Nu står du så der med veludført arbejde bag dig, og venter spændt på, at din betaling ruller ind på kontoen. Det sker bare ikke altid så let.
I den ideelle verden ville pengene fosse ind i en lind strøm nøjagtig til tiden, men i virkeligheden er det noget andet, man oplever. Mange større firmaer har for eksempel utroligt lange betalingsfrister. Det er ikke usædvanligt, at man kører med løbende måned +30-90 dage. Det vil altså sige, at hvis du sender din faktura den 5. april, så får du dine penge den 1. august. Det er altså længe at vente, så her er, hvad du kan prøve at gøre:
- Hvis du skal lave et projekt for et af de store firmaer, så sørg for at sende en acontofaktura på 50-80% af det endelige beløb så hurtigt som muligt ved projektets start. Du får ikke pengene i hånden her og nu, men det er dog hurtigere end hvis du venter til projektet er afsluttet. De fleste virksomheder kan godt se rimeligheden i det, og det giver dig mulighed for at aflønne småleverandører undervejs og undgå selv at lægge ud.
- Undgå så vidt muligt at lege bank for eventuelle underleverandører. Gør dem opmærksom på betalingsfristen allerede fra starten af projektet og gør klart for dem, at de får deres betaling, når du har modtaget din fra kunden. Du kan knække nakken på at lægge penge ud, så lad være med det, hvis du overhovedet kan undgå det. Det kræver selvfølgelig tillid fra begge parter. Langt de fleste leverandører kender godt til problematikken, så det er som regel ikke et problem.
Når du sælger ydelser og ikke varer, så risikerer du, at din kunde kan løbe fra regningen. Her er et par ideer til, hvad du kan gøre:
- Er du er godt etableret i markedet, så kan du vælge at betalingen skal foregå, før du sætter projektet i gang.
- Er du nystartet kan det være svært at kræve pengene fra starten, da kunderne kan være i tvivl, om de nu også får værdi for pengene. En god løsning kan være at lave en ordning hvor 25-50%, alt efter hvor stort beløbet er, betales ved projektets start, og resten ved slutningen. Det burde være en rimelig ordning for alle.
- Hvis dit arbejde kan deles ind i faser, kan du vælge at lave første fase og derefter sende faktura.
- Husk, at hvis du vil opkræve morarenter ved for sen betaling, så skal du oplyse det i første faktura eller i handelsbetingelserne, så kunden er klar over, hvad dine betingelser er.
Lige meget hvilken løsning du vælger, så vær sikker på, at du gør det helt klart for kunden i starten af projektet. Jo mere klar i spyttet du er, jo færre misforståelser vil der opstå.
Jeg håber, du kan bruge disse tip i din forretning - jeg hører gerne fra dig om dine erfaringer med genstridige betalere.