Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen Din hjemmeside har ingen værdi

Din hjemmeside har ingen værdi

8.635 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 April 2016

En hjemmeside har i sig selv så godt som ingen værdi. Det svarer til, at sætte et lille reklameskilt op ude midt i ørken – ingen ser det, ingen læser det og der kommer absolut ingen business ud af det til dig. 

Hvis ikke der er nogle der faktisk ser din hjemmeside, læser det du skriver og lader sig overbevise af det, så har hjemmesiden ingen værdi.

Jeg oplever næsten dagligt, at mindre virksomheder (og faktisk også en del meget store) har investeret hele deres budget i en fin, ny hjemmeside. Teknisk set er den måske nogenlunde OK. Designet ser også fint ud, men der mangler desværre helt de to sidste elementer, som er afgørende for succes. Dem kommer jeg tilbage til om lidt.

Undervurder ikke din markedsføring!

I den lidt mere ekstreme ende husker jeg en stor kunde i England, der var ved at færdiggøre et meget stort sundheds-website. De havde brugt millioner på hjemmesiden og indholdet. Så de havde trods alt to ud af tre rigtige. Men den sidste brik – markedsføringen, havde de tydeligvis fejldisponeret i ekstrem grad.

I sidste fase af projektet måtte de se i øjnene, at de nok ikke lige selv kunne klare SEO-opgaven, så de ringede til mig og sagde, at jeg kunne få hele budgettet til det, hvis jeg bare lige ville sørge for, at de kom i top 3 i Google UK på en lille liste med 10 keywords.

Det viste sig så, at ud af de mange millioner de havde brugt var der kun afsat godt 7.000 kroner til SEO og den lille keyword-liste de havde bestod af ord som ”Viagra”, Cialis” og den slags.

Alle der ved det mindste om SEO vil vide, at for at komme til tops på netop keywords som disse, skal der sættes mindst 3 nuller på deres budget – hvis det er nok.

Det var en lidt ekstrem case. Det indrømmer jeg. Du har sikkert ikke millioner til at lave din hjemmeside, eller behov for, at ranke på den type keywords, men princippet er det samme – og måske er det endda endnu vigtigere, hvis du har stærkt begrænsede midler.

Brug dit begrænsede budget fornuftigt

Du skal passe på med, hvordan du fordeler dit budget. Hvis du bruger det hele på at lave selve hjemmesiden, men ikke har penge til at optimere indholdet eller markedsføre hjemmesiden, så ender du med en meget flot bunke værdigløst lort.

Det er naturligvis død-ærgerligt, at stå der med det man troede var en færdig, god og effektiv hjemmeside – et lokomotiv, der gerne skulle drive din forretning frem, og så se i øjnene at det hele ikke er en spor værd. Og det kan være svært, når alle pengene er brugt, at gå ud og finde 2-3 gange så mange til de sidste vigtige elementer, som man lige havde glemt at få med i det oprindelige budget. Men det er faktisk mindst det niveau der skal til – ofte endnu mere.  

Måske er der også nogle sælgere, der er lidt for hurtige til at bilde folk som dig ind, at hvis bare du bare køber en hjemmeside af dem, så er alt på plads. Du ved – når bare du er på Nettet – nutidens kommercielle motorvej, så er din lykke gjort. De ”glemmer” bare lige at fortælle dig, at hjemmesiden kun er ”skallen” – uden stærkt indhold og markedsføring er den intet værd.

Og endnu mere ærgerligt er det naturligvis, hvis du på baggrund af en så ringe rådgivning, har brugt hele dit begrænsede budget på at lave ”skallen” og du ikke har flere penge til, at lave resten. For så står du tilbage med det usynlige og helt værdigløse skilt i ørkenen.

Men hvad består en god hjemmeside så af – hvad skal der til, for at få din hjemmeside til faktisk, at skabe noget reel værdi for dig?

Der er tre afgørende elementer:

  1. En god og stærk teknisk platform
  2. Godt, engagerende og konverterende indhold
  3. Effektiv markedsføring

 Lad os se lidt nærmere på de tre elementer …

En god og stærk teknisk platform

De tekniske krav fra både brugere og søgemaskiner til din hjemmeside er i dag højere end nogensinde før. Din hjemmeside skal være lynende hurtig, understøtte både mobiltelefoner, tablets og desktop computere, et omfattende sæt af forskellig META-data skal være tilgængelige og hjemmesiden skal være helt fri for tekniske fejl, som duplicate content. 

Alene kravene til hastighed – ikke mindst i forhold til den stærkt stigende andel af mobilbrugere, kan være yderst udfordrende, at leve op til i dag.

Du kan teste hastigheden på din eget hjemmeside via Googles PageSpeed Insight værktøj, som du finder her: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

For både mobil og desktop bør hastigheden på din hjemmeside ligge på over 90 i ovenstående måling. Er den meget lavere end det, så er det ikke godt nok. En langsom hjemmeside skræmmer kunderne væk og gør det væsentligt sværere, at ranke godt i Google.

Også kravene til understøttelse af alle enheder – særligt mobil og tablets i dag, kan være en stor udfordring. Med ovenstående værktøj kan du også se, hvordan Google opfatter brugervenligheden for mobilbrugere på din hjemmeside.

De bedste og hurtigste hjemmesider får i dag en markeringen ”Mobilvenlig”, når du søger fra en mobiltelefon i Google. Men kun hvis dit website faktisk er mobilvenligt. Hjemmesider, som Google ikke opfatter som tilstrækkeligt mobilvenlige får sværere og sværere ved at ranke godt.

Det er også vigtigt, at din hjemmeside i dag understøtter alle de nødvendige tekniske standarder – herunder i særlig grad Schema.org og Social META-tagging. Det er den eneste måde du kan sikre, at din hjemmeside fremstår godt og flot i Google og de sociale medier som Facebook, Twitter og Google+. 

Du har sikkert selv set nogle gange, når et link deles i Facebook og det er det helt forkerte billede eller under-tekst der vises. Det skyldes en mangel på de korrekte Social META-tags. 

Der er naturligvis mange andre tekniske forhold på din hjemmeside der skal være på plads. Ovenstående er blot et par eksempler på noget af de, som er særligt vigtigt lige nu – og som de færreste hjemmesider desværre formår at overholde. Dem der gør klarer sig markant bedre. 

Godt, engagerende og konverterende indhold

Når du har fået etableret en teknisk solid hjemmeside skal der noget indhold på. Indholdet har to primære funktioner: 

  1. Det skal engagere og konvertere de besøgende
  2. Det skal hjælpe Google med at forstå hvad din side handler om

Teksterne er som regel det bærende indholdselement, men for nogle websites kan video og billeder også spille en væsentlig rolle.

Jeg anbefaler altid, at du forud for en beslutning om hvilket indhold du skal lave – hvilke undersider du skal opsætte på din hjemmeside og hvad der skal være på dem, at du laver en ordentlig research af dit marked.

Hvordan søger folk efter det du sælger? Hvordan udtrykker de sig og hvad kalder de tingene? Hvad ligger de vægt på og hvordan overbeviser du dem bedst om, at lige netop du er den rette leverandør for dem? 

Det er vigtigt at du kommer dine kunder i møde med et sprog de kan forstå. Mange fagfolk – mig selv inklusiv, har en tendens til at kalde tingene noget andet end vores kunder gør.

Inden for VVS-branchen heder det f.eks. et ”armatur” – men alle os andre kalder det en vandhane. Hvis du prøver at sælge ”armaturer” rammer du derfor ikke nær så mange, som hvis du sælger ”vandhaner” og du risikerer at tale helt forbi dine kunder, hvis du hårdnakket holder fast i den – muligvis fagligt korrekte betegnelse ”armatur”.

Når du skriver dine tekster skal du tænke på, hvordan du kan inspirere, engagere og motivere de besøgende. Du skal tænke lidt på samme måde, som en god sælger i en butik.

Problemet på en hjemmeside er naturligvis, at du i modsætning til en sælger i en butik ikke kan justere dine måde at kommunikere på i forhold til den du står foran. Så på Nettet bliver vi nødt til, at tage højde for alle de forskellige kundetyper vi kan støde ind i.

Nogle vil have en hurtig forklaring, en bekræftelse på at de er havnet det rette sted – og så en købsknap. Andre vil ikke købe før de har fået svar på alle deres spørgsmål. Og nogle gider slet ikke læse så meget, vil hellere se en video, eller har måske brug for visuelle indtryk for at blive overbevist.

Så når du skal opbygge dine sider, bør du tænke over hvilke typer der er i din målgruppe og så forsøge at tilfredsstille dem alle. Ikke kun en enkelt type eller to. Og ikke et gennemsnit af dem alle – for gennemsnitsmennesker findes ikke.

Lav en god overskrift og en kort tekst i toppen, så alle hurtigt kan se hvor de er landet. Brug en god illustration eller en video. Skriv lidt mere nedenunder og henvis evt. til FAQ, support, handelsbetingelser osv.

Sidste del af indholdsoptimeringen glemmer mange – optimering af sidens TITLE, META-description, Social META-tags og anden META-data til objekter, som video. Det er meget vigtigt, at du også husker, at få optimeret alle disse elementer på din side. Noget af det klares muligvis helt eller delvist automatisk af dit CMS, men som regel er det en god ide, at redigere det manuelt for at opnå det bedste resultat.

Effektiv markedsføring der virker

Nu har du så en lækker hjemmeside – hurtig, mobilvenlig og med indhold der er fokuseret på din målgruppe og det du vil have dem til (købe, kontakte dig, downloade noget osv.). Det er godt.

Men uden markedsføring er der nok bare ikke ret mange der opdager din fede hjemmeside – og så kan det godt være dit skilt i ørkenen er blevet til et utroligt flot og brugervenligt skilt – men det står altså stadig langt ude i ørkenen, hvis du ikke får lavet noget effektiv markedsføring.

Desværre er der stadig mange der tror – og bilder hinanden ind, at hvis bare du kommer på Nettet, så strømmer kunderne ind. En hjemmeside er, som at have en butik på strøget, right?

Well, hvis du vil bruge den analogi, så ja – en hjemmeside er måske som, at have en butik på strøget, men før du begynder at markedsføre den, så befinder den sig altså 8 meter under jordoverfladen, sammen med forhistoriske levn, gamle lig og rotter. Dernede får du ikke mange relevante besøg af potentielle kunder.

Et vigtigt element i markedsføringen af de fleste brancher er søgemaskiner. I Danmark er det p.t. stort set lig med Google. I Google kan du så – lidt på samme måde som i en avis, enten købe annoncer, eller forsøge at optimere dig til en større synlighed i de ”organiske” resultater – den redaktionelle del af Google.

Både annoncering og organisk optimering vil for de fleste kunne betale sig. Ikke for alle, men de fleste. Jeg vil derfor anbefale, at du undersøger dit søgemarked lidt inden du kaster alle dine penge efter det. Og start så med nogle tests, så du kan få lidt konkret erfaring med hvad der virker – og hvad der ikke gør. Går det godt, så trap op.

Men søgemaskiner er naturligvis langt fra det eneste sted du kan eller bør markedsføre din nye hjemmeside. Faktisk kan jeg på ingen måde anbefale, at du ensidigt satser på kun en slags markedsføring. Det er alt for risikabelt. Det er mere stabilt, hvis du kan få et sundt miks af flere medier og metoder.

Sociale medier, som Facebook og Twitter kan være meget effektive i markedsføringen af din hjemmeside. Men det kræver så også, at du investerer noget tid i det – gør det værd at følge lige netop dig og din virksomhed på f.eks. Facebook.

Det kan anbefales, at skabe særligt indhold med fokus på engagement – som f.eks. gode konkurrencer, fede gratis downloads, gratis tools osv. Noget folk gerne vil have og synes er cool at dele.

Det er også meget muligt, at bannerannoncer, videoannoncer, e-mailannoncer og andre målrettede online annonceformer kan være godt for dig. Men uanset hvad du prøver så sørg for, at teste det ordentligt med et begrænset budget først!

Vigtigst af alt – uanset hvilken markedsføring du laver er, at vide hvad dine mål er, måle på dem og så filtrere al den markedsføring fra der alligevel ikke virker. Markedsføring der ikke virker er spild af penge.

Nogle annoncesælgere vil muligvis forsøge at overbevise dig om, at ”branding værdien” alene er det hele værd. Løb skrigende bort, hvis du hører den slags. Glem i første omgang branding.

Al god markedsføring har en branding effekt – men der er rigtig meget branding, der absolut ingen marketingværdi har og intet salg skaber.

Hvis du er en mindre virksomhed, eller bare har nogle stramme budgetter, så bør du fokusere din markedsføring på det som skaber faktiske resultater – giver nye leads, kunder og salg.

Fokuser på din User Engagement

User Engagement er et af tidens nye buzz words. Men det er ikke bare pis og Københavneri – det er faktisk mening med galskaben.

User Engagement er en fælles betegnelse for alle de data, der kan fortælle noget om, hvor engageret folk bruger din hjemmeside i forhold til andres. Det kan f.eks. være hvor lang tid folk bruger på der, hvor mange varer de putter i kurven, eller hvor høj din konverteringsrate er. Det er alle sammen tal, der kan fortælle meget om, hvor god din hjemmeside er i forhold til andre.

Google måler i dag på mange User Engagement parametre for at vurdere, hvilke hjemmesider der er bedst. Andre medier gør tilsvarende ting. Der måles generelt mere på brugerniveau end nogensinde før og den udvikling tror jeg ikke stopper. De hjemmesider der formår at opnå en høj User Engagement, vil blive belønnet med større synlighed og bedre rankings i Google.

Men det er ikke bare i andre medier, at en høj User Engagement på din hjemmeside giver gevinst. En høj User Engagement vil som regel også betyde højere konverteringer –altså at du gennemsnitligt tjener mere på hvert eneste besøg.

User Engagement optimering minder på mange måder om UX og konverteringsoptimering. Forskellen er mest, at det ikke er helt de samme parametre vi benchmarker på inden for de tre områder. Men målet er i det store hele det samme – at flere af de besøgende bliver tilfredsstillet og ender med at handle som du ønsker det.

Hvad gør du nu …?

Hvis du allerede har en hjemmeside, der i praksis er ligeså effektivt, som et vindblæst skilt i en gold og øde ørken, så bliver du desværre nødt til at se virkeligheden i øjnene: Du har brug for både bedre indhold og markedsføring. Måske er der også nogle helt grundlæggende ting ved den tekniske opsætning af din hjemmeside der skal fikses.

Det er naturligvis surt, at få den besked hvis du lige har brugt alle dine penge på den her fine nye hjemmeside. Det forstår jeg godt. Men jeg vil ikke lyve for dig. Hvis ikke du får afsat nok resurser til også at optimere dit indhold og lave noget effektiv markedsføring, så er pengene spildt. Du står med en bil uden motor og hjul.

Hvis du først er i gang med at planlægge din nye hjemmeside nu, eller er i gang med overvejelser om at flytte den du har til noget bedre, så er det nu du skal huske, at få fordelt dit budget så der også er råd til, at lave optimeret indhold og markedsføring.

Det er naturligvis meget forskelligt, hvordan du skal fordele budgettet, men for en enkel hjemmeside, for en mindre virksomhed, bør omkostningerne til at lave den tekniske del af din hjemmeside være ret beskedne. Under 10% af dit samlede budget. Resten bør du bruge på super godt indhold og markedsføringen af det.

-----

 

Jeg håber du kan bruge ovenstående til at komme videre med en bedre hjemmeside. Jeg er ked af, hvis jeg lige har smadret dit budget, men jeg vil som sagt hellere være helt ærlig over for dig. Man kommer ikke langt – heller ikke på Nettet, med gode intentioner og ambitioner alene.

Bedste hilsner – og en fortsat god dag
Mikkel deMib Svendsen

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op