Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Kristoffer fra MagentoXperten Vil du gerne i avisen i næste uge? Sådan gør du!

Vil du gerne i avisen i næste uge? Sådan gør du!

5.175 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 September 2016

PR er ekstremt vigtigt for alle iværksættere. Især hvis man er en mindre virksomhed, som ikke har budget til store kampagner for flere hundrede tusinde, men hvordan gør man lige? 

Det er winkwink.dk et godt eksempel på da vi er 100% selvfinansierede. Dette har sat sine begrænsninger, da vi på ingen måde kunne konkurrere med vores konkurrenters store budgetter.

Jeg valgte derfor kort inde i min egen webshops winkwink.dk’s levetid, at arbejde med PR og brainstormede kreative ideer og siden dengang jeg startede i 2014, er vi blevet nævnt mere end 50 gange i nyhedsstrømmen. Nu er sexlegetøj selvfølgelig også en lidt mere farverig branche. Dette har sine fordele, men det har også sine ulemper, da mange medier er bange for at skrive om sexlegetøj, erotik og frækt lingeri. Dog ændrer det ikke på, at hvis din historie er spændende og relevant nok vil de fleste journalister springe på.

For at komme i avisen skal du bruge følgende fire ingredienser:

-       En god historie som er aktuel og relevant

-       Minimum 1 stk. Billede af dig, din virksomhed, emnet eller lignende

-       Minimum 1 stk. Relevant nyhedssite/avis/magasin

-       Find 1 stk. Journalist der potentielt kunne være interesseret i at lave din historie

Del 1) Den gode historie – Sådan gør du

En god historie, hvordan gør man lige det? Hvad er en spændende historie? I min verden har jeg delt det op i to genre.

1) De seriøse iværksætter-relaterede historier. Her kan man skrive om forskellige facetter af iværksætteri/business. Fx har jeg skrevet følgende: 

-       Frækt Monsterhit har givet danske netbutikker vokseværk

-       Ung Serie-iværksætter har succes med internationalt arbejdsmiljø

-       Investorer eller ej? Det kommer an på, hvad du vil med din virksomhed

2) Blandt de mere brancherelaterede emner har jeg fx lavet følgende:

-        Dansk sexshop søgte testpersoner: Fik 750 ansøgninger på et døgn

-        Carl-Mar Møller åbner BDSM Akademi i samarbejde med winkwink.dk 

-        800 mænd er enige – Sådan er den perfekte Bøf og Blowjob dag

Hvis jeg nu havde arbejdet i en anden industri, kan det selvfølgelig godt være at færre at historierne, ville blive taget men det ændre ikke ved at man kan komme langt med næsten alle brancher. Fx med sokker. Lad os antage at jeg solgte sokker og ville lave en sjov historie. Fx kunne man lave en historie i stil med ”500 kvinder er enige – Mænd skal ikke have sokker på i sengen” eller måske ”Undersøgelse viser, at mænd med sorte sokker får mere sex”.

Disse 2 eksempler virker måske platte, men det er ”desværre” det som mange medier helst vil have, da de er ”let fordøjelig”.

Derfor skal du nu i gang med at brainstorme din historie og derefter hoppe videre til næste step.

Del 2) Billede af dig, din virksomhed, emnet eller lignende 

Det er vigtigt at din pressmeddelse er ”plug and play”, eller i hvert fald det der ligner det. Derfor er det vigtigt at der også er billeder af dig, din virksomhed, historien eller det der nu måtte være relevant for historien.

Hvis du ikke har gode billeder, må du altså i gang og få lavet nogle billeder for du skal alligevel formentlig benytte det i en anden sammenhæng.

Del 3) Find det rette nyhedssite til din historie

Det kræver ikke meget forstand for at forstå at Ekstrabladet er til de sjove, simple og skøre artikler. Så du skal ikke sende dem en videnskabelig pressmeddelse.

Omvendt giver det heller ikke mening, at skrive til Børsen om de ikke vil have en historie om bøf og blowjob dag. Det giver ligesom sig selv :-)

Så vælg et nyhedsmedie som har skrevet om ligende emner før. 

Del 4) Find den rette Journalist

At finde de rette at komme i kontakt med kan være svært. Det kræver at du gør dit arbejde 100%. Måden jeg gør det på, er fx at søge på lignede emner. Hvis jeg fx vil sende en pressemeddelse om noget med sex fakta og jeg har besluttet mig for sende det til tv2, så vælger jeg at gå på google og søge noget ala ”tv2 sexlegetøj” og så derefter vil jeg finde noget lignende, hvor jeg kan se hvem der har skrevet artiklen og jeg udser mig derfor en journalist, der skriver om netop dit emne.


Del 5) Skriv en god tekst til journalist

Når du har fundet den rette journalist er det ekstremt vigtigt, at du udviser interesse og fortæller hvorfor historien er brugbar for vedkommende. Fx kan det være noget ala:

“Kære X,

Først og fremmest tak for flere rigtig gode artikler om iværksætteri på x. Fx y 

Jeg skriver til dig, da jeg netop har udarbejdet en pressemeddelse "xxxxxxxxxxxx” som jeg tænker at du kunne finde interessant. Den handler om min virksomhed x som på rekordtid er blevet en af Skandinaviens førende erotiske webshops, da vi via et ungt internationalt team har udfordret standarderne for, hvordan danskerne og svenskerne vil have sexlegetøj og lingeri. 

Jeg har vedhæftet min pressemeddelse samt billeder. Jeg håber du finder den interessant. I så fald du har spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte mig på xx xx xx xx”

Del 6) Få det rettet igennem

Få det rettet igennem af venner eller familie, så der ikke er dumme fejl i pressemeddelsen.
 

Del 7) Send den ud og gør klar til omtalen ;)

Vil du vide mere? Så læs mit gamle indlæg som også berører PR her: http://www.amino.dk/blogs/kristofferhjerrild/archive/2015/09/17/s-229-dan-kom-jeg-i-medierne-20-gange-p-229-6-m-229-neder.aspx

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kristoffer skriver Skriv dig op