Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Kontakt - Hvad skal der stå?

4.221 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 December 2010

Langt de fleste hjemmesider har en underside, der hedder kontakt - eller noget der ligner.

Formålet med denne side er, at brugere tager kontakt med det firma, der står bag hjemmesiden.
Med mindre du har en side med en meget tung supportbyrde, vil du formentlig gøre dette så let og gnidningsfrit som muligt for dine brugere.
Samtidig egner kontakt-siden sig også til at underbygge din firmasides troværdighed. Jo tydeligere det fremgår, hvem der står bag siden, des større troværdighed har den.

Gør op med dig selv, hvordan du helst vil kontaktes, og sørg for, at denne kontaktform er den lettest tilgængelige for din bruger. Men giv ham også gerne alternativer, så han ikke finder en anden leverandør, blot fordi du er snerpet med, hvordan man kan kontakte dig.

Du kan f.eks. tænkes at ønske følgende handling af din bruger:

  1. Ring med det samme,
  2. brug formularen,
  3. … eller send en mail

Indled med en kort, indbydende tekst, som opfordrer til at kontakte dig og sætter scenen for, hvad man kan forvente, når man kontakter dig (hvis du f.eks. ved, at 9 ud af 10 rammer telefonsvareren, så skriv det her - på den måde sparer du dine brugere for nogle skuffelser).

Da du prioriterer telefonkontakt, sørger du for, at dit telefonnummer er så synligt som muligt.
Jeg kan personligt godt lide, når der er et foto af den, som man kan regne med at få i røret. Det giver en god fornemmelse, at have et ansigt at forholde sig til, mens man taler i telefon.
Mange sider viser ét eller andet købt foto af en smuk kvinde med et headset  eller et smukt poleret telefonrør. Hvis du vælger sådan et billede, bør det følge stilen for dit site i øvrigt. Ellers virker det utroværdigt, når røret så bliver taget af smedens mormor, der på bredt Ikast-mål siger: "Dav - Det'ø Åse".

Under telefonnummeret har du en mailform.
Sørg for, at den indeholder så få felter som muligt - men alle de nødvendige.
For hvert felt, der skal udfyldes, er der risiko for fejl.
Har du brug for andet den E-mail, (evt. gentag e-mail) og et fritekstfelt?
Hvis du får meget spam på din mailform, bør du lave en captcha, men ellers ikke. Du er måske træt af at slette 2-3 spammails om dagen, men hvad hvis ham, der har den næste store ordre ikke forstår meningen med din captcha?

Under mailformen har du jeres fysiske adresse samt hovedmailadresse. Sørg for, at mailadressen er et mailto-link, så den åbner brugerens mailprogram.

Hvis I er flere i firmaet, er det en god service at vise billede og kontaktoplysninger af hver af jer - gerne kombineret med en lille tekst om, hvad hvem beskæftiger sig med. Se et supergodt eksempel på Region Midtjyllands kontaktside (undersiden for enheden "Regional udvikling"). Da jeg havde brug for dem forleden dag, vidste jeg præcis, hvem jeg skulle ringe til, og jeg slap for 2-3 omstillingsborde. Det er god kontaktservice.

Men det allervigtigste er, at jeres kontaktoplysninger bør være synlige på alle sider.
Det skal være muligt for en bruger at ringe eller maile, så snart han får en impuls til det - gerne mens han læser videre på den underside, han har spørgsmål til.
Lad hovednummeret og hovedmailadressen være en integreret del af designet.
Her er nogle eksempler på nogle af mine kunder, som har velplacerede kontaktoplysninger:
http://www.thyholmmurer.dk/
http://www.midtpunktetthyholm.dk/webtop/site.aspx?p=16631
http://www.gjtoemrer.dk/
http://www.nordvestfoder.dk/

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op