Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Malene Fich Weischer fra Netinspire.dk Kan man overhovedet sælge noget på Facebook?

Kan man overhovedet sælge noget på Facebook?

1.730 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 October 2015

Når jeg taler facebook med kunder, så er det min erfaring, at de er opdelt i to meget faste lejre:

De, der mener, at facebook ikke er andet end pjat

og de, der mener at facebook kan bruges til ALT!

Hvem af dem har så ret? Ifølge min erfaring ingen af dem. For facebook er en lidt finurlig størrelse og skal du bruge det professionelt, kræver det, at du sætter dig godt ind i de præmisser, facebook eksisterer på - og det kræver først og fremmest at du sætter dig i din modtagers sted:

Prøv engang at tænke over, hvornår du selv bruger facebook. Eller rettere: Prøv at tænke over, hvad du egentlig bruger facebook til?

For langt de fleste af os er facebook blevet et tidsfordriv. Noget uforpligtende, som vi hurtigt bladrer igennem for lige at holde os opdaterede på, hvad verden og vennerne går og foretager sig lige nu. Det gør vi, når vi spiser morgenmad, sidder i toget på vej til arbejde, venter på at kartoflerne koger, sidder i sofaen om aftenen osv. osv.

Når vi er på facebook er vi med andre ord inde i vores privatsfære. Hér gider vi ikke at tage stilling til en masse eller udfordres for meget – det er nemt tilgængelig underholdning, der fanger os, hvilket så selvfølgelig kan have mere eller mindre dybe; alt efter præference.

Men det er dér – i det state of mind – de fleste af os er på facebook.

Så skal du have noget professionelt ud af facebook, skal du være bevidst om, at det er i det mode, du møder modtageren. De færreste gider beslutte sig for, om de skal købe det ene køleskab eller det andet, når de er på facebook, så jeg vil tvivle på, hvor godt mediet er til at afstedkomme et konkret køb af den type varer her og nu. – Men omvendt er det kanongodt til branding. Som senest Spies’ kampagne ”Do it for Mom”, der gik hen og på ingen tid blev et viralt hit, fordi den netop forstod modtagerens behov for noget sjov, let fordøjeligt og nemt delbart. Måske bliver selve den konkrete rejse først købt og betalt om nogle måneder, men hvem ligger længst fremme i bevidstheden, når rejsen skal bestilles? Det gør Spies.

Men betyder det så, at du primært kan bruge facebook til branding og slet ikke kan sælge noget?

Nej, det betyder det ikke. Jeg har selv flere kunder, som har facebook som primær salgskanal og sælger ganske pænt. Men for dem alle gælder det, at deres produkt er noget, der netop rammer ind i privatsfæren. Det kan være personlig udvikling, skønhedspleje eller andet, der er forbundet med vores personlige side i en eller anden form. Det bliver en slags forlængelse af den hyggestund, man har, når man er på facebook, og SÅ virker det.

Men det hele handler altså om at møde modtageren med det rigtige budskab. Med den rigtige tekst, den rigtige film, det rigtige produkt – og på en måde, der respekterer, at modtageren er i sin privatsfære.

God fornøjelse med det,

Malene

PS:

Ønsker du en personlig sparring om hvilke digitale muligheder, du skal satse på, så tag fat i mig her. Jeg hjælper også gerne med at skrive din webtekst, SEO-optimere dit site og i det hele taget få dit budskab ud på nettet.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Malene skriver Skriv dig op