Da jeg startede min virksomhed brugte jeg penge på at få en advokat til at skrive nogle aftaler for mig. Jeg ville føle mig sikker på, at der var taget højde for alt, og at aftalen var juridisk gyldig.
Siden har jeg selv skrevet masser af aftaler, og jeg har endnu ikke haft brug for at slæbe nogen i retten.
En skriftlig aftale har to formål.
1. At aftalens parter kan enes om en fælles formulering og efterfølgende huske, hvad der er aftalt.
2. At den ene part kan holde den anden op på aftalens indhold - eventuelt via retssystemet - hvis aftalen bliver brudt.
For mig at se er det første punkt vigtigst. Udgangspunktet i enhver aftale må altid være, at parterne selvfølgelig hver især vil overholde deres del. Konsekvensen ved brud på aftalen må altid være sekundær.
Måske har du ikke engang lyst til at effektuere den konsekvens, som brud på aftalen kan få.
Det vigtigste i en aftaletekst er, at den er utvetydig. Mange tror, at det betyder, at man skal skrive i et tungt juridisk sprog, som de færreste af os behersker. Det er en misforståelse. Det er særdeles effektivt at skrive en aftale i korte sætninger med masser af punktummer imellem. Brug gerne punktform og prioriterede lister. Undgå for mange undtagelser.
Hvis en sætning bliver så lang, at den bliver svær at overskue, så del den op i to eller flere sætninger.
Det er langt lettere at skrive (og læse) sådan her:
1. A leverer farver og lærred til B.
2. B beslutter hvordan farverne skal smøres på lærredet og udfører dette inden 14 dage.
3. A konstaterer, at farverne er smurt korrekt på.
4. B sørger for forsendelse af det færdige maleri til A's adresse senest 5 dage efter godkendelsen.
5. A betaler x kr. til B senest 8 dage efter modtagelsen.
End sådan her:
A forpligter sig til, senest 8 dage efter modtagelse af det af B til As adresse fremsendte maleri, som A højst 5 dage tidligere har godkendt efter en 14 dages produktionsperiode, der startede ved As leverance af farver og lærred til B, og som er foregået efter Bs egenhændige beslutning og i Bs egenhændige udførelse, at betale x kr.
For at en aftale fungerer, bør den bestå af en række punkter.
1. Overskrift - hvad er det for en slags aftale?
2. Parterne - hvilke parter er aftalen indgået imellem?
3. Rollerne - hvilken rolle har hver af parterne over for hinanden?
4. Det aftalte - hvem leverer (eller udfører) hvad, hvornår og under hvilke betingelser og undtagelser?
5. Betaling - hvornår betales hvilke beløb?
6. Konsekvenser ved mislighold - hvad sker der, hvis den ene eller den anden part ikke overholder aftalen?
7. Aftalens ophævelse - hvordan og hvornår kan aftalen ophæves af den ene og den anden part?
8. Aftalens ikrafttrædelse - hvordan dokumenteres, at aftalen er indgået og iværksat?
Hvis du skriver din aftale efter denne disposition - og har særligt fokus på at punkt 4 ikke kan misforstås - så er du godt kørende aftalemæssigt.
I denne tråd på Amino giver jeg et konkret eksempel på en aftale, som fungerede efter hensigten:
http://www.amino.dk/forums/t/170407.aspx
OBS. Hvis din aftale er meget afgørende for din virksomheds fremtid, er det ikke dumt at få den kigget grundigt igennem af en advokat. Men også i det tilfælde er det en god idé at forsøge at skrive aftalen selv - efter ovenstående skabelon.
18 August 2012