Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

SEO virker ikke!

13. februar 2014 | 29.127 Visninger | 36 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel deMib Svendsen

Ekspertblogger på Amino om SEO & reputation management

I årevis er du blevet tudet ørene fulde af hvor fantastisk SEO er, og at du næsten helt ensidigt bør satse på det. Det gælder stort set lige meget hvilken virksomhed du driver.

Skriv tekster til søgemaskinerne – så mange du orker. Køb, byt og snyd dig til så mange links som du kan. Råb op – jo mere hysterisk jo bedre, i de sociale medier. Opmærksomhed for enhver pris.

Men er det virkelig sandheden? Er det virkelig rigtigt, at SEO altid er så fantastisk og at du skal satse så ensidigt på det? Kan det overhovedet betale sig for alle, at bruge resurser på SEO?

Nej, nej og atter nej!

Jeg er ked af at sige det. Hvis det er det indtryk du har fået af SEO, så er det helt forkert. Jeg vil derfor i dette indlæg forsøge, at sætte SEO i et lidt mere realistisk og korrekt perspektiv.

SEO virker … for nogle

Lad mig starte med det sidste – SEO kan ikke betale sig for alle. For nogle kan det. For mange. Men bestemt ikke alle.

Der kan være mange grunde til, at SEO ikke kan betale sig for en bestemt virksomhed – eller at det bare ikke betyder så meget.

Det kan f.eks. være, at der stort set ikke er nogle som udtrykker et ønske i søgemaskinerne, for det som du udbyder. Det kan ske hvis du lancerer helt nye koncepter, der endnu ikke er et erkendt behov hos din målgruppe. Hvis du opfandt en 5-hjulet bil, så ville der nok gå et stykke tid før folk begyndte at søge efter den. De ved jo ikke, at den findes.

Det kan også være, at der er alt for meget støj i dit søgemarked. Med ”støj” mener jeg, at for mange af dine keywords repræsenterer nogle helt andre ønsker, end det du tilbyder. Det kan f.eks. være svært for læger og plastikkirurger at ramme dem, der skal have behandlinger i og omkring kønsdelene – for alle de relevante søgninger er ”forurenet” af et mere pornografisk ønske end lægefagligt.

Et sidste eksempel er prisen. Hvis dem du konkurrerer med om dine keywords tjener meget mere på trafikken fra det end du gør kan det være umuligt at konkurrere med. Hvis dine konkurrenter f.eks. i snit tjener 20 kroner pr. søgebesøgende, og du kun tjener 2 kroner, så har de 10 gange så mange resurser, at gøre godt med.

10 gange så mange våben i en krig stiller dig temmelig svagt. I hvert fald hvis du forsøger at gå i direkte offensiv krig mod dem. Og endnu mere, hvis det er dem der nu ejer den position du vil erobre. Det slag står du til at tabe.   

Hvis du vil være seriøs med dine SEO-strategier bør du nøje overveje, hvad der er muligt i lige præcis dit (søge-) marked. Måske er SEO en virkelig god option. Måske er det ikke.

Min vigtigste pointe er, at du ikke skal tro blindt på dem der påstår, at SEO altid er godt, eller det du skal satse mest på. Du skal basere dine strategier på dit eget marked og din virksomhed.

SEO er et ”winners takes it all game”

Markedsførings-værdien af at ranke på side 25 på et keyword er så godt som nul. At forbedre dette så du kommer op på side 3 er jo en kæmpe forbedring – matematisk set, men markeds-føringsværdien i, at ligge på side 3 er bare stadig stort set nul. Det er først når du kommer op på side 1 at der for alvor er nogen værdi i det.

Det betyder, lidt forenklet sagt, at hvis du kun har budget til at øge dine rankings fra f.eks. side 10 til side 2 så skal du helt lade være – for dine penge vil være spildt. Det er først hvis du, i det mindste på nogle af dine keywords, kommer op på side 1, at du begynder at få værdi retur for din investering i SEO.  

Udfordringen er så, naturligvis, at det kan være svært at vurdere hvor mane resurser du skal afsætte, for at opnå nogle rimelige resultater i søgemaskinerne. Men ved at analysere de konkurrenter i markedet, der ranker bedst på dine keywords kan man som regel få en ret god indikation af hvor hård konkurrencen er – og der kan ud fra dette sættes nogle mål.

Jeg oplever desværre mange, typisk mindre, virksomheder, som i blind tro på SEO satser de sidste få penge de har ensidigt på SEO. Hvis den smule de har, er nok til at skabe tilstrækkeligt gode resultater er det jo godt, men det er bare langt fra altid tilfældet. Og hvis ikke det rækker til mere ende side 2-3 placeringer, og der ikke er flere penge, så er det hele spildt. Så havde det været bedre at købe annoncer for pengene. Selv med et lille budget havde det da trods alt bragt nogle få relevante besøgende til dit website.

Så min vigtigste pointe er – gå ikke ind i SEO-kampen med mindre du vurderer, at du har resourser nok til at vinde den. Eller som George C. Scott sagde: ”… no bastard ever won a war by dying for his country”.

Du kan få for meget SEO!

SEO er, i lighed med andre organiske metoder, lidt mere usikre end betalte markedsførings-kanaler. Gennem en god og vedholdende indsats kan man med de fleste organiske markedsføringsmetoder opnå langsigtede og forholdsvis stabile resultater. Men man er altid i risikozonen for, at dele, eller al, den organiske og gratis trafik fra en kilde – f.eks. søgemaskinerne, forsvinder i kortere eller længere tid.

Så det er min anbefaling, at du forsøger at holde andelen af organisk søgetrafik under de 10%-30% du sikkert ville kunne overleve, hvis det pludselig forsvandt. Naturligvis vil det gøre ondt, men du kan overleve – og det er det vigtigste.

Det er en forbandet risikabel strategi, at overdrage hovednøglen til din virksomhed til Google – hvilket du reelt set gør hvis din overlevelse 100% er afhængig af den gratis organiske trafik du får fra dem.

Hvis du i dag har en faretruende stor andel af organisk søgetrafik, så skal du naturligvis ikke løse det ved at reducere dette. Den trafik er jo god nok.

Du skal løse det ved, at øge mængden af anden trafik. Gør lidt mere i de sociale medier og få den (store og voksende) andel af den organiske trafik med derfra. Nogle sites oplever i dag ligeså mange besøgende fra sociale medier som fra søgemaskiner. Men køb også markedsføring, der hvor den er bedst – søgeordsannoncer (som f.eks. AdWords), banner annoncer, email annoncer osv.

Det vigtigste er, at du ender med et marketing mix der gør, at du kan overleve, hvis nogle af dine kanaler falder fra – ikke mindst de organiske.

De fleste bør overveje SEO

Frem for at påstå at SEO er rigtigt for alle, så er det nok mere korrekt at sige, at mange bør overveje SEO. Men det er vigtigt, at du tager ovenstående betragtninger med, når du gør dine overvejelser.

Mange virksomheder har stor gavn og glæde af deres investering i SEO. Andre har ikke. Du skal gøre dine egne erfaringer og finde det niveau der passer dig.

For de fleste virksomheder der sælger varer eller ydelser online er SEO vigtigt. Også for mange af dem, der mest sælger off-line. Men ikke alle.

De fleste bør således overveje SEO. Det gør du sikkert også. Det er klogt. Men det er uklogt, at bruge alle dine surt optjente penge på den forkerte måde på SEO – eller al anden markedsføring, for den sags skyld.

Jeg håber dette indlæg har hjulpet dig med, at tage lidt klogere SEO-beslutninger fremover. 

Læs også


Kommentarer

Poul Madsen   den 21-02-2014 kl. 10:06

God artikel, for det er rart at få tingene ned på jorden. Netop, som du skriver, kan ikke alle nå op på side 1.

Jeg glæder mig til den dag, hvor Google ændrer rankingen, så de, der var på side 1 i går, ryger ned på side 15 og derved giver plads til andre! Det er mere retfærdigt frem for SEO-vanviddet, hvor alle slås mod hinanden og er nødt til at snyde sig til bedre pladser.

Men Google ændrer næppe noget, for så var der jo ingen SEO-videnskab i det mere.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mikkel deMib Svendsen   den 21-02-2014 kl. 10:17

Google har altid, og vil altid - I lighed med alle andre søgemaskiner, forsøge at skabe de bedste søgeresultater for deres brugere. Det ændrer SEO ikke på.

Men alle medier - elektroniske eller ej, kan "manipuleres". Journalister og redaktører kan manipuleres. Og maskiner, som Google, kan manipuleres. Mere eller mindre.

Det kommer aldrig til at ændre sig. Jeg tror ikke på det nogensinde bliver muligt at skabe hverken mennesker eller maskiner som det er helt umuligt at påvirke :-)

Er kommentaren brugbar? 5 0
Mark Buskbjerg   den 21-02-2014 kl. 11:11

En super god artikel. Vi havde helt sikkert alt for ambitiøse planer i starten. Vi skulle ranke på søgeord, der var helt umulige.

Vi blev heldigvis meget hurtigt klogere. I dag har vi en lidt anden strategi, hvor vi gafler en meget stor del af vores nyhedsbrevslæsere via longtail søgninger og søgeord med lav konkurrence (der selvfølgelig er relevante for vores produkter).

Og så vinder vi dem derfra.

Så ligesom det ikke virker for alle, så er min pointe her, at det også er forskellige måder, vi bør bruge søgemaskinerne.

Eller er det en helt fejl betragtning?

Er kommentaren brugbar? 7 0
Mikkel deMib Svendsen   den 21-02-2014 kl. 11:14

Lige præcis, Mark. Det er naturligvis også måde man bruger SEO på der kan være afgørende.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Henning Larsen   den 21-02-2014 kl. 17:34

Dejlig artikel. I høj grad bør folk jagte sætninger der konvertere frem for for enkeltord der bare giver "Snusere"

Få defineret jeres målgruppe ordenligt køn alder osv ja alle de data i kan få fingre i bør i kigge på....og så tænk ud af boksen og undgå panik!!!

Er kommentaren brugbar? 2 0
lech07   den 21-02-2014 kl. 21:25

Hej Mikkel

God artikel.

Hvad ville være smart mht. SEO for en virkosmhed som min, der leverer græsk mad og underholdning? http://www.zorbas.dk og .se.

Jeg har i flere år selv kæmpet med SEO og linkkataloger, og det har gået godt på de fleste ord.

Nu kæmper jeg videre med andre søgeord såsom græsk mad og zorba og overvejer samtidigt ad words og måske udvide søgeordene. fx. at tage underholdning med og ikke kun græsk underholdning.

vh. Leffe

Er kommentaren brugbar? 2 3
Jesper Hansen   den 21-02-2014 kl. 22:00

Super artikel, ting ændrer sig, og især SEO.

Jeg har bemærket at min egen adfærd har ændret sig, og sikkert også andres. Forstået på den måde at jeg ved kommercielle søgninger nu er mest disponeret for at klikke på de øverste adwords annoncer, og ,hvis det ikke giver resultat går jeg faktisk uden om de øverste organiske og kigger lidt nærmere på dem lidt længere nede..

Det må jo være Googles drøm, for det øger jo blot deres omsætning.  

Dog tror jeg at tingene VIL ændre sig, der er behov for noget nyt på markedet for søgemaskiner. Hvad det er ved jeg ikke, for så ville jeg nok kunne blive milliardær. :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikkel deMib Svendsen   den 21-02-2014 kl. 22:31

Leffe, jeg kan desværre ikke sige hvad der er rigtigt for dig. Som jeg skriver i mit indlæg kræver det netop at man sætter sig lidt ind i den konkrete virksomhed, markedet, tester osv for at vide hvad der er rigtigt. Men det lyder da somom du er på vej i den rigtige retning :-)

Jesper, nogle gør som dig, men det store flertal klikker stadig mest på de organiske resultater. Der har ind imellem været lavet undersøgelser af det og den sidste jeg så var visse søgninger op på over 90% organisk CTR.

Den dag folk stopper med at klike på de organiske resultater er samme dag, som folk holder helt op med at læse de gode artikler i aviserne og nøjes med at læse reklamerne :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper Hansen   den 21-02-2014 kl. 22:41

Ja kan godt være at jeg er first-mover for en gangs skyld :)

Med hensyn til dit andet argument, at det at klikke på de første organiske resultater er udtryk for IKKE at falde for reklamer, underminerer netop hele ideen om SEO.

For grunden til at jeg ikke klikker på de første organiske resultater er netop at jeg godt ved at de er manipuleret.

Jeg tror at det for mange seriøse udbydere efterhånden giver bedst mening at betale for adwords. Der var engang hvor de betalte annoncer var tydeligt markeret og hvor folk klikkede på de ikke-betalte. tror det vil ændre sig, og det vil flytte fokus over på at få mest værdi ved effektive adwords kampagner.

Det vil med tiden give plads til andre søgemaskiner, der kan komme op med en måde at vise de virkelig relevante resultater. Gid jeg kunne komme op med den algoritme ;)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Hjemmeside designer - DevsSolution   den 22-02-2014 kl. 02:52

Hej Mikkel. jeg kan godt give dig ret i at værdien af en side 3 placering på en søgemaskine ikke er som sådan noget værd, men at SEO ikke er noget værd må jeg indrømme ikke passer. SEO er jo ikke bare at ligge side 1 på en søgemaskine, SEO er jo også at synlig gøre din side for search engines andre steder f.eks. så du bliver synlig i foras m.m.

Ligeledes vil en god SEO af din side og dets indhold også gøre din annoncering på f.eks. Adwords (hvis denne altså også optimeres korrekt) betydelig billigere..

Men de SEO firmaer der lover side 1 placeringer til alle, samtidig dem der ikke har forstået ideen med SEO og tror det hele blot handler om at komme på side 1 på en søgemaskine men glemmer alt det der ligger bag og de goder der er i det.

Sorry men jeg deler ikke jeres meninger med at SEO er ubetydelig for nogle. For det er i den grad ikke ubetydelig for nogle som helst.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Mikkel deMib Svendsen   den 22-02-2014 kl. 11:29

> For grunden til at jeg ikke klikker på de første organiske resultater er netop at jeg godt ved at de er manipuleret.

Jeg går så ud fra, at du heller ikke læser forsidehistorierne I de store dagblade, for de er jo også manipuleret. Det ved du godt, ik? :-)

Dine argumenter har eksisteret ligeså længe, der har eksisteret søgereklamer, men det har ikke ændret på virkeligheden. Flertallet gør noget andet og har altid gjort det.

@ DevsSolution jeg tror du skal læse mine argumenter for hvorfor SEO ikke altid er det rette valg. Det er dumt og uprofessionelt at bruge penge på markedsføring der ikke virker.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Hjemmeside designer - DevsSolution   den 22-02-2014 kl. 11:49

Helt bestemt enig i at man ikke skal bruge sine penge Unødigt, men jeg ville blot understrege at SEO ikke er unødig for nogle. Så længe man har de rette hensigter med det, og ikke blot tænker på at man organisk skal ligge side 1 på søgemaskinerne.

Som sagt har SEO flere formål hvis du spørger mig, og jeg udnytter til det yderste disse formål.

Men jeg kan kun være dig enig i at det med at få udført SEO bare for at komme på, side 1 organisk er noget man som virksomhed efter min mening aldrig skal ud i. For ja det korrekt der findes kun 10 side 1 placeringer for hvert søgeord. "så logisk kun nogle rammer side 1 med SEO".

Men derfra glemmer de som rammer side 1 så oftest at udnytte resten af formålet. På den måde ikke bare mister de en masse gratis markedsføring, men samtidig mister de faktisk også kundemuligheder der kunne have været kommet andre steder fra.

Syns bare jeg lige ville komme med mit indput til dine indlæg, så folk "måske" kunne se at nogle der udføre SEO faktisk kan hjælpe dem bredere end blot en organisk side 1 placering.

:)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jesper Hansen   den 22-02-2014 kl. 11:54

Jeg går så ud fra, at du heller ikke læser forsidehistorierne I de store dagblade, for de er jo også manipuleret. Det ved du godt, ik? :-)

Og deri ramte du lige på kornet! Hvis jeg læser dem, og de handler om et emne hvori jeg ikke er ekspert regner pr. automatik med at max. 50 procent af hvad der står er sandt.

Og problemet er jo at man ikke ved hvilke 50 procent :)

Nå men tilbage til emnet, du har sikkert testet det, ved man noget om hvor mange klik der kommer fra hhv. en AdWords topannonce kontra første organiske søgeresultat? (Samme keyword naturligvis)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mark   den 22-02-2014 kl. 16:29

I forlængelse af Jespers kommentar kommer jeg til at tænke på det kunne være interessant, hvis man kunne kigge på hvordan konverteringsraten er fordelt på side 1 i Google. Det skulle ikke overraske mig, hvis der var et sweet spot omkring 3-6 placering. Nogen der ved noget om det og evt. har lyst til at dele deres viden? :-)

Forresten, tak til Mikkel for et dejligt sobert og brugbart indlæg!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 22-02-2014 kl. 17:31

Jesper, det er godt at du er meget medie/kilde-kritisk, men faktum er, at det er de fleste ikke (I tilstrækkelig grad) :-)

Og ja, bade CTR og konvertering ved forskellige positioner - også I forhold til AdWords er testet flere gange. Og hver eneste undersøgelse jeg har set dokumentere, at der er MEGET stor forskel fra keyword til keyword og region for region. Så man kan desværre ikke udlede noget helt generelt, som passer på det enkelte keyword.

Men såvidt jeg kan se, af de forskellige undersøgelser,og egne erfaringer, holder min gamle tommelfingerregel med, at det er ca. 2/3 der kommer fra organisk stadig meget godt. På nogle keywords er det endnu mere og på få mindre.

Med hensyn til konverteringer er der også meget store forskelle. Jeg har oplevet mange brancher med TOP konverteringer fra trafik som nummer 1 i Google, men også brancher, hvor der er tegn på lidt bedre konverteringer fra lidt lavere ranks, men igen er data bestemt ikke entydigt.

Iøvrigt er det praktisk umuligt at arbejde SEO-strategisk på at få placeringer som f.eks. nummer 3 - man sigter efter top-rankings og håber på det bedste :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Bo Lauenborg   den 24-02-2014 kl. 14:01

Hej Mikkel

Super godt- og meget vigtigt indlæg, godt at du sætter den generelle misforståelse, at SEO er gud, på dagsordnen. For et par år siden skrev jeg selv et indlæg om samme emne, dog med en lidt anden vinkel, http://blog.kunderibixen.dk/2011/08/17/seo-og-usability-mig-her-og-der-og-alle-vegne/

God dag

Bh

Bo

Er kommentaren brugbar? 1 0
Hans Stokholm Kjer   den 24-02-2014 kl. 15:56

Vigtig pointe omkring "støj" på søgeordene.

Min datter skulle bruge en helt bestemt stiftblyant af mærket Parker. Hun bor i Aarhus og ville gerne købe den et sted, hvor hun lige kunne cykle forbi. Hun googlede derfor - naturligvis - Parker Aarhus - Tjek selv, hvor mange forhandlere hun fandt.

Hans

Er kommentaren brugbar? 1 1
Jacob   den 27-02-2014 kl. 11:57

Ja ,selvfølig ,SEO er ikke gud. Men man skal også ikke satse kun på en slags markedsførings methode. Den bedste reklame er stadig at folk kender dit produkt og fortæller det til andre osv. På alle medier bliver man bombarderet med reklame hele tiden og den med flest penge laver flest reklame og bliver ved med at tjene mest. Jeg har ikke TV2 eller 3 fordi jeg gider ikke blive afbrudt midt i en film. Men som iværksætter skal man bruge forskellige methoder; Seo ,flyers ,sociale medier,kort, og så have et godt produkt ,så kommer resten af sig selv.

Er kommentaren brugbar? 1 0
E T   den 28-02-2014 kl. 11:43

Hej Mikkel og andre Amino'er

Har lidt måske en anderledes spørgsmål i forhold til indlægget men her kommer den:

Hvordan ser I på fremtiden for prissammenligningssider og portaler ift. Googles PLA?

Vil Google på længere sigt overtage deres grundlag?

God weekend

Mvh.

ET

Er kommentaren brugbar? 1 0
Bo Lauenborg   den 28-02-2014 kl. 13:15

Hej ET

Godt spørgsmål. Vi har efterhånden sat en del Google Merchant accounts op og feedet dem ind i Adwords product Adds. Det fungerer ret godt og klikpriserne er meget billige og konverteringsraterne ligger væsentligt højere end almindelige annoncer.

Bliver spændende at se hvad der sker når Google ruller Google shopping ud, tror virkelig Pricerunner m.fl. kommer til at mærke markant nedgang i omsætning.

Bh

Bp

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 28-02-2014 kl. 14:46

Jeg synes det er bedst, hvis vi holder denne tråd på sporet og ikke bevæger os alt for langt væk fra emnet :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mogens   den 01-03-2014 kl. 11:20

Fin artikel,

som altid: the right = proper content is god

- og i disse tider whatever your religious belief is ..

Mit ejet site - tror jeg  - er SEO optimalt - any comments thereto ??

Er kommentaren brugbar? 1 1
jmgranner   den 01-03-2014 kl. 12:09

Områder hvor SEO er døende

Link Spamming - At bruge automatiserede værktøjer til at bygge tusindvis af backlinks til et websted er blevet ildeset i årevis. I 2014 vil denne strategi dø helt. Enhver, der stadig bruger denne strategi, vil dræbe deres egen hjemmeside.

Link Netværk - Der er mange forskellige backlink netværker derude som hævder at være i stand til at bygge links til steder automatisk uden Google eller andre søgemaskiner finde ud. Faktum er dog, at over tid, til google finde dem og devaluere deres links. I det lange løb, er disse typer af link netværk forårsage en masse mere skade end gavn, hvilket er grunden til de vil falde i unåde og til sidst dø i 2014.

Content Spinning - Folk har længe forsøgt at spare tid og penge ved at at bruge  software til "SPIN". Ændre ordene rundt, og dermed gøre det unikt. Mens der er nogle gode programmer til dette derude, ingen af ​​dem er fejlfri. Desuden er søgemaskinerne bliver bedre og bedre til at opdage den slags ting, som ender med at såre placeringerne af webstedet. Indhold spinning vil nok også uddø i 2014.

Pressemeddelelse Spam - ​​En af de SEO strategier, som var varmt i 2012-2013 er pressemeddelelse indlæg. Folk indsende pressemeddelelser med alle blog indlæg..Google har i høj grad devalueret disse typer af links, og det vil kun blive værre i 2014. Mens høje kvalitet pressemeddelelser for virkelig vigtige begivenheder er stadig vigtige, pressemeddelelse spam er absolut på sin dødsleje for 2014.

http://socialmediatoday.com/brettrelander/2030161/seo-dead-2014

Hvad kommer i stedet?

http://www.wordstream.com/blog/ws/2014/01/24/linkless-seo

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 01-03-2014 kl. 12:36

Og det lignede så til forveksling en pressemeddelelse fra Google. Verden er dog ikke helt så enkel :-)

Er kommentaren brugbar? 4 0
Andreas Bjørn Hassing Nielsen   den 04-03-2014 kl. 20:16

Rart at se en artikel der er realistisk omkring SEO. Er så træt af, at se folk (især på Amino) bede til SEO-vejen som om den er Almægtig.

Dejligt.

Er kommentaren brugbar? 2 1
Zigns   den 05-03-2014 kl. 22:13

"Hvorfor kommer vores hjemmeside i Tyskland frem på side 1 når jeg søger på helt-vildt-mærkeligt-tysk-ord, men når jeg søger på det danske, tilsvarende-men-knap-så-mærkelige-ord, som kommer vi op på side 7?" spurgte chefen på min tidligere arbejdsplads.

Tja, så er det, man skal forklare, at SEO er hundesvært, når ens produkter er helt ukendte. 

Grunden til, at vi dukkede op på side 1 i Tyskland var ganske givet, at ingen andre brugte det tyske ord OVERHOVEDET.

Og at brugerne derfor heller ikke søgte på det.

Du har ret, Mikkel, SEO virker ikke, når ens produkt er ukendt. Og de potentielle kunder ikke engang ved, at der findes en løsning på deres problem.

Selv Adwords var virkelig svært at håndtere og skrive annoncer til.

Her er Content Marketing eneste mulighed for at sætte gang i synligheden og gøre brugerne opmærksomme på, at der findes en løsning, de ikke anede, de havde brug for.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Cicoor Host & Saas ApS   den 18-03-2014 kl. 11:59

Jeg synes at din pointe med at man ikke bør satse hele virksomheden på organisk søgetrafik er værd at fremhæve.

Dette gælder selvfølgelig også andre kilder som Facebook. Jeg synes at indlæggene på Amino fortæller masser af skrækhistorier om at man har satset hele indtægtsgrundlaget på en enkelt kilde.

Et andet problem er at rigtig mange bliver kontaktet af mindre seriøse SEO firmaer, der lover guld og grønne skove og netop overbeviser folk om at de skal bruge de sidste markedsføringskroner på SEO.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Heidi Sagos   den 13-04-2014 kl. 22:31

Glad for at jeg er i en niche, der er forholdsvis smal. For mig har det kostet 10 timer i SEO arbejde, og nu efter 7 dage er på side 1 på Google :-)

Tak for en god artikel :-)

Mvh

Heidi Sagos

http://www.haandanalyse.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
monzun   den 23-04-2014 kl. 20:00

Super godt indlæg!

Fedt at få lidt facts på bordet omkring SEO

Vi er gået i luften uden at den helt store viden omkring emnet, og kunne meget nemt have brugt opsparingen her.

Så jeg takker for at du har skåret det ud i pap, så selv en newbie som undertegnede er kommet lidt mere med :-)

Med venlig hilsen

Sune Markman

http://www.salgspris.dk/

Er kommentaren brugbar? 2 0
MOA   den 23-04-2014 kl. 20:33

Jeg har gjort det lige modsat! Jeg har _INTET_ SEO, udover titler og så mit hemmelige trick ingen har luret endnu :-)

Jeg er #1 på _ALLE_ relevante ord.

Fokus på brugerne og sitet og ikke SEO er nøgleordet.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Bådsmand   den 30-04-2014 kl. 09:24

Hej

Vi er begyndt i feb. mdr. i år at få Michael fra seogroup.dk til at opdatere vores hjemmeside. Vi kan se at vi har øget vores salg med mere end 35 % i forhold til sidste og året forinden.

Jeg var selv meget skeptisk over om det var noget der kunne give noget, men det må jeg så ankende at det kan det.

Vi er så, så småt begyndt at gå ind på adwords. Så må vi se om det også giver noget mere salg.

mvh.

Steen

Marinelageret.dk

Er kommentaren brugbar? 3 0
Grønne   den 13-05-2014 kl. 15:07

Hvor er det rart, at selv SEO-eksperten kan sige, at SEO ikke virker. Du burde nok også nævne, at SEO er et langsomt "medie" sagt på en anden måde, at det er en aktivitet, der tager lang tid at generere ordentlig omsætning på.

Som du også selv nævner det, så er det et risikabelt sats udelukkende at satse SEO, idet man med tæt på 100 % sikkerhed taber i konkurrencen, hvis ikke man har de rette kompetencer inhouse eller råd til at købe det eksternt.

Der er større sandsynlighed for succes, hvis man sætter sig lidt ind i sin målgruppe, og undersøger, hvilke medier målgruppen anvender, hvornår de anvender det, og hvilket budskab man skal ramme dem med. Ved man førnævnte, så virker markedsføringen.

Jeg oplever af og til, at folk lytter lidt for meget til hvad andre gør, i stedet for at de selv spørger målgruppen.

Mvh Erik

Er kommentaren brugbar? 2 0
reneac   den 21-03-2016 kl. 12:39

Nogen gode steder man kan få link til en hobby forretning som min.http://www.hrhobby.dk

Er kommentaren brugbar? 1 1
Morten Olesen   den 21-03-2016 kl. 13:27

Dejlig forfriskende indlæg

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rued   den 07-06-2016 kl. 12:08

Vi i Webly satser også mere på Facebook og personlige referencer som måde at få kunder på.

Der er mange, der er rigtigt tilfredse med vores animationsvideoer, og det fortæller de simpelthen til deres venner og kolleger.

Det er klart der, der kommer mest ind - og vi har slet ikke råd til at bruge masser af penge og tid på SEO, så man må også bare vælge sine kampe :)

Tak for et godt indlæg!

Rued fra Webly

http://www.webly.dk - Billige animationsvideoer

Er kommentaren brugbar? 1 1
Rene Terp   den 12-01-2018 kl. 16:54

Super artikel Mikkel! Den skal med i overvejelserne!

Mvh

Rene

https://www.myth.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


FÅ EN HJEMMESIDE DER VIRKER

Waimea Business - hjemmeside totalløsning

Med Waimea Business får du en samlet hjemmeside løsning 

Priserne starter på under 2.000 kr. pr. md. alt inklusiv!

Det er mindre end de fleste betaler for SEO eller linkbuilding alene. Med Waimea Business får du både det + en teknisk perfekt hjemmeside + professionelt skrevet og optimeret indhold. 

Kontakt os i dag på info@waimea.dk eller ring på 70 22 80 82 og få en uforpligtende snak.

Bedste hilsner,

Mikkel deMib Svendsen
Direktør & Partner, Waimea Digital

Waimea Digital - SEO og Online Marketing Bureau


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer

  • Rene Terp kommenterede
    SEO virker ikke! Super artikel Mikkel! Den skal med i overvejelserne! Mvh Rene https://www.myt...
    12-01-2018 kl. 16:54
  • Rued kommenterede
    SEO virker ikke! Vi i Webly satser også mere på Facebook og personlige referencer som måde at ...
    07-06-2016 kl. 12:08
  • Morten Olesen kommenterede
    SEO virker ikke! Dejlig forfriskende indlæg
    21-03-2016 kl. 13:27
  • reneac kommenterede
    SEO virker ikke! Nogen gode steder man kan få link til en hobby forretning som min. http://www...
    21-03-2016 kl. 12:39
  • Grønne kommenterede
    SEO virker ikke! Hvor er det rart, at selv SEO-eksperten kan sige, at SEO ikke virker. Du burd...
    13-05-2014 kl. 15:07