Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Lytter de? - 8 tips til mundtlig formidling.

3,691 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 August 2011

Hvis du lige som jeg af og til bliver bedt om at holde foredrag eller faglige oplæg, tænker du sikkert også over, hvordan du fanger dine tilhøreres opmærksomhed og får dem til at forstå dine budskaber.

Her er en liste over nogle tips, som fungerer for mig.

  1. Lav en rammefortælling

  2. Led publikums tanker i den rigtige retning

  3. Indtag rummet

  4. Lad det faglige stof være på publikums faglige niveau + en smule

  5. Brug eksemplariske eksempler

  6. Inddrag publikum

  7. Tal til øje, øre og krop

  8. Giv dem noget til hukommelsen

Listen er bestemt ikke endegyldig og udtømmende, men du er velkommen til at lade dig inspirere.

Ad 1:

Jeg kan godt lide at sætte en historie igang i starten af foredraget – en historie, som jeg så vender tilbage til og brygger videre på undervejs – for så til slut at bruge lukke med slutningen eller en ny vinkel på den samme historie. På den måde kan sådan en historie komme til at danne en ramme om foredraget, og folk er ikke i tvivl om, hvornår de skal klappe.

Ad 2:

Metekommunikation er vigtig. Jeg kan godt lide at fortælle folk, hvad de skal opleve under mit foredrag. Fortæl dem, om de må stille spørgsmål undervejs, eller om de skal vente til bagefter. Fortæl hvad de kan forvente at få ud af foredraget. Hvis foredragets emne ligger inden for et bestemt område, så definer området, definer dine begreber og sørg i det hele taget for, at publikum ved, hvad du snakker om.

Ad 3:
Når du træder frem foran publikum, ejer du rummet.
Tag øjenkontakt til mange forskellige undervejs – start med de fire, som sidder i de fire hjørner – men pas på ikke at holde fast i hende, der sidder og nikker.
Hvis dit foredrag behandler flere emner eller flere vinkler på dit emne, kan du med fordel placere hvert emne rent fysisk i et felt på gulvet eller illustrere det med en bestemt håndbevægelse. Så har du mulighed for at trække publikums underbevidsthed med tilbage til dette emne ved at stille dig på emnets ”plads” eller gentage emnets håndbevægelse.

Ad 4:

Du er den faglige ekspert. Derfor kommer du let til at skyde langt over målet i din formidling, hvis du bare plabrer løs frit fra leveren. Sørg for at kende dit publikums niveau så præcist som muligt. Sørg så for at starte din formidling på et niveau og med en viden, som de kan genkende, før du bygger videre og fortæller dem det overraskende nye. Og giv dem ikke mere nyt, end de kan forstå.

Ad 5:

Når du vælger eksempler, skal du sikre dig to ting. For det første skal eksemplerne illustrere dine pointer. Men det er også vigtigt, at dine eksempler stammer fra en verden og et verdensbillede, som dit publikum deler. Dette gælder også din rammefortælling.

Ad 6:

Spørg publikum og byg på deres svar. Hvis du har introduceret dine emner præcist nok, skal publikum nok ”svare rigtigt”, så du ikke kommer skævt ud af en tangent.
Lad publikum spørge, hvis du har tid til at svare ordentligt.
Brug publikum i illustrative øvelser, hvis det er gavnligt for din formidling.
Som minimum kan du spørge ”Kender I det?”. Hvis du gør det – så tag øjenkontakt med ”hende der nikker”, når du spørger – så ser de andre, at hun nikker – og så nikker de med.

Ad 7:
Vi mennesker opfatter vores verden gennem alle sanser, men i foredragssammenhæng er øret og øjet de væsentligste. Sørg for, at der er både er noget at lytte til og noget at kigge på. Du kan brug slides, du kan bruge dansetrin, du kan bruge din egen krop og udfylde det rum, du har til rådighed. Sørg også for at tale til kroppen og følelserne. Hvis du taler om dårlig økonomi, kan du bruge udtryk som ”det gør ondt”, og hvis du taler om det gamle Rom, kan du lave en afstikker til en sidegaderestaurant, hvor man får den bedste og mest velkrydrede pastaret.

Ad 8:
Sørg for at efterlade et mærke hos publikum. Det kan enten være rent fysisk i form af visitkort eller en kopi af dine slides. Eller det kan være i form af en anekdote, der knytter sig til en hverdagshandling som f.eks. en bestemt trafiksituaiton. Så er der en chance for at publikum kommer til at tænke på dig næste gang, de havner i netop denne situation.

Hvert af disse tips kunne uddybes i det uendelige.
Og der findes hundredvis af andre tips, som er mindst lige så gode.
Hvis du gerne vil opleve disse 8 tips anvendt i praksis, så kom til Iværk og Vækst den 10. september 2011, hvor jeg holder foredrag over for Aminos stand kl. 14.
Her vil jeg sideløbende med mit foredrag om virksomheders kommunikation forsøge at formidle, hvordan jeg tilrettelægger netop et sådant foredrag.

Jeg håber på at se – og hvis du sætter dig i ét af de fire hjørner, kan du være sikker på øjenkontakt.

Venlig hilsen

Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Hans blogindlæg Skriv dig op