Mit sidste indlæg handlede om mit første møde, som nyt medlem i et fantastisk netværk -
tankerne inden tilmelding og under mødet. Jeg har nu deltaget ved flere netværks arrangementer
og har lært at følgende er værd at vide, når man kaster sig ud i at netværke med andre.
Vær forberedt:
De fleste netværksmøder og arrangementer, starter med en kort ”elevatortale” fra hver af de fremmødte.
En elevatortale er en kort præsentation af dig selv og dine færdigheder (max. 30 sekunder).
Uanset om der er tradition for at starte med en præsentationsrunde eller ej
– er det vigtigt at have en kort forklaring klar, da du utvivlsomt vil modtage følgende spørgsmål:
- Hvem er du?
- Hvilken virksomhed repræsenterer du?
- Hvilke produkter eller ydelser kan du tilbyde?
- Hvad kan du bidrage med? Byde ind med?
Arrangementet:
Er der lagt op til workshops eller foredrag om et bestemt emne?
Overvej hvorfor du har tilmeldt dig netop dette arrangement, hvad du vil vide mere om og hvad du
selv kan bidrage med? Så får du meget mere ud af det.
De andre deltagere / medlemmer:
Vær open minded, høflig og imødekommende overfor de mennesker du møder. Selvom du ikke umiddelbart
tænker at pågældende er potentiel samarbejdspartner, sparringspartner eller kunde, vil kendskabet til denne
person forøge antallet af kontakter for dig. Jeg oplever at det netop er personer med en anden baggrund og
branche end min egen – der giver mig inspiration og nye indgangsvinkler til igangværende projekter.
Derudover er der store fordele i at kunne søge information og hjælp i andre fagkredse.
Vær loyal, tillidsfuld og tillidsvækkende:
Netværk handler om at vokse – fagligt såvel som personligt. For at kunne udvikle sig er det nødvendigt
at kunne vise sine svage sider frem – og bede om hjælp. Det er vigtigt at kunne åbne sig til de andre i
netværket i fortrolighed. Ellers er det ikke et netværk ”der rykker”. Og det er virkelig dårlig karma,
at udnytte andres svagheder, give dårlige referencer eller nedgøre andre medlemmer.
Det er derimod yderst positivt hvis man kan henvise kunder, bekendte og
netværksmedlemmer – til at modtage hjælp fra andre i netværket.
Vær synlig, aktiv og engageret:
Deltag i så mange arrangementer som du har overskud, energi og mulighed for. Gode relationer bygges
over tid og ikke ved første møde. Medbring ALTID visitkort og eventuelt dit markedsføringsmateriale.
Og helst med profilbillede på – for større genkendelighed!
Det øger din synlighed i netværket længe efter og giver de andre deltagere mulighed for
at kontakte dig på et senere tidspunkt.
Er du i et netværk du ikke brænder for? – så meld dig ud!
Du spilder både din og andres tid hvis du er inaktiv, uengageret og udviser ligegyldighed.
Jeg har hørt netværk sammenlignet med en buffet. Hvis man altid ankommer med et tomt fad
– går man oftest tomhændet derfra. Man kan ikke høste noget, der aldrig er sået.
Mulighederne i et netværk er derimod nærmest uendelige – hvis man sætter en lille spire,
hver gang man mødes. Tænk over hvad du har at tilbyde, hvad du kan bidrage med.
Det du giver skal nok komme retur.
Se mulighederne og fasthold dem:
Se muligheder fremfor begrænsninger. Og husk at holde dine kontakter ved lige.
Send gerne en hilsen til de andre deltagere i dagene efter mødet, med tak for sidst.
Fortæl hvad mødet med den pågældende har betydet for dig. Blev du inspireret?
Imponeret? Fik du særlig brugbare tips eller vil du tilbyde din hjælp til en udfordring
vedkommende står overfor?
Et godt netværk er for mig en samling af mennesker der brænder for noget,
inspirerer hinanden og deler både succes og dårlige oplevelser.
Netværk er:
Højere at flyve – og flere til at gribe!
Mvh.
Mathilde Andersen
Webmontøren
Medlem af WIB Danmark
(Women in business)