Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

SEO-tip: Skriv laaaaange tekster - SÅDAN

Skrevet af:
26. juni 2018 | 1.697 Visninger | 5 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Din SEO-ekspert siger det til dig igen og igen: Dine tekster skal være længere. Så skriver du dine tekster længere, og SEO-eksperten siger: Dine tekster skal være længere. Kender du den situation?

I dette indlæg forklarer jeg, hvordan du gør en ganske kort tekst så lang, så selv din SEO-ekspert bliver tilfreds. Min påstand er, at du vil kunne uddybe en hvilken som helst tekst, stort set i det uendelige, og uden at gøre den uinteressant ved hjælp af tre små ord: hvad, hvordan, hvorfor.

Og til slut afslører jeg, hvorfor jeg sjældent selv bruger den samme teknik…

Teknikken er følgende:

  1. Skriv din tekst, lige som det falder dig ind (eller brug en af dine gamle).
  2. Disponér din tekst, så den har en overskrift, en indledning, en indholdsdel og en afslutning, som hver især rummer hele dit budskab – f.eks. ”Køb min knallert!”
  3. Tjek, at indledningen og afslutningen begge har den grad af call to action, som du ønsker dig.
  4. Skriv indholdsdelen længere sådan her:
    • a. For hver sætning spørger du hvad, hvordan, hvorfor?
    • b. Skriv de tre svar i hver sin sætning umiddelbart bagefter den sætning, du arbejder med.
    • c. Læs den nye ca. 4 gange så lange tekst igennem, og inddel den med underoverskrifter.
    • d. Omgruppér noget af indholdet, hvis meningen er skredet.
    • e. Vurdér, hvilke pointer/argumenter der er vigtigst for dig.
    • f.  Gentag punkt a-d for disse sætninger.
    • g. Byt rund på afsnit, så dine vigtige pointer kommer klarest så tidligt i teksten som muligt.
    • h. Skriv din næstvigtigste pointe om til en påstand på én sætning, som du afslutter med ”mere om dette senere”.
    • i.  Erstat afsnittet med din næstvigtigste pointe med denne sætning og flyt det ned som sidste afsnit før afslutningen.
  5. Læs den nye indholdsdel, der nu er ca. 6-8 gange længere end din oprindelige tekst, grundigt igennem.
  6. Skriv en ”læsevejledning” til indholdsdelen i 3-5 sætninger i slutningen af indledningen.
  7. Opsummér hele indholdsdelen i 3-5 sætninger i starten af afslutningen.
  8. Hvis din tekst stadig er for kort, starter du bare ved punkt 1 igen.

Hvad betyder ”hvad”?

Måske er det ikke indlysende, hvad jeg mener med spørgsmålet ”hvad?”. Når jeg spørger ”hvad?” til min sætning, går jeg efter at søge sætningens faktuelle indhold. Hvilket indhold kan drages ud af sætningen uden at fortolke. Tag f.eks. denne sætning, som kunne stamme fra en kategoribeskrivelse:
”Fodbolde i økologisk læder, som er produceret CO2-neutralt, giver dig optimal spilleglæde med god samvittighed.”
Det faktuelle i denne sætning er følgende:
”Folboldene er økologiske og CO2-neutrale”
Og det kan formuleres i en uddybende sætning sådan her:
”Det læder, som fodboldene er syet af, stammer altid fra økologisk kvæg, og hele produktionen er tilrettelagt, så din nye fodbolds C02-klimaaftryk er lig nul.”

Hvad betyder ”hvordan”?

På samme måde forholder det sig med spørgsmålet ”hvordan?”. Som svar på ”hvordan?” beskriver eller uddyber jeg den måde, det faktuelle viser sig eller kan vise sig på. Måske faktuelt, måske med et eksempel, måske med et tænkt eksempel. Med udgangspunkt i samme sætning som ovenfor, kan jeg udlede følgende:
”Hvordan sikres det økologiske certifikat, og hvordan sikres CO2-neutralitet?” Dette kræver måske kontakt til leverandøren, med mindre det allerede fremgår af leverandørens dokumentation.
Og dermed kan jeg forlænge teksten med denne sætning:
”Det økologiske kvæg græsser på usprøjtede og økologisk certificerede marker og overdrev på Anholt, hvilket giver deres læder den optimale spændstighed. Transporten foregår hensynsfuldt, og såvel vognmænd som slagteri opkøber CO2-kvoter, som udligner den udledning, de ikke kan effektivisere væk.”

Hvad betyder ”hvorfor”?

Hvorfor er mere tricky, for her har du flere muligheder, som du kan variere imellem ned gennem din tekst. Start igen med det faktuelle, men tænk over, hvilke faktorer der gør, at det forholder sig sådan. Hvorfor er det – rent faktuelt – sådan som du har beskrevet? Ud fra samme spørgsmål kan du vurdere dit ”hvordan”-svar. Men du kan også have god gavn af at bruge din ”hvorfor”-udvidelse af din tekst til at styrke din generelle storytelling. Start med at kende din virksomheds ”why”. Jeg beskriver, hvordan du gør dette i dette blogindlæg: https://tekstspot.dk/hvordan-finder-du-dit-hvorfor/. Nu har du en vinkel, som du kan lægge ind over samtlige sætninger i samtlige dine tekster på hele din hjemmeside. Spørg dig selv ”Hvorfor matcher dette udsagn min virksomheds værdier?” Hvis du lykkes med det, får du tekster, som taler direkte til dine kernelæseres hjerter.
Hvis jeg vinkler mit ”hvorfor” i forhold til mit ”hvad” og mit ”hvordan” ovenfor, kan jeg udlede følgende:
”Hvorfor er disse bolde bedre, og hvorfor giver de bedre samvittighed?”
Dermed kan jeg forlænge teksten med følgende sætning:
”Som fodboldspiller har du brug for en bold, der reagerer prompte på dit spil. Samtidig er det en glæde for dig, at du kan dyrke din sport uden at efterlade en miljøregning til dine efterkommere.”
Bruger jeg derimod virksomhedens ”why” som vinkel, kan jeg udlede følgende:
”Webshoppen har udelukkende sportsudstyr i høj kvalitet og med så lavt miljø-impact som muligt. Vores slogan er: et sundt legeme i en sund verden.”
Og jeg kan så skrive følgende sætning:
”Når du spiller med disse bolde, holder du ikke blot dig selv i form. Du hjælper også os med at holde vores fælles verden i form. Du får et sundt legeme i en sund verden.”
Du kan evt. bruge begge ”hvorfor”-svar som udvidelse til din tekst.

Hvad, hvordan og hvorfor

Din udvidelse af din oprindelige tekst lyder altså:
”Fodbolde i økologisk læder, som er produceret CO2-neutralt, giver dig optimal spilleglæde med god samvittighed. Det læder, som fodboldene er syet af, stammer altid fra økologisk kvæg, og hele produktionen er tilrettelagt, så din nye fodbolds C02-klimaaftryk er lig nul. Det økologiske kvæg græsser på usprøjtede og økologisk certificerede marker og overdrev på Anholt, hvilket giver deres læder den optimale spændstighed. Transporten foregår hensynsfuldt, og såvel vognmænd som slagteri opkøber CO2-kvoter, som udligner den udledning, de ikke kan effektivisere væk. Som fodboldspiller har du brug for en bold, der reagerer prompte på dit spil. Samtidig er det en glæde for dig, at du kan dyrke din sport uden at efterlade en miljøregning til dine efterkommere. Når du spiller med disse bolde, holder du ikke blot dig selv i form. Du hjælper også os med at holde vores fælles verden i form. Du får et sundt legeme i en sund verden.”
Dine oprindelige 15 præcise ord er blevet til 150 interessante ord, og du er klar til at gribe fat i den næste sætning.

Efterbehandling

Nu har du forlænget din tekst, og din SEO-mand er glad. Men du er ikke færdig endnu. Du skal nemlig huske at forholde dig kritisk til enhver tekst, du lægger på din hjemmeside. Husk at tjekke, om den styrker fortællingen om din virksomhed. Jeg kan uden problemer skrive 1500 ord om en papirclips med denne metode, men det kan måske få virksomheden til at virke en smule selvhøjtidelig, hvis jeg kommer med lange forklaringer på, hvordan netop denne papirclips matcher virksomhedens værdigrundlag.

Desuden skal du tjekke, om der er grundlag for blid call to action undervejs i teksten – måske kan du lokke din læser til at tjekke produkter ud, selvom de er i gang med en spændende kategoritekst. Du tjekker også, om der er basis for intern eller ekstern linkbuilding i løbet af teksten.

Den anden måde

Denne metode er rigtig god for skribenter, som ikke er så fortrolige med at arbejde professionelt med sprog. Jeg har hørt masser af dygtige fagfolk sige, at de ikke kan finde på 1000 eller 1500 ord at skrive om det fag, som de har arbejdet med i 20 år. Hører du til den kategori, så kan du komme et godt stykke længere gennem denne guide.

Vi andre, som aldrig kan stoppe vores ordstrøm, behøver ikke denne guide. Jeg disponerer ganske enkelt min tekst – og så skriver jeg løs. Når jeg er færdig, efterbehandler jeg teksten, så argumenterne står skarpt. Hvis det er lykkedes mig i dette blogindlæg, er du nu klar til at skrive meget lange tekster.

 

Læs også


Kommentarer

SOnotME   den 26-06-2018 kl. 20:13

short & sweat :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Hans Stokholm Kjer   den 26-06-2018 kl. 22:11

@SOnotME - Kan du uddybe det lidt? ;-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
liunaud   den 28-06-2018 kl. 10:07

Super fine indspark. Helt klart noget vi skal indtænke mere hos os :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Hans Stokholm Kjer   den 29-06-2018 kl. 10:35

@liunaud

Tak - det er dejligt, at du kan bruge det.

Jeg vil meget gerne se dine resultater, hvis du bruger metoden "slavisk".

Er kommentaren brugbar? 1 0
liunaud   den 29-06-2018 kl. 11:03

Det bliver nok nærmere vores webredaktør, der kommer til det, men hun var meget positiv over for approachet, så jeg kan jo prikke til hende og høre om hun er med på, at vi deler resultaterne :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer