Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
29 April 2011

Hvis du vil udvikle din virksomhed, er der især to ting, du skal kunne - og turde.
Du skal kunne spørge.
Og du skal kunne lytte.

Forleden stødte jeg ved en tilfældighed på en udviklingsmulighed for min virksomhed.
Af hensyn til en større konkurrent, som jeg ved læser med, undlader jeg lige detaljerne.

Jeg ved, at én af mine kunder tidligere har stået i en lignende situation.
Derfor ringede jeg til ham og spurgte, hvordan han havde grebet tingene an.

De fleste mennesker vil føle sig beæret over at blive involveret i fortroligheder. Det gjorde min kunde også. Og så var der ellers åbnet for guldkornsæsken.
I ret kort tid fortalte han løs om mit konkrete spørgsmål, og jeg var egentlig godt tilfreds.
Men nu var han varmet godt op, så han kom med sin egen vurdering af min virksomheds udviklingsmuligheder. Han kom med helt konkrete forslag, som jeg aldrig har tænkt over. Han kom med analyse af problemfelterne for udviklingen af min virksomhed. Og han skitserede, hvad jeg burde lave om, før jeg tog skridt i retning af den uvdikling, jeg havde tænkt mig.
Jeg tilbød en smule fortrolighed og fik værdifuld viden til gengæld.

Jeg kan nu forholde mig til min kundes guldkorn på to måder.
1. Jeg kan stædigt fastholde, at jeg selv ved bedst.
2. Jeg kan lytte til hans svar, analysere dem og vurdere, hvordan de passer med min strategi.

Hvis min kunde læser med her, ved han godt selv, hvem han er - og så skal han have mange tak - hans svar var umådeligt værdifulde for mig.

Hvis du har planer om udvikling - så spørg dem, der har været der. Og lyt - også når du ikke bliver bekræftet i dine forestillinger.

mvh Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op