulle have købt os til den samme rådgivning havde de fleste af os ikke haft råd til samme ekspertviden, som nu ligger indbygget i et system som dette.

Andre Danske virksomheder har også gjort det. Et godt eksempel på det er Nem Advokat. De har gennem en effektivisering, systematisering og forenkling af processen med at registrere en ny virksomhed gjort det meget billigere end det tidligere var. Resultatet er, at de i dag sidder med ca. 10% af alle nye Danske virksomhedsregistreringer. Det er rigtig flot.

Fælles for begge disse eksempler er, at de fleste af os godt kan leve med en standard løsning. Det er i virkeligheden de færreste af os, der driver virksomheder, hvor det er tvingende nødvendigt, at vi får helt unikke løsninger og rådgivning.

Det er lidt lidt ligesom med et køkken …

I gamle dage ringede folk til en snedker. Når de skulle have et nyt køkken. Han målte op og byggede det så det passede lige til dem. Det var lækkert, men også ret kostbart.

I dag køber folk deres færdige, præfabrikerede køkkener i IKEA. De har taget årtiers erfaringer med, hvordan man laver et godt køkken, og så standardiseret det, forenklet det og gjort det til et hyldevareprodukt.

Naturligvis kan der siges meget godt om et specialfremstillet snedkerkøkken, på samme måde som individuel ekspertrådgivning fra de bedste revisorer, advokater og SEO-eksperter da er dejligt, men virkeligheden er som sagt bare, at de fleste af os aldrig kommer i nærheden af de bedste eksperter – de er for dyre til os.

Med de standardiserede løsninger, som Dinero, Nem Advokater, IKEA køkkener osv. leverer, får vi en god solid løsning – udviklet af eksperter, seriefremstillet og udbudt med begrænsede tilpasningsmuligheder. Til gengæld virker lortet, vi kan på forhånd se hvad vi får, risikoen er minimeret og vi ved 100% hvad det koster.

Alt det, er så kæmpe store fordele ved standardproduktet, at mange vælger det, fremfor kostbar rådgivning – både fordi det nu engang er et IKEA køkken budgettet rækker til, men også fordi det faktisk er godt nok til de fleste af os.

Jeg har selv ædt samme medicin og i mange år arbejdet på løsninger, hvor ekspertviden som min kan blive tilgængelig for de mange af jer, som ikke har økonomisk mulighed for, at købe min dedikerede tid.

Det har jeg indtil nu blandt andet gjort ved at skrive bøger, blogindlæg, holde foredrag og lave kurser. Senest har jeg lanceret en ny service hvor vi kombinerer hjemmeside, indhold og markedsføring i en løsning, der også bygger på den ypperste ekspertviden indenfor alle tre områder – men pakket ned i en standardiseret løsning, der gør at alle kan være med.

Pakkeløsninger udfordrer markedet

Standardiserede pakkeløsninger, som Dinero, Nem Advokater eller Waimea Business udfordrer naturligvis det bestående – de gamle markeder. Ingen af disse produkter tilfører jo umiddelbart flere kunder til markedet – gør kagen større, de æder bare af den de andre havde.

Og når et bestående marked udfordres, ja så kæmper det naturligvis imod. Fair nok. Du vil derfor opleve mange gode argumenter for, at man ikke skal vælge standardiserede hyldevareløsninger – til noget som helst.

Og ja, det ville da også være bedre, hvis jeg kunne få specialbygget min bil, arkitektegnet mit hus og hyre de bedste revisorer, advokater og SEO-eksperter i min virksomhed, men det er bare ikke realistisk. Og i dag, ja der er det så heller ikke nødvendigt. Du kan faktisk godt få et ret lækkert køkken fra IKEA, der fungerer rigtig godt og holder helt fint, for en brøkdel af det, som den gamle snedker påstår det burde koste.  

Hvad er den rigtige pris?

Det er den, som markedet til enhver tid kan tilbyde, og som kunderne acceptere at betale!

Lige nu tyder meget så på, at der heldigvis er ved at være opbrud og nytænkning af mange af de traditionelle, rådgivningstunge områder. Så hold øje med den ekspertrådgivning du køber i dag. Måske kan den snart fås på dåse for det kvarte.

For dig og mig, der driver mindre virksomheder og iværksætter nye, er alt det her en god nyhed. Det gør det både lettere og billigere for os at drive virksomhed og måske endnu vigtigere – det er med til at forbinde de to strategisk vigtigste ender af samfundet – eksperterne og iværksætterne. Det er godt for alle parter og hele samfundet.

KISS – Keep It Simple, Stupid

Nu vi snakker om ”samfundet”, så kunne jeg personligt godt tænke mig, at også de offentlige indkøbere begyndte, at lære af det her.

Hvorfor skal vi altid opfinde den dybe tallerken, når der ofte allerede findes udemærkede eksisterende løsninger? Der findes utallige eksempler på det – million, hvis ikke milliardprojekter, som Rejsekortet, de Digitale Patientjournaler, IC4 toget, Amanda og mange flere.  

Det er projekter der, i hvert fald for nogles vedkommende, garanteret godt kunne have ”nøjedes” med noget der allerede eksisterer. Når man ser på f.eks. IC4 tog skandalen står det vist klart for de fleste i dag, at det havde været markant bedre, hvis vi havde valgt et af de togsystemer, andre lande allerede havde kørende – en hyldevare (om end i den tunge ende), vi kan se virker og som vi ved hvad koster.

Naturligvis kunne det have givet os nogle begrænsninger, hvis vi havde valgt et eksisterende tog. Til gengæld havde vi sikkert fået det til tiden, det havde virket og prisen var blevet som budgetteret. Jeg vil mene, at det havde været bedre.

Nu går det offentlige ikke lige sådan konkurs ”bare” fordi de spilder et par milliarder på dårlige løsninger, men for dig og mig – og alle os med almindelige virksomheder, er det naturligvis en anden sag. Det gør langt mere ondt, når det går galt – og i værste fald, kan det lukke vores virksomhed.

Jeg havde det for nyligt tæt inde på livet selv, da vi i vores nye bureau Waimea Digital skulle vælge en CRM- og tidsregistrerings-løsning. Jeg havde tidligere udviklet et dedikeret system, og vi overvejede at lave et nyt.

Fordelen ved et dedikeret system ville være, at vi så kunne få det 100% som vi ville, men ulempen var så til gengæld, at vi ikke kunne være sikker på hvornår det kunne være helt færdigt, hvad det ville ende med at koste (og udvikle videre på!) og hvor godt det så ville ende med faktisk at blive.

Vi valgte derfor i sidste ende et standardsystem – en hyldevare, som ganske vist ikke 100% kan det vi gerne vil – men måske 90%, og det er godt nok, pragmatisk set i forhold til, at vi så til gengæld får noget vi kan se hvordan virker inden vi købte det og som vi præcis ved hvad koster.

Gør det selv - eller få det gjort

Når du skal vælge en løsning på dine praktiske udfordringer, er det vigtigt at du er realistisk med hvad du kan nå, hvad du orker og hvad du i praksis får gjort. Der er mange ting man som iværksætter skal og ingen af os kan nå det hele til perfektion. Fravælg de ting du selv er dårligst til og alligevel ikke er så motiveret til.

For mit eget vedkommende er det f.eks. bogholderi. Jeg gider ikke at skulle taste noget ind selv, eller i det hele taget have for mange praktiske opgaver med det, så jeg har brug for en anden type løsning end Dinero. For dit vedkommende er det måske webudvikling eller SEO, som du ikke gider eller har forstand på og derfor helt bør overlade til andre – eller købe nogle fornuftige standardiserede løsninger.

Her kan du dog stadig rende ind i nogle udfordringer, for i modsætning til mange andre brancher, så er det kun i meget lille grad, at du indenfor netop webdesign, indholdsudvikling og markedsføring finder standardiserede løsninger, der faktisk er pengene værd. Jeg må desværre erkende, at der er lidt for meget crap i den billige ende af markedet.

Men jeg er alligevel optimist – på både egne og dine vegne, for der sker hele tiden lidt og der kommer konstant nye bud på bedre løsninger. Bare sørg for, at se dig godt for – blot fordi noget lyder enkelt, er simpelt og billigt er det ikke nødvendigvis godt.

Dinero er et godt produkt, for dem der kan bruge det. Det samme kan siges om Nem Advokater, Waimea Business og de andre standardiserede løsninger jeg selv og andre arbejder med.

Men der findes også meget skidt, som er pakket flot ind. Kig dig godt for, spørg andre der bruger det og tjek hvem der står bag de produkter og services du overveje at købe. Og måske vigtigst af alt – undgå at binde dig i lange kontrakter du ikke kan komme ud af, når markedet en dag byder på bedre muligheder. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op