Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om opstart og drift af virksomheder

Jagten på den geniale ide

Skrevet af:
15. december 2016 | 3.405 Visninger | 5 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mette Maria Terp

Ekspertblogger på Amino om opstart og drift af virksomheder

Alle iværksættere har hver især deres iværksætterrejse. Nogen har haft rejser, hvor der har været meget turbulens (mange ups and downs), hvor andre har kunnet tage rejsen i en lidt mere lineær proces. Nogen har måtte stoppe rejsen for at finde ud af, at iværksætterlivet ikke var dem, hvor andre stortrives i denne verden. Selvom incitamentet for netop at påbegynde denne iværksætterrejse spreder bredt, så er fællesnævneren for dem alle, at de er startet med en idé. Det giver sig selv. Ingen idé, ingen forretning. 


Måske er termen “idé” ikke tilstrækkelig at bruge i denne kontekst. For når jeg taler om idé, så taler jeg ikke om den revolutionerende idé man oftest hører om i medierne. Jeg taler i bund og grund om det fundament der skal til for at bygge en forretning op. En value proposition, om man vil. Hvad er det for en værdi man vil give sine kunder. Og på godt dansk: Hvad vil man gerne sælge?


Men ikke desto mindre vælger jeg at bruge termen “idé”, da det er præcis det jeg gerne vil skrive om i dette blogindlæg: Illusionen om at man skal finde den geniale idé, før man springer ud som iværksætter.


Ser du, jeg oplever så mange som gerne vil være iværksættere, men som aldrig rigtig kommer ud over stepperne. Og en stor årsag til dette faktum er den evige jagt på den geniale (eller perfekte) idé, som nemlig forbliver præcis hvad den er - en jagt på en illusion som i 99% af tilfældene aldrig bliver til en forretning. Og det er ærgerligt, når man tænker på, hvor mange kloge og kreative mennesker der er ude i det danske land 😉


Afhængig af hvilken branche man godt vil starte en forretning op i, så varierer det naturligvis af, hvor meget behov for idégenerering der er. Iværksætteri er jo mange ting, men det kan godt blive glemt lidt i en verden fuld af buzz-words som disruption, tech og startups. 

Men iværksætteri er jo ligeså meget den selvstændige håndværker, tekstforfatteren, freelanceren og webshop-ejeren. Iværksættertitlen er trods alt ikke kun forbeholdt virksomheder med nytænkende idéer, så lad os lige anerkende det til at starte med. Og så tilbage til det med idégenereringen ;)

For hvis man vælger at starte virksomhed i eksempelvis i en af de ovenstående brancher, så er der måske ikke det store behov for idégenerering. At være selvstændig håndværker giver lidt sig selv, hvilket produkt man skal sælge.

 

Hvis man derimod bevæger sig lidt over i den type virksomheder, hvor forretningsgrundlaget ikke ligger lige til højrebenet, så er det at jagten godt kan opstå. 

Og i jagten kan der være forskellige typer personer, som deltager. 

Den ene er personen, som får en ny forretningsidé nærmest hver dag og derfor ikke kan beslutte sig for hvilken han/hun skal gå med. For hvad nu hvis man gik med den forkerte idé!

Den anden er personen, som lige umiddelbart ikke virker som om hun/han jager en idé. For personen har simpelthen svært ved at komme på en idé!  Men jagten fortsætter, for hun/han prøver stadig at finde frem til den geniale idé, som skal sikre personen succes som iværksætter. 

Begge typer er dog lige uhensigtsmæssige. For udfaldet er det samme - man sidder fast i jagten og formår aldrig at gå fra “wantrepreneur” til "entrepreneur”.

 

Såeh - hvad skal man så gøre for at komme ud af den evige jagt på den geniale idé og i stedet springe ud som iværksætter? Svaret er faktisk ret simpel: Man skal droppe illusionen om den perfekte idé og se at komme i gang med at få eksekveret!

Det lyder måske lidt for simpelt, men det er det faktisk.

 

Hvis man er type a, som har hundredevis af idéer, så er det naturlivis lidt mere simpelt. Så er det i bund og grund bare at vælge en af de idéer man tror har det største potentiale og så i gang med at få eksekveret.

Hvis man er type b, som ingen forretningsidéer har, kan det godt være en anelse mere op af bakke, men bestemt ikke umuligt at finde ud af, hvilken forretning man skal starte.

Lidt forslag til hvordan man idégenererer kan jeg sige, at jeg selv oftest får en masse idéer med den tanke som hedder “hvad ville jeg virkelig gerne ønske eksisterede” eller “hvad irriterer mig ikke findes”, og prøver så at tænke i løsninger (aka idéer) ud fra det mindset. Som hovedregel vil det i hvert fald være rigtig klogt, hvis man selv ville bruge sit eget produkt!

Man kan også prøve at kigge lidt nærmere på, om der er nogle huller i bestemte markeder (det kræver dog formentlig en vis form for branchekendskab til de bestemte markeder).

Man kan også prøve at kigge på, hvilke trends der er lige nu og tænke over, hvilken retning samfundet går. Der er mange mange måder at idégenerere på (+ læse bøger, blogs og artikler om det). Google er (som altid) din ven her.

 

Uanset hvilken idé man vælger at gå med, så kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at teste sin idé inden man kommer for langt i processen. Hvorfor? Fordi man altid har tendens til at synes, at ens eget produkt er det mest fantastiske i hele verden!

Og det skal man også synes. Man skal sgu være forelsket i sit eget produkt- ellers vil man få meget svært ved at sælge det! Men når det så er sagt, så er sandheden, at der højest sandsynlig er meget få mennesker, som er ligeså forelsket i ens produkt som man selv er (hvilket faktisk kan være svært for nogle at forstå!). Men sådan er det. Derfor er det så vigtigt, at man får testet sin idé ved rent faktisk at finde ud af, om dem man gerne vil sælge sit produkt til (sin målgruppe) rent faktisk gerne vil købe ens produkt inden man kommer for langt i processen (aka får spildt tid og penge på en idé, som aldrig bliver bæredygtig).

 

Derfor: Hvis du sidder derude og gerne vil være iværksætter, men ikke ved hvilken forretning du skal starte, så er det på tide, at du dropper tanken om den geniale idé. Den findes simpelthen ikke. Ikke på idéplan i hvert fald. Jeg tror næppe, at Mark Zuckerberg vidste, at han havde fundet på en af tidens mest revolutionerende idéer, da han i sin tid startede Facebook. Og sådan er det med nye forretningsidéer. Man ved aldrig, hvordan folk responderer på ens produkt. Måske alle elsker det til at starte med. Måske den lige skal twistes en gang før, at ideen bliver bæredygtig. Men muligheden er selvfølgelig også, at der simpelthen ikke er et marked for idéen. Men det ved man ikke før man har fået eksekveret idéen. Derfor test, test, test og lad vær med pr. automatik at holde fast i den originale ide. Vær villig til at adaptere til markedet og find ud af hvor der er størst markedspotentiale. Og husk også gerne på de her ord: “if you gonna fail- fail fast”. Som i bund og grund betyder, at hvis man alligevel skal “fejle”, så gør det hurtigt og lad vær med at blive ved med at få noget til at fungere, som aldrig vil komme til at fungere.

 

Good luck ;-)

Læs også


Kommentarer

Michael   den 15-12-2016 kl. 09:51

(Derfor test, test, test og lad vær med pr. automatik at holde fest i den originale ide.)

Det er ellers sjovt at Feste hver gang man har fået en ide.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Marianne   den 20-12-2016 kl. 06:41

Hej Mette Maria - tak for godt indlæg. Hvordan vil du med din erfaring anbefale at teste om et produkt har salgs/markeds potentiale ? Vil du bruge facebook, testpaneler ( dyrt) eller blot spørge famile og venner. Ofte er der langt fra hvad forbrugere siger til at de faktisk køber et produkt. jeg høre gerne din erfaring med dette ?

mvh Marianne B

Er kommentaren brugbar? 1 0
mettemaria   den 27-12-2016 kl. 09:53

Hej Marianne,

Tak for din besked.

Du har helt ret i, at der ofte er langt fra at folk siger de gerne vil købe produktet til de rent faktisk vil det!

Derfor kan det godt være problematisk udelukkende at tage det approach, når man vil teste om der er et marked for sin ide.

Jeg vil derfor anbefale at man laver en eller anden form for “minimum viable product”. Dvs få lavet produktet med de “minimum” features der skal til (og gerne med så få penge som muligt) for at få testet om ens produkt er bæredygtigt.

Men jeg vil stadig som fase 1 ALTID begynde at snakke med andre om min ide. Der er så mange mennesker derude, der er så bange for at dele deres ide fordi “hvad nu hvis nogen stjæler deres ide”. Ved at have den skeptisk går man glip af SÅ meget brugbar information- og formentlig også folk der kan hjælpe en videre med sin ide.

Håber du kan bruge mit svar- du må sige til hvis jeg kan hjælpe yderligere ;-))

Kh Mette Maria

Er kommentaren brugbar? 1 0
Peter Malling   den 10-01-2017 kl. 22:55

Du skriver, at mange ideer udspringer af et behov, man selv har. Men strider det ikke imod en anden vigtig pointe, at man skal elske sin forretning, og vel også helst være rigtig god til det? Hvis jeg nu fx synes, at det ville være en rigtig god ide at jeg kan bestille tøj på nettet, der passer mig, fordi jeg netop ikke selv kan finde ud af det der med tøj, og iøvrigt ikke rigtig gider det (det er derfor jeg ser et behov for at "der er nogen, der gør det for mig"...) Så er jeg vel ikke just den rigtige til at starte en sådan forretning op, vel?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Per otto sandkvist   den 21-01-2017 kl. 11:12

Jeg har lavet en simpel behov opfindelse, som kun forsikringer vil have interesse i at købe, har du et godt forslag til hvordan jeg får solgt min behov ide, inden den bliver stjålet, den er millioner værd for forsikringsselskaberne.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Mette Maria skriver


Mette Maria Terp

Mette Maria er iværksætter og har mere end 12 års erfaring med iværksætteri.

Hun startede sin første virksomhed som 19-årig og har undervejs fået masser af værdifulde erfaringer om dét at starte og drive virksomhed, som hun elsker at videregive til andre.

Hun er i dag co-founder af Beautybase- en beauty tech virksomhed, som digitaliserer skønhedsbrancen.

Derudover er hun den danske og europæiske ambassadør for Women’s Entrepreneurship Day og så har hun en kandidat i innovation & entrepreneurship fra CBS.

Du kan læse mere om Mette Maria på www.mettemaria.com



Seneste kommentarer