Forestil dig det:
Du skal mødes med en god gammel barndomsven på Fars Beverding i det kvarter, hvor du voksede op.
Der står flæsk med persillesovs på menuen. Præcis som dengang.
Du går ind ad døren og sætter dig forventningsfuldt i det lille rum med de rødternede gardiner.
Der dufter herligt af mad fra køkkenet.
En Tuborg lander foran dig, mens du venter.
Nu sidder du og din ven og venter længselsfuldt på maden.
Endelig - der kommer den!
Men hvad er det - ingen flæsk og persillesovs?!
Du får en poké bowl med rå fisk og tang.
Flot, farverig og toptrendy ... men det hjælper ikke meget.
Du er dybt skuffet. Også selvom du normalt godt kan lide at prøve noget nyt.
For fiskeretten dufter ikke som din mors køkken i gamle dage.
Der er bare ikke match mellem forventning og oplevelse.
Alle kunder har én ting til fælles:
Nogle vil have trendy og innovativ mad. Andre vil have sovs og kartofler.
Mange vil have begge dele. Bare ikke samme dag.
Men alle vi kunder har én ting til fælles: Vi vil have det, vi har bestilt, ikke andet.
Det kan Emotionelle Kundetyper hjælpe dig med at sikre.
Emotionelle Kundetyper: Skab match mellem forventning og købsoplevelse
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode, der hjælper dig med at indfri kundernes forventninger.
Det sikrer tilfredse kunder, som kommer igen.
Emotionelle Kundetyper opdeler kunder i fire grupper alt efter, hvad der driver deres køb:
-
Grøn: køber for at opnå tryghed og sikkerhed
-
Blå: vil have resultater og prestige
-
Gul: ønsker omsorg - eller vil forkæle andre
-
Rød: går efter oplevelser og overraskelser
Metoden bruges sådan:
1: Du vælger én kundetype til din virksomhed
2: Du sørger for, at din virksomheds branding, markedsføring og købsoplevelse passer til den ENE kundetype.
3: Du får tilfredse kunder, der kommer igen, fordi forventning og oplevelse matcher.
Og ikke nok med det:
-
Du sparer tid og penge, fordi du præcis ved, hvordan du skal vælge ord, farver, billeder og stemning.
-
Du kan give bedre briefs til tekstforfattere, grafikere og fotografer. Det reducerer udgifter og spildtid.
-
Du er mindre forvirret, fordi du har det store overblik over hele kunderejsen.
Lyder det ikke smart?
Det er det også! Metoden gør din markedsføring langt nemmere.
Metoden tager 99 procent af forvirringen, så du kan markedsføre din virksomhed sikkert.
Men når jeg prøver at forklare kunderne det, siger de:
"Jamen mennesker er jo nuancerede?"
eller
"Det føles ikke rigtigt at sætte mig selv i bås på den måde"
eller
"Jeg køber da ikke det samme hver gang?"
eller
"Vi rummer mangfoldige facetter i os, så man kan ikke forvalte kundetyper rigidt."
MEN ....
... Emotionelle Kundetyper er ikke en metode til at ensrette mennesker. Det er en metode til at sikre en rød tråd i virksomheders markedsføring.
Vi mennesker er ikke drevet af samme kundetype i alle køb.
Så vi kan godt have lyst til stegt flæsk mandag - og poké bowl tirsdag.
Fars Beverding kan let gøre en dyr fejl
Nogle virksomheder lægger kursen helt om for højne omsætningen.
Men det kan let være en stor fejl, hvis Fars Beverding lige pludselig serverer trendy Michelin-eksperimenter.
Det forventer kunderne jo ikke - og oplevelse og forventning skal hænge sammen.
Ellers bliver gæsterne skuffede.
Hvis det sker, skal virksomheden bruge mange flere penge på markedsføring.
For det er umuligt at fastholde de gamle kunder, hvis virksomheden kører slingrekurs.
Læs mere om Emotionelle Kundetyper, og hvordan du kan bruge metoden til at markedsføre din virksomhed sikkert.
FAQ om Emotionelle Kundetyper
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode til målgruppesegmentering.
Metoden er udviklet af Institut for Kundetyper og baseret på 3000 virksomhedscases og en ph.d. af Sanne Dollerup.
Udviklingen følges hele tiden, og det vil sige, at anbefalingerne ændrer sig, så modellen følger med tiden.