Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om E-handel. Trods Mads' unge alder driver han alligevel webshop som omsætter mere end 2 millioner om året.

Stjæl dine konkurrenters (bedste) søgeord for 45 kroner!

Skrevet af:
8. maj 2018 | 8.446 Visninger | 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mads Herlev

Ekspertblogger på Amino om E-handel. Trods Mads' unge alder driver han alligevel webshop som omsætter mere end 2 millioner om året.

Indlægget her er udarbejdet i samarbejde med Claus Rump, som blandt andet står bag kursusvirksomheden MindRocket og e-handelseventet Ecommerce Manageren. Claus er super skarp på online markedsføring og specielt hvad angår SEO. Han har blandt andet hjulpet og assisteret mig med min egen webshop.

I indlægget deles ud af et super smart tip, som jeg i den grad vil råde dig til at prøve. Det er en nem og billig måde at få lidt indsigt i dine konkurrenters vigtigste søgeord.

Dette indlæg henvender sig mest til dig, der ikke har investeret i Ahrefs endnu. Men selvom du så allerede bruger det flittigt i dit SEO-arbejde, så kan du måske også bruge de her hurtige ninjatricks.

Men tilbage til dig der endnu ikke har købt dig adgang: For under 45 kroner (US$ 7) kan du få 7 dages adgang til enhver SEO mand / kvindes våde drøm: SEO-schweizerkniven Ahrefs.com.

Og du kan lynhurtigt finde (rigtig) mange søgeord, som vil retfærdiggøre din lille investering. Nedenstående tricks er på ingen måde udtømmende – værktøjet har så mange flere muligheder. Du kan blandt andet bruge det til:

-        Rank tracking

-        Content explorer (hjælp og inspiration til indhold)

-        Site Explorer (check af backlinks, døde links, domæner mm.)

-        Site audit (SEO check af hele dit site)

Men her er det altså et par gode ninjafinter til at finde gode søgeord til din webshop eller hjemmeside:

1) Find (og stjæl) de søgeord der sender mest trafik til dine konkurrenters sider

Indtast din konkurrents domæne i Site Explorer, klik derefter på Top Pages i venstre side.

Her ser du hvilke sider på din konkurrents domæne, der tiltrækker mest trafik fra Google og formentlig de andre søgemaskiner – og ranker på flest søgeord. Ret smart, ikke?

#1 Traffic viser i procent hvor meget af sitets organiske trafik, denne side trækker ind.

#2 Keywords viser antal søgeord, som denne side ranker på i Google.

#3 Top keyword viser hvilket søgeord, som den pågældende side ranker på (i top 100), der har flest søgninger.

#4 Its volume viser hvor mange månedlige søgninger søgeordet fra #3 har.

#5 Sæt Position til f.eks. 1 – 10 for kun at se søgeord, hvor siderne ranker på side 1.

PROtip: Tag et kig på ”RD” ud for hvert søgeord (Referring Domains). Det viser, hvor mange domæner der linker til den pågældende side. Jo færre domæner der linker til siden, jo nemmere vil det være for dig at ranke på søgeordene, som den side ranker på.

2) Find indhold som dine konkurrenter bruger – men som du ikke har tænkt på

En anden super smart finte ift. søgemaskineoptimering og specielt søgeordsanalyse er muligheden for at finde de såkaldte ”Content Gaps” eller indholdsområder, som du ikke benytter. Content Gaps er mere præcist søgeord, som flere af dine konkurrenter ranker på, men som du ikke anvender overhovedet.

Hvis du kan finde de søgeord, kan du lave noget godt og brugbart indhold omkring dem og potentielt outranke dine konkurrenter. Og det sker faktisk også, at dine konkurrenter ikke har gjort noget særligt ud af de sider, der ranker på de keywords – og så er det endnu nemmere for dig at stjæle de placeringer 😉

Indtast dit domæne i Site Explorer og vælg derefter Content Gap i venstre side. Indtast nu domænerne på mindst tre af dine konkurrenter. Dit domæne skal stå i ”But the following target doesn’t rank for” felt. Klik så på ”Show keywords”.

Ka-ching! Her har du måske flere hundrede søgeord, som dine konkurrenter ranker på, men som du ikke har optimeret mod endnu:

PROtip: Fokuser på de søgeord som dine konkurrenter ranker på side 1 på. Hvorfor? Fordi medmindre at de har meget stærkere websites, end du har ift. links, så har du store chancer for at komme til at ranke på dem.

Søgeordsanalyse (og SEO generelt) hjælper din AdWords BIG time!

Ovenstående er blot nogle af de SEO tricks, som vi gennemgår på mine kurser i søgemaskineoptimering. Det er specielt på det 3-dages kursus at, vi anvender Ahrefs til netop søgeordsanalyse. Det at finde de rigtige søgeord er desværre en meget overset disciplin – og det går udover både SEO og AdWords.

Du kan gå direkte til https://ahrefs.com/ og benytte dig af deres 7-dages prøveperiode for de US$ 7.

Når du laver en grundig søgeordsanalyse og laver landingssider til de keywords, som du finder, så hjælper du nemlig også dine AdWords kampagner helt enormt. For en tredjedel af det, der ligger til grund for, hvad du giver for et CPC klik (Klik på din AdWords annonce) er nemlig Googles vurdering af, hvor god og relevant landingssiden er ift. søgeordet.

Og jo mere relevante landingssider du har – jo gladere bliver Google og ikke mindst dine potentielle kunder.

Så når du først har fundet en masse gode søgeord og også har lavet nogle optimerede landingssider til søgeordene, så er det altså ikke bare din organiske trafik fra Google og Bing, du gavner men også din AdWords.

Vi ses på side 1!

Læs også


Kommentarer

Daniel Schjerlund   den 08-05-2018 kl. 09:05

Super indlæg!

Er kommentaren brugbar? 2 0
Morten   den 08-05-2018 kl. 13:42

Normalt er langt hovedparten af organisk keywords skjult i Analytics, kan Ahrefs.com på magisk hive dem ud af google, eller er der blot tale om de få procent keywords som ikke er "not provided"??

Er kommentaren brugbar? 1 0
Patrick   den 03-07-2018 kl. 09:41

Hej Morten - Ahrefs gør ikke noget magisk. De går blot ind og ser på resultaterne i SERP'en ud fra en lang række af søgninger (søgningerne er nok inspireret af deres crawl af hjemmesiden - hvis de arbejder i det).

Med det sagt, så får du altså nogle andre søgeord end hvad du ser inde i Google Analytics. Hvis man skal gøre Mads' kunsten efter, og give dig et godt råd med på vejen, vil jeg anbefale dig, at gå ind og se hvad Google Search Console mener du ranker på - der får du langt flere søgeord end hvad du ser inde i Google Analytics.

Patrick @

Er kommentaren brugbar? 1 0
liunaud   den 04-07-2018 kl. 12:07

du kan få mange af dine organiske keywords synliggjort i google analytics ved at bruge keyword hero :)

Er kommentaren brugbar? 1 1
 

Om denne blog


Få besked


Om

Jeg er en ung iværksætter, men alligevel over 3 års erfaring inden for e-handel. I en alder af blot 13 år, åbnede jeg min første webshop, som i dag har en millionomsætning. Måske har du  allerede hørt om min webshop babytoys.dk.

Ud over at drive webshop, går jeg på en 3-årig HHX (handelsgymnasie) i Odense. Jeg har draget stor nytte af Amino, så nu vil jeg give mine gode råd og erfaringer tilbage. Både unge som gamle, vil kunne hente gode tips og tricks på min Amino ekspertblog.

Jeg vil dele mine erfaringer, primært indenfor e-handel, men også bare generelt iværksætteri.