Sådan kan man bruge Facebook retargeting

3. august 2017 | 1.683 Visninger | 5 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Sociale medier fylder enormt meget på verdensplan og som iværksætter er det vigtigt at kunne udnytte de muligheder platforme som eksempelvis Facebook og Instagram kan tilbyde.

Hos Magentoxperten arbejder vi til dagligt med Retargeting via sociale medier som Facebook og instagram.

 

Hvad er Facebook retargeting?

Overordnet set er Facebook retargeting kunsten at få ”tabte” kunder tilbage på en webshop. Det er det der sker, når man har besøgt en webshop og forladt den igen. Via et Facebook Pixel script kan man som webshop administrator indføre en sporingskode på sin shop således at besøgendes færden bliver tracket til senere brug.

I et scenarie hvor kunden har forladt en webshop, vil sporingskoden gøre det muligt at vise målrettet markedsføring på kundens Facebook profil.

Det bevirker at den potentielle kunde bliver mindet om, at de har besøgt din webshop og at dit helt igennem fede produkt stadig eksisterer.

Facebook retargeting ads bruger altså kun dine surt tjente penge på folk der allerede har været på din hjemmeside og derfor må formodes at være interesserede i hvad du har at sælge.

Retargeting er for alle slags virksomheder – både store og små.

Om man som fishingforcompliments.dk sælger modetøj eller som bot-shop.dk heste udstyr, så kan retargeting kampagner sætte skub i ens online forretning.

 

Få gode resultater på kort tid:

For blot 3 måneder siden påbegyndte vi et retargeting projekt for bot-shop.dk, med det formål at få flere kunder til butikken, og allerede nu er effekten til at tage og føle på.

Pt. er der brugt lige godt 5000 marketing kroner på retargeting kampagner, som har afgivet et reach på 6500 personer inden for webshoppens kernemålgruppe. Denne indsats har til dato resulteret i mere end 300 køb foretaget på webshoppen som følge af retargeting kampagnen.

I en sommerperiode, hvor webshops normalt har en lavere omsætning er retargeting et genialt værktøj til fortsat at sælge på ens webshop hen over sommeren.

 

Kom godt i gang med Facebook Remarketing

Du behøver ikke nødvendigvis at hyre et stort bureau til din retargeting, du kan komme ret langt på egen hånd og med få midler. Her er et par gode råd:

Først og fremmest kan det anbefales at oprette en Business Manager Konto på Facebook. Med en manager konto kan du nemlig holde fokus på din opgave og annoncer uden at blive distraheret af dit eget personlige Facebook newsfeed.

For virkelig at få gavn af retargeting-kampagner er det vigtigt at benytte Facebooks pixel script. Denne sporingskode fungerer lidt som det du kender fra google analytics. Pixelkoden skal sætte ind på din webshop i header-koden. Ved at benytte Facebooks pixel helper, kan du tjekke om din pixelkode er indsat korrekt.

Skal der måles konverteringer, som der jo skal, kan du oprette dette ved enten at indsætte noget kode på dine ”tak for køb” sider eller du kan oprette en brugerdefineret konvertering i din Facebook Pixel administration og angive hvilken webadresse der betyder konvertering på din webshop.

saxis

Læs også


Kommentarer

Frank Quelle   den 03-08-2017 kl. 22:17

Spændende indlæg. Ved man noget om hvorfor de 6500 kunder ikke købte efter første besøg og hvad årsagen var til at de købte efter Facebook opslaget?

Er kommentaren brugbar? 3 0
Rued   den 09-08-2017 kl. 10:22

Tak for et godt indlæg. Tror, det ville være rigtig relevant for mange Amino'er med en hurtig hjælp til, præcis hvordan pixel-koden for undersider implementeres på websitet, og hvordan man benytter sig af denne viden omkring besøg på forskellige sider.

Findes det? Tilbud om: Installation af pixelkode, så al tracking måles korrekt?

Er kommentaren brugbar? 3 0
Kristoffer Hjerrild   den 17-08-2017 kl. 16:26

Hej Frank.

For at besvare dit spørgsmål kort og præcist så kan der være flere grunde til at kunder ikke køber på en hjemmeside ved første besøg:

Usikkerhed ved siden

De skal pludseligt noget andet

De mangler penge på kontoen (d. 1 i måneden er en dejlig tid for retargeting annoncer!)

De forstår ikke checkouten ordentligt

De er bare ikke "købs-modne" og dette kan specielt retargeting annoncer hjælpe med ved at give flere sales points og dermed overbevise de tidligere besøgende.

Håber det basvarede det? :)

Er kommentaren brugbar? 2 1
Kristoffer Hjerrild   den 17-08-2017 kl. 16:28

Hej Rued.

Der findes ikke rigtigt en standard-løsning.

Oftest vil det kunne løses med et modul/plugin/app i de fleste CMS systemer.

Vi plejer oftest at kunne løse implementeringen af Facebook-pixel på 1-2 påbegyndte timer (alt efter webshoppens opsætning og krav til pixel) hos Magentoxperten

Er kommentaren brugbar? 2 0
Frank Quelle   den 18-08-2017 kl. 17:58

Hej Kristoffer, Ja det er ok svar. Min pointe er at der skal være en efterspørgsel for en varer før nogen vil købe den. Teknik og plug in kan vel ikke gøre det alene. Men spændende med markedsføringen og effektmåling. Hvad virker, hvornår og hvor meget.

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Om denne blog


Få besked


Kristoffer Hjerrild

Jeg hedder Kristoffer Hjerrild og er en serie-iværksætter på 25 år. Jeg bor i Aarhus efter 4 års udlandseventyr i Tyskland. Jeg har været aktiv her på Amino siden 2007 og har haft store glæde af det!

I dag bruger jeg det meste af min tid på Magentoxperten.dkwinkwink.dk og winkwink.se

Magentoxperten er et af Danmarks førende webbureauer med fokus på Magento webshop løsninger. Vi har lavet mere end 250 webshops har eksisteret i 5 år.

Siden 2009 har jeg blogget om at være ung iværksætter hvor du kan følge mine opture og nedture som iværksætter.

i december 2013 åbnede jeg winkwink.dk som sælger eksklusiv sexlegetøj til kvinder, mænd og par. Der er alt fra dildoer, vibratorer, onani produkter, lingeri osv.

I 2015 åbnede vi så den svenske version winkwink.se og vi er på vej ind i flere lande.