Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reputation Management for fattigrøve

3.885 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 October 2010

Nu kan du også være med! Normalt er Reputation Management noget omstændig og dyrt noget at gå I gang med. Men der er faktisk masser af muligheder for, at påvirke dit brand i søgemaskinerne med simple og billige metoder. Du når sikkert ikke helt i mål med alle dine ønsker på den måde, men det er langt bedre end slet ikke at gøre noget.

I dette indlæg vil jeg gennemgå nogle af de lette og billige metoder, der findes til Search Reputation Management.

 

Google Alerts

Hvis du ikke allerede har opsat en Google Alert konto, så skal du gøre det nu. Med det samme! Det er nok den letteste og mest effektive måde, at holde dig informeret om, hvilke nye websites, der dukker op i Google på ”dine” keywords.

Du finder Google Alert her:
http://www.google.com/alerts/

Med Google Alert kan du opsætte keywords, som du gerne vil overvåge. Du kan vælge hvilken del af Googles indeks du vil overvåge, om du vil opdateres med det samme – eller samlet en gang om dagen, og du kan vælge om du vil have dine alerts via email eller som RSS feed.

Det sidste er smart for med RSS feeds kan du opsætte flere forskelle Google Alert feeds i en RSS reader og på den måde få et godt samlet overblik over mange grupper af keywords. Du kan naturligvis også abonnere på disse feeds på din mobil.

Jeg anbefaler, at du opsætter Google Alerts på alle dine ”brand-sensitive keywords” – det vil sige, alle de keywords, som du har udvalgt til din reputation management.

De keywords du udvælger til Search Reputation Management vil normalt være de ord, som har den største betydning for, hvordan din målgruppe opfatter din virksomhed, produkter, fremtrædende ansatte og varemærker. Nogle af disse keywords – som f.eks. fremtrædende medarbejderes navne, vil ikke optræde i dine almindelige marketing-orienterede keyword lister, og andre keywords vil gå igen – som f.eks. dine produkter, virksomhedsnavn og varemærker.

Jeg vil gå mere i dybden med keyword-udvikling til Search Reputation Management i et andet indlæg. Så nok om det for nu.

 

Yahoo Alerts

Yahoo har også en alert-funktion. Men hvis dit marked alene er Danmark, så er det næsten overflødigt at sætte op, med den ganske lille udbredelse Yahoo har her. Men er dit marked udenfor Danmark er der mange markeder, hvor Yahoos andel af markedet er så stort, at det kan betale sig at sætte alerts op her.

Du finder Yahoo Alerts her:
http://help.yahoo.com/l/us/yahoo/alerts/

 

Link til det gode

Du bør identificere de websider, der skriver positivt om emner, der er relevante for hver af dine udvalgte Search Reputation Management keywords.

Det kunne f.eks. være positive anmeldelser af dine produkter, positiv omtale af dig og andre fremtrædende medarbejdere, gode omtaler af din virksomhed osv. Gem dem alle på en liste, i et regneark eller en database.

De positive websider som du vurderer er bedst skal du så linke til. Du kan enten linke til dem på en samlet side, som f.eks. jeg gør det på mit SEO bog-website eller du kan sprede de forskellige links ud på relevante sider på dit website.

Har du muligheder for at linke til de udvalgte positive sider fra andre websites – f.eks. partnere, blogs, debatter etc, så skal du naturligvis også gøre det.

Strategien er enkel: Link til det mest positive, så det får bedre rankings, på bekostning af det mindre positive

Husk når du linker, at linke med det udvalgte Search Reputation Management keyword i link-teksten, som du har udvalgt den enkelte webside til at matche på. Det øger chancen væsentligt for, at den kommer til at ranke på det keyword.

 

Optimer dine online profiler

Der er efterhånden ekstremt mange steder på Nettet hvor du kan oprette en profil. Udover Amino er der sociale sites som Facebook, LinkedIn, MySpace osv., de fleste store dagblade og masser af andre gratis tjenester.

De fleste steder har du rig mulighed for både at optimere profilen, samt tilføje links – f.eks. til nogle af de føromtalte positive websider på andres websites.

Du kan nok ikke få plads til at optimere alle dine Search Reputation Management keywords i alle dine profiler – så spred det lidt ud. Fokuser nogle profiler på et eller nogle få keywords – og andre profiler på nogle andre. De fleste steder kan du godt oprette flere profiler – men tjek lige, om det strider mod de enkelte steders regler.

 

Der er naturligvis masser af andre ting du kan gøre for at optimere dit gode ry og rygte på Nettet og i søgemaskinerne. Men eksemplerne i dette indlæg er en rigtig god start. Hvis du følger alle mine gode råd ovenfor er du allerede bedre stillet end over 99% af alle andre sites på Nettet!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mikkel blogindlæg Skriv dig op