Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

8 E-mail automations som sætter turbo på dit salg

823 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 November 2019

E-mail automations er et eminent (og tidsbesparende) værktøj til booste din e-mail marketing.
Som nævnt i et tidligere blogpost, så anbefaler jeg ALLE uden undtagelse at integrere automations til deres e-mail marketing. Alle de store ESP’er på markedet understøtter de forskellige muligheder, så det er blot at springe ud i det. Nedenfor vil jeg guide dig igennem otte essentielle e-mail automations, som jeg mener enhver B2C forretning bør sætte op.

#1 E-mail Automation: Velkomstmail

Den første, men nok også den vigtigste automation.
Det er her, at du første gang kommunikerer til dine nye kunder. Du vil opleve, at din OR er tårnhøj her. Hav det in mente og gør dig derfor ekstra umage med din content. Din velkomst automation kan sagtens bestå af flere forskellige mails. Har de besøgende signet sig op til dit nyhedsbrev med det incentive at få 10%, så lad det være den første mail. Vi anbefaler, at du sætter en deadline på rabatkode f.eks. 48 timer. Send en reminder til dem der endnu ikke har indløst koden efter 24 timer og igen når der er 3 timer til udløb. På den måde har du hurtigt de tre første mails i din serie klar, og har nu gjort alt i din magt for at sikre første salg.

Næste mail kunne være en historie om din virksomhed. Det kunne også være events, quizzer eller tips og tricks. Næsten ingen nyheder eller tiltag er så kedelige, at du ikke bør fortælle om dem. Det skaber awareness, som senere hen er med til at øge din omsætning. Pynt gerne mailen med ”udvalgte produkter”. Det gør ikke noget, hvis du også kan samtidigt kan sælge lidt på en god historie.

#2 E-mail Automation: Gensendelse

Hos langt de fleste virksomheder gælder det, at ca. 60-80% af deres e-mail database ikke åbner de tilsendte e-mails. Dette råd er simpelt, men ikke desto mindre vanvittigt effektivt. Sæt dine e-mails (også manuelle) til at sende ud igen dagen efter første afsendelse, men kun til dem som ikke åbnede mailen. Bevar din HTML, men skift din subject line. På den måde hæver du lynhurtigt din OR med 10%. Undgå at misbruge denne metode. Send kun én gentagelsesmail med det samme content.

#3 E-mail Automation: Anbefal produkt

En uges tid efter, at dine kunder har købt et givent produkt, bør du sende en ”anbefal os mail”. Gør mulighederne overskuelige med links direkte ind til siderne f.eks. Trustpilot og Google. Skriv mailen som det er. Du ønsker at levere det bedste produkt og den bedste service, men vil gerne have feedback.
Lad dine kunder fortælle deres oplevelser gode som dårlige. En god Trustpilot og Google score skal bestemt ikke underkendes. Du kan ligeledes markedsføre dig på samme og skabe større vækst. Win/Win!

#4 E-mail Automation: VIP

Mennesker elsker at føle sig specielle – det samme gælder dine kunder!
Det er helt fint at forskelsbehandle her. Udnyt din data og beløn din købestærke gruppe af VIP-kunder.

Ved Black Friday, juletilbud eller januarudsalg kan du f.eks. give dem adgang før tid. Du kan også øge deres rabat med 5-10% mere. Ved køb af produkter X antal gange kan du sende en rabatkode på X-% ved næste køb. Reelt kan en VIP-status også bare udløses ved at klikke på sig videre for én eller flere mails. Det er din gruppe, men husk at beløn dem engang imellem – det betaler sig.

#5 E-mail Automation: Vind dine kunder tilbage

Størstedelen af din e-mail liste består højst sandsynligt af kunder, som ikke har købt i lang tid. Dine leads er gået fra varme til kolde og ligger nu næsten døde og påvirker din overall OR negativt. Er de så uden værdi? Tværtimod. Du gør klogt i at sætte en automation op, som målretter lige efter dette segment. Vind dine kunder tilbage. De kender dig allerede. Send en ”Hvor blev du af” eller ”Vi savner dig her hos Lacuna Digital”. Giv dem en rabatkode, gavekort eller gratis produkt ved næste køb. Du vil mærke effekten med det samme.

#6 E-mail Automation: Mærkedage

Husk at fejre dine kunders mærkedage. Har du data på deres fødselsdags dato, så sørg for at sende en hilsen med enten en rabatkode, et gavekort eller et gratis produkt ved køb af XXX kr. Det er op til dig, hvad gaven skal være, men sæt en fornuftig udløbsdato på et par dage, da det ikke er alle som lige ser den på dagen. Send gerne en reminder.

Du kan lave samme type mail for brugeren ved årsdagen af deres nyhedsbrevstilmelding. Fars/Mors dag fungerer også, hvis ikke det er noget du specifikt sætter fokus på via dine manuelle nyhedsbreve.

#7 E-mail Automation: Tabt kurv

Opsæt en e-mail automation til alle de kunder, som af en eller anden grund efterlader deres kurv i din webshop. Vi anbefaler, at første mail sendes ud efter 1-4 timer. Er der ikke reageret på mailen kan du med fordel sende en ny. Nogle opsætter en lille rabatkode, men pas på, at mønsteret ikke lures.

#8 E-mail Automation: Salgsopfølgning

Du kan med fordel opsætte opfølgninger på købte produkter. Sælger din forretning produkter, hvor kunden på et tidspunkt løber tør (f.eks. parfume), så sæt en e-mail automation efter x-måneder, hvor du spørger ind til, hvorvidt det er tid til at købe igen. Det er en fantastisk måde at holde på dine kunder, men også skabe naturlig awareness.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mark blogindlæg Skriv dig op