At kommentere på blogs er en super god måde at skabe sig et navn, og skabe trafik. Samtidig er det en god måde at bidrage til dine communitys på. Men ligesom emails er meget mere end bare emails, er der også en videnskab bag "gode" comments. Derfor har jeg skrevet en guide, med mit syn på, hvilke elementer der udgør en god kommentar. Bon appetit.
Giv
læseren noget af værdi
Jeg har altid været af den
overbevisning, at en comment ikke er stedet for en salgstale. Giv i
stedet nogle gode
råd, baseret på din (professionelle) erfaring. Det skaber en tillid til
dig som
person, og hvis tilliden er tilstrækkelig stor, skal læseren nok tage
den action du leder hen mod. At give læseren noget af værdi, er i mine
øjnene hele formålet med en comment. Husk derfor altid at give værdi i dine comments =)
Henvisning
Den nemmeste, og mest effektive måde at skrive en behjælpende/trafikskabende comment på, er ved at henvise til en blogpost eller andet materiale. Det må gerne være dit eget. Husk dog at holde det relevant. Hvis ikke linket er 100 % relevant, så undlad det. Comments er ikke stedet for en salgstale!
Henvisningen har sine fordele:
Du undgår unødvendigt arbejde med at skrive nye, lange comments fra bunden hver gang.
Jeg ved ikke hvad du synes, men jeg har altid syntes at lange comments virker kedelige. Omvendt er links tiltrækkende. Der er altså
en dobbelteffekt i korte comments med links, der gør det mere sandsynligt, at din comment bliver læst.
Avatar
Avataret giver en øjeblikkelig
personlig relation, og gør kommentaren mere troværdig og autentisk. Det
er vigtigt, især hvis du linker, så brugeren ikke frygter
at blive ledt hen i en omgang virus eller phishing. I øvrigt kan det være
med til at få det til at virke mindre som en reklame/salgstale, og mere som den
egentlige hjælp det er.
Bevar
din personlige stil.
Hvis du skriver direkte på vegne af en virksomhed, så anlæg dig virksomhedens
profil - Men husk også, at de comments der bliver lagt mærke til, er dem der
skiller sig ud fra mængden. Derfor bør du altid stræbe efter at være undtagelsen til reglen. Det vil være til din, og din virksomheds fordel. Skriv unikt, skriv om noget unikt, giv noget værdi som andre ikke har mulighed for at give. Dermed hjælper du dem du skriver til, du hjælper community'et, og du hjælper dig selv.
Hvad har du af erfaringer med comments på blogs? Hvad virker bedst, og hvad er effekten af at kommentere?
Fik du noget ud af din læsning? Læs/gem/send den uddybende PDF med screenshots og en huskeliste til dine comments. Den kan downloades her:
Roger over, Team Mailiac.
Skrevet af @Emil Ulrik Friis
Vælg Mailiac som dit email system og få min email marketing drejebog GRATIS