Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug billige tekster

8.042 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 February 2011

- men med omtanke...

Hvis man ikke selv er alt for stærk i skriftlig dansk og virksomhedskommunikation, kan det være vanskeligt at vurdere, om en tekst fra en meget billig tekstforfatter er god eller dårlig. Jeg vil i denne artikel skyde løs med mine tanker om meget billige tekster.
Indlægget er ikke et angreb mod de mange håbefulde udbydere af disse tekster - jeg påstår ikke, at man kan generalisere over dem, og jeg har absolut intet imod, at de knokler for at få en luns af markedet for information.

En lille forhistorie

Forleden havde jeg en snak med én af mine faste kunder.
"Jeg har i øvrigt fået lavet noget tekst af en ung tekstforfatter, som bare er dygtig - måske skulle du lige tjekke ham ud og forsøge at få ham i din stald," sagde han. Og så viste han mig én af de tekster, han havde købt.
Jeg var overrasket.
Jeg havde ikke forventet en gennemarbejdet og velformuleret tekst, som var tilpasset en målgruppe og havde en klar retning og et klart formål. Men jeg havde forestillet mig, at en udbyder af tekst ville være i stand til at levere stort set fejlfrit.

Det var denne tekstforfatter ikke.

I den knap 400 ord lange tekst fandt jeg umiddelbart 11 grammatiske fejl. Det var fem tegnsætningsfejl og seks fejl i forbindelse med sammensatte ord - den første i overskriften.
Desuden var der syv sætninger, som var noget decideret vrøvl, fordi der ikke var styr på grundledet.
Undervejs skiftede forfatteren tilsyneladende tilfældigt mellem 2. og 3. person, og sproget besværliggjordes af passiv form igen og igen.

Teksten var en produktbeskrivelse, som var lagt som indlæg i en webshops blog med min kundes navn som afsender.

En anden lille forhistorie

Den samme dag var jeg i kontakt med en erfaren tekstforfatter, som gerne ville være underleverandør hos mig på et konkret projekt. Én af betingelserne var, at han skulle sende en testtekst - en opgave, som jeg udstak. Jeg gjorde det meget klart, at teksten skulle være fejlfri, hvis jeg skulle bruge ham.
Efter mere end et døgn afleverede han en grotesk fejlspækket tekst i elendigt sprog.

Jeg fatter ikke, at man i fuldt alvor kan levere sådan noget hø som testopgave. Hvorfor sagde han ikke bare: "Fejlfrit? Ved du hvad... det er bare ikke mig." Så kunne han have sparet al den tid, han har brugt på at lave en opgave, som jeg kun kunne afvise.

Hvorfor er dårlige tekster ikke så slemme?

Som seriøs og professionel tekstforfatter kommer man naturligvis i tvivl om, hvorvidt tæerne vil kunne rettes ud igen, når man har læst den slags tekster. Men teksten fra den første forhistorie er faktisk ikke så skadelig, som man kunne have forestillet sig.

Teksten er nemlig ikke placeret specielt synligt på hjemmesiden. Faktisk er bloggen gemt lidt af vejen, så man skal være en meget interesseret læser for at snuble over den. Denne tekst er beregnet på at skaffe goodwill hos søgemaskiner, derfor vil der ikke være så mange potentielle kunder, der kommer til at læse den.

På shopdelen af hjemmesiden har han haft en professionel tekstforfatter i sving - i hvert fald på nogle af produkterne.

Men, når søgemaskinen lærer denne tekst at kende, vil den en gang i mellem lede nogle potentielle kunder derhen. Og disse læsere bliver modtaget rigtig dårligt. Så når nu min kunde insisterer på at købe en billig tekst, burde han nok gøre følgende:

  1. Få læst korrektur på teksten.
  2. Kontrollere facts.
  3. Placere nogle inspirerende udgange tidligt i teksten (f.eks. link til sammenlign denne vare med lignende varer).
  4. Placere links til den rigtige sælgende tekst undervejs i indlægget.
  5. Undlade at bruge sit eget navn som underskriver på blogindlægget - der kunne have stået "admin", "webeditor" eller noget andet, så det dårlige indtryk ikke smitter af på indehaverens troværdighed.

Hvis han gør det, har han en billig tekst, som kan hjælpe på hans synlighed i søgemaskinerne, som kan trække nogle kunder ad en lille omvej hen til produktet, og som ikke i sig selv gør nogen videre skade.

Men med en veldisponeret sælgende tekst placeret samme sted og en "køb her"-knap kunne han formentlig konvertere bedre.

Hvornår er dårlige tekster slemme?

I den anden forhistorie er jeg mere bekymret. Denne tekstforfatters kunder vil være folk, som ikke selv er dygtige til tekst. De vil tro, at de hyrer en god tekstforfatter, men i stedet får de en middelmådig nar.
Det er alvorligt, for det får deres virksomheds ansigt udadtil til at fremstå sjusket og utroværdigt.
Den slags gør mig harm.

Køb billige tekster

Hvis du skal have en fordel af at købe billige tekster, skal du altså bruge lidt tid på at bearbejde resultatet. Du kan ikke forvente høj professionalisme af en billig tekst - men med lidt snilde, kan du jo selv tilføje det faglige niveau.
Hvis du selv skriver langsomt, og hvis skrivearbejdet har svært ved at holde dig fanget - så kan du købe en billig tekst, så du har et udgangspunkt at arbejde videre med. Måske er det lettere for dig at rette en tekst end at skrive en tekst.

Hvis du laver søgemaskineoptimering ved at lægge unikke tekster på steder uden for din egen hjemmeside, kan den billige tekst ikke skade dig, så længe det ikke fremgår, at du er ophavsmand. (Vær her opmærksom på, at det ikke er tilladt at lave falske brugeranmeldelser).
Hvis du bruger billige tekster uden for din egen side (eller uden for din primære side), så lav links ud af teksterne tidligt. Det er bedre at menneskelige læsere kommer videre til din rigtige side i en fart end at han gaber og trykker på sin back-knap.

Hvis du bruger billige tekster til affiliatesider - så lav en kort god tekst først - placér dernæst dine affiliatelinks og bring til slut den billige tekst, så søgemaskinen tror, at din side er seriøs og relevant.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Hans blogindlæg Skriv dig op