Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sådan bliver du klar til Black Friday

686 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 October 2018

Black Friday er lige på trapperne. Du er nok allerede gået i gang med de første forberedelser, men her får du alligevel en liste over alle de forskellige ting, du bør overveje i forbindelse med Black Friday - både de lidt sjovere ting som kampagner, men også alt det praktiske.

Hvad er gode kampagne-ideer til Black Friday?

Du er nok godt klar over, at du ikke er den eneste, som har planer om en masse gode Black Friday-tilbud - men hvad kan du gøre for at skille dig ud og sikre dig, at kunderne kommer til lige netop din webshop?

● Kør de klassiske tilbudsrabatter - men husk at brug alle dine egne kanaler til at promovere dem. Hjemmeside, emails, sociale medier, fysiske butikker - alt hvad du kan komme i tanke om. På den måde sparer du nemlig penge på markedsføring og får dermed en højere margin, selvom priserne er ekstra pressede på denne dag.

● Hav et par “doorbuster-tilbud” - nogle helt vanvittige tilbud, som i den grad lokker folk ind på din shop. Der er nemlig ret gode chancer for, at de lige kigger sig lidt omkring, når nu de er her - og så kan der jo sagtens ryge et par ekstra varer i kurven, selvom der måske ikke er helt så stor rabat på dem.

● Tilbyd gratis fragt, en gratis gave eller nogle gode pakkeløsninger - hvis du bundler dine produkter og services på denne måde, kan du slippe afsted med mindre rabatter og dermed en bedre margin. Fordi kunderne alligevel sætter pris på disse “ekstra” services, vil de føle, at de får mest for pengene hos dig.

● Forbered dig tidligt - lav en dedikeret landing page eller videoer med sneak-peaks og membership exclusives. Det skaber mystik og får kunderne til at vende tilbage, når vi nærmer os Black Friday. Måske kan du endda benytte lejligheden til at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

● Giveaways eller andre konkurrencer er rigtig gode, til at skabe trafik eller til at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Når de er engageret, er det lettere at sælge til dem.

● Skab en “sense of urgency” med countdowns og/ellers lagerstatusser. Fortæl folk hvor længe tilbuddet gælder eller at der kun er få varer tilbage - dermed har de ikke tid til at overveje købet, men bliver i stedet opfordret til at købe her og nu.

● Kør timevise tilbud - det vil holde gang i trafikken hele dagen, og du kan tillade dig at sende flere emails ud til dine subscribers.

● Selvom der er mest aktivitet om morgenen på Black Friday, er der stadig masser af salg hen mod midnat - tilgodese disse “late night shoppers” med sidste chance eller forlængede tilbud - så fanger du altså lige de aller sidste.

Email marketing - hvad virker?

Undersøgelser viser, at op mod 28% af salget på Black Friday genereres gennem emails - derfor er det altså værd at bruge lidt tid på, at få udarbejdet nogle knaldgode nyhedsbreve. Her er et par tips.

● Gør dine emails mobilvenlige - de fleste læser emails på telefonen, og en masse Black Friday-salg sker også herfra. Det indebærer en kort og præcis emnelinje, billeder, som både er i god kvalitet, men også loader hurtigt og at layout spiller på telefonen.

● Hav en klar og tydelig call-to-action. Den skal være iøjnefaldende og fortælle læseren præcis, hvad du gerne vil have ham til.

● Hav klikbart indhold, så det er nemt for læseren at finde det, han leder efter. Det gælder både knapper, call-to-actions, billeder og tekst - og send læseren hen til præcis de produkter, som han kan se i mailen. Han skal ikke bruge tid på at lede.

● Send teaser-emails - på den måde kan du fange dine læsere tidligt, før de bliver bombarderet med Black Friday-emails. Og hvis du har fristende tilbud, skal de nok besøge dig på den store dag.

● Giv pre-access, gratis fragt, ekstra rabat eller eksklusive rabatter til dine trofaste læsere - så vil de garanteret vælge dig, frem for en af dine konkurrenter.

● Send trigger-emails - de er typisk mere effektive end generiske emails, men anvendes ikke ret ofte på Black Friday. Især emails som “du har stadig varer i indkøbskurven” er gode.

Optimér dine Google Shopping-kampagner.

Der er praktisk talt umuligt at komme uden om Google, når vi taler e-handel. Der er ekstremt mange om buddet, og derfor er det også rigtig vigtigt, at du får optimeret dine annoncer. Her er nogle tips til Google Shopping (de fleste kan også bruges på marketplaces og Google Search):

● Skriv gode titler - eksperimenter gerne, for at finde ud af, hvad der virker. Jo mere beskrivende, des bedre vil Google kunne forstå dine produkter.

● Skriv gode produktbeskrivelser. Brug de rigtige keywords, så du kommer frem i søgningerne og vær informativ, så Google forstår, hvad du sælger. Du kan også vælge at indkludere Black Friday-relaterede keywords.

● Brug god tid på at vælge produktkategorier - selvom det kan virke omsonst, hjælper det Google til at vise dig i de rigtige søgninger. Hvis de kun ved, at dit produkt er “tøj”, viser de dig ikke i en søgning efter “jeans”, selvom det måske i virkeligheden er det, du sælger.

● Vælg billeder på hvid baggrund og uden ramme - transparente billeder kan blive vist med sort baggrund nogle steder, og det er ikke optimalt.

● Optimer din webshop til mobil - det påvirker din SEO-ranking.

● Opdatér dit feed oftere på Black Friday - det skal være up-to-date i forhold til både tilbud og lagerstatus.

Optimér din webshop.

Din webshop skal være fit for fight og kunne håndtere det ekstra pres, som Black Friday medfører.

● Behold din landingsside hele året - det vil øge din SEO-rank, og du kan evt. bruge siden til at indsamle email-permissions i løbet af året.

● Gør dine Black Friday-kampagner og -tilbud synlige på din webshop, så folk ikke skal lede efter de gode rabatter. Husk også at omrokere, hvis noget bliver udsolgt.

● Track alt på din side, så du kan foreslå produkter til dine kunder. Du kan for eksempel vise en “andre købte også” eller “lignende produkter” sektion. Denne information kan også bruges til at udsende trigger-emails, på dem du har permission på.

● Mobiloptimér - det er nævnt før, men det er simpelthen så vigtigt! Især på Black Friday, hvor mobilshopping vinder større andel. Det gælder layout, UX, navigation, kampagner og checkout - og meget mere.

● Få styr på din sides load time (det kan du gøre med Googles PageSpeed). Du kan fx. komprimere billeder, optimere kode, reducere redirects, tjekke cache, aktivere gzip og en masse andre ting.

● Tjek at din side kan klare det ekstra pres, der kommer på Black Friday. Hvis du ikke har ekstra kapacitet, skal du måske opgradere din server eller din pakke hos dit webhotel.

● Optimér dit checkout-flow. Lad kunder betale så hurtigt og nemt som muligt, fx. ved at fjerne unødvendige felter, fjerne registreringsprocessen, tilbyde MobilePay og Apple Pay, fjerne distraherende bannere, gøre det nemt at ændre i indkøbskurven osv.

Og så det praktiske

Det er ikke kun sjov og ballade at være en webshop på Black Friday, det kræver altså også en ekstra indsats på nogle af de lidt mere “kedelige” parametre.

● Overvej gratis levering - kunderne sætter pris på det, men kan du så stadig tjene penge på dine salg, når nu priserne er sat så meget ned?

● Er dag-til-dag-levering en mulighed? For mange kunder er det vigtigt, og du tilbyder det måske til dagligt - men kan du også gøre det på Black Friday? Du skal kunne pakke en masse ekstra ordrer, og du skal også lige være sikker på, at din fragtmand ikke har forsinkelser i denne periode - de har trods alt også ekstra travlt.

● Optimér din pakkeproces - hvilke trin skal ordren igennem, før den er færdigpakket? Hvor lang tid tager hvert enkelt trin, og kan du gøre noget, for at skære lidt tid af? Er der nogle flaskehalse og kan de løses? Hvor skal du have ekstra ansatte på Black Friday? Det er alle vigtige spørgsmål at stille dig selv.

● Har du nok varer på lager? Det gælder både produkter med rabat, produkter uden rabat og alle de materialer, som bruges i forbindelse med pakning. Æsker, poser, klistermærker, tape, bobleplast, papir, blæk - der skal være styr på det hele. Måske kan du folde æsker eller forbedrede noget andet på forhånd?

● Du skal nok have et par ekstra medarbejdere på arbejde på denne dag, og måske skal i være der længere. Forkæl dem med morgenmad, lækker frokost eller pizza - så i ikke går kolde hen på aftenen.

Der er nok at give sig til, hvis man driver en webshop og har tænkt sig at være en del af Black Friday-manien. Hvis du ikke allerede er gået i gang, skal du nok snart overveje det.

Du behøver selvfølgelig ikke at kunne tjekke alle ovenstående punkter af, når vi når d. 23. november 2018 - find ud af hvad der giver mening for dig, din shop og dine kunder, og ikke mindst hvad der er realistisk. Det er meget bedre at gøre et par af de ovenstående ting helhjertet, i stedet for at ende ud med et sjusket forsøg på det hele.

Hvis du mangler endnu flere (eller mere uddybende) tips til din Black Friday-forberedelse, kan du smutte forbi Clearhaus’ blog (Black Friday Infographic) og signe-up til en Black Friday Håndbog.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Louise blogindlæg Skriv dig op