Måske kan det virke lidt overvældende at skulle formulere en vision for "en ganske almindelig virksomhed som min".
Når jeg alligevel opfordrer til det, er det fordi jeg gennem årene selv har brugt formulerede visioner til at styke fokus omkring mine mange forskellige projekter.
Nogle - især store - virksomheder gør deres visioner tilgængelige på deres hjemmesider. Det er noget pjat. For visionen er et redskab, som du selv skal bruge til at styre din virksomhed med.
Hvad er en vision?
En vision er - rent leksikalsk - noget du kan se. Når vi taler om din virksomheds vision, er det en ønskesituation, som du kan forudse - altså en realistisk udgave af din ønskesituation.
Formulér din vision
Det tager tid at formulere din vision, men den tid er givet rigtig godt ud. For undervejs i formuleringsarbejdet, finder du viden inde i dig selv, som du ikke vidste var der.
Du kan f.eks. starte med at formulere en ønskesituation uden smålig hensyntagen til fakta og den omgivende verden.
Skriv: "Hvis alt var muligt, ville jeg... (udfyld resten af sætningen med dine hedeste ønsker for din virksomhed)".
Du kan sagtens lave flere "Hvis alt var muligt"-sætninger, som du måske senere grupperer og renskriver.
Hver af disse sætninger fortsætter du med "Det er godt fordi... (udfyld resten af sætningen med begrundelse for, at ønskesituationen ville være god)".
Nu spiller du kortet "Djævlens Advokat": "Men det kan ikke lade sig gøre, fordi... (udfyld resten af sætningen med ting, der hindrer dig i at nå ønskesituationen)."
Og du følger hurtigt op med: "Derfor må jeg nøjes med at... (udfyld resten af sætningen med handlinger, der bringer dig så tæt på ønskesituationen som muligt på trods af begrænsningerne)."
For en idalistisk blomsterhandler, der driver butikken Rosenknoppen i Fundsbakke, kunne en forsimplet formulering på dette stadie lyde:
"Hvis alt var muligt ville jeg glæde alle i byen med velduftende blomster til priser, som alle har råd til. Det er godt, fordi mennesker bliver glade af blomster. Men det kan ikke lade sig gøre, fordi blomster er for dyre i indkøb og byens to andre blomsterforretninger har godt fat i en fast kundekreds. Derfor må jeg nøjes med at skaffe billige kvalitetsblomster og arrangere dem smukkere i buketter end mine konkurrenter."
Skær nu alt det overflødige i sætningen fra efter princippet "Cut the crap and get to the point", og spar ikke på de svulstige værdiord:
"Rosenknoppen vil være kendt for at glæde Fundsbakkeboerne med de smukkeste og mest velduftende kvalitetsbuketter i alle prisklasser."
Din virksomheds vision vil formentlig bestå af flere lignende sætninger, der er sat sammen i en logisk rækkefølge.
Når visionen er på plads, kan du lave en handlingsplan for, hvordan du overvinder de forskellige barierrer, der står i vejen for, at visionen kan opfyldes.
Hvis din vision allerede er opfyldt, er du lykkelig - eller også har du været for beskeden i din formulering.
Hvis du undervejs kommer for tæt på at opfylde din vision, så har du brug for en ny og mere ambitiøs af slagsen.
God arbejdslyst og husk:
"Du skal være visionær - ikke missionær!"
mvh Hans
PS - Jeg vil give dig de bedste kommunikationsråd, du kan finde, så du kan udvikle din virksomhed til det utrolige.