Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen Er Search Reputation Management uetisk?

Er Search Reputation Management uetisk?

3.828 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 September 2010

Etik er en stærkt overdreven værdi, der typisk promoveres mest, af kreativt handicappede marketingfolk, der gerne vil begrænse andre – mere kreative – i deres kreative virke.

Det er ikke fordi jeg mener, at etik slet ingen plads har i moderne forretning og marketing. Det har det bestemt! For eksempel synes jeg, at man som forretningsmand bør opføre sig forretnings-etisk anstændigt overfor kunderne – det vil sige, at man skal tale sandt, holde sine aftaler osv.

Jeg synes også man skal opføre sig etisk over for sin øvrige omverden – handle miljøbevidst, i en eller anden grad, socialt ansvarligt og med respekt for andre mennesker. Man bør ikke i sin marketing-iver tromle hen over uskyldige forbipasserende – sådan billedligt talt.

Naturligvis er der grænser for, hvad jeg synes man kan tillade sig at gøre indenfor den marketing-gren man arbejder med. Det gælder også for SEO. Men det handler mest af alt om, hvordan det man gøre kan ramme andre, helt uskyldige mennesker, som ikke er aktive professionelle spillere på markedet.

Jeg skrev tidligere på året en artikel på min engelske blog med overskriften ”Confessions of a Black Hat SEO: There is a limit to what I will do!” som går lidt mere i dybden med mit syn på de etiske grænser jeg synes der er indenfor mit eget fagområde – SEO.

Jeg har i det seneste års tid lavet flere og flere interviews om Search Reputation Management. Et af de spørgsmål jeg oftest har fået i den forbindelse er, om Search Reputation Management er etisk forsvarligt. Nogle folk har nemlig givet udtryk for, at det er det nok ikke ...

Spørgsmålet undrer mig egentligt lidt ...

Jeg kan godt forstå de folk der helt generelt er imod enhver form for markedsføring og ”manipulation” – PR, spin doktorer, lobbyisme og ja, Search Reputation Management. Jeg kan godt forstå og respektere den holdning. Jeg er ikke enig med dem, men jeg kan godt sætte mig ind i holdningen og respekterer dem der har den.

Der hvor kæden hopper af er, at lige Search Reputation Management skulle være så meget mere eller mindre uetisk end de andre discipliner jeg nævner ovenfor. I alle tilfælde handler det jo om, at forsøge at ”manipulere” omverden til, at opfatte nogle bestemte ting på den måde jeg, eller mine kunder, ønsker – frem for den holdning andre måtte have.

Search Reputation Management er strategisk ytringsfrihed

Search Reputation Management udnytter sådan set bare vores allesammens ytringsfrihed. Jeg, og mine kunder, har ligesom alle andre ret til at ytre sig – herunder også at forsøge at overbevise andre om, at vores syn på virkeligheden er den rigtige. Det er jo netop det de fleste af os synes er så smukt ved vores demokratiske civiliserede verden – i modsætning til de lande, hvor man ikke har de friheder og traditioner for, at overbevise hinanden med ord.

Retten til at ytre sig inkluderer ikke, at du skal ”dæmpe dig” så andre kan komme til. Hvis du kan ytre dig højere og bedre end andre, og hvis du kan ytre dig på en måde, så flere gider lytte på dig og dine argumenter, så må du gerne det.

Vi har ytrings-ret – men der er ikke lytte-pligt!

Sjovt nok kommer kritikken om, at Search Reputation management skulle være så uetisk ofte fra gamle folk i PR-branchen, der nok er ved at se en del af deres (tidligere) kunders budgetter forsvinde over til nye medier og områder, som netop Search Reputation Management. Det stinker således mere af brødnid, end et oprigtigt ønske om, at snakke etik.

Jeg har også hørt den fra folk, som jeg synes har misforstået søgemaskinerne lidt. De ser søgemaskinerne som sådan en nærmest hellig indretning, som markedsføringsfolk, virksomheder og alle andre har en forpligtelse til at behandle med ærbødig respekt.

Den logik forstår jeg ikke. Søgemaskiner er for mig at se medier på linie med så mange andre medier. Som virksomheder og marketingfolk skal vi da udnytte dem på samme måde som vi forsøger at udnytte alle andre medier. Med respekt når det er på sin plads – og med en mere aggressiv tilgang, når det er det vurderes at føre til de bedste resultater.

Det er i øvrigt meget sjældent jeg hører virksomheder snakke om etik i forbindelse med SEO og Search Reputation Management. Det er ikke det de spørger om på konferencer og når jeg rådgiver dem. Etik er mest noget virksomhederne snakker om, når der er nogle udefra – gerne fra pressen, der lytter med. Når døren så er lukket igen snakkes der kun om, hvordan de kan nå deres mål. Det er resultater det handler om. Ikke etik.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op