Når man ser, hvordan journalister på fjernsynet trækker politikere og uærlige forretningsfolk rundt ved næsen for til slut at kaste dem på mediemøddingen, kan man godt blive lidt utryg ved at skulle møde en journalist. Men det er helt unødvendigt.
Hvis en journalist har fundet interese for dig eller din virksomhed, er det for det meste fordi, han mener, at du har en god historie, der passer til hans medie og hans læsere. Hans opgave er nu at trække den gode historie ud af dig - og din opgave er at fremstå så troværdig som muligt - og sørge for, at dit og din virksomheds navn bliver nævnt.
På Iværk og Vækst mødte jeg journalist Jakob Tarpgaard Pedersen fra Jyllandspostens web-tv, JPtv. Han var interesseret i en generel iværksætterhistorie - ikke i en uddybende feature om at drive kommunikationsvirksomhed. Før interviewet orienterede han mig kort om, hvad han var interesseret i, men han gav mig ikke de konkrete spørgsmål. Han lovede at mit navn og min virksomheds navn ville blive synlig i indslaget, så jeg vidste, at jeg ikke behøvede at spilde koncentration på at nævne mig selv igen og igen. Jeg ville gerne have haft min egen stand som baggrund for interviewet, men han havde på forhånd besluttet, at baggrunden skulle være det kaotiske Forum - til gengæld ville han lave optagelser fra min stand, som han ville bruge som dækbilleder. Jeg orienterede ham kort og præcist om min virksomhed. I løbet af få minutter var der etableret en tryg stemning, hvor jeg roligt og afslappet kunne svare på de spørgsmål, han måtte stille.
Så mit råd er: Vær ikke bange for journalister. Hvis de gør deres arbejde ordentligt, kan du være helt tryg ved dem - med mindre du har en masse at skjule, men det har du jo som ordentlig forretningsdrivende ikke.
Se min optræden på JPtv her:
http://www.hvadvildusigetilhvem.dk/forside/gode-raad/
mvh Hans