Styrk dit salg med 5-25 % ved at være bevidst om dit talesprog. Og få en ekstra bonus.
Når du taler med en potentiel kunde, udfører du et stykke professionel kommunikation.
Du har et formål med denne kommunikation, nemlig at gennemføre et salg.
Derfor er det vigtigt, at du gebærder dig sprogligt på en måde, som kunden ikke finder frastødende.
Jeg er ikke selv nogen helgen.
Jeg bander og svovler lystigt, når jeg er i det rigtige - eller måske netop i det forkerte - selskab.
Men når jeg taler med potentielle kunder eller samarbejdspartnere, bander jeg (næsten) aldrig.
"Jamen, det er da de færreste, der over hovedet bemærker det," kunne man indvende, og det er formentlig rigtigt.
Blandt mine kunder er der adskillige, som selv har et temmelig farverigt sprog. Og de ville ikke føle sig det mindste generet af et bandeord i ny og næ. Slet ikke. De ville finde det helt naturligt og normalt.
Der er også mange, som selv taler "ordentligt", men som ikke lader sig mærke med forstærkende gloser.
Men blandt mine kunder er der også nogle, som er stærkt religiøse på den traditionelle kristne måde. Og de vil føle sig ubehageligt til mode, hvis jeg bander i deres nærvær. Det er kort og godt grænseoverskridende for dem.
Lad os sige at de to første grupper tilsammen udgør 95 % af mine kunder og den sidste 5 %. Så vil almindelig logik sige, at mit sprog bør tilpasses de første grupper. Altså skal jeg bare bande løs.
Men den hurtige logik holder ikke.
For de 95 % vil nemlig ikke blive stødt over, at jeg IKKE bander.
Så hvis jeg helt undlader at bande, kan jeg altså vise respekt over for 100 % af minde kunder, mens jeg afskærer 5 % af kunderne ved at bande.
I min ende af landet vil jeg umiddelbart vurdere, at forholdet mellem uanfægtede og anfægtede nærmere er 75-25.
Så en svovlende iværksætter kan altså her øge sit salg med op til 25 % alene ved at moderere sit sprog.
- og så var der lige den ekstra bonus:
Hver gang vi forstærker vores sprog med et bandeord, svækker vi dette ords forstærkende virkning.
Tidligere var det strengt tabu for almindelige mennesker at bruge ordet "sandelig", fordi det netop kun var Gud og hans allernærmeste, der kunne tale fuldstændig sandt - altså "sandeligt", hvilket egentlig betyder "lig med sandt". Dette "bandeord" er som bekendt blevet ganske almindeligt i vores dagligdags sprog. Det samme gælder formentlig for ord som "s'gu", "fand'me", "helvedes", "lort", "pis" og til dels "fuck" - i hvert fald i nogle kredse. Det betyder så, at man i disse kredse er nødt til at finde nye forstærkere, hvis man gerne vil understrege sin pointe. Man skal bruge ord, som overgår de gamle forstærkere. Man skal bryde nye tabuer med sine bandeord.
Men vi, der almindeligvis taler ordentligt, har ikke det behov. Hvis en leverandør er vant til, at jeg taler "pænt", vil et ganske almindeligt "kraft ed'me" - udtalt med den rigtige vægt - have langt større forstærkende effekt, end hvis han er vant til, at jeg bander og svovler.
Og det kan faktisk være temmelig nyttigt at have sådan nogle virkemidler i baghånden af og til.
Hvordan skulle man ellers tåle at være ude i trafikken sammen med de forpulede egoistiske røvhuller, der fucking skifter gear som en pind i en lort og pisser os andre ordentlige bilister op og ned af nakken ...