Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Brug billige tekster

Skrevet af:
6. februar 2011 | 7.551 Visninger | 76 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

- men med omtanke...

Hvis man ikke selv er alt for stærk i skriftlig dansk og virksomhedskommunikation, kan det være vanskeligt at vurdere, om en tekst fra en meget billig tekstforfatter er god eller dårlig. Jeg vil i denne artikel skyde løs med mine tanker om meget billige tekster.
Indlægget er ikke et angreb mod de mange håbefulde udbydere af disse tekster - jeg påstår ikke, at man kan generalisere over dem, og jeg har absolut intet imod, at de knokler for at få en luns af markedet for information.

En lille forhistorie

Forleden havde jeg en snak med én af mine faste kunder.
"Jeg har i øvrigt fået lavet noget tekst af en ung tekstforfatter, som bare er dygtig - måske skulle du lige tjekke ham ud og forsøge at få ham i din stald," sagde han. Og så viste han mig én af de tekster, han havde købt.
Jeg var overrasket.
Jeg havde ikke forventet en gennemarbejdet og velformuleret tekst, som var tilpasset en målgruppe og havde en klar retning og et klart formål. Men jeg havde forestillet mig, at en udbyder af tekst ville være i stand til at levere stort set fejlfrit.

Det var denne tekstforfatter ikke.

I den knap 400 ord lange tekst fandt jeg umiddelbart 11 grammatiske fejl. Det var fem tegnsætningsfejl og seks fejl i forbindelse med sammensatte ord - den første i overskriften.
Desuden var der syv sætninger, som var noget decideret vrøvl, fordi der ikke var styr på grundledet.
Undervejs skiftede forfatteren tilsyneladende tilfældigt mellem 2. og 3. person, og sproget besværliggjordes af passiv form igen og igen.

Teksten var en produktbeskrivelse, som var lagt som indlæg i en webshops blog med min kundes navn som afsender.

En anden lille forhistorie

Den samme dag var jeg i kontakt med en erfaren tekstforfatter, som gerne ville være underleverandør hos mig på et konkret projekt. Én af betingelserne var, at han skulle sende en testtekst - en opgave, som jeg udstak. Jeg gjorde det meget klart, at teksten skulle være fejlfri, hvis jeg skulle bruge ham.
Efter mere end et døgn afleverede han en grotesk fejlspækket tekst i elendigt sprog.

Jeg fatter ikke, at man i fuldt alvor kan levere sådan noget hø som testopgave. Hvorfor sagde han ikke bare: "Fejlfrit? Ved du hvad... det er bare ikke mig." Så kunne han have sparet al den tid, han har brugt på at lave en opgave, som jeg kun kunne afvise.

Hvorfor er dårlige tekster ikke så slemme?

Som seriøs og professionel tekstforfatter kommer man naturligvis i tvivl om, hvorvidt tæerne vil kunne rettes ud igen, når man har læst den slags tekster. Men teksten fra den første forhistorie er faktisk ikke så skadelig, som man kunne have forestillet sig.

Teksten er nemlig ikke placeret specielt synligt på hjemmesiden. Faktisk er bloggen gemt lidt af vejen, så man skal være en meget interesseret læser for at snuble over den. Denne tekst er beregnet på at skaffe goodwill hos søgemaskiner, derfor vil der ikke være så mange potentielle kunder, der kommer til at læse den.

På shopdelen af hjemmesiden har han haft en professionel tekstforfatter i sving - i hvert fald på nogle af produkterne.

Men, når søgemaskinen lærer denne tekst at kende, vil den en gang i mellem lede nogle potentielle kunder derhen. Og disse læsere bliver modtaget rigtig dårligt. Så når nu min kunde insisterer på at købe en billig tekst, burde han nok gøre følgende:

  1. Få læst korrektur på teksten.
  2. Kontrollere facts.
  3. Placere nogle inspirerende udgange tidligt i teksten (f.eks. link til sammenlign denne vare med lignende varer).
  4. Placere links til den rigtige sælgende tekst undervejs i indlægget.
  5. Undlade at bruge sit eget navn som underskriver på blogindlægget - der kunne have stået "admin", "webeditor" eller noget andet, så det dårlige indtryk ikke smitter af på indehaverens troværdighed.

Hvis han gør det, har han en billig tekst, som kan hjælpe på hans synlighed i søgemaskinerne, som kan trække nogle kunder ad en lille omvej hen til produktet, og som ikke i sig selv gør nogen videre skade.

Men med en veldisponeret sælgende tekst placeret samme sted og en "køb her"-knap kunne han formentlig konvertere bedre.

Hvornår er dårlige tekster slemme?

I den anden forhistorie er jeg mere bekymret. Denne tekstforfatters kunder vil være folk, som ikke selv er dygtige til tekst. De vil tro, at de hyrer en god tekstforfatter, men i stedet får de en middelmådig nar.
Det er alvorligt, for det får deres virksomheds ansigt udadtil til at fremstå sjusket og utroværdigt.
Den slags gør mig harm.

Køb billige tekster

Hvis du skal have en fordel af at købe billige tekster, skal du altså bruge lidt tid på at bearbejde resultatet. Du kan ikke forvente høj professionalisme af en billig tekst - men med lidt snilde, kan du jo selv tilføje det faglige niveau.
Hvis du selv skriver langsomt, og hvis skrivearbejdet har svært ved at holde dig fanget - så kan du købe en billig tekst, så du har et udgangspunkt at arbejde videre med. Måske er det lettere for dig at rette en tekst end at skrive en tekst.

Hvis du laver søgemaskineoptimering ved at lægge unikke tekster på steder uden for din egen hjemmeside, kan den billige tekst ikke skade dig, så længe det ikke fremgår, at du er ophavsmand. (Vær her opmærksom på, at det ikke er tilladt at lave falske brugeranmeldelser).
Hvis du bruger billige tekster uden for din egen side (eller uden for din primære side), så lav links ud af teksterne tidligt. Det er bedre at menneskelige læsere kommer videre til din rigtige side i en fart end at han gaber og trykker på sin back-knap.

Hvis du bruger billige tekster til affiliatesider - så lav en kort god tekst først - placér dernæst dine affiliatelinks og bring til slut den billige tekst, så søgemaskinen tror, at din side er seriøs og relevant.

saxis

Læs også


Kommentarer

Frank Hellerup Madsen   den 06-02-2011 kl. 11:11

Kloge ord, Hans.

Man skal være vældig varsom med, hvad man lægger navn til af tekster. Og efter at have testet en del billige skribenter til en række projekter, har jeg fået øjnene op for, at kvaliteten er gevaldigt svingende.

Hvis man som udgangspunkt altid forventer at en billig tekst altid kræver en del efterbehandling, kan man kun blive positivt overrasket.

(Og så bør man altid på forhånd stille som betingelse, at man ikke betaler for artiklerne, hvis de bærer præg af at have været kørt gennem Google Translate..)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Cap'n Halfdan Timm   den 06-02-2011 kl. 11:40

Et meget interessant og tankevækkende indlæg. Tak for det! :)

Det er mange der tror, at Google i løbet af 2011 vil slå ned på blogs, der udelukkende lever for Googles skyld - lidt som de i 2010 gjorde med linkkataloger. Har du en forventning om, at der sker noget der, og er det noget, du ser frem til?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 06-02-2011 kl. 11:59

@ Frank - Ja, jeg kan godt huske nogle af dine kedelige erfaringer.

@ Halfdan - Jeg er tekstmand - ikke spåmand. Jeg spørger altid nogle kloge SEO-folk, når jeg er involveret i et projekt, som har konkret med SEO at gøre.

Men når jeg kigger tilbage på søgemaskinernes udvikling, kan jeg se, at de gennem årene er blevet bedre og bedre til at opfatte tekster på samme måde som mennesker gør det. Søgemaskinernes mål er at bringe dig de mest relevante sider øverst, og SEO-folkenes mål er at få kundernes sider til at fremstå som de mest relevante.

Set i det lys, er den eneste rigtige langsigtede vej frem at lave så relevante og gode tekster som muligt.

Men det betyder jo ikke, at du ikke på kort sigt kan lave en hurtig profit på noget SEO, der bliver banned en gang i fremtiden, vel.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lise Halskov   den 06-02-2011 kl. 12:08

Hej Hans,

Godt indlæg. Jeg ville som kunde være muggen over at opleve en shop af tilsyneladende god kvalitet med en blog med middelmådige tekster med masser af fejl. Og jeg vil næsten sige, at hvis indholdet af bloggen er ligegyldigt, så burde man overveje at sløjfe den helt. Og omvendt kan man sige, at hvis indholdet er knald godt, så kan man lettere se igennem fingre med en lille fejl hist og pist. Det kan godt være, at det er godt for søgemaskinerne, at bloggen er der, men hvis det skræmmer mig væk som kunde, så er det vel spild af krudt?

Mange hilsener Lise

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 06-02-2011 kl. 12:21

@ Lise

Din logik er god nok, men der er et meget let modargument:

Du bliver jo ikke skræmt væk af den dårlige blogtekst, hvis søgemaskinen leder dig hen i en helt anden shop...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lise Halskov   den 06-02-2011 kl. 12:31

Ahhh, nu er jeg med - jeg indrømmer, at jeg ikke er den store haj indenfor søgemaskiner! Vil det sige, at man rent faktisk kan få mere trafik ved at have flere sider med tekst, der blot peger hen imod den side, man egentlig vil have folk ind på? Og næste spørgsmål - er det direkte dumt ikke at gøre det, hvis man vil have trafik ind på sin side?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Danny Christensen   den 06-02-2011 kl. 14:11

Hvad er så prisen på en billig tekst??

Hvad snakker vi?

Nu har jeg fået lavet nogle tekster og jeg ville godt vide om de er billige eller den dyrer (kvalitet) ende.

For hvis jeg nu har givet så meget for mine tekster at de skulle være totalt perfekte og ikke er det, så vil jeg da gerne vide, om jeg har nogen grund til at tage fat i min tekstforfatter.

Men hvis de nu er i den billige ende, så vi jeg jo ikke mene at jeg kan sige noget, jeg finder nogle fejl.

MVH

Danny

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 06-02-2011 kl. 15:17

@ Danny - du giver typisk under 100 kr. for sådan en meget billig tekst, med mindre den er lang.

I mig eget billige koncept, hvor jeg sætter mit hold af gymnasieelever i gang, koster ca. 1000 tegn svarende til ca. 150 ord 85 kr.

Jeg har set andre udbyde både lidt dyrere og lidt billigere.

En "rigtig" tekstforfatter vil almindeligvis ikke lade sig aflønne pr. ord eller tegn (jeg selv vil i hvert fald ikke), da der er stor forskel på arbejdsbyrden fra tekst til tekst. Arbejdsbyrden for en god og gennemarbejdet tekst afhænger af en lang række faktorer, som ikke lige lader sig stille op på en formel.

Hvis din tekstforfatter har lovet dig fejlfri tekster, og leverer tekster med fejl, så kan du efter min mening brokke dig uanset prisen.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 06-02-2011 kl. 15:24

@ Lise

Hvad der er klogt og dumt i søgemaskineoptimering holder jeg mig kun overordnet orienteret om. Og så spørger jeg eksperter, hvis det er nødvendigt.

Jeg har nogle veloptimerede, men mindre grundige sider, der bliver pænt besøgt, men en seriøs side som www.projekthæftet.dk har jeg slet ikke lavet nogen form for SEO-arbejde på - og alligevel er den også rigtig pænt besøgt.

Jeg har hørt SEO-folk udtrykke at "content is king" - altså at jo bedre indhold des bedre resultat.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
BB   den 07-02-2011 kl. 08:51

Er "fejlfrit" ikke overkill i de fleste tilfælde?

Altså med mindre at man sælger korrektur-opgaver til tekstforfattere? :-)

/Bjarne

Er kommentaren brugbar? 0 0
Koludabyg   den 07-02-2011 kl. 08:58

Super indlæg, der igen klarlægger at pris og kvalitet somme tider hænger sammen...:)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mads   den 07-02-2011 kl. 09:24

@BB - jeg forventer fejlfrit arbejde af den murer, der skal lave min tilbygning. Selvom mit hus ikke falder sammen af en dårlig tekst, så forventer jeg også en fejlfri tekst, hvis jeg køber den ude i byen. Bare fordi der er færre konsekvenser ved at lave fejl i en tekst, gør ikke at det bliver acceptebelt. Ikke for mig :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikael christiansen   den 07-02-2011 kl. 09:38

Er det ikke lidt overdrevet med tekst forfatter - SEO forfatter værdien det giver , de par stykker der leveret til mig et par gange , har enten ingen viden om mit emme tilføjet skrevet en masse der ikke videre formidler nogle viden .

En anden tilsendt rettelse gik op i de mindste fejl også dem der ikke betyder om man skriver strip show eller stripshow det betyder djo det samme og flere andre ting kan også gøre en bange ved tekstforfatter.

Er også bange ved prisen om det er det værd især vidste det er mange småfejl rettelser som ikke betyder noget der rettes

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 07-02-2011 kl. 13:37

@BB - Jo, jeg ville ikke forvente at en meget billig tekst var 100% fejlfri. Men hvis tekstforfatteren har lovet det, skal han også holde det - i hvert fald efter mine moralbegrebet.

@Koludabyg - mange tak.

@ Mads - nemlig :-)

@ Mikael

Du har en rigtig god pointe i, om det er prisen værd at købe ordentlig tekst. Den tekst, man køber, skal jo tjene sig ind igen, og i nogle tilfælde kan en hjemmelavet eller en billig tekst give et større overskud end en superprof gennemarbejdet tekst.

Man ville godt kunne bruge lang tid på at researche og finde den helt rigtige salgstekst til et stykke økologisk vingummi, som koster en krone, men så skal der altså rigtig mange stykker slik over disken, før teksten er tjent ind. I det tilfælde vil det nok på kort sigt virke bedre bare at skrive: "Økologisk vingummi 1 kr. - Køb det nu!"

Men hvis man sælger specialdesignede supermaskiner til 100.000 kr. pr. stk., er det altså vigtigt, at man har en tekst, der sørger for, at de potentielle kunder ikke stikker af.

Og jo - der er stor forskel på, om man skriver det korrekte stripshow eller det forkerte strip show. Forskellen ligger ikke i ordenes egentlige betydning, men i den betydning, du sender med, medbetydningen. Det uddyber jeg i mit indlæg "Skriv mellem linjerne": www.amino.dk/.../din-hjemmeside-mellem-linjerne.aspx

Er kommentaren brugbar? 0 0
BB   den 08-02-2011 kl. 09:46

@Hans - 100% enig i at lovet, skal overholdes. Men spørgsmålet er konteksten og hvornår "godt nok er godt nok".

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 08-02-2011 kl. 09:52

BB - helt enig. "Godt nok" kan godt være nok i mange tilfælde.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nina Maria Mørk   den 11-02-2011 kl. 17:08

Sikke et godt indlæg! Jeg krummer stadig tæer over begge eksempler - også selvom der var en pointe med de ikke-altid-dårlige-billige-tekster, men jeg er jo også af den gamle skole, hvor jeg står helt af på tekstlort. Jeg kan simpelthen ikke tage det alvorligt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
BZR   den 11-02-2011 kl. 17:20

Jeg lover ikke fejlfrie tekster, og jeg ignorerer henvendelser fra kunder, der brokker sig over små grammatiske fejl. Fejl i kontekst er uacceptabelt, og det vil jeg selvfølgelig ikke lægge navn til.

Pointen er, at de fleste mennesker overhovedet ikke ænser tre, fire eller fem grammatiske fejl i en tekst, som byder på reel informationsværdi og derudover ikke er præget af fejl.

Men det er klart, at det kammer over, hvis der, som i dit tilfælde, er en grel kombination af kontekst- og grammatikfejl. Så bliver teksten en torn i øjet på læseren, og det er mine kunder naturligvis ikke interesserede i.

Jeg mener problemet skal findes i motivationen for at arbejde. Mange af de nye tekstforfatter tænker: "Okay, jeg skriver da fint nok, og har brug for lette penge". Derfor sætter de sig ned, ser hvad andre tilbyder på Amino, undercutter prisen betydeligt og går derefter igang. Resultatet bliver underlige, til tider ubrugelige tekster, som tydeligvis er skrevet med fokus på kvantitet fremfor kvalitet.

Med det sagt, så er vi jo også en række talentfulde tekstforfattere, som ganske simpelt udbyder billigere tekster, fordi vi ikke har nogen udgifter. Jeg har selv været nødt til at justere mine priser, da jeg fandt, at mine tekster skabte langt større værdi for mine kunder, end de selv betalte for dem. Der var en uligevægt i regnestykket, og det skulle naturligvis ordnes.

Det var lidt galde fra min side af bordet. Udover det et rigtigt godt indlæg, og jeg er meget enig i mange af dine betragtninger. Jeg betragter dig som en del af eliten indenfor mit felt, og ser frem til at læse flere af blogindlæg fra dig, som berører "vores" branche.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 11-02-2011 kl. 23:54

@ Ulrik BZR

Jeg er helt uenig med dig i dit argument for, at det er OK at levere ufærdige tekster.

Her i aften har jeg sammen med mine søskende og forældre været ved at planlægge en fælles sommerferie. Vi skal købe ophold for ca. 50.000 kr. Min bror havde undersøgt forskellige muligheder og fundet de samme tilbud på flere forskellige hjemmesider. "Men vi skal ikke købe det hos firma-x, for hjemmesiden er fuld af fejl, og så fremstår de altså ikke ordentligt professionelle," sagde han - ordret og uprovokeret.

Firma-x har altså fraskrevet sig muligheden for en omsætning på 50.000 kr., fordi de ikke har læst korrektur på deres tekster.

Det er simpelt hen for ærgerligt for dem.

De kan sagtens være dygtige rejsearrangører, selvom de ikke kan stave og sætte tegn - ingen tvivl om det - men vores penge havner nu hos et andet firma.

Der findes i mine øjne ikke noget argument for ikke efter bedste evne at fremstå så troværdigt som muligt.

Og fejl i teksterne udhuler altså troværdigheden.

Derfor skal billige tekster bruges med den omtanke, som jeg beskriver i mit indlæg.

mvh Hans

PS - at der findes dårligere tekstforfattere end mig, der sælger deres ydelser til en lavere pris, har jeg ikke noget problem med. De er velkomne i kampen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
BZR   den 12-02-2011 kl. 08:38

Hej Hans,

Hvad jeg mener vi kan konkludere er, at det hele beror på den sammenhæng, man brugerne teksterne i.

Jeg vil aldrig selv hyre en billig tekstforfatter, hvis teksterne skal bruges i sammenhæng med kommunikationen i min egen virksomhed. Jeg vil derimod sagtens bruge en billig(ere) leverandør, hvis der er tale om tekster til en affiliate-side, og til dels også en produktside i en webshop - forudsat jeg spiller på andre parametre, herunder pris og kvalitet, som kunden vil opfatte som vigtigere end sproglig punktlighed.

God weekend!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 20-02-2011 kl. 00:45

Hej Ulrik.

Jeg tror faktisk, at vi er temmelig enige.

Du nævner, at kunderne i en webshop sætter pris og kvalitet højere end sproglig punktlighed.

Det tror jeg, du har ret i. Især hvis du spørger til kundernes bevidste holdninger.

Men på det ubevidste plan vil fejlene være med til at trække troværdighed ud af siden og dermed sænke konverteringen. Hvis altså teksterne står et sted, hvor brugerne læser dem.

Hvis der findes en shopejer, der tør, vil jeg gerne medvirke i en splittest af dette:

Vi opsætter det samme produkt med en velformuleret side og en fejlbehæftet side.

Vi eksponerer de to sider i tilfældig orden for lige mange besøgende.

Vi måler, hvilken side, der konverterer bedst.

Jeg er ikke i tvivl om svaret, men det kunne da være spændende at prøve det af.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Henrik Lichtenberg   den 20-02-2011 kl. 00:56

Fejlfrit er meget at forlange. Jeg er uddannet journalist og har arbejdet i faget i over 15 år. Hvis jeg har en vigtig tekst, sender jeg den altid til ekstern korrektur, og der bliver altid fundet noget. Det er meget få mennesker i dette land, der kan skrive en a4-side helt uden fejl.

Men til noget andet, som jeg har spekuleret over, og som måske har relevans i denne sammenhæng: bliver dårlig tekst straffet af søgemaskinerne? Det vil jo give god mening at gøre det, og det vil være en nem sag at udregne om en tekst har over gennemsnittet fejl. Hvad siger SEO-eksperterne?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 20-02-2011 kl. 01:15

Jeg synes simpelthen, det er hovedrystende pinligt og komplet uforståeligt, at en, der kalder sig "tekstforfatter" synes, det er okay at levere tekster med 3-5 grammatiske fejl.

Og - for den sags skyld - at en journalist er nødt til at sende sine egne tekster til ekstern korrektur!?

Suk!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Henrik Lichtenberg   den 20-02-2011 kl. 01:39

Jamen TT, læs en avis, en web-tekst eller en bog, der er stave- og grammatikfejl overalt. Det er da trist, men virkelighed. Dagbladene har også korrekturlæsere ansat, uanset hvor uforståeligt det forekommer dig. Så jeg er langt fra alene om at læne mig op ad dem, som har specialiseret sig i at finde andres fejl.

Forresten, skulle dit komma efter "synes" i anden linje ikke have stået foran?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 20-02-2011 kl. 02:46

Jeg er fuldkommen ligeglad med, om det er virkeligheden. Jeg har skam bemærket udviklingen - og ja, det er sgu trist. Men det gør det ikke mere legitimt bare fordi, at der er flere og flere, der ikke kan stave og sætte kommaer.

Og nej - der skulle ikke have været et komma foran "synes". Kommaet er præcis, hvor det skal være, hvis man kan finde ud af at sætte kommaer korrekt. Efter "synes" kunne der have stået "at", og der skal et komma foran "at", hvis det ikke efterfølges af et verbum, hvad det ikke gør her.

Som tekstforfatter har jeg styr på alt det grammatiske - som man må kunne forvente af en, der lever af at skrive for andre mennesker.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Cap'n Halfdan Timm   den 20-02-2011 kl. 09:25

TT @

Er du ikke ret firkantet i din opfattelse? Én ting er at skrive for andre menneske for sit levebrød, men er der ikke flere aspekter i den sag? Der er folk, der kan skrive med et levende sprog, folk der kan kramme utroligt meget information ned på ingen plads, og så er der igen folk, der har fuldstændigt styr på det grammatiske.

Der er ingen tvivl om, at det er helt fantastisk, hvis du rammer alle tre kategorier 100% - det er velsagtens også den kombination, der tillader dig din holdning og attitude. Der er bare forskellige talenter rundt omkring, og det ville være en kæmpe skam, hvis hundrede procent grammatisk forståelse, var en nødvendighed for at skrive diverse tekster. Hvis teksterne er slemme (3-5 kommafejl på 500-1000 ord), er løsningen ikke længere væk end en korrekturlæser, hvilket efterhånden samtlige medier har opdaget.

Det betyder stadigt ikke helt fejlfri. Jeg fandt en hovsa-fejl i Jyllands-Posten i dag. Vi er dog kun mennesker.

Hvad vil du helst læse? En medrivende, interessant tekst skrevet af en åbenlyst dygtig tekstforfatter? Eller en grammatisk korrekt tørtriller?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 20-02-2011 kl. 11:02

@ TT

Mine tekster bliver bedre, når de har været igennem min faste korrekturlæser.

- og prøv lige at sætte krydser og boller under ordene i den tekst, som påstår har korrekt tegnsætning. Uanset hvilke kommateringsregler, du anvender, så mangler du et komma efter sætningen "der kalder sig "tekstforfatter"".

Og dit komma før samme sætning viser i øvrigt, hvilket regelsæt, du sværger til - og på det punkt er jeg 100% enig med dig.

med venlig, hilsen Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 20-02-2011 kl. 11:05

Det ene udelukker da ikke det andet. Det undrer mig en del, hvis samtlige medier virkelig har fundet ud af at bruge en korrekturlæser. Der er kommafejl stort set overalt.

Jeg er enig med Hans. Den sproglige standard kunne være bedre, også for mange professionelle skribenters vedkommende. Det er bittert at skulle betale en korrekturlæser, når man har købt en tekst af en professionel.

Det er endnu mere bittert, hvis man slet ikke opdager fejlene. Nogle af ens kunder opdager dem nemlig helt sikkert - fx mig. ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 20-02-2011 kl. 11:34

Hej Hans

1) Hvor mangler der et komma? Der mangler ikke et komma :-)

2) Mit indlæg blev skrevet fordi, jeg var enig med dig og dybt uforstående overfor BZR og Hans Henrik.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 20-02-2011 kl. 11:40

Ok, det er sgu rigtig nok, at der skulle have været et komma inden "synes" i dette tilfælde grundet den indskudte sætning, men det ændrer ikke ved min pointe - nemlig, at man som professionel selv skal kunne læse sine tekster igennem og levere grammatisk korrekte tekster til sine kunder.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nina Maria Mørk   den 20-02-2011 kl. 11:42

Jeg tør jo næsten ikke blande mig i denne debat, men jeg synes, begge kommaer er korrekte ... altså at der burde stå:

"Jeg synes simpelthen, det er hovedrystende pinligt og komplet uforståeligt, at en, der kalder sig "tekstforfatter", synes, det er okay at levere tekster med 3-5 grammatiske fejl.

Svarer lidt til sætningen:

Det, han siger, er, at begge kommaer skal være der.

Måske det bare er mig, der er gammeldags :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nina Maria Mørk   den 20-02-2011 kl. 11:43

Ok, der var vi lige hurtige på tasterne :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 20-02-2011 kl. 11:56

@Nina: :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 20-02-2011 kl. 12:13

@Halfdan: Sikke noget sludder. Jeg kommenterer på professionelle tekstforfattere/skribenter - og nej, man skal ikke være god til det ene eller det andet som professionel. Her skal man beherske både evnen til at skrive medrivende og grammatisk korrekt. Du kan da ikke som professionel sige: "Hey, jeg skriver fantastisk levende og medrivende, så det er sgu helt okay, hvis der lige er en 5 grammatiske svubsere, ikk'!?"

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jette Frederiksen   den 20-02-2011 kl. 12:19

Nu blander jeg mig også. Jeg skyder skylden på den nye retstavningordbog m.m.

I følge den kan vi stave et ord på flere forskellige måder, og sætte koma´et på flere måder.

Dengang jeg gik i skolen, kunne vi kun sætte koma´et på én  måde, og et ord kunne kun staves på én måde.

Jeg forstår slet ikke hvorfor, de ændrede det.

Jeg bliver også forvirret, når jeg læser en tekst lavet efter den nye retstavningordbog.

Hvis man ikke lige kan finde ud af, hvordan et ord staves, findes der jo ordbøger.  ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 20-02-2011 kl. 12:52

@ TT

Hej Thomas

Hvis du gerne vil have det, kan jeg hurtigt lige slette den del af diskusionen, der handler om dit komma - det tilfører jo egentlig ikke værdi til debatten om, hvad man kan forvente af en professionel tekstforfatter.

Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 20-02-2011 kl. 13:32

@Hans: Nu omhandler mine indlæg jo ligesom mere end dét komma, der mangler - men hvis du ønsker at slette dem, så gør du det bare.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Henrik Lichtenberg   den 20-02-2011 kl. 14:59

"Som tekstforfatter har jeg styr på alt det grammatiske"

lol..

Undskyld min tone, men jeg bliver provokeret af, at du kalder min tilgang til mit arbejde for pinlig, og så samtidig forsøger at kamuflere din egen brøler med en omgang grammatiksludder.

Er kommentaren brugbar? 1 0
BZR   den 20-02-2011 kl. 15:11

Debatten er jo fuldstændig afsporet nu på grund af en infantil diskussion omkring kommatering. Det er lige præcis min pointe. Who gives a fuck?

De fleste mennesker ænser ikke fejlene, og derfor mener jeg, at det er ligegyldigt, om de er der eller ej. Det er tydeligt for mig, Thomas, at du blot nyder at svælge i din egen perfektionisme - men det betyder bare ikke, at dit arbejde er mere værd. I sidste ende betyder mit kontoudtog, de besøgstal jeg skaber og mine tilfredse kunder langt mere for mig, end hvad DU synes om min arbejdsmoral.

En ellers konstruktiv debat blev afsporet fordi vi skulle diskutere om et komma var placeret korrekt eller ej. Det er jo fuldstændig latterligt, og til grin at I som voksne mennesker ikke selv kan se det.

Ingen mennesker er perfekte. Det behøver tekster heller ikke være.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Nina Maria Mørk   den 20-02-2011 kl. 15:14

Må lige sige, at jeg synes, der er stor forskel på, om man skriver korrekt i et blogforum som her på amino eller i tekster, der skal publiceres på hjemmesider, i pjecer, i nyhedsbreve og lignende.

Hvis vi alle skulle sidde og komma-, gramma- og stavetjekke vores svar på aminoindlæg, så ville vi jo aldrig kunne udveksle noget som helst med hinanden.  

Der er ofte tempo på indlæg og svar her på amino - og det er jo et uformelt forum, hvor teksterne ikke skal publiceres nogle steder.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ib Abildgaard, RÅD & MAL   den 20-02-2011 kl. 15:21

@ BZR det kan ikke siges bedre og mere rammende.

@ TT Tekstforfatter lav din egen blok og diskutere kommaregler med dig selv.

For os amatører tilføjer dine synspunkter ingen værdi i debatten. Nej jeg har ikke selv set efter kommafejl eller andre syntakse fejl.

Det er hellere ikke det væsentlige, hellere ikke når det skal læses. Vi ser det ikke.

Lad dig ikke rive med at en dårlig debatkultur eller SEO "eksperteres" evindelige mundhuggeri.

Du opnår intet, ihvetfald ikke hos mig.

Jeg synes Hans initiativ er godt, og da han ikke bruger folk der har mindre end 10-12. Og da jeg selv i sin tid måtte nøjes med 7 på HH(Højere Handelseksamen), kan jeg se en værdi i at bruge Hans konceptet.

Jeg synes forøvrigt også at økonomi, matematik statestik m.m. er meget mere spændende end dansk men det var måske fordi jeg har en "idiot" til dansklærer der netop gik i "små sko"

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Er kommentaren brugbar? 0 0
Cap'n Halfdan Timm   den 20-02-2011 kl. 16:53

Utroligt vel skrevet BZR. Rammende for langt de flest holdninger i debatten.

TT @

Vores definitioner af ord som 'professionel', 'værdi' og 'nødvendighed' er åbenbart vidt forskellige. Det er ligesom at diskutere kapitalisme vs. kommunisme - Vi bliver næppe enige.

Held og lykke med dine permanent fejlfrie, grammatisk korrekte super-tekster! :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 20-02-2011 kl. 17:13

Hmm - det er en dansklærers arbejde at tage de små sko på, når han ser sprogfejl. :)

Der er ikke nogen modsætning imellem at skrive kreativt og korrekt. Salgstekster er ikke kunst, men håndværk, og det kan godt betale sig at bruge tid på at lære sit værktøj, sproget, at kende.

Jeg skriver selv reklametekster, men jeg redigerer også andres tekster og læser korrektur på dem. Nu plejer jeg altså ikke at blive beskyldt for at skrive tørt. Men hvis nogen skulle mangle en korrekturlæser efter at have fulgt med i denne debat, må de da godt henvende sig. :)

Jeg har ikke lyst til at begynde at hænge nogen op på kommafejl her i tråden - der er en del - men jeg tror ikke, nogen af os får flere kunder ved at slås om sproglig korrekthed.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 20-02-2011 kl. 17:30

@ Jette

Retskrivningsordbogen afspejler sprogets brug.

Sproget udvikler sig.

Den gang jeg gik i skole, var der ingen, der vidste, hvordan man stavede til webshop, fladskærm eller mobiltelefon.

Sproger udvikler sig, fordi verden udvikler sig. Retskrivningsordbøgernes udvikling afspejler sprogest udvikling, som afspejler verdens udvikling.

Der findes gode forståelsesmæssige argumenter for at udelade startkomma.

Når jeg alligevel sværger til det gamle "kryds-og-bolle-komma", skyldes det ganske enkelt, at det der det, de fleste opfatter som korrekt. Derfor skal mine kunder have netop det komma - det er det bedste på markedet.

Men ind i mellem opstår der sætningsknuder, som den Thomas lavede længere oppe i tråden. Det virker meningsløst, at der skal stå et komma på hver side af Thomas' "synes", Det bremser læsningen og forståelsen af budskabet, men det er korrekt. Min strategi, når jeg kommer til at lave sætningsknuder, er at omformulere. En sætning, som indeholder en sætningsknude fungerer næsten altid bedre, hvis man deler den op i to.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Jørgensen   den 20-02-2011 kl. 17:49

Direkte pinligt med journalister der ikke kan stave og de endda finder det helt acceptabelt.

Hvor er kvaliteten i deres arbejde henne ?

Så kan man jo ligeså godt sætte en 7 års knægt til at lave deres arbejde.

Flere steder på nettet er slemme til at lave fejl og det er journalister.

Skal ikke nævne sitet, men de rettes dagligt for tekster som simpelhen ikke har været igennem korrektur før man trykkede på send knappen.

Og journalisterne sidder sørme og kommunikerer med læserne om korrektur efter at teksten er kommet på gaden..

PINLIGT ad nogen ikke tager deres arbejde seriøst.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 20-02-2011 kl. 19:36

Undskyld mig Hlafdan Timm

Men du skriver:

"Der er folk, der kan skrive med et levende sprog, folk der kan kramme utroligt meget information ned på ingen plads, og så er der igen folk, der har fuldstændigt styr på det grammatiske."

Og i den svada kommer du måske i nærheden af, hvad der kendetegner en professionel tekstforfatter med uddannelse inden for faget.

Det er nemlig sådan, at vi der har lidt faglig ballast at trække på sagtens kan håndtere at få Bibelen ned i et Twittertweet, at få en ligegyldighed til at fremstå væsentlig, at konvertere en besøgende til en kunde og at imponere selv den mest mistroiske søgemaskine. Alt sammen mens vi både staver rigtigt, sætter de rigtige tegn og holder fast i såvel den korrekte sammenhæng som den logiske argumentation.

Oversat til mekanikersprog svarer din udtalelse til:

"Der er mekanikere, der kan lave bremser, mekanikere der kan skifte olie, og så er der igen mekanikere, der har fuldstændigt styr på det styretøj."

Jeg forventer af min mekaniker, at han kan det hele.

Men skal jeg nu blot have lidt mere benzin  på, så tør jeg godt overlade det til én uden mekanikeruddannelse - bare han har lært om forskellen på benzin og diesel.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Cap'n Halfdan Timm   den 20-02-2011 kl. 19:53

No need to apologize, Hnas Stokholm Kjer. ;-)

Ja, der er da ingen tvivl om, at jer med lidt "faglig ballast at trække på" skal kunne håndtere alle de ting. Det er dét, der gør jeg til professionelle, afterall. Hvis jeg købte en tekst af en professionel, ville jeg da også forvente, at alle de ting gik op i en højere enhed.

Hvis vi skal lave bil-analogier, så kan jeg også komme med én: Du kan ikke få en Ferrari for en Fiat Puntos pris - og når det er sagt, er Punto'en en ganske udemærket bil. :)

Dit indlæg handler om, at man bør bruge billige tekster. Man skal bruge dem med omtanke, men man skal dog bruge dem. Er vi ikke kommet lidt væk fra diskussionen her?

Du stiller selv i 'Jeg har et godt tilbud til dig!' sektionen mekanikere til rådighed for diverse bilister her på Amino. Kan dine mekanikere lave bremser, skifte olie og fixe et flækket styretøj? Eller er det bare uddannede i forskellen på den ene slags brændstof en den anden slags?

Min svada var ikke henvendt på at fornærme jer med "lidt faglig ballast". Det var egentligt en forlængelse af dit indlæg, og faktisk med stort set de(n) samme pointe(r). Nemlig, at billige tekster er ganske udemærkede til langt de fleste situationer.

For nu at resumere hvad jeg har skrevet op; Hvis jeg hyrede en top professionel og super dyr tekst forfatter ville jeg også forvente top kvalitet. Men dit indlæg handler altså om billige tekster. Her skal mekanikeren ikke kunne alt. Det er vi næppe uenige om. Jeg ser ikke hvor jeg har provokeret dig med mit indlæg, men du er meget velkommen til at skære det ud i pap, hvis du gider! :)

Mvh. Halfdan

Er kommentaren brugbar? 0 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 20-02-2011 kl. 21:49

Fint, men høj pris er ikke nødvendigvis lig med 0 sprogfejl. Mine priser for virksomhedstekster er lave. Det hænger sammen med, at jeg er ny på markedet. Men det hænger derimod ikke sammen med, at jeg leverer en masse sprogfejl.

Jeg ville derfor ikke nøjes sige: Brug billige tekster med omtanke - men brug alle tekster med omtanke.

Hvis køberen ikke selv er en ørn til det danske sprog, kan det være en god ide at få en sådan fugl til at se den første tekst efter i sømmene, før der eventuelt indkøbes flere. Hvis jeg selv købte tekster af en professionel skribent, ville jeg forvente, at der ingen eller stort set ingen sprogfejl var - uanset prisen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 20-02-2011 kl. 22:51

@ Halfdan Timm

Du har skam ikke provokeret mig.

Du har bare skrevet noget, som ikke stemmer overens med min udgave af virekligheden.

Derfor stiller jeg min virkelighed til skue ved siden af din - så kan læserne vælge, hvem de er enige med.

Tak fordi du spørger til mit billige koncept.

Jeg forventer ikke, at mine skribenter kan alt, men jeg stiller præcise krav til dem:

Alle skal bestå en testopgave.

Alle får feedback på denne opgave.

Alle får god instruktion og sparring - især ved de første opgaver.

De, som ikke har universitetsuddannels bag sig, skal vise et karakterblad eller eksamensbevis fra gymnasiet med karakteren 10 eller 12 i skriftlig dansk.

På den måde forsøger jeg at komme nogle af de problemer til livs, som mine kunder fortæller, at de har oplevet i andre billige koncepter.

På trods af dette har én af de testkunder, der fik lov at prøve konceptet af, før det for alvor blev sat i søen, vist sig at blive utilfreds.

Det påtager jeg mig hele ansvaret for, så nu gør jeg meget mere ud af at afstemme kundernes forventninger på forhånd.

De tekster, som skrives under mit billige koncept er netop billige tekster, så de er ikke blevet til gennem en grundig faglig bearbejdning. Derfor tager de ikke særlig lang tid at producer, og de kan produceres af folk, der ikke skal have en uddannet medarbejders løn. Og netop derfor kan de leveres så billigt.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 20-02-2011 kl. 23:32

@ Nina Maria Mørch

Jeg er helt enig i alt, hvad du har skrevet i denne debat. Tak for dine fine bidrag.

Især sad holdningen om, at det er OK med små korrekturfejl i hurtige debatindlæg, lige i skabet hos mig.

Selvfølgelig er det OK.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ib Abildgaard, RÅD & MAL   den 21-02-2011 kl. 00:01

Sidstnævnte kommentar er rar at høre for en håndværker, der også lever af handlinger og ikke dybe filosofiske overvejelser om, hvad Dansk Sprognævn og professr Jørn Lund ville sige.

Lad os håbe at "billige tekster" er kommet for at blive, med de menneskelige fejl hverdagen jo også består af.

Ib Abildgaard

Råd & Mal  

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 21-02-2011 kl. 10:24

@ Louise

Tak for dine konstruktive input.

Du foreslår, at man får en sprogørn til at kontrollere sin eksterne tekstforfatters arbde.

Jeg vil rigtig gerne kunne give folk et godt og effektivt værktøj til at vurdere sproglig kvalitet. Jeg synes, der er et par problemer med at sætte én tekstforfatter til at vurdere en andens arbejde.

For det første er sprog jo ikke matematisk. Der er ikke én rigtig måde at løse en sproglig opgave på. Derfor vil man altid kunne komme med ét eller andet forbedringsforslag til enhver tekst. Det kan være svært for den "lille sporgspurv" at afkode "sprogørnens" kritik af kollegaens tekst.

For det andet vil den nye tekstforfatter muligvis være på jagt efter kunder. Får han lejlighed til at kritisere en andens arbejde, kan han nemt forledes til at tro, at han stiller sig selv et skridt nærmere denne kunde.

Jeg gør mig løbende mange overvejelser om, hvordan denne knude kan løses, og hvis jeg finder løsningen, vil den helt klart blive offentliggjort her på bloggen.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 21-02-2011 kl. 16:42

@ Hans Henrik

1) Grammatiksludder? :-) Må jeg anbefale, at du sender min forklaring (læs: grammatiksludder) til din korrekturlæser? Så kan han/hun bekræfte dig i, at det ikke er noget sludder (medmindre din korrekturlæser også er nødt til at sende det til en korrekturlæser). Man sætter ikke komma foran "at", hvis det efterfølges af et verbum - medmindre, der er tale om en indskudt sætning lige inden (som jeg efterfølgende konstaterede). Det er et faktum, hvadenten du har forstand på det eller ej.

2) Hvis man ikke kan se det pinlige og direkte utroværdige i, at en tekstforfatter eller journalist er nødt til at sende sine egne tekster til korrekturlæsning eller åbenlyst accepterer sine egne grammatiske fejl, - ja, så er jeg sikker på, at der er rigtig mange andre, der kan se det. Jeg tror ærligt talt ikke, der er mange mennesker, der forventer grammatiske fejl, hvis de betaler en anden for at skrive deres tekster. Og hvorfor skulle de dog?

3)

At tekster er billige undskylder heller ikke diverse fejl. At jeg er lidt dyrere end BZR skyldes ikke, at mine tekster er fejlfri. Mine tekster er fejlfri fordi, at det skal de da bare være, når man som mig lever af at være professionel tekstforfatter. Det er da en selvfølge. Det forventer jeg da også, at min revisors regnskaber er? Gør du ikke?

4)

Der er forskel på at købe billige tekster fra en ikke-professionel her på Amino og at hyre en professionel tekstforfatter. Jeg kommenterer kun dem, der kalder sig professionelle.  

5)

Som Nina ganske rigtigt pointerer, så er der altså også forskel på om, man skriver i et blogforum som Amino eller om, man skriver en tekst til en kunde. Jeg forsøger så vidt muligt at skrive fejlfrit herinde, men indimellem går det lidt hurtigt - til gengæld så læser jeg korrektur på mine kunders tekster (som de BETALER for) op til flere gange for at undgå tastefejl, m.m.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Henrik   den 21-02-2011 kl. 17:21

Jeg kan godt skrive fejlfri artikler, men jeg bruger en korrekturlæser til sidste gennemlæsning, når jer har travlt. Er det pinligt og utroværdigt, at jeg nogle gange vælger at outsource den del af mit arbejde?

Hvad enten er i to ord, og der er ikke noget, der hedder "fordi at"

Over and out herfra..

Er kommentaren brugbar? 0 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 21-02-2011 kl. 22:07

Nu er jeg ikke helt med, Stokholm - man kan da sagtens læse korrektur på noget uden at komme med forbedringsforslag, hvis det ikke er det, man er blevet bedt om? Jeg læser korrektur på kollegers tekster, og jeg redigerer også gerne i dem, men da kun efter forfatterens ønske.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 21-02-2011 kl. 23:08

@ Louise

Jo da. En korrekturlæser skal i princippet ikke tage stilling til teksten.

Jeg er så heldigt stillet, at min faste korrekturlæser er så vant til min måde at tænke på, at der ud over korrekturrettelserne også ofte er små kommentarer til teksten, som jeg i nogle tilfælde ignorerer og i andre bruger til at forbedre teksten med.

Men hun redigerer ikke mine tekster - det er ikke hendes opgave.

Dette samarbejde har udviklet sig "af sig selv" og er ganske rigtigt ikke kendetegnende for, hvad man kan forvente af korrekturlæsning.

Men jeg sætter stor pris på min korrekturlæser - som tilfældigvis også er min datter. :-)

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Garamond   den 23-02-2011 kl. 20:56

@ Kjer: Godt, du ikke slettede noget. Dette er en af de mest morsomme tråde, jeg har læst længe.  Tak for det! Hvis jeg må blande mig lidt i denne debat, så synes jeg, at Hans Henrik har ret i, at TT laver nogle banale fejl, der burde 'sidde på rygraden' af en tekstforfatter. Kjer, dine blogindlæg er i øvrigt gode og informative. Tak igen.  

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 23-02-2011 kl. 21:24

@Garamond: Og det viser så, at du ikke har fattet noget som helst - eller har den nødvendige indsigt. Og det er kun til glæde for en som mig :-) Jeg har udtrykkeligt givet en forklaring på, hvorfor der manglede et komma foran "synes" i den pågående sammenhæng. Hvorfor der ikke burde herske nogen tvivl om, hvad der gjorde, at jeg ikke havde sat et

komma. Og som jeg skrev, er der forskel på at skrive i et forum, hvor det går hurtigt og at skrive for mine kunder, hvor jeg er meget perfektionistisk og pertentlig. Det er bare at kigge på mit "Arbejde" på min hjemmeside. Må jeg se dit? Hvad kan du, Garamond? Skive blogindlæg på gymnasie-elevers blogs? Har du 11 års erfaring og en af de bedste tekstforfattere i reklamebranchen som din mentor? Får du gentagende gange henvendelser fra Aminoer, som ellers er blevet anbefalet en vis anden tekstforfatter herinde, men valgte at ringe til dig, fordi de synes godt om dine indlæg og dit "Arbejde" på din hjemmeside? Nej, det tænkte jeg nok! :-)

Banale fejl? Jeg kan i det mindste redegøre for dem uden at skulle sende dem til en korrekturlæser som visse andre "tekstforfattere" og "journalister" herinde :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 23-02-2011 kl. 21:28

Av...Jeg skrev "pågående" i stedet for "pågældende".

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 23-02-2011 kl. 21:30

Og "skive" i stedet for "skrive". Simpelthen fordi jeg ikke gider at læse korrektur på indlæg til ligegyldigheder som dig :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 23-02-2011 kl. 21:31

@ Garamond

Tak for din ros.

Jeg tilbød Thomas at slette det om kommaet, fordi min blog - og dette indlæg - ikke handler om at nogen skal hænges ud. Og da slet ikke for en enkelt hurtige fejl.

Senere drejede debatten sig over i nødvendighedne af korrekturlæsning, som rent faktisk lægger sig op ad én af indlæggets pointer.

Da Thomas gav udtryk for, at det ikke var vigtigt for ham, om jeg slettede det, valgte jeg derfor at lade det stå.

At det skaber morskab hos nogen, kan jeg kun beklage - det er ikke min intention.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 23-02-2011 kl. 21:43

@Hans Stokholm Kjer: "Jeg tilbød Thomas at slette det om kommaet". Og det ønskede jeg slet ikke. Du prøver på at få det til at fremstå som, at det intet har med sagen at gøre. Men det har det da. Du er en hykler. Det er præcis det, dine seneste blogindlæg har handlet om. At man ikke kan forvente alverdens af billige tekster. Verbum med eller uden "r", etc.

Jeg har det fint med, at det skaber morskab hos nogen - det siger mere om deres forståelse for gode tekster end noget andet. Jeg stoler på den gennemsnitlige Amino's intelligens - og jeg kan se det på antallet af dem, der henvender sig til mig! :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 23-02-2011 kl. 22:01

Bølgerne går højt her på Amino!

Tak for den Håndbog i Nudansk, du engang sendte mig, Stokholm. Jeg har brugt den meget. Når man ikke synes, man behøver at vide mere, har man efter min mening mistet grebet om sin opgave. ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 23-02-2011 kl. 22:02

Det her orker jeg bare ikke, Thomas.

Vil du ikke nok gå hen og skrive et andet sted?

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 23-02-2011 kl. 22:05

@Hans Stokholm Kjer: Ingen problemer, Hans. Du er den, du er, og jeg er den, jeg er.

Er kommentaren brugbar? 0 0
dervarengang   den 23-02-2011 kl. 22:08

Hans skriver i det mindste ordentlig til og om andre mennesker.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 23-02-2011 kl. 22:11

@ Louise

Bogen var i sin tid velfortjent - endda måske lidt fedtet af mig set i lyset af, hvilken værdi du skabte for mig.

Og jeg er helt enig i din betragtning.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Volt & Volume   den 24-02-2011 kl. 00:03

[Thomas' tekst slettet af Hans Stokholm Kjer]

[Besked til Thomas: Så længe dine indlæg indeholder personangreb, er de ikke velkomne på min blog og vil blive slettet. Hvis du igen kommer med kommentarer, som er relevante for bloggens emner, er du naturligvis velkommen. Hans Stokholm Kjer]

Er kommentaren brugbar? 0 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 24-02-2011 kl. 08:39

Jeg lærte en del af det arbejde, som jeg har haft glæde af. Men min pointe er, at jeg brugte tre uger på at læse i håndbogen. Kunsten er ikke at være perfekt - det er man ikke - men man kan blive ret god til at vide, hvornår man skal omformulere eller slå op eller endda ringe til Dansk Sprognævn.

Heldigvis er sprogfejl ikke kun kilde til kiv og strid, de er også sjove, det har jeg skrevet en artikel om i embeds medfør, hvis nogen skulle have brug for opmuntring efter at have deltaget i denne tråd. ;)  

I må have en fornøjelig og fredelig dag.

www.selandia-ceu.dk/.../Nyheder.aspx

Er kommentaren brugbar? 0 0
BB   den 24-02-2011 kl. 08:43

.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 24-02-2011 kl. 09:02

@ Louise

- morsomt :-)

Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Garamond   den 24-02-2011 kl. 15:08

@TT: Absolut sidste kommentar - desværre blev det hele lidt mere personligt, end det var ment. Men så vidt jeg husker, startede du selv alt dette... Jeg glemte at sige, at eksemplerne på din hjemmeside er rigtig gode og velformulerede. Især rubrikkerne er helt fantastisk godt set og kreative. Undskyld. Det med det morsomme var ikke møntet på dig, men på HELE tråden, hvortil jeg så også selv har bidraget nu.

Men du/man må jo også tænke på, at alle, der skriver her, (undtagen mig..!) tilsyneladende gør det for at reklamere for noget eller for at vise sig/sit produkt frem over for andre, og derfor synes jeg ikke, at dette forum kan betragtes som almindelig 'chit-chat' men som en udstilling?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jirya   den 24-02-2011 kl. 15:28

@Hans Stokholm Kjer og TT Tekstforfatter og alle andre, der er en del af deres diskussion:

Jeg har ikke gidet at rode rundt, I jeres lange diskussion - den må I klare selv. Jeg vil dog bare komme med et lille input.

Jeg synes simpelthen, at det er 'idiotisk', at I sidder her og sparker til hinanden ved at finde hinandens fejl. Jeg er udmærket klar over, at I næsten alle arbejder som tekstforfattere; men det må da næsten være en almen forståelse, at man skal være etisk korrekt i sine handlinger overfor andre - selv hvis de er konkurrenter.

Det nytter altså ikke noget at komme med provokerende postulater og bemærkninger mod en anden - og derefter sætte sig selv op på en ikke-eksisterende trone, der får en til at virke som om man er 'kejserigt'. Det kan godt være, at I får det bedre med jer selv ved at finde fejl hos andre; men det er både spild af tid og ikke særligt etisk at gøre.

Til en anden gang, så vis nu bare, hvilke fremragende tekster, I kan skrive - for det kan I jo - i stedet for at hamre andre ned i jorden.

Note: Jeg fandt rimeligt mange grammatiske såvel som sproglige fejl I jeres beskeder; men det er ikke ensbetydende med, at I er dårlige, vel? ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas T. Sloth   den 24-02-2011 kl. 22:49

Hmm. Jeg tror, at vi kan konkludere at det er svært at være fejlfri, når man skriver dansk!

@ Jette - Der er efterhånden KÆMPE forskel på det skrevne og det talte sprog. Det er Dansk Sprognævn opmærksomme på, hvorfor de ændre stavemåder og komma-regler for at lette hverdagen for os dødelige danskere. Tidligere var det faktisk umuligt at sætte alle kommaer rigtigt pga. de mange indviklede regler - det er der heldigvis blødt op på nu.

Jeg er meget enig i blog-budskabet: Der er enorm signalværdi i at kunne stave (nogenlunde) rigtigt.    

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michelle Garnier   den 16-03-2011 kl. 13:11

Jeg kan slet ikke forstå hvad de to sidste afsnit af bloggen handler om!Jeg skriver godt nok selv mine tekster, men alligevel kunne jeg godt tænke mig at teste dem...

Derfor denne kommentarer...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer   den 16-03-2011 kl. 13:30

Hej Micga

Hovedbudskabet i det oprindelige blogindlæg er, at tekster, som ikke er lavet ordentligt i nogle tilfælde kan skade din virksomheds omdømme, og at man derfor - efter min mening - bør være påpasselig, hvis man køber tekster af folk uden relevant uddannelse.

I de to nederste afsnit giver jeg eksempler på, hvor man sagtens kan bruge billige tekster uden at skade virksomhedens omdømme.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer