Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Sådan kickstarter du din digitale marketing uden at bruge en formue!

2,166 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 October 2019

Der er mange måder, hvorpå du kan vækste din virksomhed gennem digital marketing. Vi vil gennemgå trin-for-trin, hvad vi hos Lacuna Digital, mener er en af de bedste måde at kickstarte sin digitale marketing på. Vi har taget udgangspunkt i vores case med kunden, GUN-BRITT. En e-commerce forretning, som sælger hår- og hudplejeprodukter. Nedenstående metoder har boostet deres produktsalg med 400%. Har du en e-commerce forretning, kan du med fordel benytte dig af disse tips.

E-mail

E-mail marketing er (stadig) den bedste og mest værdifulde digitale kanal der findes. Det er derfor ekstra vigtigt, at du værner om din e-mail database.

 

Step 1:
Sørg for at have en sign-up box på dit website. Der findes flere varianter, og du kan med fordel tage flere i brug. Den mest simple og essentielle er typisk den du finder i bunden af websitet:

Du kan med fordel også benytte dig af det der kaldes pop-up signup. Her er der et væld af muligheder. Alt efter dit valgte incentive, kan det være en god ide at centrere det på siden eller kun lade den poppe op i hjørnet. Hos GUN-BRITT er incentive 20% rabat ved første køb. Derfor har vi valgt at sætte den i max fokus med en centreret pop up til unikke besøgende.

Step 2:
Har du problemer med at skabe et attraktivt grundlag for sign-up er der massere af muligheder på markedet. Vi benyttede os i dette tilfælde af et gamification setup, hvor vi fik lavet en julekalender med 24 låger. Denne løsning er dog som regel betinget af en omkostning på mellem 5-10.000 kroner hos de forskellige gamification sider.

Step 3:
Find en ESP der passer til dine behov.
ESP betyder email service provider. Det er det program, du sender dine mails fra. Der er mange forskellige (og gode) muligheder. Mailchimp er den mest kendte på markedet, men den passer måske ikke til dig. Active Campaign, Campaign Monitor, Getresponse og Klaviyo er alle ekstremt gode alternativer og har hver deres forcer. Gør dig selv den tjeneste, at sætte dig ind i dem, og vælg ud fra dit behov og ikke blot prisen.

Step 4:

Du kan lave dine mails mange forskellige steder. Er du ikke en haj til photoshop og kodning, så anbefaler vi, at du bruger et program der hedder Beepro.io. Det er en simple drag-and-drop HTML creator, som fungerer langt bedre end den diverse ESP’er tilbyder. Det er vigtigt, at du ikke føler du skal opfinde den dybe tallerken, hver gang du sidder og skal lave et nyt nyhedsbrev. Hellere få noget ud end intet. Ligger du ikke inde med nogle lækre billeder, så kan du fint benytte dig af tekst. Vi anbefaler dog, at hvis man har muligheden, så får du lavet nogle lækre billeder, der fremstiller dit produkt på bedst mulig måde.

Step 5:
Gør e-mail automations til din ven.
Benytter du dig ikke af automations endnu, så er det bare med at komme i gang. En e-mail automation er et auto-pilot værktøj. Du sætter en (og gerne flere) mails op og indstiller afsendelsen efter givne triggers. Start med at bygge et velkomst flow op. Har du lovet en rabatkode, så er det nærliggende at afsende den som første mail. Herefter kunne du indstille næste mail til at ryge ud x-timer efter, hvis brugeren ikke har benyttet sig af den endnu som en venlig reminder. Efterfølgende kunne du med fordel fortælle lidt om din forretning for at skabe kendskab. Vær gerne personlig og oplys brugeren. Det kunne være, at du har stort fokus på klimaet og genanvendelsen i dit produkt - fortæl det! Ikke alle mails bør være præget af salg. Der er massere af muligheder og hver virksomhed har en god historie at fortælle. Der er et væld af forskellige e-mail automations og opbygninger. Nogle mere kringlede end andre. Vi foreslår at du i hvert fald har et velkomst flow, en tabt kurv automation og en anmeldelse ved produktkøb automation som minimum. Herefter kan du bygge på med mer-salg, product-retargeting, fødselsdage, loyalitetsbonus, genaktivering af inaktive brugere mv. 

Step 6:
Hold fast i dine kampagne mails.
Selvom email automations er fantastiske, er det ikke nok i sig selv. Send derfor stadig kampagne emails. Frekvensen på udsendelser er meget subjektiv. Det kan være alt fra én månedlig udsendelse til udsendelser flere gange om ugen. Kig på din unsubscribe rate og vurder tabet af brugere. Kig på relevansen af dit indhold og slutligt indtjeningen. Prøv dig frem, og vær ikke bange for sende et nyhedsbrevet for meget. Med tiden får du en god fornemmelse af, hvordan dit setup skal se ud fremtidigt.

Facebook

Der er mange elementer af Facebook annoncering. Nedenstående er nogle bud på, hvordan du med fordel kan benytte dig af verdens største sociale medie som en digital kanal til at vækste din forretning.

Lead Ads:
Har du benyttet dig af ovenstående e-mail tips, men stadig ikke føler, at der kommer nok sign-ups til dit nyhedsbrev? Så er Lead Ads måske lige, hvad du mangler.

Lead Ads fungerer som en integreret sign-up box for din virksomhed på Facebook. I GUN-BRITTs tilfælde har vi opsat flere konkurrencer, hvor præmien har været et gratis klip i hendes salon. For at deltage, skal brugeren afgive sin permission i form af navn og email. I dette tilfælde har det skabt mere end 15.000 nye tilmeldinger til nyhedsbrevet til en meget lav pris på under 3 kr. i gennemsnit. Vær opmærksom på, at din Lead Ads annonce(r) ikke behøver at være bygget på en konkurrence. Det kan også være, rabatkoder, give-aways, e-bøger som du selv har lavet eller noget helt fjerde. Prisen per lead afhænger dog af relevans og incentive alene. Har du derfor ikke noget spændende at give for brugerens oplysninger, har du også en dyrere leadpris. Omvendt kan du ende med bare at samle konkurrenceryttere op, som ikke har interesse i dit produkt, hvis dit incentive er alt for godt. Det er derfor en hårdfin balance. I den forbindelse, er det derfor også essentielt at kende livstidsværdien for dine brugere. Start hellere for lavt end for højt, når du laver din første Lead Ads annonce. Det skal understreges at 3 kr. ikke er en rettesnor for din leadpris. Køber du ind til leadpris á 25 kroner, men har en livstidsværdi på 35 kroner, er det selvsagt en god forretning. Du vil sikkert også opleve at dine lead annoncer genererer direkte salg - dette er blot en ekstra fed bonus!

Top-funnel trafik.

Du kan med fordel også bruge Facebook som en kanal til at skabe mere trafik direkte til dit website og på den måde hæve dine månedlige besøgende. I GUN-BRITTs tilfælde har vi benyttet os meget af dette for skabe det vi kalder top-funnel trafik. Top-funnel trafik er brugere som besøger dit website af ren nysgerrighed, men endnu ikke har gjort sig de store overvejelser omkring et reelt køb endnu. De er endda højst sandsynligt førstegangsbesøgende. Det vil derfor også sige, at budskabet skal være langt blødere, og de potentielle kunder skal stifte bekendtskab til dit brand fremfor at få krænget et produkt nedover hovedet.

Push annoncering

Med push annoncering er der en masse muligheder for at segmentere din annonce efter den rette målgruppe. De typiske segmenter bunder i demografiske forhold som køn, alder, geografi mv.

Har du nu også opsamlet en masse nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev, kan du gå ind og lave det der hedder en kopi-målgruppe. Her kan du altså bede Facebook om at finde brugere, der minder om dem, som du allerede har indsamlet. De befinder sig længere nede i din funnel og er mere købsparate.

Retargeting
Kobler du ovenstående med retargeting, er du rigtig godt stillet. Det er for os et absolut must-have, hvis du vil hæve din omsætning via Facebook annoncering.

Her rammer du brugere, der har interageret med din virksomhed enten via website-besøg, din facebookside eller nyhedsbrevstilmelding. Disse leads er placeret længst nede i din funnel, da de allerede har udvist en tidligere interesse. Med retargeting sikrer du dig, at de rammes af netop din annonce i en angivet tidsperiode. Denne gruppe er med sin placering nederst i din funnel den mest købsparate og her, hvor din annoncering virkelig batter.

Dette var en lille guide til, hvordan du kickstarter din digitale marketing uden at bruge en formue. Ikke alle steps er afhængige af hinanden og du kan med fordel prøve det af som du tiltænker størst værdi for din virksomhed.

Budget om måneden (vejledende priser):
Pop-up: 0-350 kr.
ESP: 500-2000 kr. (prisen varierer alt efter dit valg af ESP og størrelsen på e-mail databasen.)
Beepro: 100 kr.
Facebook: 100-XXX kr. (du sætter prisen, men vær realistisk omkring din budgettering og forventede outcome)

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mark blogindlæg Skriv dig op