Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

10 tips til at booste julesalget!

4,322 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 October 2015

Julen kommer tættere og tættere på, hvilket med andre ord betyder, at de flittige webshopejeres største handelsfest er nær. Jeg vil derfor give dig nogle råd til hvordan du sørger for få mest muligt ud af julesalget af de mange tusinde potentielle kunder og dermed få kunderne til at handle hos netop din butik fremfor hos dine konkurrenter. Jeg har herunder listet 10 konkrete råd, som jeg håber du får lige så stor gavn af at, som jeg har haft. God fornøjelse.

1)   Få styr på sidste detaljer

Hvis der én ting som er helt sikkert, så er det at julen altid falder på den samme dato. Det giver dig en rigtig god mulighed for at udføre dit forarbejde grundigt, både mht. nye initiativer, samt gamle tiltag, som du tidligere har erfaret har gode resultater. Med andre ord giver det nogle fine forudsætninger for at fordele arbejdsbelastningen, så din shop ikke drukner i arbejde i December. Du bør for eksempel have taget stilling til udfordringer såsom tilbud, udvalg, markedsføring, returneringsfrist, fragt, personalebemanding, samt andre innovative tiltag. Jo grundigere du har planlagt disse, jo færre udfordringer vil kunne komme bag på dig.

Jeg sørger kort sagt for at overveje ideer året rundt og minimum 3 mdr. før julesalget intensivere jeg brainstormingen ift. ”idebanken”. Sidste år begyndte alle medarbejderne for Winkwink.dk allerede kort efter sommerferien, at bruge tid på at fremlægge ideer overfor hinanden ift. julesalget. For det første muliggøre det at det er muligt at viderebygge på hinandens ideer. 2 uger efter gik vi således videre med de bedste ideer og inddelte opgaverne intern i teamet.

2)   Tilbyd gavekort

Man bør derudover kraftigt overveje en gavekortsfunktion og synliggøre denne overfor kunderne. Jeg har selv haft stor gavn af at tilbyde gavekort på mine shops, da sandsynligheden for returneringer her er betydelig lavere. Gavekortet kan både være fysisk eller elektronisk, men ift. julen, vil jeg forslå at få designet nogle fine gavekort med juletema, da der er meget mere tiltalende fremfor en kedelig mail med en autogeneret kode. Det gode ved gavekort er at det giver kunden mulighed for at give noget som modtageren helt sikkert bliver glad for, da han eller hun selv kan vælge fra shoppens udvalg af produkter.

3)   Forbered hyppige spørgsmål

Det kan spare dig massere af tid og penge at sørge for at tydeliggøre de mest gængse spørgsmål på shoppen. Så risikerer man hverken at kundeservice kommer på overarbejde, eller at kunderne shopper videre hos konkurrenterne – kunder er ofte utålmodige, især når man nærmer sig jul, derfor er det vigtigt at kunden i løbet af kort tid kan se lagerstatus, levering, bytteregler, samt byttefrist. Man kan for eksempel overveje at gøre det tydeligere ved at ændre farven på informationstekst et tydeligt sted på siden. Nedenfor kan du se printscreen af min webshop Winkwink.dk, som er en sexshop, hvor vi på forsiden fra December 2014 illustrerer, hvordan vi har lavet ekstra markering (rød farvetekst) af de mest hyppige spørgsmål såsom retur og sidste dag før jul.

4)   Forlæng byttefrist og let returnering

Der skal være nogle gennemskuelige fordele ved at handle på din shop, som især tager hensyn til byttefristen og mulighed for let returnering, da der er tale om gavr. Personligt fortrækker jeg selv at give Winkwink’s kunder helt indtil 31. Januar, samt let mulighed for returnering, hvis det skulle blive nødvendigt, da de det skaber tryghed for kunden. Ift. returnering bør alle informationer herom, være let tilgængeligt. 

5)   Optimer AdWords kampagner

I rigtig mange tilfælde starter online shopping med en søgning. Kunderne leder  efter informationer omkring deres gaver og af den grund skal ens AdWords kampagner være knivskarpe. Det skal meget gerne være målrettet julekampagner, hvor hver kampagne er overvejet grundigt. Sørg for at lave splittest, så du hele tiden finder ud af hvad der konverterer bedst indenfor din shop og dennes produkter.

6)   Overvej segmentet

I juletiden bliver man nødt til at tage højde for at ens segment ikke nødvendigvis er det samme som det plejer. Man skal derfor huske at tage hensyn, så selv bedstemor, onkel eller hvem køberen af gaven nu er, finder siden og produkterne overskuelige. Derfor skal der være ekstra fyldestgørende forklaringer og gode produktoversigter, da det endnu engang skaber tryghed, også for dem der ikke er vant til at handle online.  For Winkwink’s vedkommende skal kvindeprodukterne derfor også henvendes til mændene, da det pludselig også er dem der er køberne, hvilket er en meget væsentlig faktor.

7)   Relevant indhold

Sørg for at skabe noget relevant indhold på din side, som samtidig har direkte forbindelse med julen. Hvis du eksempelvis er vinforhandler kan du gøre dine kunder opmærksomme på, hvilke vine der passer til julefrokost osv. Det er vigtigt at informere kunderne, så godt som muligt, da det skaber inspiration og øger sandsynligheden for at kunden kan forstille sig at bruge gaven. Alle varer som har mere eller mindre sammenhæng med jul bliver af samme årsag fremhævet.

8)   Kontrollere lagerstatus

Op til den travle juleperiode sørger jeg altid for at kontrollere lagerstatus, da jeg meget nødigt vil stå i en situation hvor der pludselig er optællingsfejl. Ikke nok med at det medføre en masse besvær, så mister man også kundens tillid og glipper chancen for at blive anbefalet til andre. Det kan føles uoverskueligt, men det kan let vise sig at en god investering hvis tallene ikke stemmer overens med det faktiske antal. Det er også altid en god idé at sørge for at de mest populære produkter er på lager, så du ikke skal stå og vente på bestillinger fra leverandører, der også har travlt i juletiden.

9)   Markedsfør populære juleprodukter

Hvis man på forhånd har på fornemmelsen hvilke produkter, som vil sælge bedst, er det selvsagt en stor fordel at fokusere ekstra på disse for at tiltrække kunderne. Endnu en gang skal siden være overskuelig, så man ikke får vildledt kunden, da kunden i så fald bliver utålmodig. Jeg sørger selv for at oprette tydelige slides, som linker specifikt til produkter vi mener vil ramme et stort segment af vores kunder. Fx oplevede vi på winkwink at der blev solgt meget par sexlegetøj fx vibrator og frækt lingeri som skulle pakkes ind - Ja sexlegetøj er kommet under juletræet(måske ikke foran hele familien ;))

10) Ekstra service

Jeg får personligt hvert år lavet rabatkuponer speciallavet til juletiden, da det er en god måde for et øget gensalg. En del af dem som modtager gaver, har ikke selv handlet på ens side før. Derfor må der meget gerne vedlægges noget, som efterfølgende kan tiltrække dem til siden. Det kan også være andre kreative ting. Min egen erfaring er at rabatkuponer konverterer bedre end en brochure med tilbud, da kunden opfatter det mere eksklusivt at rabatten er tilpasset til kunden.

Derudover kan der også medfølge små gaver hvis kunder køber for over X antal kroner, da det kan være medvirkende til at det bliver købt lidt ekstra. En anden sjov ting, kunne være en personlig julehilsen. Hos Winkwink plejer vi ofte at skrive en håndskrevet note, for at personliggøre hele købsoplevelsen. Det er noget som mange kunder har  udtrykt at de sætter stor pris på. 

Det kræver altså lige det ekstra at få sat skub i julesalget og du kan godt regne med at skulle lægge ekstra timer i, specielt lige op til jul, for at sørge for at dine kunder er tilfredse og får deres gaver til tiden. Dette gør deres oplevelse bedre, og i sidste ende er det det der tæller for at du får et godt julesalg. Så mit råd er: Løb lidt hurtigere, så kan alle få en rigtig glædelig jul!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kristoffer blogindlæg Skriv dig op