Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Snyder DU også dig selv?!

1.336 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 October 2013

Lad være med det!

I dette indlæg underholder jeg om, hvordan vi iværksættere får de penge hjem, vi tjener på vores slid & slæb.

I fire år har jeg arbejdet som freelance tekstforfatter og korrekturlæser for virksomheder.

I de år er jeg gået glip af et par tusinde kroner (på jysk!), fordi kunder aldrig fik betalt.

Jeg vil lige understrege, at det kun drejer sig om meget få kunder (tak til jer, der betalte uden videre).

Desuden har jeg tit snydt mig selv ved at tilbyde en alt for billig pris, fordi jeg ikke havde overblik.

Men i dag ved jeg, hvornår jeg skal være ekstra opmærksom.

Læs videre, hvis du også godt selv kan bruge de penge, du tjener.

Jeg vil ha’ opgaver, masser af opgaver

En ny iværksætter er altid vild efter opgaver. Det var (og er) jeg selvfølgelig også.

Tekstforfatter er en ubeskyttet titel. Jeg ville hurtigst muligt skaffe mig erfaring og skabe et navn.

Kort sagt: Jeg ville have opgaver. Masser af opgaver.

Det vil du sikkert også.

Men du kan godt betale for dyrt for at få en opgave i hus.

Tænk dig om, før du siger ja

- Bind dig kun til en opgave, hvis du har nogenlunde styr på, hvor lang tid den tager. Det er bedre at sende en opgave videre til en anden end at kæmpe dobbelt så længe som forventet for at tjene pengene og gøre kunden glad.

Kend kundens situation

- Hvis du sælger ydelser eller produkter til andre virksomheder, skal du være opmærksom på, om kunden ejer en veletableret eller helt ny virksomhed.

Mange små, nye virksomheder lukker hurtigt igen.

Som selvstændig er du nødt til at sikre dig, at du får pengene hjem, selvom kundens iværksætterdrømme brister.

Derfor: Hvis du er usikker på kundens økonomi, kan opgaven deles i mindre opgaver, så kunden kan betale hver opgave for sig. Hvis der ikke bliver betalt, kan du stoppe samarbejdet straks, så du mister så få penge som muligt.

Få aftaler skriftligt

- Få altid kundens navn og adresse. Få alle aftaler om arbejde og betaling skriftligt. Præciser i aftalen, hvad du præcis forpligter dig til, og hvad kunden forpligter sig til.

Hvis du tilfældigvis også er tekstforfatter, skal du overveje:
Vil du rette, hvis kunden har ændringsønsker til teksten? Hvor lang tid har kunden til at bede om ændringer? Hvornår skal der betales – og hvor meget?

Jo mere klar og præcis aftalen er, jo større chance har du for at få pengene hjem.

Hvis du arbejder med noget andet, kan du sikkert hurtigt selv line nogle overvejelser op.

Hold styr på rabatten

Når du aftaler større leveringer, skal du være ekstra opmærksom. Nogle beder om rabat, fordi de regner med, at de har en masse ekstra opgaver til dig senere. Det er fristende at sige ja. Men lad være med at give rabat på forventet efterbevilling af opgaver! Du ved jo ikke, om kunden skifter mening om sit projekt. Sig hellere, at der er rabat, når kunden bestiller næste gang. 

Tjek kundetilfredsheden

Det er også et godt råd at tjekke kundetilfredsheden løbende under arbejdet. Når jeg skriver hjemmesidetekster for virksomheder, sender jeg altid den første side til kunden. På den måde får vi afstemt forventninger, så vi sparer skuffelser på begge sider.

Få pengene hjem hurtigt efter levering

- Hvis du sælger ydelser som hjemmesidedesign, tekster, grafik eller lignende, er det en god ide at bede kunden godkende opgaven inden for fx 3 dage. Send en faktura, når de 3 dage er gået, uanset om kunden har godkendt eller ej.

Sælger du også til private, skal du overveje at bede om betaling forud.

Beslut, om du vil arbejde gratis for reklame – og for hvem

- Måske bliver du kontaktet af mennesker, der gerne vil have dig til at arbejde gratis for et godt formål. Hvis du overhovedet vil arbejde gratis, skal du først og fremmest gøre det for at blive et navn i din branche.

Det kan lyde kynisk, for det er selvfølgelig dejligt at hjælpe andre. Men du har sikkert råd til at sende Røde Kors et eller andet beløb. Du har derimod ikke råd til at  bruge mange arbejdstimer på et projekt, der ikke giver den opmærksomhed om din nye virksomhed, som du havde regnet med.

Hvis du ikke vurderer nøje, hvornår du vil arbejde gratis, risikerer du endda at lave arbejde, som aldrig bliver brugt.

Pas på dig selv, ingen andre gør det. Det skulle da lige være Amino.

Held og lykke til dig fra mig!

 

Få min gratis e-bog: Skriv til springfrøer og scor kunder

Flere gratis iværksætterråd? Følg Tekstfokus på Facebook.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Louise skriver Skriv dig op